Page 81 of 170
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Thursday 22/10/2015 11:32
by victorcasta
Proposta de modificació per l'arribada de l'L9: modificar el traçat de l'H16 fins a la parada de l'L9 de la Fira pel carrer Foc i fer-lo tornar pel carrer Plom fins al seu inici actual, amb l'objectiu d'apropar l'L9 al barri de la Zona Franca, ni que sigui per poder agafar el metro cap al Prat i l'aeroport o a Collblanc. Per anar a Z. Universitària sortirà més ràpid anar amb l'V3+Tram o L3.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Friday 30/10/2015 10:41
by metring
http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/10/ ... vallcarca/
La nova fase d’implantació de la xarxa de bus no agrada als veïns de Vallcarca
Actualitzat el 30.10.2015 a les 08:50 Aitana Molina / Neus Valls
Els veïns de Vallcarca demanen que el recorregut de l’autobús de la Línia 22 no desaparegui. Amb la implantació d’una nova fase de la xarxa ortogonal d’autobusos, algunes línies es modifiquen i se n’hi sumen de noves que van traçant els itineraris verticals i horitzontals del mapa. És el cas de la 22, que deixa de funcionar i el V13, que no arriba a la zona nord oest de la ciutat.
L’actual Línia 22 va de la plaça de Catalunya a l’avinguda d’Esplugues, i l’activació de la nova V13 unirà el pla de Palau i l’avinguda del Tibidabo. Això significarà que la part nord del carrer de la República Argentina no quedarà coberta pel servei de bus, ni tampoc l’accés a la zona nord oest sense fer transbordaments.
Després d’una reunió informativa sobre aquests canvis, els veïns asseguren que no volen perdre l’itinerari de l’autobús 22, ja que des de Vallcarca és la manera d’arribar a aquests punts de la ciutat.
Els veïns de Vallcarca es tornen a mobilitzar. Aquest cop, per no perdre el recorregut que fa l’autobús de la Línia 22. La implantació d’una nova fase de la xarxa ortogonal d’autobusos modificarà algunes de les línies existents. Aquest nou mapa del transport públic reorganitzarà els itineraris implantant noves línies que travessen en vertical i horitzontal la ciutat. A Vallcarca arribarà a principis d’any la nova línia V13 que substituirà només de manera parcial la 22 actual, que desapareix. Segons els veïns, aquesta modificació deixarà una zona molt gran sense cobertura.
IRENE GÜELL, Associació de Veïns Gràcia Nord – Vallcarca
“Ens quedarem tota aquesta part d’aquí dalt, des de Bolívar fins a dalt, fins a Pedralbes, sense el servei que ens dóna aquest autobús. Ens van fer una presentació fa pocs dies per explicar-nos els canvis de les línies i les noves, però no n’hi ha cap que substitueixi aquesta.”
La nova línia V13 unirà el pla de Palau i l’avinguda del Tibidabo. Aquest canvi suposarà que la part nord de l’avinguda de la República Argentina no quedi coberta pel servei de bus, ni tampoc l’accés a la zona nord oest de la ciutat. Per això, tot i que el projecte està aprovat, els veïns de Vallcarca esperen que es busqui una solució per no deixar descoberta tota l’àrea que fins ara cobria la Línia 22.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Friday 30/10/2015 12:25
by ferran6420
metring wrote:http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/10/ ... vallcarca/
La nova fase d’implantació de la xarxa de bus no agrada als veïns de Vallcarca
Actualitzat el 30.10.2015 a les 08:50 Aitana Molina / Neus Valls
Els veïns de Vallcarca demanen que el recorregut de l’autobús de la Línia 22 no desaparegui. Amb la implantació d’una nova fase de la xarxa ortogonal d’autobusos, algunes línies es modifiquen i se n’hi sumen de noves que van traçant els itineraris verticals i horitzontals del mapa. És el cas de la 22, que deixa de funcionar i el V13, que no arriba a la zona nord oest de la ciutat.
