Page 10 of 13

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Wednesday 06/07/2016 14:15
by Don Ramón
Fran-Ikarus wrote:Parlo per mi mateix i per qualsevol part d'un conflicte laboral (sigui empresa o treballadors); l'objectivitat acostuma a anar per un altre camí (el sector empresarial no acostuma a ser-ne exemple, precisament). Prova a exercitar "aquesta objectivitat" quan hagis de lluitar per quelcom que consideres injust, i m'expliques els resultats.
Si ho considero injust, es raonable defensar el que seria just. Pèro cal una mica d'objectivitat per decidir el que es "just". Clarament aqui en tenim un munt de conflictes per que cadascú només considera just que tot sigui per ell i res per l'altre, llavors son posicions irreconciliables. Com nens petits.
Fran-Ikarus wrote:
Don Ramón wrote:Jajaja típic d'aquest païs, ningú no pot ser objectiu amb coses que l'afectin.
L'enèssim menyspreu a aquest país. No sé què hi fas, encara.
El problema el tens amb la llibertat d'expressió encara que sigui per menysprear (he mantès les formes al cap i a la fi), o amb el fet de que es permeti a estrangers amb passaport d'estat Schengen viure lliurement a Catalunya?

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Wednesday 06/07/2016 15:04
by Fran-Ikarus
Don Ramón wrote:El problema el tens amb la llibertat d'expressió encara que sigui per menysprear (he mantès les formes al cap i a la fi), o amb el fet de que es permeti a estrangers amb passaport d'estat Schengen viure lliurement a Catalunya?
El problema em penso que el tens o tindràs tu, no sé si a curt, mig o llarg termini. Qui viu -lliurement, és clar, fins allà on li permeti la llei vigent- en un col·lectiu al qual recurrentment menysté, de tant en tant fins a l'insult -els porcs...-, tard o d'hora acaba sent "engegat" fins i tot per la persona més pacient del món. Jo no ho sóc, per cert.

Però vaja, que aquí no he parlat d' "expulsar" ningú (Déu me'n guardi); més aviat feia esment a un -pel que semblava- projecte personal lliurement meditat i expressat:
Don Ramón wrote:Enfin, tenemos lo que nos merecemos, a mi me la repampimfla, no soy un inculto ignorante como la grandísima mayoría del país y tengo estudios y hablo idiomas, me largaré de esta pocilga cuando esté harto, y vosotros a apechugar entre los puercos.
Interpreto que el límit d'afartament encara no ha estat assolit. Ja està.

Pel que fa a l'objectivitat, torno a dir que un conflicte les parts reclama allò que considera legítim o convenient (o una reclamarà i l'altra concedirà o no), i si de cas un àrbitre del conflicte podrà ser considerat objectiu.

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Wednesday 06/07/2016 15:38
by Don Ramón
Tinc el defecte de que quan una cosa està espatllada prefereixo arreglar-la i no llençar-la.
Fran-Ikarus wrote: Pel que fa a l'objectivitat, torno a dir que un conflicte les parts reclama allò que considera legítim o convenient (o una reclamarà i l'altra concedirà o no), i si de cas un àrbitre del conflicte podrà ser considerat objectiu.
Tothom demana alló que considera "legítim", la qüestió està en si en tenen o tan sols volen tenir una certa objectivitat en demanar una cosa raonable, o senzillament demanen tot lo possible per veure el que cau, i consideren que aixó es "legítim" i que si no ho fas mai rebràs el màxim que pots treure-li a l'altre. Clarament, aquí cap de les dues parts té gaire interès en tenir empatia per la posició de l'altre, com es habitual.

La raó per la qual aquí en tenim tants conflictes i s'enquisten tant, mentre que en altres països sí son capaços de posar-se d'acord sense tantes baralles radica en una cosa tan senzilla com aquest sectarisme per les dues bandes de exigir uns màxims amb aquella mateixa finalitat de rebre el màxim possible. Com que les dues posicions ja neixen en extrems completament opposats, es fa molt més difícil trobar un acord que si les dues posicions comencen apropant-se en tot lo possible a la posició de l'altre i parteixen d'enllà.

