Posted: Thursday 07/02/2008 9:54
El Periódico de Catalunya
7/2/2008 MILLORA DE LA MOBILITAT EN L'HORITZÓ 2008-2012
La Generalitat confia en el traspàs de l'AVE regional i prepara horaris
• Amb la competència encara per transferir, el pla de transport ja inclou la gestió d'aquests trens
• Política Territorial vol coordinar els autobusos amb Renfe i que l'usuari només esperi 10 minuts
CRISTINA BUESA / MANUEL VILASERÓ
BARCELONA / MADRID
La "competència exclusiva" sobre els transports terrestres de viatgers per carretera i ferrocarril que transcorrin íntegrament dins de Catalunya correspon a la Generalitat. Sense acritud, però amb la legitimitat que atorga aquest article de l'Estatut (que van recordar tot just al començament), la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques va presentar ahir el seu Pla de Transport de Viatgers, que inclou l'organització dels trajectes i les freqüències dels seus futurs AVE regionals. Ningú s'atreveix a vaticinar quan es traspassarà d'una vegada la competència de Rodalies i menys encara la de Regionals, però els gestors de la mobilitat ja han plasmat com volen que funcionin aquests trens.
Amb l'AVE, ara sí, a les portes de Barcelona, el pas següent seran els regionals d'altes prestacions. Aprofitaran la infraestructura d'alta velocitat i connectaran les principals ciutats catalanes. Com ja va publicar aquest diari la setmana passada, Renfe té enllestits els itineraris i els trens estan en l'última fase de fabricació per començar a operar després de l'estiu. Són combois que arribaran als 250 quilòmetres per hora i inclouran un trajecte Saragossa-Lleida. L'operadora ferroviària pensa consultar el disseny final d'aquest nou servei a la Generalitat donat que és conscient que, tard o d'hora, el servei serà traspassat com marca l'Estatut.
TRENS MÉS LENTS
Però la Generalitat ja té enllestits els seus plans per després de l'hipotètic traspàs. D'entrada, els trens circularan a uns 220 quilòmetres per hora, i enllaçaran Figueres, Girona, Barcelona, Vilafranca del Penedès, el Camp de Tarragona, l'Aldea i Lleida amb entre cinc i 32 trens al dia, segons va exposar el director general de Transports Terrestres, Manel Villalante. Seran cinc noves línies.
Un altre assumpte és el calendari de posada en funcionament. Els trajectes entre la capital catalana i Vilafranca, el Camp de Tarragona, l'Aldea i Lleida sí que estan garantits a mitjà termini. Però cap al nord és un altre assumpte. El pla fet públic ahir, que es pretén aprovar definitivament al voltant de l'estiu, té com a horitzó l'any 2012. Justament ales- hores és quan està previst que l'alta velocitat arribi a Girona i connecti amb França, sempre que no es produeixin més endarreriments. En aquest mateix document també es calculen els temps de viatge en aquests AVE regionals, que van des dels 10 minuts entre Figueres i Girona fins als 40 entre el Camp de Tarragona i Barcelona.
NOVES RODALIES
Una de les novetats del pla és la creació d'un sistema de Rodalies a Lleida, Tarragona i Girona, ara inexistents. Per a aquests serveis es farà servir la via convencional i l'objectiu és que estiguin completament coordinats amb el transport regular per carretera. El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, es va queixar que la històrica falta d'organització havia portat al punt que, per exemple, els autobusos surtin d'una estació cinc minuts abans que arribi un tren, de manera que els usuaris es veuen obligats a optar pel transport privat.
La reorganització del transport dibuixada ara per aquest projecte aspira a acabar amb aquests desajustos. Un altre repte és que els viatgers hagin d'esperar com a màxim 10 minuts per fer un transbord entre el tren i el bus, i que la distància màxima entre les parades d'aquests mitjans sigui de 300 metres. La integració tarifària que va arribar a l'àrea metropolitana barcelonina l'any 2001 s'aplicarà finalment a la resta del territori aquest any, encara que no estarà desplegada del tot fins d'aquí a cinc anys. Aquesta facilitat per combinar diferents transports probablement també contribuirà a aconseguir un increment de viatgers en el transport públic.
