http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... lemes.html
Primers vols, primers problemes
Remenar maletes per eliminar pes es convertirà en un fet habitual per no haver de pagar una taxa extra
Els viatgers elogien la comoditat de sortir directament de Barcelona i el baix preu dels bitllets
02/09/10 02:00 - EL PRAT DE LLOBREGAT - JOSEP FERRER
“Sóc imbècil i no m'assabento de res, i com que ells ho expliquen tan bé, doncs jo sóc l'imbècil i no em queda més remei que pagar i pagar”, es queixava Dani Benach després de desemborsar 190 euros per no haver-se imprès a casa la targeta d'embarcament i per portar més quilos d'equipatge dels permesos.
El cost dels bitllets d'anada i tornada a Santiago de Compostel·la, que havia adquirit per a ell i la seva parella per 146 euros, s'havia convertit en un tres i no res en 336 euros. “Només em queden 100 euros per gastar-me en les vacances”, deia amb un somriure nerviós.
El primer dia d'operacions de Ryanair a l'aeroport de Barcelona va permetre comprovar el que serà habitual a partir d'ara a la T2. Gent ajupida a terra obrint les maletes per treure llast i ficar-lo a les bosses de mà –una per persona i amb un pes inferior a 10 quilos cadascuna– i a les butxaques per evitar pagar 20 euros per cada quilo de més; i viatges entre els mostradors de facturació i el de pagament de qualsevol de les taxes que s'han de satisfer si es detecta alguna anomalia.
“És la primera vegada i l'última que viatjo amb ells”, deia una jove mallorquina després d'haver pagat 40 euros més l'IVA perquè li donessin la targeta d'embarcament.
Alguns viatgers, ja escarmentats d'altres viatges amb aquesta companyia, anaven del tot preparats: “He pesat la maleta a casa i he imprès el bitllet d'anada en un DIN A4 i el de tornada en un altre DIN A4 perquè si ho fas en un altre tipus de paper o bé imprimeixes l'anada i tornada en un mateix full et diuen que no et serveix i et fan pagar”, explicava Alícia Domínguez, que reconeixia, però, que “és una companyia molt econòmica, encara que t'has de llegir molt bé la lletra petita i no badar gens perquè qualsevol error et costa caríssim”.
Hi va haver molts viatgers que estaven encantats de la vida. “Anem i tornem de Palma per 20 euros. Veurem, però, si tenim alguna sorpresa”, deien incrèduls un matrimoni barceloní després d'haver superat ja la zona de facturació. “És una companyia que ens dóna molta confiança perquè tot ho fas des de casa i aquí tots els processos són molt ràpids” explicava Álvaro Cubillo. La majoria elogiaven els baixos preus i sobretot la comoditat de poder agafar l'avió des de Barcelona i no pas des de Reus o Girona. “Ara és molt més còmode”; “Mai havíem viatjat amb ells perquè els altres aeroports ens quedaven molt lluny de casa i hi havíem d'afegir una hora de viatge”, van ser alguns dels comentaris escoltats.
Els funcionaris, també
En temps de crisi fins i tot la Generalitat s'ha apuntat a volar amb Ryanair. És el cas d'una expedició d'una quinzena de persones finançada pel Departament de Cultura que anaven a la Vall d'Aosta a un congrés internacional sobre cultura tradicional i popular de pobles sense estat. “En època de restricció de la despesa pública s'ha d'optar per buscar vols econòmics”, deia Daniel Soler, un dels expedicionaris, abans d'agafar l'avió cap a Bèrgam.
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... -reus.html
Ryanair posa condicions per mantenir-se a Girona i Reus
El grup reclama a Aena que rebaixi les tarifes de les terminals secundàries
Troba il·lògic que els costos siguin pràcticament iguals als de Barcelona
Si no hi ha acord, l'oferta baixarà entre un 5 i un 10 per cent anual
02/09/10 02:00 - BARCELONA - LAIA BRUGUERA
La pilota és a la teulada d'Aena i la Generalitat, va assegurar ahir Ryanair. Només si la companyia irlandesa aconsegueix reduir els seus costos a Girona i Reus continuarà apostant per aquests aeroports. Així de contundent es va mostrar ahir el president del grup, Michael O'Leary, que va criticar que les taxes que han de pagar les aerolínies per operar en aquestes terminals siguin pràcticament iguals que les que s'apliquen al Prat. “L'estructura de preus d'Aena no té cap sentit. Entenem que les tarifes siguin altes a Barcelona perquè és el primer aeroport i atreu molts passatgers, però a Girona i Reus han de baixar perquè el cost s'ha d'ajustar a la situació de cada aeroport i s'ha de relacionar amb la qualitat de cada infraestructura”.
L'inici d'activitat de Ryanair al Prat, que va començar ahir, ha encès els llums d'alarma a Girona i Reus, que ja han vist disminuir el nombre de vols de la temporada d'hivern. O'Leary va confirmar els temors: “Ja vam intentar incrementar l'oferta, però les converses per aconseguir aquesta rebaixa de costos no han fructificat i la retallada seguirà si no hi ha avenços”, va assegurar ahir. Tot i això, va voler deixar clar que les negociacions continuen. Si fracassen, el creixement de passatgers “es concentrarà al Prat”, però Ryanair no abandonarà els altres aeroports catalans. Segons el president del grup irlandès, la caiguda a Girona i Reus “no serà dràstica”: un 5-10 per cent anual.
El govern, a favor
Fonts de l'aeroport de Barcelona van recordar ahir que la competència de modificar les taxes aeroportuàries que es cobren per conceptes com l'ús dels taulells de facturació, l'enlairament o l'aterratge [vegeu gràfic] és del govern central. “És el consell de ministres qui dicta les tarifes”. Les mateixes fonts van recordar que Ryanair ha aconseguit importants rèdits de Girona i Reus, ja que en els últims anys s'han fet importants inversions públiques per millorar les infraestructures. Només a Girona, Aena hi ha destinat 120 milions entre el 2004 i el 2010.
Manel Nadal, secretari de Mobilitat de la Generalitat, considera que la demanda de Ryanair és lògica. “Que els preus de Girona i Reus siguin pràcticament iguals és ridícul, la Generalitat està a favor de la flexibilitat en les tarifes”. Com va apuntar Nadal, els canvis serien positius per a la resta d'aerolínies i afavoririen els aeroports secundaris, que actualment depenen massa d'una sola companyia, Ryanair.
LA XIFRA
2,5
milions de passatgers espera captar Ryanair al Prat el primer any d'activitat, xifra que confia haver doblat el 2013.
Fins als 5 milions de passatgers
Ryanair inicia la seva activitat al Prat amb 23 rutes, onze de les quals domèstiques. El president del grup, Michael O'Leary, va assegurar ahir que la seva companyia no està interessada en la ruta Barcelona-Madrid, sinó en els enllaços amb “grans ciutats europees” i en els vols interiors, sobretot cap a les illes Balears i Canàries. O'Leary va lamentar el “pessimisme” que segons ells ha imperat en els mitjans de comunicació a l'hora de parlar de la seva arribada a Barcelona, ja que Ryanair ajudarà a pal·liar la caiguda de passatgers, obligarà la resta de companyies a abaixar preus i generarà un impacte econòmic positiu a la ciutat.
“S'ha parlat molt de l'efecte negatiu que pot tenir l'aposta pel Prat als aeroports de Girona i Reus, però el que és important és que el tràfic total a Catalunya pujarà”, va assegurar. Ryanair espera captar al Prat 2,5 milions de passatgers el primer any, xifra que confia que doblarà en tres anys més.