Ja que estem amb propostes, servidor n'ha fet una pensant amb el que vaig dir ahir a la nit, aviam que us sembla.
Metro:
L1: El Prat-Estació - Fondo / Badalona-Estació
La prolongació de L1 cap a l'estació del Prat és una cosa natural i permetrà la connexió directa i ràpida entre El Prat i l'Hopitalet (i també de retruc les connexions amb FGC i Rodalies i Cornellà/Part Oest de Barcelona).
Per l'altre cantó, al meu entendre
caldria urgentment prolongar l'actual cul de sac de Fondo uns 5-10 metres per permetre una bretelle dins el túnel de maniobres per així, augmentar la capacitat de L1. (L'estació de Fondo actual és un Cul de Sac ja que no permet maniobres fora de la via general). Amb aquesta actuació "simple" podem incrementar el nombre de trens circulant.
Finalment, i per quan es pugui, continuar fins a l'estació de Badalona permetent l'enllaç amb L2 i R1.
L2: Aeroport T1 (?) - Badalona:
Caldria aplicar les prolongacions oficials del PDI. No obstant, ja que tindrem un nou accés ferroviari a l'Aeroport mitjançant Rodalies. No li veig pas cap urgència a forada Montjuïc, i de fet, en funció de l'èxit del primer, em plantejaria la construcció d'aquest tram.
L3: Finestrelles - La Pau:
La prolongació de L3 proposada al PDI fins a Sant Feliu, com ja hem discutit molts cops aquí, no te ni cap ni peus. Així que m'he desfet parcialment de la idea per cedir-li part del protagonisme a Rodalies. Limitaria L3 a Finestrelles per donar connexió amb L6 en aquesta estació i per suposat, una millora de l'accés a aquesta zona (hospital) en ferrocarril.
Per l'altre banda, continuar la L3 cap a Trinitat Vella, fent la parada una mica a l'estil de El Coll | La Teixonera per servir el cor del barri en la part nord, i oferir enllaç amb L1 per la part sud. Després continuaria cap a Baró de Viver, però dins el barri (no com L1, que te la parada al Nus de la Trinitat).
Continuaria cap al Sector de La Maquinista (sense servei de Metro directe avui dia) i baixaria cap al Bon Pastor per enllaçar amb L9/L10 i seguir comunicant el barri.
Finalment i per no deixar el corredor vertical a mitges, baixaria L3 directament a La Pau per fer enllaç amb L2 i L4.
Aquesta prolongació permetria millorar uns temps de viatge actuals totalment fora d'òrbita (Un La Pau - Canyelles és un gast tant gran de temps, que el més recomanable és NO usar el transport públic), obrir noves connexions i millorar l'accés de la part Besós al sector nord de Barcelona. A banda, a més de millorar la zona del Bon Pastor, el Centre Comercial de La Maquinista rep una connexió directa i estalviarà la gran quantitat de vehicles privats que van a la zona.
L4: Trinitat Nova - La Sagrera:
Bàsicament acabar la feina que resta pendent. La connexió permetrà viatgar ràpidament de l'extrem Besós a la part centre - alta de Barcelona gràcies a L4+L5 o L9/L10.
L5: Cornellà Centre - Vall d'Hebron:
La línia actualment és impossible de continuar. Poder per Cornellà però la gran obra que caldria fer no compensa la densitat de població, si s'hagués de fer potser seria millor fer una extensió nova en versió tren petit com L11. Per la part de Vall d'Hebron, com no vagi fins a Sant Genís allà es quedarà per sempre. Sóc més partidari de tenir un servei decent de bus (185) entre Vall d'Hebron i la part alta del barri.
L6: Plaça Catalunya - Sant Feliu de Llobregat:
Com que no visc a la zona del sector Llobregat, sobre el plànol tinc la impressió de que un tren cada 2-3 minuts és molt exagerat per la zona. Per això crec que potser és millor portar L6 al tenir de base una freqüència més baixa (6-10 minuts). El recorregut el faria per la part muntanya d'Esplugues, Sant Just i Sant Feliu ja que per més abaix ja hi ha el servei de tramvia.
