gracienc wrote:Toni wrote:
A veure, tornem a explicar-ho: a la Generalitat de Catalunya se li ha fet un traspàs del servei de rodalia i regionals. La Generalitat de Catalunya és la única responsable de que el preu del bitllet hagi pujat a Catalunya molt més que a altres llocs (per si no ho saps hi ha gent que es compra el bitllet a Vinaròs perquè és més barat que a Ulldecona....), és la única responsable de que la freqüència de trens a una determinada estació sigui la que és, és la única responsable de que no funcionin les màquines expenedores de bitllets, de que no concordin els horaris a les estacions amb correspondència, de que no s´informi adequadament als viatgers...... etc, etc, etc. Tot això no té RES de "virtual", son coses ben REALS, i afecten a molta gent cada dia. Problema, els bitllets aquí son més cars que a la resta però com que no volem assumir cap responsabilitat, diem que la culpa és d´un altre... resultat, ens inventem això del traspàs "virtual" i diem que tota la culpa és de la via que és el que no ens han traspasat.... i el millor és que molta gent ens creu.
Exemple pràctic: la línia Lleida - La Pobla de Segur. Es traspasa totalment a la Generalitat de Catalunya. Què fa la Generalitat de Catalunya immediatament?. Subcontracta a RENFE i ADIF per que explotin la seva línia. No creus que si tan i tan i tan demoniacs fossin FGC hauria gestionat la seva línia?. La realitat és una altra ben diferent: la RENFE i l´ADIF fan la seva feina amb tots els defectes que puguin tenir el millor que poden i quan ho ha fet directament FGC no hi ha hagut ABSOLUTAMENT cap millora lògicament perquè la via és la que és i no hi ha ningú més llest que l´altre.
Per tant i responent a les teves qüestions:
- No té res a veure que les vies no s´hagin traspasat a la Generalitat de Catalunya amb que aquesta Administració gestioni correctament els que sí li han traspasat, que és molt i molt important, afecta a molta gent i té molt i molt marge de millora.
- No sé què dimonis importa que es gestioni la via des de Catalunya pel servei que es dóna. Que el normal és que es gestionés des de Catalunya les vies catalanes pot ser conceptualment correcte, però avui en dia això és totalment irrellevant a efectes de la qualitat del servei. Les línies de l´AVE es gestionen senceres des d´un sol lloc i travessen una pila de comunitats autònomes, evidentment sense que això tingui cap importància pels viatgers. Estem a l´era de la tecnologia i la xarxa es pot controlar des de qualsevol lloc del planeta que tingui comunicacions sense que els viatgers notin cap diferència.
- El pressupost es gestiona des del Ministeri de Foment... evidentment el pressupost que afecta a les competències del Ministeri de Foment. El pressupost que afecta al servei traspasat a la Generalitat de Catalunya el controla la Generalitat de Catalunya.
- Si es vol organitzar un Talgo fins a Puigcerdà (idea aquesta amb bastant poc sentit per altra banda....) s´ha de demanar a "Madrid"..... cal demanar al gestor de l´infraestructura un solc per poder circular per la xarxa amb un tren lògicament. A qui se li ha de demanar?. La infraestructura la gestiona ADIF i cal demanar els solcs a l´ADIF evidentment, i afegeixo que això és garantia de que el Talgo en qüestió pugui circular (intenta muntar un tren dels amics del barri a la línia Llobregat - Anoia a veure si FGC et deixa...).
Cal centrar les coses i sobretot no creure tot el que ens expliquen.
Bon dia Toni,
A pesar de les observacions que fas el fons de la qüestió segueix sent el mateix.
Si féssim un símil fàcil amb un fabricant de cotxes, l'estat tindria la fàbrica de cotxes, els empleats i les botigues on es venen els cotxes.
La Generalitat només en tindria el marketing i els preus, i com a molt podria decidir els horaris d'obertura de les botigues ajustant-se a les limitacions donades pel mateix fabricant (l'estat).
Tal i com comprendràs, fer la Generalitat responsable de la situació actual de la xarxa de rodalies és poc més que esperpèntic. Les limitacions de la infrastructura en quan a velocitat i freqüència de pas són responsabilitat del ministeri (renfe-adif). Els costos d'operació que s'acaben repercutint en el preu del bitllet, són també responsabilitat del ministeri. El material rodant i el personal tampoc els controla la Generalitat.
Llavors, què te la generalitat? les maquines expenedores de bitllets, pot ser?? i el lloc web de rodalies????
Sinó ens dirigim al origen correcte dels problemes, no solucionarem els problemes...
Respecte la línia de la pobla:
- Abans del traspàs a la Generalitat, l'estat la volia clausurar
- La Generalitat va fer una gran inversió en renovació de vies, i travesses (o sigui que si que va fer una millora)
- Actualment s'estan fabricant 2 trens nous de FGC per aquesta línia i s'ha contractat a 4 empleats (no sé si 4 o 5 ara mateix) però la intenció és arribar a 24 (si no recordo malament) (cosa que també serà una millora) [De totes maneres, mentre això passa la línia està funcionant a mig gas, amb pocs serveis]
- És l'única línia d'ample ibèric que ha estat integralment traspassada a la Generalitat, i en els seus inicis, es clar, la generalitat va necessitar renfe per seguir realitzant el servei de passatgers.
O sigui que sí, és evident que la generalitat ho està fent millor del que ho estaria fent l'estat. Només has de comparar la gestió de la generalitat amb els plans de l'estat de clausurar la línia... Deixa'm que et digui a més que, respecte aquest tema, que ofereixes una visió molt parcial de la realitat. No sé amb quina intenció.
Finalment, i aprofitant que has comentat lo del talgo a Puigcerdà..:
- Si hem de demanar aquest tipus de serveis a ADIF, que coi hi pinta la generalitat en la gestió de res? si no controla l'ús de la infrastructura.
- Sobre el teu comentari "intenta muntar un tren dels amics del barri a la línia Llobregat - Anoia a veure si FGC et deixa..." només dir-te que sí. Segons tinc entès de qui ja va muntar el del talgo a Puigcerdà, és molt més senzill fer una cosa així amb FGC que amb renfe-adif, i una evidencia en són el tren dels llacs (el qual correspon a la Línia Lleida la Pobla de la que t'he parlat abans...).
- Respecte a que no trobis sentit a dur un Talgo a Puigcerdà suposo que has obviat què:
> La línia de Puigcerdà és una línia internacional que podria permetre connexions de Barcelona amb Tolouse.
> Almenys fins no fa gaire, hi havia un servei diari des de La tour de Querol fins a Paris Austerlitz d'un tren de llarga distancia de SNCF.
> El Talgo és un tren pensat per a trajectes amb moltes corbes, com pot ser una línia com aquesta.
Salut!