El tema dels semidirectes és cap on s'ha d'anar, per poder posar trens ràpids entre Sabadell, Terrassa i Sant Cugat fins Barcelona. Però això es més fàcil de dir que de fer, com sempre.
Per començar, s'ha d'atacar el problema de mentalitat que té FGC de no fer avançaments, sense això, no hi pot haver cap semidirecte.
Segon, s'han de construir vies per fer els avançament a diversos llocs. Jo proposo els següents:
- Sarrià, amb parada, és a dir, una estació amb 4 vies on hi pararien tots els serveis. Els trens locals sempre s'esperarien almenys 2-3 minuts, perquè el avancés un ràpid amb parada inclosa, pero poder canviar del ràpid al local i del local al ràpid.
- Les Planes, sense parada, és a dir, els trens ràpids passarien pel mig de l'estació sense parada i els locals pararien als laterals, com un Camp de Tarragona però amb només 4 vies i 200km/h menys, perquè ho entenguis.
- Entre Sant Cugat i Mirasol i entre Sant Cugat i Volpelleres, vies d'avançament, és a dir, quadruplicació en un tram de 200 metres -o més-, suficient per poder fer l'avançament i cada tren entri al solc adequat al entrar canviar entre ramals i tronc principal. Els trens ràpids passarien pel mig i els locals s'esperarien als laterals. Al ramal de Sabadell només s'hauria de construir una via més, seria fàcil. Al ramal de Terrassa, tot i que hi ha l'espai més o menys a tot arreu, segurament ens costaria el soterrament el fet de voler encabir dues vies més, per la distància a la que estan les cases.
- Més enllà, al ramal de Terrassa jo no hi faria res més, que paressin a més o menys totes les parades. Pel que fa al de Sabadell, es podria mirar d'afegir una quarta via a Bellaterra, i permetre així saltar-se alguna parada més, i potser també esquivar la UAB, que suposaria un estalvi de 2 minutets, pocs però que per un smeidirecte són sucosos.
On tinc dubtes de la viabilitat dels semidirectes és entre Sarrià i Plaça Catalunya. Hi ha l'opció de fer parar tots els tipus de serveis a totes les parades, i ja està, que és possible i solucionaria el problema, però els semidirectes ja no ho serien tant, clar. I l'altra opció, que seria la desitjable, és que els semidrectes anessin sense parada fins Gràcia, i para després a Provença i Catalunya. Això sóna molt bé, però suposaria la construcció d'un nou túnel des de Sarrià fins Catalunya amb estació nova a Gràcia i Provença (o Francesca Macià i Hospital Clínic, jo tiro la proposta a l'aire) i una nova nau a Catalunya amb cua de maniobres.
Però... això ja és utòpic, jo em conformo amb vies d'avançament a Les Planes i que alguns trens vagin sense parada des de Sant Cugat fins Sarrià. I això es podria provar aquest desembre si és volgués, no seria gaire difícil.
Això és el que jo proposo.