Les parades són més aviat de referència però si seria important la connexió amb Tram a Pont d'Esplugues i així permetre una connexió ràpida amb Cornellà i la part alta de Barcelona.
L7: Plaça Catalunya - Bellesguard:
Seria interessant prolognar la línia de Balmes una mica més amunt, fins l'alçada de la Ronda de Dalt i d'allà anar cap a Bellesguard per dins del barri. D'entrada donaria servei a la part alta de l'Av. Tibidabo i Cosmo Caixa per a continuació a tots els equipaments universitaris i d'ensenyament que hi ha a la zona.
Avui dia tot això està servit amb combinacions d'autobús i molt especialment amb vehicle privat. La prolongació permetria la connexió amb el centre de la ciutat de manera molt més ràpida i eficient que l'actual.
He previst un túnel de Rodalies passant en aquest sector, per tant, en tot el tram de convergència podria construir-se amb un sol túnel per encabir-hi els dos tipus de serveis i una parada d'enllaç a l'alçada de Bellesguard.
Arribats aquí no se si seria profitós una connexió amb el ramal de Les Planes baixant cap a Sarrià o pujant a Peu de Funicular per donar una cobertura ràpida a la zona sense baixar al centre.
L8: Molí Nou - Besós:
Només és executar el que hi ha al PDI fins a Glòries, però afegiria una parada a l'alçada del carrer Aragó. Passat Glòries endinsaria el 22@ i el Poblenou en horitzontal fins a Besòs, o per què no, La Pau si es portés L3 allà.
FGC Barcelona - Vallès:
Com vaig dir, la gran obra a aquesta línia hauria de ser la de quadruplicar les vies com a mínim en el tram entre Sarrià i Plaça Catalunya.
S1 està vora el col·lapse a l'hora punta gràcies a la prolongació a Terrassa, els nombrosos S5 per les queixes que he vist amb prou feines són suficients i si FGC mor també d'èxit amb la prolongació de Sabadell prevista per l'any vinent, la línia tindrà un seriós i alarmant problema de capacitat. El famós túnel d'Horta va per a llarg i probablement tampoc es que sigui gaire útil (ho veig més com una descongestió dels S2 que no pas com a alguna cosa que millorés el conjunt). Per tant crec que serà més barat eixamplar el túnel sota la Via Augusta i Balmes que foradar de punta a punta Collserola.
Tenir 4 vies permet tenir dues vies dedicades a les línies de metro (L6 i L7) i els reforços dels suburbans (S5 i S55) i les altres dues als S1 i S2. La idea es que els S1 i S2 puguin arribar al centre fent les parades essencials a Barcelona (Sarrià, Gràcia, Provença i Catalunya) per vies exclusives, fet que els faria augmentar la velocitat al no tenir senyals amb anunci de parada o fer esperes a les entrades de Sarrià, Gràcia o Catalunya. Tampoc els faria parar a Peu de Funicular, Baixador de Vallvidrera i Les Planes. Caldria canviar la coordinació horària per a que siguin els S5 i S55 els que parin a aquestes tres estacions i Muntaner sempre que alhora circulin els L6 (cas contrari haurà de parar també a les tres parades restants). Probablement caldria habilitar una nova via a Les Planes per a permetre l'avançament dels S1/S2 als S5/S55.
Finalment faria que el terminal de les noves vies siguin a la nau de la via 5, que be podria ser remodelada i disposar d'un accés al centre de la Plaça de Catalunya, permetent un enllaç amb L1 i L3 pel seu passadís de connexió i un petit passadís al vestíbul de rodalies.
FGC: Llobregat - Anoia:
Aquí el problema el tenim amb els temps de viatge per les dues línies de Rodalies. D'entrada caldria veure si es necessari tenir L8 entre Molí Nou i Espanya un cop aquesta continuí cap a Gràcia com a mínim.