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Monday 08/08/2016 19:53
by metring
A veure què passa ara a partir d'aquesta notícia:

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Monday 08/08/2016 20:01
by Miquel
I ara el més important, quan els hi passem la tisora al nombre d'executius i salari? Jo ho feia amb la mateixa proporció que la de la neteja exterior dels trens de L1. :P

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Tuesday 09/08/2016 19:36
by wefer
La Vanguardia wrote:La presidenta de TMB presume de transparencia y alega que los directivos de Londres o Génova cobran más
http://www.lavanguardia.com/local/barce ... toria.html
Deixa anar aquesta perla i es queda tan ample. Com si els sous o el nivell de vida fossin els mateixos!!!
Mira els de ICV com a la que tenen la cadira i els calers a la seva butxaca es dediquen a justificar els sous injustificables que abans tant criticaven. Gent, a més, posada a dit pel partit i que porten tota la vida mamant de la mateixa mamella. Poltrona, poltrona i poltrona, l'únic que els importa a tota aquesta gent.

Mal negoci va fer Colau posant els "trepes" de ICV dins del seu partit. O els fa fora o aviat se li carregaran el "xiringuito" i li donaran la culpa a ella.

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Tuesday 09/08/2016 21:06
by Renfe451
wefer wrote:
La Vanguardia wrote:La presidenta de TMB presume de transparencia y alega que los directivos de Londres o Génova cobran más
http://www.lavanguardia.com/local/barce ... toria.html
Deixa anar aquesta perla i es queda tan ample. Com si els sous o el nivell de vida fossin els mateixos!!!
Mira els de ICV com a la que tenen la cadira i els calers a la seva butxaca es dediquen a justificar els sous injustificables que abans tant criticaven. Gent, a més, posada a dit pel partit i que porten tota la vida mamant de la mateixa mamella. Poltrona, poltrona i poltrona, l'únic que els importa a tota aquesta gent.

Mal negoci va fer Colau posant els "trepes" de ICV dins del seu partit. O els fa fora o aviat se li carregaran el "xiringuito" i li donaran la culpa a ella.
I després tenen els nassos de dir que és nova política... Colau està fallant en moltes coses al capdavant de la gestió de la ciutat. Massa gran li ve l'alcaldia.

Perdoneu per l'off-topic.

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Tuesday 09/08/2016 23:34
by trensmat
Els Directius de la TMB la majoria són o han estat colocats per el PSC (Alguns venen de l'època de Maragall quant era alcalde de Barcelona) lo que tenen que fer és marxar i així s'ha acabarien les vagues.

Per desgràcia ha València la EMT te els dies comptats per ordre de Montoro i per això penso que tant l'alcaldessa de Barcelona com el alcalde de València tindrien que haver fet neteja de directius d'antics governs, com és el cas del PPCV, PSC, ICV i CIU.

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Wednesday 10/08/2016 10:24
by oriolp13
trensmat wrote:Els Directius de la TMB la majoria són o han estat colocats per el PSC (Alguns venen de l'època de Maragall quant era alcalde de Barcelona) lo que tenen que fer és marxar i així s'ha acabarien les vagues.

Per desgràcia ha València la EMT te els dies comptats per ordre de Montoro i per això penso que tant l'alcaldessa de Barcelona com el alcalde de València tindrien que haver fet neteja de directius d'antics governs, com és el cas del PPCV, PSC, ICV i CIU.
Aquest govern són especialistes en criticar i fotre a parir a l'antic CiU, però ara fan ells exactament el mateix, més quan la meitat de directius han estat col·locats per el seu soci a l'ajuntament (PSC) i l'altra meitat per els amiguets d'ICV, integrats dins BEC. Una enganyifa, tot plegat. I el més greu de tot és la cara dura que tenen, doncs Mercedes Vidal es vanta de transparència, quan han publicat el que han publicat perquè no els ha quedat més remei, doncs un jutjat els ha obligat.

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Wednesday 10/08/2016 15:31
by Miquel
oriolp13 wrote:
trensmat wrote:Els Directius de la TMB la majoria són o han estat colocats per el PSC (Alguns venen de l'època de Maragall quant era alcalde de Barcelona) lo que tenen que fer és marxar i així s'ha acabarien les vagues.

Per desgràcia ha València la EMT te els dies comptats per ordre de Montoro i per això penso que tant l'alcaldessa de Barcelona com el alcalde de València tindrien que haver fet neteja de directius d'antics governs, com és el cas del PPCV, PSC, ICV i CIU.
Aquest govern són especialistes en criticar i fotre a parir a l'antic CiU, però ara fan ells exactament el mateix, més quan la meitat de directius han estat col·locats per el seu soci a l'ajuntament (PSC) i l'altra meitat per els amiguets d'ICV, integrats dins BEC. Una enganyifa, tot plegat. I el més greu de tot és la cara dura que tenen, doncs Mercedes Vidal es vanta de transparència, quan han publicat el que han publicat perquè no els ha quedat més remei, doncs un jutjat els ha obligat.
Exacte, i els que encara diuen que falten per sortir...

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Wednesday 10/08/2016 18:39
by trensmat
oriolp13 wrote:
trensmat wrote:Els Directius de la TMB la majoria són o han estat colocats per el PSC (Alguns venen de l'època de Maragall quant era alcalde de Barcelona) lo que tenen que fer és marxar i així s'ha acabarien les vagues.

Per desgràcia ha València la EMT te els dies comptats per ordre de Montoro i per això penso que tant l'alcaldessa de Barcelona com el alcalde de València tindrien que haver fet neteja de directius d'antics governs, com és el cas del PPCV, PSC, ICV i CIU.
Aquest govern són especialistes en criticar i fotre a parir a l'antic CiU, però ara fan ells exactament el mateix, més quan la meitat de directius han estat col·locats per el seu soci a l'ajuntament (PSC) i l'altra meitat per els amiguets d'ICV, integrats dins BEC. Una enganyifa, tot plegat. I el més greu de tot és la cara dura que tenen, doncs Mercedes Vidal es vanta de transparència, quan han publicat el que han publicat perquè no els ha quedat més remei, doncs un jutjat els ha obligat.
Els ajuntaments per desgràcia no tenen moltes ganes de fer neteja de directius d'antics governs locals (PSC, ICV i CIU) i es així per desgràcia dels treballadors de la TMB que pateixen unes retallades salarials brutals.

Transparència

Posted: Thursday 10/11/2016 20:48
by Fran-Ikarus
http://www.eldiario.es/catalunyaplural/ ... 93053.html

El líder del PSC a El Masnou va impulsar el recurs dels directius de TMB contra Transparència

Jordi Maset encapçala el grup dels 163 càrrecs alts i mitjans que s'han personat contra la Comissió de Transparència davant del TSJC, que ha paralitzat la publicació dels seus sous i noms

Maset és actualment primer secretari dels socialistes al Masnou i ocupa un lloc de director de servei a TMB; ha estat regidor en aquesta localitat a més d'un històric de la UGT

L'advocat que va presentar el recurs dels càrrecs de TMB és al seu torn director de l'Àrea Jurídica en el Consorci de la Zona Franca

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Wednesday 14/12/2016 23:01
by metring
Si el que explica Conrayas Yaloloco és cert...

Re: Temps d'espera excessius i parades al metro. Vaga encobe

Posted: Friday 06/01/2017 1:04
by wefer
Ahir a la L9 vaig veure rètols enganxats de no sé quin sindicat que deien que donat que la direcció de TMB i l'Ajuntanent no complien i no sé què més segurament es veurien obligats a fer noves accions de protesta.
Tornem a començar :roll:

Re: Temps d'espera excessius i parades al metro. Vaga encobe

Posted: Friday 06/01/2017 8:32
by ortegote
wefer wrote:Ahir a la L9 vaig veure rètols enganxats de no sé quin sindicat que deien que donat que la direcció de TMB i l'Ajuntanent no complien i no sé què més segurament es veurien obligats a fer noves accions de protesta.
Tornem a començar :roll:
Facil al Febrer, Mobile World Congres

Re: Temps d'espera excessius i parades al metro. Vaga encobe

Posted: Friday 06/01/2017 9:36
by oriolp13
ortegote wrote:
wefer wrote:Ahir a la L9 vaig veure rètols enganxats de no sé quin sindicat que deien que donat que la direcció de TMB i l'Ajuntanent no complien i no sé què més segurament es veurien obligats a fer noves accions de protesta.
Tornem a començar :roll:
Facil al Febrer, Mobile World Congres
Exacte. Són una banda de caradures! Cada any la mateixa història, perjudicant als ciutadans, ciutat i esdeveniments importants que es realitzen en aquesta.
I si l'Ajuntament i TMB complissin tranquils, que l'any següent sortirien amb una altra història diferent.

Re: Temps d'espera excessius i parades al metro. Vaga encobe

Posted: Friday 06/01/2017 18:53
by gracienc
oriolp13 wrote:
ortegote wrote:
wefer wrote:Ahir a la L9 vaig veure rètols enganxats de no sé quin sindicat que deien que donat que la direcció de TMB i l'Ajuntanent no complien i no sé què més segurament es veurien obligats a fer noves accions de protesta.
Tornem a començar :roll:
Facil al Febrer, Mobile World Congres
Exacte. Són una banda de caradures! Cada any la mateixa història, perjudicant als ciutadans, ciutat i esdeveniments importants que es realitzen en aquesta.
I si l'Ajuntament i TMB complissin tranquils, que l'any següent sortirien amb una altra història diferent.
T'has plantejat que la vaga és la forma més traumàtica de protesta (dins de la legalitat) que té un treballador?

Se t'ha passat pel cap que és més probable que siguin caradures un grup reduït i organitzat (com són els directius) en comptes d'un col·lectiu sencer (molt improbable)?

T'has plantejat que passi el que passi a TMB els responsables últims en són els seus directius? (i sinó que dimiteixin...)

Te n'adones que criminalitzar els més febles de l'organització no és de sentit comú?

Salut!

Re: Temps d'espera excessius i parades al metro. Vaga encobe

Posted: Friday 06/01/2017 21:46
by Renfe451
El dret a fer vaga està a la Constitució espanyola, que hi ha molta gent que segur que no ho sabrà o no ho recorda. I estic plenament d'acord que si el recurs del diàleg és nul per part de l'empresa, no hi ha més remei que fer vaga. Els treballadors estan en el seu dret de fer-ho.

Els responsables de tot plegat tenen noms i cognoms: la direcció de TMB, amb la seva presidenta al capdavant, i el director de la xarxa de metro. En cas de que el MWC 2017 acabi sent un fiasco i els senyors del Mobile diguin prou, sempre en cas de que la situació segueixi d'aquesta manera, l'Ajuntament tindrà els nassos de donar la culpa als treballadors, quan hauran sigut ells els responsables. Però encara queda un mes pel Mobile, i si TMB vol, pot canviar les coses i evitar-ho, no obstant no veig gaire l'empresa amb ganes d'arreglar les coses.

I és una vergonya que la sra. Colau no estigui fent res en aquest aspecte.

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Tuesday 10/01/2017 19:27
by ortegote
Malauradament la vaga es l'unic recurs per que et facin cas.
Com usuaris veiem que a TMB hi ha menys personal i jo no estic en contra de que fotin vaga.
El que si m'agradaria es que els Usuaris si fecin vaga, no se que pasaria si en un mes es reduïs molt el pasatge als combois, per que no dic fer vaga de no pagar dic vaga de fer-lo servir i de pas no fer servir el bus de TMB per que si no la mesura no valdria per res,
Salutacions.

Re: Conflicte i vaga Metro TMB

Posted: Sunday 05/03/2017 19:53
by metring
Ja heu vist l'última?

http://www.lavanguardia.com/local/barce ... ium=social

DATOS EN EXCLUSIVA
La cúpula de TMB cobijó a tres directivos ‘doscientosmileuristas’ durante la crisis
Una veintena de altos cargos cobraban una media de 133.700 euros brutos anuales, con contratos indefinidos


MERITXELL M. PAUNÉ, LAURA ARAGÓ
05/03/2017 00:02 | Actualizado a 05/03/2017 13:35
La empresa pública Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha revelado finalmente el sueldo de sus más altos directivos desde 2007 hasta 2016. Según los datos que ha obtenido en exclusiva de La Vanguardia, -ver tabla al final del artículo- la veintena de cargos que conforman los dos máximos órganos de dirección han cobrado una media de 133.700 euros brutos anuales en plena crisis, durante la cual la empresa congeló cuatro años los sueldos de la plantilla y vio crecer su endeudamiento.

La llamada ‘cúpula cienmileurista’ en realidad cobijó entre 2007 y 2011 a tres ‘doscientosmileuristas’, con un sueldo máximo anual superior a 200.000 euros brutos. Literalmente el doble que el salario asignado al alcalde o alcaldesa de Barcelona. Se trata del exalcalde de Gavà durante 20 años y exdiputado Dídac Pestaña (PSC); el actual director de Fira de Barcelona y exgerente municipal Constantí Serrallonga, y el exgerente de la UAB Albert Busquets Blay.

Los salarios de la dirección constan de 16 pagas y están compuestos por un sueldo fijo, pluses por la consecución de objetivos y beneficios sociales como mutuas o seguros. Hasta ahora el sueldo máximo que se había dado a conocer era muy inferior. Hace un año la CUP reveló que durante sus años en TMB, Pestaña cobraba un sueldo anual de 161.000 euros. Sin embargo, la suma de retribuciones fijas y variables anuales llegó a los 202.000 euros en 2007 y superó los 190.000 euros hasta 2011. En 2015 salió discretamente de la empresa y actualmente está jubilado.

En cuanto a Constantí Serrallonga, los datos entregados por TMB solo revelan una anualidad de su salario, justo antes de abandonar la empresa en 2008 para fichar por la multinacional de transportes Tradisa, del holding financiero Agora Invest. Después de tres años en el sector privado regresó al sector público como gerente del consistorio de Xavier Trias. Desde diciembre de 2015 es el nuevo director general de Fira de Barcelona.

Albert Busquets Blay ha sido el directivo que durante más años de crisis ha superado la frontera de los 200.000 anuales. Licenciado en Económicas y posgraduado por ESADE e IESE, procede de la gestión universitaria. Entre 1977 y 1986 fue gerente de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Ese año entró en TMB como director de la red de autobuses y, como él mismo reconoce en una entrevista en 2012 sobre su inminente jubilación parcial, era la primera vez que accedía a este cargo una persona que no era ingeniera. En 1989 ya era director general de TMB y de 2008 a 2012 fue director general de Servicios Corporativos. Veintiséis años en la dirección de TMB.

Datos obtenidos gracias a la Ley de Transparencia

La publicación de los salarios de los directivos es una demanda transversal de los sindicatos del metro y el bus de Barcelona desde hace años, que se convirtió en un aparatoso escollo en las negociaciones por la huelga de transporte durante el Mobile World Congress 2016. La opacidad de TMB en materia salarial, en especial sobre las más de 300 personas que mantiene fuera de convenio, es una constante piedra en el zapato en el conflicto laboral que azota el transporte público metropolitano.

Por ello, La Vanguardia cursó hace poco más de un año una solicitud oficial de acceso a esta información a través de la recién estrenada Ley de Transparencia de Catalunya. Una auténtica gincana burocrática. Aunque fuera de plazo, incompletos y sin el desglosado requeridos, TMB ha entregado los datos de sueldos base, pluses por objetivos y ‘beneficios sociales’ en especie que han percibido la veintena de integrantes del Consejo de Dirección y la Comisión Ejecutiva a lo largo de la crisis, durante la que se han sucedido tres gobiernos municipales en Barcelona: Jordi Hereu (PSC-ICV), Xavier Trias (CiU) y Ada Colau (BComú-PSC).

Ascensos, caídas, jubilaciones y fichajes
Los datos entregados por TMB solo relacionan cargos y sueldos máximos percibibles, sin clarificar qué cobró cada alto cargo en cada ejercicio. La correlación con el listado de nombres y apellidos proporcionados por TMB y ya publicados por La Vanguardia el pasado agosto presenta diversas zonas opacas. Las dos principales son los años en los que hay relevos y el cumplimiento total o parcial de los objetivos sujetos a primas. TMB declina clarificar qué cobró exactamente cada directivo año a año, alegando que son los propios ejecutivos los que defienden la prevalencia de su derecho a la privacidad sobre el derecho ciudadano de acceso a la información.

Además, los dos órganos de dirección presentan una insólita inestabilidad. Las continuas redistribuciones de carteras y el cambio de nomenclatura en los cargos dificulta enormemente la fiscalización del buen uso del dinero público y la detección de eventuales subidas de sueldo encubiertas por la ampliación de carteras.

Por ejemplo, la Comisión Ejecutiva constaba de 12 asientos y, en ocho ejercicios, se produjeron 21 relevos diferentes, también en las áreas técnicas. Solo en un año, 2009, se mantiene la composición. En el Consejo de Dirección, de 24 plazas, se producen hasta 37 cambios de responsable y/o de jerarquía. Y las dos mayores concentraciones de relevos se producen justamente tras las elecciones municipales de 2011 y 2015.

Un caso singular es el del directivo Jaume Tintoré Balasch, uno de los mejor pagados, que llega a ostentar cinco cargos diferentes en nueve años. Ha sido director del Área de RRHH (2007), Subdirector General de Servicios Corporativos y Director del Área de Dirección de Personas (2008-2010), Director General de Bus (2011-2012), Director General de Bus y Transportes del Ocio (2013), Director General de TMB (2014-2015). En primavera de 2016 fue discretamente acompañado a la puerta, según aseguran los sindicatos. A los pocos meses, en octubre, fue nombrado gerente de la Universitat Autónoma de Barcelona (UAB).

Pico salarial en 2011
Los datos por ahora revelados –en los que todavía faltan sueldos por clarificar– permiten dibujar la evolución general de la masa salarial de la alta dirección a lo largo de la crisis. Entre 2007 y 2008 se produce un punto de inflexión destacado con un refuerzo de los órganos de decisión. La Comisión Ejecutiva jubila a tres veteranos integrantes y crece de 9 a 12 miembros.

La existencia de este órgano ha permitido hoy consultar las retribuciones de sus miembros a través de la Ley de transparencia, directivos que ya ejercían en diferentes cargos de la empresa pero de forma dispersada.Y en paralelo TMB crea el Consejo de Dirección, formado por toda la comisión ejecutiva más una docena de directores de área.

Constituidos los dos órganos, se aprecian tres claras etapas. La masa salarial directiva sube durante los primeros tres años de la crisis –último mandato de Jordi Hereu (PSC-ICV)– a causa de aumentos de sueldo y fichajes. El punto álgido es el año 2011, cuando 22 ejecutivos suman 3’05 millones de euros.


A partir de ese momento, con el relevo convergente en la Alcaldía y la crisis en su momento de máxima dureza, la suma de sueldos empieza a bajar lentamente. Durante cuatro años la empresa congela los sueldos de toda la plantilla y la dirección se recorta una paga extra, a raíz de un Real Decreto del gobierno de Mariano Rajoy. La decisión coincide con el inicio de los recortes en la Generalitat de Catalunya y las políticas de austeridad que el gobierno central impone a los entes locales. Tras este paquete de medidas se recrudece el conflicto laboral en TMB.

La tercera etapa empieza en 2015, también tras el relevo político que lleva a Ada Colau a la Alcaldía, cuando se acentúa el descenso del coste de esta masa salarial. Diversos cargos de larga trayectoria en TMB salen de la empresa, como Asunción Santolaria o Jaume Tintoré. También entran nuevos, en teoría consensuados entre los grupos de BComú y PSC en el Área Metropolitana de Barcelona, donde también gobiernan juntos.

La presidencia de TMB recae en la concejal de Movilidad de Barcelona, Mercedes Vidal (EUiA), pero en el organigrama la empresa depende directamente de la vicepresidencia de transporte del AMB, que ostenta Antoni Poveda (PSC), alcalde de Sant Joan Despí desde hace una década

Los últimos fichajes y ascensos
El actual gobierno de Ada Colau defiende que su voluntad de transparencia es total y que los nuevos nombramientos deberán cumplir con una triple condición: moderación salarial, experiencia profesional previa y contratos de Alta Dirección. Además de facilitar un eventual despido –indemnización de 7 días por año trabajado y sin preaviso– en caso de pérdida de la confianza política o empresarial, los nuevos contratados no gozarían de primas ni de bonificaciones en especie. No obstante, los contratos que hasta ahora se hacían a los directivos de TMB eran indefinidos ordinarios, con indemnizaciones y protecciones que la ley prevé para trabajadores de base. El blindaje de facto de la mayor parte de altos cargos es muy alto.

Estos nuevos requisitos sí los cumple, por ejemplo, el nuevo consejero delegado Enric Cañas. Fue Director-Gerente del Consorcio de Transportes de Zaragoza, entre 2006 y 2008. En los últimos años ha dirigido el carsharing de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura y la consultora Gestió Local de Mobilitat –creada por la fundación anterior para gestionar un web de promoción de un portal de movilidad financiado por Fomento–. Durante el pasado mandato fue Asesor de Movilidad del grupo de ICV en el AMB. Ahora cobra 105.938 euros anuales, un 40% menos que anteriores máximos responsables del ente como Dídac Pestaña o Constantí Serrallonga.

El otro fichaje destacado, no obstante, no cumple de forma tan clara el triple objetivo. Se trata de Joaquim Balsera, exalcalde de Gavà –sucesor justamente de Dídac Pestaña– y exjefe de Gabinete de los alcaldes Celestino Corbacho en L’Hospitalet y Joan Clos en Barcelona. Su función en TMB es la de Director Ejecutivo de Marketing, disciplina que habría aprendido sobre el terreno –presuntamente– en su labor política municipalista. Además al ser fichado en 2015 se le hizo el contrato indefinido habitual, con asignación de dietas y un sueldo total de 83.000 euros, el más bajo de la dirección actual. En 2016 TMB ‘corrigió’ la situación y Balsera internalizó en su sueldo fijo los 15.532 euros que tenía asignados como retribución flexible. El resultado es que sigue cobrando los 83.000 euros del año anterior y ya no depende de objetivos.

Otra incorporación ha sido Pau Noy como Adjunto al consejero delegado. Según los sueldos que reveló la CUP hace un año, cobraría 60.000 euros. Noy es ingeniero y ha ejercido diversas funciones políticas de la mano de ICV-EUiA en temas de movilidad. Ha presidido la Asociación Española de Car-Sharing y fue coordinador de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, la misma en la que también trabajó Enric Cañas.

También se ha incorporado a la Dirección este 2016 Ramon Bacardí Gascon, que lleva años en TMB y antes había trabajado en la conselleria de Interior durante la etapa de Joan Saura (ICV), además de constar en varias listas electorales municipales de ICV. Cobra un sueldo total de 122.530 euros, incluidos 15.532 euros en primas y bonificaciones, según la tabla publicada en el portal de Transparencia de TMB.

Además de Bacardí Gascon, dos cargos medios han ascendido al Consejo. Se trata de Jordi Mitjà, hasta ahora gerente de las líneas L3 y L4 y ahora además director de toda el área de Operaciones de Metro, y Mireia Clua, nueva directora de personal del metro y durante 10 años jefa de mantenimiento del suburbano.

Los salarios de los cuadros intermedios de TMB -algunos de ellos fuera de convenio- frenarían la promoción interna de técnicos especialistas, al reportar un aumento de sueldo relativamente bajo por asumir mucha más responsabilidad. La relación entre los sueldos medios de los empleados de base y la dirección es 1 a 4’5.

Las incógnitas aún por despejar
Pese a la revelación de algunos nuevos datos, como el historial de sueldos directivos durante la crisis, todavía quedan grandes espacios de opacidad en TMB. Los sindicatos han expresado públicamente en las negociaciones su exigencia de datos sobre los cuadros medios. Sospechan que entre las más de 300 personas que la empresa ha contratado fuera del convenio hay numerosos cuadros políticos colocados en TMB tras perder sus puestos por los resultados electorales o a modo de ‘jubilación dorada’.

La publicación de esta información, solicitada por otro periódico digital, cuenta también con una resolución favorable a través de la Ley de Transparencia pero lleva meses embargada. Un grupo de directivos llevó la resolución a tribunales y defiende que vulneraría su privacidad. La Ley de Transparencia no dispone todavía de un reglamento pormenorizado que determine qué información debe y puede darse, en qué formatos y bajo qué limitaciones, lo que deja margen para interpretaciones a la baja en los entes y cargos públicos más reticentes.

La gran incógnita de fondo, no obstante, no son los datos sino las intenciones. ¿Con qué criterios se han escogido o promocionado a los directivos? ¿Ha sido TMB moneda de cambio política? ¿Se han asignado puestos de gran salario a personas sin los necesarios conocimientos del sector, como se ha descubierto en varias cajas de ahorros quebradas? A la vista de las biografías de los directivos con pasados políticos comunes o sin experiencia demostrable en las funciones para las que fueron designados o que han desempeñado posteriormente, hay todavía sobre la mesa más preguntas que respuestas.

A l'enllaç podeu veure taules amb els sous.