L’actual Línia 22 va de la plaça de Catalunya a l’avinguda d’Esplugues, i l’activació de la nova V13 unirà el pla de Palau i l’avinguda del Tibidabo. Això significarà que la part nord del carrer de la República Argentina no quedarà coberta pel servei de bus, ni tampoc l’accés a la zona nord oest sense fer transbordaments.
Després d’una reunió informativa sobre aquests canvis, els veïns asseguren que no volen perdre l’itinerari de l’autobús 22, ja que des de Vallcarca és la manera d’arribar a aquests punts de la ciutat.
Els veïns de Vallcarca es tornen a mobilitzar. Aquest cop, per no perdre el recorregut que fa l’autobús de la Línia 22. La implantació d’una nova fase de la xarxa ortogonal d’autobusos modificarà algunes de les línies existents. Aquest nou mapa del transport públic reorganitzarà els itineraris implantant noves línies que travessen en vertical i horitzontal la ciutat. A Vallcarca arribarà a principis d’any la nova línia V13 que substituirà només de manera parcial la 22 actual, que desapareix. Segons els veïns, aquesta modificació deixarà una zona molt gran sense cobertura.
IRENE GÜELL, Associació de Veïns Gràcia Nord – Vallcarca
“Ens quedarem tota aquesta part d’aquí dalt, des de Bolívar fins a dalt, fins a Pedralbes, sense el servei que ens dóna aquest autobús. Ens van fer una presentació fa pocs dies per explicar-nos els canvis de les línies i les noves, però no n’hi ha cap que substitueixi aquesta.”
La nova línia V13 unirà el pla de Palau i l’avinguda del Tibidabo. Aquest canvi suposarà que la part nord de l’avinguda de la República Argentina no quedi coberta pel servei de bus, ni tampoc l’accés a la zona nord oest de la ciutat. Per això, tot i que el projecte està aprovat, els veïns de Vallcarca esperen que es busqui una solució per no deixar descoberta tota l’àrea que fins ara cobria la Línia 22.
Aquesta gent m'indigna! Jo vaig ser a les jornades participatives de Gràcia i van deixar ben clar que el recorregut que la 22 perdia quedava cobert per una ampliació de la 75 també amb millora de freqüències. Però aquests dale que te pego amb que perden el recorregut...
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Friday 30/10/2015 12:58
by premixero
si se acaba haciendo caso a todas las protestas tipo yo vivo aqui y voy alli y lo quiero puerta a puerta, pues mejor dejar las cosas como estan y ya esta, que esa es otra pues seguro que se quejarian de cualquier otra chorrada, por eso yo sigo manteneiendo que todas estas reuniones y participacion ciudadana no sirven para nada, y es que si no somos capaces de ponernos de acuerdo en una comunidad de vecinos no te digo en cosas mayores.
PD- aunque aqui no viene a cuento directamente, en terrassa la gente que se monta en los FFGG en la estacion de la rambla, se quejan que desde se amplio la red no pueden sentarse........
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 11/11/2015 15:51
by França451
Buenas tardes.
Hace siglos que no entro en el foro ni posteo (lo digo porque llegaron a mis oídos que hace tiempo alguien dijo algo de un trolleo, en una época en la que escribía la "spameante" cifra de... 1 post cada 5 meses?