Si es manté, caldria plantejar-se que la gran majoria d'estacions passin de ser de 2 vies a 4 per permetre l'avançament dels trens de Rodalies sobre els Suburbans i de Metro. Cas que es fes, els R5 i R6 només els faria parar a Sant Boi, Av. Carrilet i Europa | Fira.
Probablement els S8 també podrien saltar-se alguna si te un horari molt proper a un L8.
Rodalies:
El Tercer Túnel:
Jo faria passar un nou túnel per una nova zona de connexió, sortint des de Sant Feliu cap a l'hospital de Sant Joan Despí per donar servei a la zona i tenir connexió amb Tram. A continuació el faria baixar cap a la Zona Universitària per enllaçar amb L3,L9,L10 i el Tramvia. D'allà pujaria cap a Pedralbes parant a la zona per donar enllaç amb L6 i tenir una via ràpida d'accés al centre amb l'enllaç.
Posteriorment continuaria cap a Bellesguard per la part alta de Sarrià i pararia a Bellesguard tal com he comentat a l'apartat de L7, oferir connexió amb aquesta altre línia vertical.
Tot seguit es continua cap al Besós direcció al Passeig de la Vall d'Hebron. Aquí no sabria ven bé on posar la parada, si a Mundet o a Vall d'Hebron, totes dues són bones opcions però probablement la segona estaria millor.
A partir d'aquí ja es continuar per sota la ronda fins la meridiana per obrir connexió amb la línia de Manresa i baixant una mica més cap abaix amb connectar-se a la línia de Girona. Podria obrir-se també amb doble via la part Besós del Triangle Ferroviari.
D'aquesta manera podriem portar trens de la R1, R2, R3, R4 i R7 a aquest nou túnel sense interferir a la zona crítica de la xarxa i per suposat, descongestionar els túnels actuals. Evidentment totes aquestes connexions caldria fer-la amb salts de moltó (potser excepte la del Triangle - Maresme).
Això també descongestionaria de passatge la xarxa de metro doncs ja no caldria que gran part del passatge de la part alta hagués de baixar fins el centre per buscar Rodalies o connexions amb FGC (L3 entre Zona Universitària i Sants, L6 entre Sarrià i Catalunya, L7 entre Bellesguard i Catalunya, L3 entre Catalunya i Mundet. L1 i L5 respirarien una mica més al no necessitar absorbir part del passatge d'altes línies per portar-los a Sants, La Sagrera o Catalunya.) i permetrà un trajecte transversal alt molt ràpid competint directament amb el vehicle privat entre les vies ràpides i la Ronda de Dalt.
El ramal ens permetrà també tenir connexions passants de Barcelona molt més ràpides que les actuals.
Tramvia:
Per la Diagonal: Evidentment portar el tramvia per l'Avinguda Diagonal fent parada a prop de Muntaner, entre Balmes i Pg. de Gràcia, Pg de Sant Joan i una mica abans de Marina.
També seguiria d'altres propostes com prolongar la xarxa pel front marítim fins al Paral·lel i pujar per Sant Pau - Comte d'Urgell fins la Diagonal.
Una nova línia sortint de la Ciutat de la Justícia per la Ronda del Mig substituint part del recorregut de les actuals V3 i H6 de bus. Arribats al Guinardó, la faria baixar direcció Av. Diagonal-Glòries per Marina, Lepant o Padilla per passar per l'entorn de la Sagrada Família.
Després també he pensat en la part Llobregat, el PDI contempla una prolongació fictícia de la L1 fins a Sant Boi, però segurament serà una obra sobredimensionada par la freqüència actual, per tant es millor fer aquell tram amb tramvia, i enllaçar-lo amb una línia Castelldefels - Cornellà per Sant Boi i permetre així una mobilitat ràpida a tota aquella zona. També penso que un tramvia per dins de Sant Boi podria ser útil, en especial per apropar la cuitat a l'estació d'FGC i les línies de tramvia a Cornellà, El Prat i Viladecans, Gavà i Castelldefels.
Això és tot per la meva part. Si la voleu comentar o criticar, endavant
http://i.imgur.com/3nVcciY.jpg
Aquí el mapa: