Renfe estafa la Generalitat
L’operador públic ha cobrat a l’administració catalana, titular de la línia Lleida-la Pobla, 3,8 milions d’euros per prestació de servei i ús de vies el 2011. El trajecte ha generat uns beneficis del 19%, 607.000 euros que l’Estat ha facturat a la Generalitat. El 2010, es va embutxacar 374.000 euros per la mateixa raó.
Renfe, operador de ferrocarril propietat del ministeri de Foment, acumula pèrdues milionàries degut a l’explotació deficitària de les gairebé vuitanta rutes de mitjana distància en tren convencional que té a l’Estat espanyol. El 70,7% de les línies estan per sota del 33% de cobertura dels costos d’explotació, és a dir, que amb el trànsit de passatgers, l’operador recupera menys del 33% de la despesa generada. I encara més, el 22,7% de les línies no arriba a cobrir el 10% de la despesa.
Però hi ha tres joies de la corona: la línia Barcelona-València en tren convencional, que genera un benefici del 12%, la línia Sevilla-Cadis, amb un minso 0,9%, que ha passat a ser rendible des del 2011, i la veritable joia, la línia Lleida-la Pobla, que va tancar el 2011 amb una taxa de cobertura econòmica del 119%, és a dir, amb una rendibilitat del 19%. Aquestes dades les ha facilitat el Congrés espanyol al diputat de CiU Pere Macias, que les va sol·licitar per escrit l’abril de 2012.
L’únic inconvenient per a RENFE és que aquesta línia, precisament, és de titularitat catalana... Des del gener del 2005, la Generalitat gestiona el servei, però en no ser titular ni de les vies ni dels combois que poden circular per l’ample de via ibèric, es va acordar pagar un cànon a RENFE i l’Adif perquè prestessin el servei. La línia de la Pobla era ruïnosa per a RENFE abans que se’n fes càrrec la Generalitat, però unes inversions de 35 milions d’euros per part de l’administració catalana van posar a to el servei. Tant és així que el 2010, la línia va anotar uns números verds de 305.000 euros (un 10,9% per sobre dels costos que pagava la Generalitat a RENFE, 3,1 milions), i el 2011, la rendibilitat es va enfilar fins el 19%, és a dir, 607.000 euros, per uns costos assumits per la Generalitat de 3,8 milions.
Espoliació ferroviària
En circumstàncies normals, l’operador facturaria al client, en aquest cas la Generalitat, l’import de la prestació del servei, i una petita part en concepte de guany pel servei prestat. Però RENFE, l’estat, han tirat pel dret: “Fins aquest any, RENFE ha estat fent negoci amb la Generalitat, el negoci del segle, diria jo, comparat amb com li va en general. Entenem que vulgui obtenir algun rèdit pels serveis prestats, però és increïble que s’hagi quedat la totalitat dels beneficis passant la factura a la Generalitat”, lamenta el director de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, que troba “un acudit que RENFE tregui profit d’aquesta línia, la més rendible de la mitjana distància convencional a tot l’Estat, i a la vegada no faci les inversions que té compromeses a Catalunya”.
En només dos anys, doncs, aquesta empresa pública s’ha embutxacat gairebé un milió d’euros que havien d’anar a la caixa de la Generalitat, titular de l’exitosa línia de ferrocarril. El Congrés espanyol ha facilitat dades de 2010 i 2011, però amb tota probabilitat, si els anys anteriors la línia va ser rendible –com a mínim el 2008 i el 2009 per nombre de passatgers ho seria-, les factures devien arribar de la mateixa manera a la Generalitat.
La Generalitat, però, ha decidit parar els peus a RENFE. Aquest 2012, com remarca Font, “es pagaran prop de 2 milions d’euros pel servei, gairebé la meitat que el 2011, perquè hem suprimit 2 de cada 3 trens, de forma temporal, per tal d’estalviar. I es compraran dos trens propis per tal que la Generalitat pugui operar amb els seus combois i no depengui de la voluntat de RENFE. Això alleugerirà molt els costos”. El 2011, la línia Lleida-la Pobla va transportar 233.766 passatgers, que paguen entre 2 i 6,20 euros en funció del trajecte.
http://www.naciodigital.cat/noticia/452 ... eneralitat