Page 8 of 30

R3 a Tona

Posted: Sunday 03/01/2010 20:18
by UT440_132M
Mira, parlo amb coneixement de causa, sóc de Tona de tota la vida, i els 600 m. són a l'alçada de l'església de St. Andreu, que es troba en la zona diguem-ne alta del poble, la idea de fer arribar la via seguint la C-17, no em sembla descabellada, no és pas la pendent que hi ha, i l'estació de Tona, es podria ubicar on hi ha el polígon Les Goules, on en 10/15 minuts màxim ets al centre del poble. Pel que fa a Mont-rodon, allò pinta més negre, fa unes setmanes tal baixador ja no existeix, va ser enderrocat degut al seu mal estat, com vaig dir en el seu dia. Dubto que quan es desdobli la via, es torni a aixecar, és una zona amb una demanda gairebé nul·la, la gent de Taradell, s'estima més agafar el bus fins a Vic i allà poden enllaçar amb el tren, ja que les dues estacions són a tocar. Fa anys ja hi havia una línia de bus que conectava Tona amb Balenyà, ara n'hi ha una altra, però les freqüències són 5 o 6 expedicions diàries, de la línia Vic - Viladrau - El Brull de Sagalés. A part la carretera tampoc hi ajuda, a l'entrada de Balenyà venint de Tona, hi ha un pont molt estret, just a la mida d'un autobús d'ample, acabat amb un encreuament en forma de T, on hi ha un Stop bastant cec. Tant de bo t'escoltin i facin, ni que sigui un baixador a Tona, és indignant que la 4a població en nombre d'habitants de la comarca tingui unes conexions en transport públic pèssimes.
Però bé, deixem-nos de somiar, i esperem que es posin les piles ja! Que la via única està obsoleta des de fa moltíssims anys.

Re: Desdoblament de la línia de Vic

Posted: Sunday 03/01/2010 21:15
by Jordi Freixas
Una possible solució podria ser connectar ferroviariament aquestes dues poblacions mitjançant ramals sorgits de la línia principal. Potser fins i tot es podria idear una petita línia de Tren-Tram que donés servei a aquella zona.

Re: R3 a Tona

Posted: Sunday 03/01/2010 23:50
by Sagrerenc
UT440_132M wrote:Mira, parlo amb coneixement de causa, sóc de Tona de tota la vida, i els 600 m. són a l'alçada de l'església de St. Andreu, que es troba en la zona diguem-ne alta del poble, la idea de fer arribar la via seguint la C-17, no em sembla descabellada, no és pas la pendent que hi ha, i l'estació de Tona, es podria ubicar on hi ha el polígon Les Goules, on en 10/15 minuts màxim ets al centre del poble.
No tinc cap dubte que coneixes millor que jo la zona, però m'he mirat la cartografia i he vist que l'església de Sant Andreu està a 701m d'altitud. Per fer-nos una idea, el pont de la C-17 per sobre de la carretera Tona-Balenyà està a 598m.

M'he estat remirant la cartografia, i continuo sense veure clara l'opció de fer una estació de tren a Tona. El polígon Les Goules està a 564m. Per fer arribar el tren a aquest nivell l'única solució que hi veig és foradar un túnel per sota del Serrat de la Creu. No cal dir que això dispara enormement els costos. A més, els trens de la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà continuarien circulant pel traçat actual, que orogràficament és el millor.

I el que encara és més important: realment a Tona li interessa una estació de tren al polígon Les Goules? Si volem apropar el tren a Tona és perquè la gent deixi el cotxe a casa. Segur que la gent estaria disposada a caminar 15 minuts des de la Plaça Major, o 20 minuts des d'altres zones més allunyades del poble? Jo crec que és molt més útil una línia de bus des de l'actual estació de Balenyà passant pels carrers de Barcelona, Antoni Figueras i Doctor Bayés i que continuï fins a Vic, amb freqüències adaptades al tren. I sobretot, es tracta d'una solució molt més barata (i per tant, més realista) que construir una nova infrastructura ferroviària que haurà de tenir una longitud mínima de 6 km, havent d'expropiar unes 6 hectàrees pel cap baix, i amb la construcció d'un túnel.

