M'he volgut esperar abans d'escriure res sobre aquest tema, potser per intentar asimilar-lo millor. I no començaré per les possibles causes de l'accident sinó pel tractament informatiu: estic d'acord amb Alf.
alf_ wrote:Pero si consigues que cale que era culpa del maquinista nadie pondrá en duda tus sabrosos contratos de líneas de alta velocidad. Probablemente tampoco lo harían si se llegase a la conclusión de que no fueron los sistemas propios de la red de alta velocidad (es decir, que el problema estaba justamente en pasar de alta velocidad a velocidad normal y de ERTMS a ASFA), y que por tanto no es problema del sistema de alta velocidad, sino simplemente cuestión de que falta mejor señalización en estos tramos de transición entre alta velocidad y velocidad normal. Pero para que correr el riesgo, si es más fácil echarle el muerto al maquinista, mientras la culpa no sea del AVE...
Tots els mitjans de comunicació porten 4 dies fent un linxament contra el maquinista del tren, i directius com el president d'Adif l'han alimentat encara més. Al costat del que han fet els mitjans, els dels famosos "escraches" a polítics i banquers són uns sants.
Anem per parts. Un cop explicat el fet (amb retard per part de TOTES les televisions, però aquest és un altre tema), dimecres a la nit, s'engega el protocol "Culpar el maquinista", que ha consistit en:
-El mateix dimecres a la nit s'afirma amb rotunditat que és un accident per excés de velocitat i s'extreu part de la conversa per ràdio del maquinista, pel que he llegit, contra la normativa de Renfe/Adif.
-Per incriminar-lo encara més per excés de velocitat, es publiquen comentaris seus al Facebook de fa un any (de 48M d'espanyols; potser trobaríem 1M de fotos de les pantalles dels AVE o semblants marcant l'elevada velocitat, però tot s'hi val per acusar).
-I aquí ve el punt que m'indigna més:
A qui li importa el nom del maquinista? Repasseu els fils de l'accident del metro de València o el de l'atropellament mortal a Castelldefels. Trobeu en algun lloc el nom del maquinista? Jo no. Per què es triguen menys de 12h, doncs, en publicar el seu nom a tot arreu, fins i tot abans de la imputació judicial? Em permeteu que proposi d'esborrar el nom del maquinista de les notícies copiades en aquest fil?
-Tot i això, algun veí havia parlar de possible explosió (en principi, xoc conseqüència del descarrilament), a la qual s'ha de sumar la coincidència de ser la vigilia de Sant Jaume i la de 4 accidents ferroviaris amb morts al món en 2 mesos (Argentina, Canadà, França i Espanya), així que calia demostrar que era un accident culpa del conductor. Què se'ls acut? Doncs filtrar el vídeo d'una càmera de seguretat, suposo que també contra la normativa d'Adif.
-Per si fos poc, el president d'Adif declara "Cuatro km antes tiene la primera señal", com si amb això n'hi hagués més que de sobres per un tren a 200 km/h.
-I els dies posteriors, "El maquinista ha passat a disposició judicial", "El maquinista detingut", "El maquinista citat a declarar", "El maquinista avui no declara"... No us recorda al tractament que es fa als polítics (pressumptament) corruptes? Amb prou feines el cas Bretón ha estat tractat d'aquesta manera, i no per totes les TVs, només algunes.
El "protocol" mana que això ha de durar, com a mínim, fins el 2 d'agost (ja que l'1 és quan Rajoy explicarà al Congrés el que cregui oportú sobre el cas Bárcenas).
Sobre les posibles causes de l'accident, ara que ja ha quedat "demostrat" l'excés de velocitat, pràcticament es redueix a les dues següents preguntes:
-VAN FALLAR (mecànicament) ELS FRENS DEL TREN?
-EXISTIA UN SISTEMA DE FRENADA AUTOMÀTICA EN CAS D'EXCÉS DE VELOCITAT PER AQUELL PUNT I PER AQUELL TREN?
Aparentment, la resposta a elles és que no. O que no ho sabrem mai de forma oficial.
Pel que fa a la probable distracció, es tracta de realizar una frenada brusca després de molts km a velocitat de creuer. Això, per a mi, és semblant a que et passis la teva sortida d'una autopista (que també te l'anuncien i pots haver fet el trajecte moltes vegades però no prestar-li atenció), o que et passis la cruïlla de l'Eixample on has de girar pel teu recorregut. És correcte el símil?
Finalment, sobre les limitacions de velocitat. Jo el traçat l'accepto com a tal, però:
-Precedida d'un tram llarg a 200, la limitació a 80 entra just abans de la corba. En cas d'haver-hi una balisa al punt d'inici de la limitació a 80, no li donaria temps a frenar al tren, per tant la limitació a 80 ha de començar una mica abans.
-D'altra banda, seria útil que els km anteriors (3, 4 o 5) tinguessin una limitació d'entre 140 i 160 km/h, per fer la frenada una mica més gradual. Amb la ATP, ASFA, FAP i/o ERTMS corresponent, és clar; ja que pel que sembla, quan l'ERTMS deixa d'actuar, el tren encara pot anar a 200 km/h (primer error, sigui això a 2 o a 10 km de la limitació a 80 km/h).
M'obidava de dues coses:
-Expressar el meu suport a víctimes i familiars.
-Preguntar: Sóc jo l'únic que s'ha fixat en la inscripció "AVE fora de Galícia" (Galícia estaba tapat per un altre graffitti) a la paret on va xocar el tren? No té a veure amb l'accident, però fa pensar sobre les despeses que comporta.