Bueno. De todo lo que he leído, hay un dato que más les vale a la NXB que no hagan, porque entonces lo que nos faltaba ya. Vale que falten carriles bus, vale que no haya prioridad semafórica, y que se monten unos atascazos del copón, y que las líneas den tropecientas mil vueltas... Pero que no recorten los proyectos. Prolongaciones, todas las que haya sean bienvenidas. Pero después de años escuchando que la V29 uniría el extremo de Diagonal Mar en Josep Plá con el Pueblo/Barrio de Roquetes, escuchar que la van a dejar tirada en La Sagrera... Para eso, que dejen la 26 como está, con su pésima frecuencia, pero que por lo menos llega hasta la parte baja de la Plaça de Virrey Amat y hace algo en condiciones (después de pasar por Onze de Setembre y Fabra i Puig). Los vecinos de Roquetes (yo ya no vivo allí), estarán calentitos con la brillante idea... Aparte, La Sagrera por qué???? Si fuera Fabra i Puig, que trasbordas al 11, con su pésima frecuencia, al menos subes a Roquetes, aunque tengas que esperar a que te crezca la barba, pero por lo menos subes. ¡En La Sagrera no hay nada que lleve a Roquetes!!!!!!! Y lo de hacer el todopoderoso trasbordo de Maragall L5 a L4 de Metro para subir a Vía Júlia, te sale más a cuenta ir una parada más en línea 5, hasta Virrey y coger la 32, que de las líneas convencionales fuera de la NXB tiene una de las mejores frecuencias de Barcelona. O directamente llevar la V29 a Virrei, pero que en vez de acabar donde acaba, ponerle la terminal al lado de Arnau d'oms-La Jota, que allí tienes comunicación con todos los puntos de Nou Barris: La 47 a Canyelles por Llucmajor, la 32 directa a Roquetes Poble, la V27 a Canyelles por Vilapicina, la 132 "el rápido" a Vía Júlia y la Trini (Via Favencia/Palamós), la 50 a Verdum (por via Júlia) y la 51 a la Porta de la Ciutat Meridiana (por la Torre de Baró). Puestos a recortar, hagámoslo bien (aunque la actual terminal de la 26 deja relativamente cerca de dicha parada, tienes que atravesar una calle para llegar a La Jota.)
Un saludo
(y probablemente, hasta dentro de otros 8 o 9 meses)
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Tuesday 01/12/2015 20:44
by Eduardo
El 29 de febrero de 2016 entra la 4ª fase
V11: Estació Marítima - Bonanova
Eix vertical que en sentit ascendent i des de la part baixa del Paral·lel seguirà tota la ronda de Sant Pau i gran part d’Urgell, per passar després a pujar per Santaló i Ganduxer, mentre que en sentit descendent seguirà Mandri, Villarroel i Viladomat per tornar al Paral·lel i el terminal del Moll de Barcelona (WTC). Tindrà intercanvis amb: D20, H4, H6, H8, H10, H12, H14, H16. metro, FGC i Funicular de Montjuïc. Línies de referència: 14 (substituïda) i 20 (modificada). Vehicles: autobusos estàndard.
14 (Pla de Palau - Bonanova): serà substituïda per V11 i V13. -
20 (Estació Marítima - Pl. Congrés): per evitar el solapament amb la V11 passarà a tenir l’origen i final al carrer de Viladomat, tocant a l’avinguda de Roma.
http://www.tmb.cat/es/sala-de-premsa/-/ ... -transport
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Tuesday 01/12/2015 21:30
by sag470
Aquí hi ha més detalls:
http://premsa.bcn.cat/wp-content/upload ... -i-NXB.pdf
La concreció de les noves línies és la següent:
H4: Zona Universitària - Bon Pastor
Es tracta d’un eix d’elevada demanda potencial, que en el sector central transcorrerà per avinguda d’Esplugues, passeig de la Bonanova, passeig de la Vall d’Hebron i passeig de Valldaura.
Tindrà intercanvis amb: V3, V7, V11, V13, V15, V21, V27, metro i FGC.
Línies de referència: 22 (modificada) i 73 (substituïda).
Vehicles: autobusos articulats.
V11: Estació Marítima - Bonanova
Eix vertical que en sentit ascendent i des de la part baixa del Paral·lel seguirà tota la ronda de Sant Pau i gran part d’Urgell, per passar després a pujar per Santaló i Ganduxer, mentre que en sentit descendent seguirà Mandri, Villarroel i Viladomat per tornar al Paral·lel i el terminal del Moll de Barcelona (WTC).
Tindrà intercanvis amb: D20, H4, H6, H8, H10, H12, H14, H16. metro, FGC i Funicular de Montjuïc.
Línies de referència: 14 (substituïda) i 20 (modificada).
Vehicles: autobusos estàndard
V13: Drassanes - Avinguda Tibidabo
Eix vertical d’elevada centralitat que combina el recorregut per la Rambla (en tots dos sentits) i el d’Aribau-Muntaner (pujada-baixada).
Tindrà intercanvis amb: D20, H4, H6, H8, H10, H12, H14, H16, V15, metro, Rodalies i FGC.
Línies de referència: 14, 58 i 64 (substituïdes)
Vehicles: autobusos estàndard
Canvis en línies convencionals
- 14 (Pla de Palau - Bonanova): serà substituïda per V11 i V13.
- 20 (Estació Marítima - Pl. Congrés): per evitar el solapament amb la V11 passarà a tenir l’origen i final al carrer de Viladomat, tocant a l’avinguda de Roma
- 22 (Pl. Catalunya - Av. Esplugues): mantindrà el recorregut entre la plaça de Catalunya i la plaça Kennedy, mentre que el sector de Sant Gervasi i Pedralbes quedarà cobert per la H4.
- 58 (Pl. Catalunya - Av. Tibidabo): serà substituïda per la V13.
- 60 (Pl. Glòries - Zona Universitària): deixarà de fer el recorregut per la Gran Via, que se solapa amb la H12, i tindrà l'origen i final a l'entorn de la rambla Prim; es traslladarà l'altre terminal de Zona Universitària a l’avinguda d’Esplugues i es rectificarà el recorregut a la zona de La Maquinista; també se’n millorarà la freqüència perquè circuli a 11 minuts en hora punta dels dies feiners i 15 en hores vall.
- 64 (Barceloneta - Pedralbes): serà substituïda per la V13.
- 92 (Pg. Marítim - Gràcia): es modificarà parcialment el recorregut perquè tingui l’origen i final a l’entorn de la plaça Kennedy, en lloc de la plaça Gal·la Placídia, d’aquesta manera serà possible fer la connexió entre el Carmel i Sarrià amb un sol intercanvi, amb la H4; el trajecte per avinguda de Vallcarca i Príncep d’Astúries fins a Gal·la Placídia queda cobert per la V17.
No se com pensen fer acabar a pl.Kennedy la V13, la 22, la 75 i la 92. No hi ha gens d'espai per més de dos terminals. La 92 a l'actual terminal de la 73?
Trobo que la V13 neix coixa amb estandar si ha d'encabir tot el passatge de la 58 i la 64.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Tuesday 01/12/2015 21:39
by Renfe451
Sembla ser que finalment la 22 no s'acabarà suprimint, per tant els veïns de Vallcarca poden estar satisfets. Ara bé, tinc dubtes sobre la seva modificació, tal i com ha dit el company sag470, no hi ha tant d'espai a la Pl. Kennedy per fer acabar 4 línies.
M'ha sorprès el canvi de la 92... Resumint, la zona Vallcarca-Penitents-Putxet notarà un gran canvi a partir del febrer de 2016. Caldrà que s'acostumi la gent als nous recorreguts.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Tuesday 01/12/2015 23:05
by Miquel
Renfe451 wrote:Sembla ser que finalment la 22 no s'acabarà suprimint, per tant els veïns de Vallcarca poden estar satisfets. Ara bé, tinc dubtes sobre la seva modificació, tal i com ha dit el company sag470, no hi ha tant d'espai a la Pl. Kennedy per fer acabar 4 línies.
M'ha sorprès el canvi de la 92... Resumint, la zona Vallcarca-Penitents-Putxet notarà un gran canvi a partir del febrer de 2016. Caldrà que s'acostumi la gent als nous recorreguts.
Però la 75 no es modifica, per tant seguirà finalitzant on sempre. Suposo que la 92 finalitzarà al terminal actual del 58 i el 22 ho farà al terminal actual del 73. El V13 probablement ho faci en un costat de la plaça, ja que es un final provisional a l'espera que li permetin fer el gir al CosmoCaixa.
Caldrà veure com queda la 22 a nivells d'horaris, doncs està íntegrament solapada amb tot el que hi pot haver, més ara que porten la 92 cap allà. Tenir molta freqüència com ara pot ser molt empipador per la resta de línies. Jo crec que el remei de la 75, amb un millor final a Lesseps hagués estat més adient que no pas mantenir una línia per caprici de quatre.
Haviam com queda també la 60 per la zona de la Maquinista, aviam si algú ha recuperat neurones i fan que torni a tenir un recorregut sensat allà, i benvingudes siguin el retorn de les freqüències de fa dos anys, espero que en dissabtes i festius millori la cosa també, ara que tindrà menys temps de volta. De totes maneres, segueixo pensant que el final hauria de ser a Zona Universitària.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Tuesday 01/12/2015 23:24
by Adolescent barceloní
La 60, a la zona de la Maquinista, imagino que faran el següent:
Sentit La Pau:
Pg. Santa Coloma > Ciutat d'Asunción (sense la volta pel carrer Tiana; recorregut original abans de les obres de l'AVE)
Sentit Avinguda Esplugues:
Ciutat d'Asunción > Pg. Havana > Ferran Junoy > Ciutat d'Asunción > Pg. Santa Coloma (sense donar la volta pels carrers Caracas i Tiana; recorregut original abans de les obres de l'AVE)
Ciutat d'Asunción > São Paulo > Ferran Junoy > Ciutat d'Asunción > Pg. Santa Coloma (sense donar la volta pel passeig de l'Havana ni per Caracas i Tiana, pujant directament per São Paulo.)
Estic d'acord, el terminal de Zona Universitària hauria d'estar on es situa actualment (al carrer Tinent Coronel Valenzuela), no l'haurien de traslladar a l'avinguda Esplugues donat que la línia és una connexió directa de la part alta de Barcelona amb aquella zona.
La V13 van dir a les jornades participatives que, efectivament, el terminal era provisional mentre es feia allò del Cosmocaixa. Obra que no sé en què consisteix. Em sorprèn el manteniment de la 22, tot i que sí que és cert que hi va haver moltíssimes queixes.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 02/12/2015 8:09
by premixero
supongo que la 22 quedara como refuerzo, como ya pasaba con la 58 y no me extrañaria que a corto/medio plazo no circule los festivos. En cuanto a las quejas, siempre habra sobre todo cuando la linea a sustituir en cuestion es una linea de las de "toda la vida"
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 02/12/2015 10:40
by Gimeno
Qué raro lo de la 20. Dijeron que acabaría en Mercat Sant Antoni. No sé qué sentido tiene Viladomat/Avenida de Roma. Supongo que la harán seguir por Mallorca hasta Viladomat y luego girar por Valencia.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 02/12/2015 10:48
by premixero
No , la 20 iba a ser recortarda hasta villarroel es decir hasta el hospital clinico, quiza con este cambio lo que han querido es acercarlo a la escola industrial o encontrar un hueco para qur el bus pueda estar parado sin estorbar la circulacion
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 02/12/2015 10:57
by Renfe445
Hombre, si acercan la 20 a la Escola Industrial se puede evitar coger la línea 5 en Hospital Clínic y evitar el tapón que hay a las dos de la tarde cuando sale todo el mundo.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 02/12/2015 12:44
by Eduardo
Renfe445 wrote:Hombre, si acercan la 20 a la Escola Industrial se puede evitar coger la línea 5 en Hospital Clínic y evitar el tapón que hay a las dos de la tarde cuando sale todo el mundo.
No quedará mal tampoco si la dejan con una frecuencia aceptable "Ya veremos"; se entiende que se consolidará como línea de enlace en el eixample que irá a caballo del H8 y H10 en sus tramos centrales, mas su habitual demanda de las Viviendas del Congrés.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 02/12/2015 13:37
by Gimeno
¿No se habrán equivocado y será Viladomat con Avenida Mistral?
Carregar-se la 60
Posted: Wednesday 02/12/2015 13:58
by Javi M
Adolescent barceloní wrote:Estic d'acord, el terminal de Zona Universitària hauria d'estar on es situa actualment (al carrer Tinent Coronel Valenzuela), no l'haurien de traslladar a l'avinguda Esplugues donat que la línia és una connexió directa de la part alta de Barcelona amb aquella zona.
Efectivament, fer acabar la 60 allà dalt, perdent la connexió amb metro, tram, i un bon grapat de línies de bus, és carregar-se-la.
Per cert, l'antic carrer Tinent Coronel Valenzuela fa ja algun temps que s'anomena John M. Keynes.
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 02/12/2015 18:33
by Renfe451
premixero wrote:supongo que la 22 quedara como refuerzo, como ya pasaba con la 58 y no me extrañaria que a corto/medio plazo no circule los festivos. En cuanto a las quejas, siempre habra sobre todo cuando la linea a sustituir en cuestion es una linea de las de "toda la vida"
La 22 no tiene que quedar como refuerzo, debe circular además todos los días. Recordamos que en la parte más alta de República Argentina (desde el inicio de la calle al lado de la plaza Alfons Comín hasta antes del puente de Vallcarca), actualmente la única línea de autobús que circula es la 22 y de noche la N4.
Sí que es cierto que hay otras líneas en ese tramo, como la V15, no obstante, ésta se separa a partir de Craywinckel, donde sigue su camino dirección a la Barceloneta. Pero después de Craywinckel, la única que lo hace es la 22. Para reforzar ya estará la línea 92, así que la 22 tiene que circular cada día.
Jo tinc un dubte sobre que passarà amb els 6300 que cobreixen la 22, es mantindran a la línia o acabarant posant-los en altres?
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Wednesday 02/12/2015 18:54
by Miquel
Renfe451 wrote:premixero wrote:supongo que la 22 quedara como refuerzo, como ya pasaba con la 58 y no me extrañaria que a corto/medio plazo no circule los festivos. En cuanto a las quejas, siempre habra sobre todo cuando la linea a sustituir en cuestion es una linea de las de "toda la vida"
La 22 no tiene que quedar como refuerzo, debe circular además todos los días. Recordamos que en la parte más alta de República Argentina (desde el inicio de la calle al lado de la plaza Alfons Comín hasta antes del puente de Vallcarca), actualmente la única línea de autobús que circula es la 22 y de noche la N4.
Sí que es cierto que hay otras líneas en ese tramo, como la V15, no obstante, ésta se separa a partir de Craywinckel, donde sigue su camino dirección a la Barceloneta. Pero después de Craywinckel, la única que lo hace es la 22. Para reforzar ya estará la línea 92, así que la 22 tiene que circular cada día.
Jo tinc un dubte sobre que passarà amb els 6300 que cobreixen la 22, es mantindran a la línia o acabarant posant-los en altres?
La 22 com a molt hauria de fer el recorregut entre Travessera de Gràcia i Av. Tibidabo. La part de Gràcia pot fer el mateix que fa avui dia el 92 i servir-se amb els 4400, ja que dèieu que estaven sense feina. D'aquesta manera no es perd la connexió, tampoc se solapa amb el 24 i companyia en tot el recorregut i se li dona un ús més adient a aquests busos.
Els 6300 no crec que es mantinguin, de fet hauran de portar articualts a Horta per cobrir l'H4 (suposant que aquesta serà d'Horta).
Re: Xarxa quadriculada a Barcelona
Posted: Thursday 03/12/2015 0:54
by Ecomobisostrans
Eduardo wrote:El 29 de febrero de 2016 entra la 4ª fase
V11: Estació Marítima - Bonanova
Eix vertical que en sentit ascendent i des de la part baixa del Paral·lel seguirà tota la ronda de Sant Pau i gran part d’Urgell, per passar després a pujar per Santaló i Ganduxer, mentre que en sentit descendent seguirà Mandri, Villarroel i Viladomat per tornar al Paral·lel i el terminal del Moll de Barcelona (WTC). Tindrà intercanvis amb: D20, H4, H6, H8, H10, H12, H14, H16. metro, FGC i Funicular de Montjuïc. Línies de referència: 14 (substituïda) i 20 (modificada). Vehicles: autobusos estàndard.
14 (Pla de Palau - Bonanova): serà substituïda per V11 i V13. -
20 (Estació Marítima - Pl. Congrés): per evitar el solapament amb la V11 passarà a tenir l’origen i final al carrer de Viladomat, tocant a l’avinguda de Roma.
http://www.tmb.cat/es/sala-de-premsa/-/ ... -transport
De nou, 1 any per fer el menys important. I les més necessaries com la V1 a esperar al final, si es que es fan ...