La idea del tram-tren tampoc la veig adient, és massa cara i un autobús podria fer el mateix servei per un cost molt menor i amb més permeabilitat dins del poble. Això sí, el pont de la BV-5303 sobre les vies cal dignificar-lo sí o sí.

Salut!

Re: Desdoblament de la línia de Vic

Posted: Monday 04/01/2010 2:46
by Jordi Freixas
La idea del tram-tren tampoc la veig adient, és massa cara i un autobús podria fer el mateix servei per un cost molt menor i amb més permeabilitat dins del poble. Això sí, el pont de la BV-5303 sobre les vies cal dignificar-lo sí o sí.
A veure... evidentment, 4 o 5 autobusos al dia (que ara, de memòria és el que crec recordar que heu dit que hi ha a Tona) té un cost molt menor que una nova infraestructura ferroviaria de Tren Tram. Però el ficar un Tren Tram hauria de ser precísament per a poder tenir freqüències força més òptimes que en l'actualitat. També hauria de ser una infraestructura que aprofités si s'escau, part de la línia actual i que aprofités tant les estacions actuals de Vic, com de Balenyà-Tona-Seva per fer-hi parada. A més que es podria aprofitar per posar parada a algun altre poblet/zona allunyada/políon industrial que pugui haver per la zona. Fins i tot, a partir de la mateixa interconnexió es podrien fer serveis que no només anessin de Vic a Balenyà-Tona-Seva, sinó que, en funció de la demanda que hi pugui haver, alguns d'aquests hipotètics trens tram pugu ser prolongats a Centelles i Manlleu o Torelló. Podria ser una bona manera de crear una mini-xarxa de Rodalies.

Jo ara mateix no tinc una barea màgica per dir amb seguretat que podia ser rendible, però... tampoc crec que sigui cap animalada, sobretot si estem parlant de dotar de servei ferroviari a dos dels pobles amb més habitants de la comarca (Taradell i Tona).

Re: Desdoblament de la línia de Vic

Posted: Monday 04/01/2010 13:47
by Sagrerenc
La idea d'un tren-tram a Osona no em sembla descabellada a llarg termini, però el que no podem fer és saltar-nos passos. Ara mateix, la prioritat és el desdoblament de la C3. Així que hem de ser realistes i pensar que aquest desdoblament és l'única infrastructura ferroviària que es farà a la zona en els propers anys.

A falta de noves infrastructures ferroviàries, cal aprofitar les ja existents: la carretera. Que jo sàpiga, la BV-5303 no és molt transitada, així que no té sentit construir una infrastructura ferroviària paral·lela. El gran avantatge del bus és que no cal crear cap infrastructura nova donat que la carretera ja està feta. Un altre assumpte és si caldria arreglar aquesta carretera, i em refereixo sobretot al pont sobre el ferrocarril.

Jo no em referia a posar 4 o 5 busos al dia sinó un cada 30' coordinats amb el tren. Des d'una perspectiva global d'intermodalitat, els trens en els dos sentits haurien de creuar-se a Balenyà-Tona-Seva. D'aquesta manera el bus que va de Tona a l'estació podria portar tant els viatgers que es dirigeixen a Barcelona com els que ho fan a Vic/Puigcerdà, mentre que el bus de l'estació a Tona agafaria els viatgers procedents de Barcelona i Vic/Puigcerdà. Donat que Balenyà-Tona-Seva és l'única estació de la línia que tindria més usuaris procedents del bus que caminant (Tona+Seva+Taradell = 15.000 habitants), estaria justificat dissenyar els horaris de la línia Bcn-Vic a partir d'aquest creuament a Balenyà-Tona-Seva.

En la meva opinió, no es tracta de portar el ferrocarril o qualsevol de les seves variants a tot arreu, sinó que tothom pugui disposar d'un servei de transport públic eficient, sigui tren o bus, combinant dos modes de transport amb uns horaris que minimitzin el temps d'enllaç.

Anem a pams

Posted: Monday 04/01/2010 16:16
by UT440_132M
Sagrerenc wrote: No tinc cap dubte que coneixes millor que jo la zona, però m'he mirat la cartografia i he vist que l'església de Sant Andreu està a 701m d'altitud. Per fer-nos una idea, el pont de la C-17 per sobre de la carretera Tona-Balenyà està a 598m.
Això és l'església del castell, l'església parroquial del poble es troba a 600,1 m. tal com indica la placa.
Sagrerenc wrote: M'he estat remirant la cartografia, i continuo sense veure clara l'opció de fer una estació de tren a Tona. El polígon Les Goules està a 564m. Per fer arribar el tren a aquest nivell l'única solució que hi veig és foradar un túnel per sota del Serrat de la Creu. No cal dir que això dispara enormement els costos. A més, els trens de la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà continuarien circulant pel traçat actual, que orogràficament és el millor.
Els trens de Puigcerdà/La Tour i alguns Ripoll no paren en aquesta estació, i segons la placa, l'alçada de l'estació és de 582 m. no seria problema la pendent, seria pràcticament insignificant.
Sagrerenc wrote: I el que encara és més important: realment a Tona li interessa una estació de tren al polígon Les Goules? Si volem apropar el tren a Tona és perquè la gent deixi el cotxe a casa. Segur que la gent estaria disposada a caminar 15 minuts des de la Plaça Major, o 20 minuts des d'altres zones més allunyades del poble? Jo crec que és molt més útil una línia de bus des de l'actual estació de Balenyà passant pels carrers de Barcelona, Antoni Figueras i Doctor Bayés i que continuï fins a Vic, amb freqüències adaptades al tren. I sobretot, es tracta d'una solució molt més barata (i per tant, més realista) que construir una nova infrastructura ferroviària que haurà de tenir una longitud mínima de 6 km, havent d'expropiar unes 6 hectàrees pel cap baix, i amb la construcció d'un túnel.
Aquests carrers s'han remodelat fa poc (de fet fa 2 setmanes que tornen a ser oberts) i s'han convertit en un passeig peatonal (només els Antoni Figueras i ctra. de Barcelona) Una línia de bus cada 30' no estaria malament. Tot i que molta gent ja ha demanat per carta a l'alcalde a veure si pot fer quelcom per acostar el tren a Tona, la resposta evidentment, era de que ell no pot fer-hi res, que depèn del Ministeri de Foment i del DPTOP si es vol fer.
Sagrerenc wrote: La idea del tram-tren tampoc la veig adient, és massa cara i un autobús podria fer el mateix servei per un cost molt menor i amb més permeabilitat dins del poble. Això sí, el pont de la BV-5303 sobre les vies cal dignificar-lo sí o sí.

Salut!
Conclusió, si volem acostar el tren a Tona, s'ha de millorar les freqüències a la ja existent línia Vic - Tona - Viladrau - El Brull, i/o, que aquesta línia tingui serveis parcials amb un bus llançadora de Tona a St. Miquel de Balenyà, fent una bona correspondència amb el tren, però cal millorar urgentment l'encreuament en forma de T de davant del tancat restaurant "La Manduca", amb la BV-5305 i el pont eixamplar-lo com es va fer en el seu dia amb el que hi ha a la carretera de Malla a Taradell per Mont-rodon BV-5306, quan es va ampliar l'amplada d'aquesta.

Re: Desdoblament de la línia de Vic

Posted: Monday 04/01/2010 18:46
by Jordi Freixas
Sagrerenc wrote:La idea d'un tren-tram a Osona no em sembla descabellada a llarg termini, però el que no podem fer és saltar-nos passos. Ara mateix, la prioritat és el desdoblament de la C3. Així que hem de ser realistes i pensar que aquest desdoblament és l'única infrastructura ferroviària que es farà a la zona en els propers anys.
Evidentment em referia a construir-ho a partir de que la via doble a la línia de Puigcerdà jo fós una realitat.
Sagrerenc wrote:Jo no em referia a posar 4 o 5 busos al dia sinó un cada 30' coordinats amb el tren. Des d'una perspectiva global d'intermodalitat, els trens en els dos sentits haurien de creuar-se a Balenyà-Tona-Seva. D'aquesta manera el bus que va de Tona a l'estació podria portar tant els viatgers que es dirigeixen a Barcelona com els que ho fan a Vic/Puigcerdà, mentre que el bus de l'estació a Tona agafaria els viatgers procedents de Barcelona i Vic/Puigcerdà. Donat que Balenyà-Tona-Seva és l'única estació de la línia que tindria més usuaris procedents del bus que caminant (Tona+Seva+Taradell = 15.000 habitants), estaria justificat dissenyar els horaris de la línia Bcn-Vic a partir d'aquest creuament a Balenyà-Tona-Seva.
Jo faria arribar els autobuos també a Vic, però directes a l'estació del tren; que no passessin per la d'autobusos que hi ha allà al costat.
Sagrerenc wrote:En la meva opinió, no es tracta de portar el ferrocarril o qualsevol de les seves variants a tot arreu, sinó que tothom pugui disposar d'un servei de transport públic eficient, sigui tren o bus, combinant dos modes de transport amb uns horaris que minimitzin el temps d'enllaç.
Del que es tracta és de donar una alternativa VIABLE a l'antic baixador de Taradell - Montrodón. A la vegada que, hi torno a insistir es tracta de donar servei principalment a dos dels pobles amb més habitants de la comarca d'Osona.

Re: Desdoblament de la línia de Vic

Posted: Monday 04/01/2010 23:26
by 593Dromedario
Pel que heu dit, i sense ànim d'acontentar/desacontentar massa el foraire/fotracaire Oriol:
Crec que aquí, si hi ha dos possibles opcions sobre el traçat ferroviari, són desdoblar l'actual o bé acostra-lo a Tona, tant a prop com es pugui del centre urbà.

Desdoblar l'actual traçat és l'opció barata, però queda lluny d'aquests dos nuclis. Pel que fa als autobusos, doncs, penso que per anar a Vic, s'han d'usar línies que surtin de Vic, ja que als pobles prou tendència hi ha a usar el cotxe per trajectes de 1 km com per haver de transbordar en un trajecte de 10 km. Per anar a Barcelona, o s'usen els mateixos busos cap a Vic a enllaçar, o busos cap a l'estació Balenyà-Tona-Seva, o bé que s'acostin a aquesta estació en cotxe.

Pel que fa a l'opció de fer arribar el tren a Tona, en primer lloc cal dir que no estaria malament conservar el traçat actual per als trens directes (siguin 8 o 12 al dia, que ja podrien ser més serveis cap a dalt). En aquest cas hi poso que la via actual segueixi única i aquest ramal representi la 2a via o estigui desdoblat (sent "2a i 3a vies" d'aquest tram); aquí no tinc clar si desdoblar aquest ramal de (segons aquest fil) 8 km, què hi dieu?

No m'he mirat plànols ni dades sobre l'edat o la professió dels habitants de Tona i Taradell, però sembla més viable acostar a Tona, ja que té més habitants i cau una mica més a prop del traçat actual (menys km nous a fer). Per tant diguem que descarto Taradell, on caldrà, doncs, dotació d'autobusos cap a Vic.

Aprofitar l'ETF

Posted: Monday 04/01/2010 23:32
by Guigui
I replantejar l'ETF de manera que passi de ple per Tona i enllaci amb la línia de Barcelona a Vic o l'actual baixador de Balenyà-Tona-Seva?

Aprofitar l'ETF

Posted: Monday 04/01/2010 23:40
by UT440_132M
Guigui wrote:I replantejar l'ETF de manera que passi de ple per Tona i enllaci amb la línia de Barcelona a Vic o l'actual baixador de Balenyà-Tona-Seva?
Ja ho havíem plantejat fa temps al seu corresponent fil, no em sembla descabellat, però hi havia el problema de baixar des de Collsuspina, els gairebé 300 metres de desnivell en 6 km. però deixa'm matisar, que Balenyà - Tona - Seva, és una estació amb 5 vies, no un baixador ;)
Pel que fa als autobusos, ja hi ha 1 línia que enllaça Tona amb Vic directament, llavors tenim la Vic - Granollers - Barcelona, i la Vic - Tona - Seva - El Brull - Viladrau, totes 3 de Sagalés, i es podria fer el que he dit, millorar la freqüència d'aquesta última per tal de tenir una bona correspondència amb el tren. La veritat és que l'estació de Balenyà l'utilitza més gent de Tona i Seva, que no pas del propi nucli de St. Miquel, que amb prou feines deu arribar al miler d'habitants.

Collsuspina

Posted: Monday 04/01/2010 23:52
by Guigui
UT440_132M wrote:Ja ho havíem plantejat fa temps al seu corresponent fil, no em sembla descabellat, però hi havia el problema de baixar des de Collsuspina, els gairebé 300 metres de desnivell en 6 km.
Però per la cota que hi ha per la banda del Moianès, el més raonable seria fer-ho en túnel, no pas anar tot el tros en superfície.
UT440_132M wrote: però deixa'm matisar, que Balenyà - Tona - Seva, és una estació amb 5 vies, no un baixador ;)
Aiiii, com es nota que ja fa uns quants anys que ja no hi passo... :oops:

Sense canvis

Posted: Monday 04/01/2010 23:55
by UT440_132M
Guigui wrote: Aiiii, com es nota que ja fa uns quants anys que ja no hi passo... :oops:
Però si no ha canviat gens! Bé si, que ja no hi ha trens de mercaderies de cereals i la via de sota les sitges no està operativa comercialment, ni la via amb topall que mor a l'estació mirant cap a Granollers, i que la façana ara és grisa! Perdó per l'off toppic :D

Re: Sense canvis

Posted: Tuesday 05/01/2010 0:15
by 593Dromedario
UT440_132M wrote:
Guigui wrote: Aiiii, com es nota que ja fa uns quants anys que ja no hi passo... :oops:
Però si no ha canviat gens! Bé si, que ja no hi ha trens de mercaderies de cereals i la via de sota les sitges no està operativa comercialment, ni la via amb topall que mor a l'estació mirant cap a Granollers, i que la façana ara és grisa! Perdó per l'off toppic :D
Potser és que en Guigui ha confós Balenyà-Hostalets amb Balenyà-Tona-Seva. El baixador d'Hostalets sí que és un simple baixador on ni tan sols s'hi poden creuar trens.

(Ja és estrany que Guigui s'hagi confós, acostuma a concretar i corregir quasi tot :) )

Re: Desdoblament de la línia de Vic

Posted: Tuesday 05/01/2010 2:29
by Jordi Freixas
593Dromedario wrote:Pel que fa a l'opció de fer arribar el tren a Tona, en primer lloc cal dir que no estaria malament conservar el traçat actual per als trens directes (siguin 8 o 12 al dia, que ja podrien ser més serveis cap a dalt). En aquest cas hi poso que la via actual segueixi única i aquest ramal representi la 2a via o estigui desdoblat (sent "2a i 3a vies" d'aquest tram); aquí no tinc clar si desdoblar aquest ramal de (segons aquest fil) 8 km, què hi dieu?
Precisament per evitar coses així, considero més rendible una infraestructura ferroviaria de Tren Tram, amb trens que compte, en alguns casos poguessin continuar més enllà de Balenyà Tona Seva i Vic, però que es trobés "segregat" del transit ferroviari de la linia principal.

Sigui com sigui, la línia principal s'ha de desdoblar també; és un indret a on no serà gents complicat de fer, i deixar-la en via única significaria hipotecar la línia.

Re: Aprofitar l'ETF

Posted: Tuesday 05/01/2010 3:42
by Sagrerenc
Guigui wrote:I replantejar l'ETF de manera que passi de ple per Tona i enllaci amb la línia de Barcelona a Vic o l'actual baixador de Balenyà-Tona-Seva?
L'ETF, tal i com està pensat, és una línia d'alta velocitat a 250 km/h. Els paràmetres amb els quals ha estat dissenyat són corbes d'un radi mínim de 1.300 metres i pendents màxims de 15 mil·lèsimes. La longitud total de viaductes supera els 30 km i la longitud dels túnels suma un total de 84 km. És una obra pensada per unir només capitals comarcals i, per tant, a Osona l'única parada seria Vic.