7/2/2008 MILLORA DE LA MOBILITAT EN L'HORITZÓ 2008-2012
La Generalitat confia en el traspàs de l'AVE regional i prepara horaris
• Amb la competència encara per transferir, el pla de transport ja inclou la gestió d'aquests trens
• Política Territorial vol coordinar els autobusos amb Renfe i que l'usuari només esperi 10 minuts
CRISTINA BUESA / MANUEL VILASERÓ
BARCELONA / MADRID
La "competència exclusiva" sobre els transports terrestres de viatgers per carretera i ferrocarril que transcorrin íntegrament dins de Catalunya correspon a la Generalitat. Sense acritud, però amb la legitimitat que atorga aquest article de l'Estatut (que van recordar tot just al començament), la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques va presentar ahir el seu Pla de Transport de Viatgers, que inclou l'organització dels trajectes i les freqüències dels seus futurs AVE regionals. Ningú s'atreveix a vaticinar quan es traspassarà d'una vegada la competència de Rodalies i menys encara la de Regionals, però els gestors de la mobilitat ja han plasmat com volen que funcionin aquests trens.
Amb l'AVE, ara sí, a les portes de Barcelona, el pas següent seran els regionals d'altes prestacions. Aprofitaran la infraestructura d'alta velocitat i connectaran les principals ciutats catalanes. Com ja va publicar aquest diari la setmana passada, Renfe té enllestits els itineraris i els trens estan en l'última fase de fabricació per començar a operar després de l'estiu. Són combois que arribaran als 250 quilòmetres per hora i inclouran un trajecte Saragossa-Lleida. L'operadora ferroviària pensa consultar el disseny final d'aquest nou servei a la Generalitat donat que és conscient que, tard o d'hora, el servei serà traspassat com marca l'Estatut.
TRENS MÉS LENTS
Però la Generalitat ja té enllestits els seus plans per després de l'hipotètic traspàs. D'entrada, els trens circularan a uns 220 quilòmetres per hora, i enllaçaran Figueres, Girona, Barcelona, Vilafranca del Penedès, el Camp de Tarragona, l'Aldea i Lleida amb entre cinc i 32 trens al dia, segons va exposar el director general de Transports Terrestres, Manel Villalante. Seran cinc noves línies.
Un altre assumpte és el calendari de posada en funcionament. Els trajectes entre la capital catalana i Vilafranca, el Camp de Tarragona, l'Aldea i Lleida sí que estan garantits a mitjà termini. Però cap al nord és un altre assumpte. El pla fet públic ahir, que es pretén aprovar definitivament al voltant de l'estiu, té com a horitzó l'any 2012. Justament ales- hores és quan està previst que l'alta velocitat arribi a Girona i connecti amb França, sempre que no es produeixin més endarreriments. En aquest mateix document també es calculen els temps de viatge en aquests AVE regionals, que van des dels 10 minuts entre Figueres i Girona fins als 40 entre el Camp de Tarragona i Barcelona.
NOVES RODALIES
Una de les novetats del pla és la creació d'un sistema de Rodalies a Lleida, Tarragona i Girona, ara inexistents. Per a aquests serveis es farà servir la via convencional i l'objectiu és que estiguin completament coordinats amb el transport regular per carretera. El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, es va queixar que la històrica falta d'organització havia portat al punt que, per exemple, els autobusos surtin d'una estació cinc minuts abans que arribi un tren, de manera que els usuaris es veuen obligats a optar pel transport privat.
La reorganització del transport dibuixada ara per aquest projecte aspira a acabar amb aquests desajustos. Un altre repte és que els viatgers hagin d'esperar com a màxim 10 minuts per fer un transbord entre el tren i el bus, i que la distància màxima entre les parades d'aquests mitjans sigui de 300 metres. La integració tarifària que va arribar a l'àrea metropolitana barcelonina l'any 2001 s'aplicarà finalment a la resta del territori aquest any, encara que no estarà desplegada del tot fins d'aquí a cinc anys. Aquesta facilitat per combinar diferents transports probablement també contribuirà a aconseguir un increment de viatgers en el transport públic.