L'única manera de fer que l'ETF passi per Tona (i altres poblacions com Artés o Moià), és canviar el plantejament del projecte. Que sigui una línia a una velocitat de 160 km/h, de tal manera que es puguin fer parades intermèdies a les poblacions que no són capitals de comarca.

Records

Posted: Tuesday 05/01/2010 9:48
by Guigui
El que volia dir és que fa anys que no hi passo i no me'n recordava.
593Dromedario wrote:(Ja és estrany que Guigui s'hagi confós, acostuma a concretar i corregir quasi tot :) )
Déu n'hi do, com pesa la fama. :D

ETF, d'esquenes al territori?

Posted: Tuesday 05/01/2010 10:00
by Guigui
Sagrerenc wrote:L'única manera de fer que l'ETF passi per Tona (i altres poblacions com Artés o Moià), és canviar el plantejament del projecte. Que sigui una línia a una velocitat de 160 km/h, de tal manera que es puguin fer parades intermèdies a les poblacions que no són capitals de comarca.
Fer una línia que travessa territori ferroviàriament verge i deixar-ne al marge les poblacions per on passa em sembla un error monumental. No hi ha res que impedeixi que una línia d'altes prestacions compleixi serveis de proximitat.

Re: Desdoblament de la línia de Vic

Posted: Tuesday 05/01/2010 11:39
by Jordi Freixas
Però pel que fa a l'ETF no hi havia també alguna cosa pensada a nivell de trens de Rodalies i/o TrensTram?

Re: Desdoblament de la línia de Vic

Posted: Tuesday 05/01/2010 11:41
by Sagrerenc
Jordi Freixas wrote:Però pel que fa a l'ETF no hi havia també alguna cosa pensada a nivell de trens de Rodalies i/o TrensTram?
Arran de la construcció de l'ETF, el que està pensat és la conversió de les línies actuals Lleida-Manresa (ADIF) i Igualada-Martorell (FGC) a tren-tram, però res més. El projecte de l'ETF no preveu fer estacions en poblacions que no siguin capital comarcal, donat que es tracta d'una línia d'alta velocitat.

He exposat la meva opinió respecte l'ETF aquí:
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... &start=240

Posted: Tuesday 05/01/2010 22:49
by sag470
UT440_132M wrote:Conclusió, si volem acostar el tren a Tona, s'ha de millorar les freqüències a la ja existent línia Vic - Tona - Viladrau - El Brull, i/o, que aquesta línia tingui serveis parcials amb un bus llançadora de Tona a St. Miquel de Balenyà, fent una bona correspondència amb el tren, però cal millorar urgentment l'encreuament en forma de T de davant del tancat restaurant "La Manduca", amb la BV-5305 i el pont eixamplar-lo com es va fer en el seu dia amb el que hi ha a la carretera de Malla a Taradell per Mont-rodon BV-5306, quan es va ampliar l'amplada d'aquesta.
La meva solució seria una linia de bus d'aportació compartida amb Seva amb horaris coordinats amb Renfe desde Barcelona. Li faria un recorregut circular per Tona passant per la Canal, la Ferreria, la Zona Esportiva, l'Esglèsia i acabant al CAP. Seguiria cap a l'estacio de Sant Miquel. I per la part de Seva, faria com un recorregut que fa el bus d l'ajuntament acabant al Muntanyà i el Pinós. Amb un microbus aniria be, una mica just potser. Amb un microbus més es podria fer una variant força interssant: continuar des del Pinós cap a Aiguafreda i acabar a la Renfe de S.Marti de Centelles. Part de Muntanyà i Pinós li interessa més Aiguafreda per agafar la Renfe abans que Sant Miquel.

La linia Vic - Viladrau / Brull seria per transport interurbà, i aquesta nova per urbans/suburbans (Tona-S.Miquel/Seva, S.Miquel-Seva/Muntanyà/Pinós, Muntanyà/Pinós/Aiguafreda-S.Martí).