http://www.lamalla.cat/infolocal/notici ... ?id=250259
Més de 188.000 usuaris celebren els dos anys del Bicing
La bicicleta és "una realitat irreversible" a Barcelona
ISABEL FERNÁNDEZ MIRA
De 200 bicicletes a 6.000. El 22 de març de 2007 l'Ajuntament de Barcelona va engegar un projecte que confirmava el creixent interès que tant l'administració local com la ciutadania tenien per la bicicleta. Després de dos anys, l'alcalde de la ciutat, Jordi Hereu, assegura que el Bicing "és una realitat irreversible". Des de la gran eclosió que va significar per a la ciutat els JJOO del 92, Barcelona i els seus ciutadans van decidir que volien canviar moltes actituds i maneres de viure. La 'bici' va començar a 'envair' els carrers i es feia patent la voluntat de buscar nous sistemes de transport, per circular d'una forma més lliure, més sana, més neta i també més divertida. Per això, quan l'Ajuntament va presentar el 'Bicing', van ser molts i molt ràpidament els que es van apuntar a la idea. Tot van ser avantatges en un principi: fàcil, còmode i a un preu molt assequible. Aquesta equació infalibre ha provocat que, passats només 24 mesos, l'oferta i també la demanda s'hagin multiplicat. Tot un èxit que volen imitar altres ciutats d'Espanya i de l'estranger. L'altra cara, són els ciclistes descontents per una gestió que ha anat per darrera de les expectatives. Morirem d'èxit? és la pregunta. L'Ajuntament diu que no i modifica i amplia els seus recursos. En dos anys, s'ha passat de 200 a 6.000 bicicletes, de 14 estacions a 400 i no falta molt perquè els usuaris arribin a 200.000. Tot ha crescut ràpidament. Per això, quan el Bicing ha arribat pràcticament a tota la ciutat, ha arribat també el moment de finalitzar l'ampliació i gestionar molt millor les estacions i les bicicletes que estan en funcionament.
Durant la presentació del balanç d'aquests dos anys, Jordi Hereu no ha ocultat la seva satisfacció i ha declarat que "el Bicing és un símbol de Barcelona", que "ha canviat el paisatge de la ciutat". La resposta del ciutadà a la proposta d'un nou model de transport ha estat contundent i espectacular: sí vol el Bicing, però també reclama una millor gestió de les incidències i les reposicions. L'Ajuntament anuncia que durant el 2009 s'ampliaran el nombre d'ancoratges en 40 estacions localitzades bàsicament a Ciutat Vella o l'Eixample: els districtes que registren sempre un major ús.
D'altra banda, l'Ajuntament informa que el mal ús que fan els usuaris del servei, provoca que cada mes hagin de passar pel taller 12.000 bicicletes amb tot tipus d'avaries. De les 6.000, 400 han de ser reparades cada dia, perquè no funcionen els frens, les llums o tenen punxades les rodes. La mitja de desplaçaments diaris oscil·la entre 6 i 10 per bicicleta. El Bicing compta en aquests moments amb una plantilla de 250 treballadors, dels quals 30 atenen les trucades dels usuaris. La resta treballen amb les furgonetes o als tallers de la Zona Franca i del Poblenou.
El govern municipal considera que el debat que s'ha generat al voltant del Bicing és perquè funciona. La situació del servei ha provocat no pocs enfrontaments amb els grups de l'oposició a l'Ajuntament. CiU i PP han denunciat el mal funcionament de moltes bicicletes, els errors del sistema informàtic i la deficient distribució dels ancoratges. ERC ha reclamat el resultat de l'autoria sobre el servei. Hereu defensa la gestió dient que cap transport públic és infalible.
Noves consultes telefòniques
Entre les millores que ha introduït l'Ajuntament per millorar el servei del Bicing, es troben les noves consultes telefòniques, que es venen a afegir a les tradicionals. L'iBicing, consisteix en enviar un SMS al número 7010 amb la paraula 'Bicing' seguida d'un espai i el número de l'estació que es vol consultar. L'usuari rebrà d'immediat un SMS amb la informació dels ancoratges i les bicicletes disponibles i també la disponibilitat de les estacions més properes. L'altra opció és a través de l'Iphone, en què l'usuari es pot descarregar de manera gratuïta una aplicació que gràcies al sistema GPS, permet conèixer el temps real les unitats disponibles a cada estació. Només esperem que també augmenti el número de vehicles que fan les reposicions.
Una idea que s'exporta
Amsterdam o Berlin ja fa anys que tenen normalitzada la bicicleta com un mitjà més de transport. Qualsevol que ha viatjat a aquestes ciutats europees ha observat que aquest vehicle de dues rodes és el rei i que el cotxe no està tan massificat. Recentment hem sabut que una altre ciutat, Londres anuncia que d'aquí a un any posarà en marxa un servei públic molt semblant al Bicing. La capital britànica instal·larà d'aquí a un any 6000 bicicletes i 400 estacions, les mateixes quantitats que ara té Barcelona, al centre de la ciutat. L'alcalde de Londres, Boris Johnson, ha explicat que aquesta implantació anirà acompanyada d'altres mesures per combatre el canvi climàtic, com la creació d'un servei públic de cotxes elèctrics. Segons informa l'Ajuntament de Barcelona, fa uns mesos els responsables del transport públic de Londres van visitar Barcelona per conèixer a fons el funcionament del bicing, que ja ha inspirat moltes altres ciutats d'arreu del món. Cada vegada són més les poblacions que aposten per un servei de bicicletes integrat al servei públic de transport.
Publicat 23/03/2009 06:00h
http://www.lamalla.cat/infolocal/barcel ... ?id=250416
El Bicing funciona bé però a vegades falla
Lamalla.cat ha parlat amb alguns usuaris del Bicing
ISABEL FERNÁNDEZ MIRA
Per saber que opinen els usuaris del Bicing, lamalla.cat ha sortir al carrer i ha parlat amb alguns dels ciutadans que utilitzen habitualment aquest mitjà de transport. Anar en bicicleta és un plaer i també una manera de viure i un mitjà de transport. Barcelona vol que el Bicing sigui un dels seus signes d'identitat i el ciclistes tenen un paper protagonista. Hem parlat amb Nico, Gonzalo, Pilar, Jesús, Carlos... Tots ells agafen la bicicleta perquè pensen que és un bon invent. Si el Bicing és un èxit és perquè hi han moltes persones que surten cada dia amb la voluntat de fer realitat aquest nou mitjà de transport. La majoria pensa és un èxit però també i quasi al mateix temps, a vegades, pateixen les seves incidències. Manuela ens deia que el Bicing "és còmode però a vegades pot ser un suplici", si no la pots deixar a les estacions, perquè estan plenes o no funcionen els ancoratges. Gonzalo ens explica que viu a Gràcia i moltes vegades no troba bicicletes al seu barri perquè totes estan a la part baixa de la ciutat. La impressió generalitzada és que està bé però a vegades falla.
Pilar Roca
Es usuària del Bicing des que va començar i està contenta. Només ha tingut algun problema puntual y "algunes coses com avaries que s'han solucionat ràpid". Creu que és un bon mitjà de transport, però també pensa que s'hauria de continuar controlant més sovint les coses que es fan velles.
Jesús Caña. Diu que el Bicing està "molt bé, és fantàstic". Aquest mitjà de transport li permet desplaçaments de mitja i curta distància amb molta comoditat. Jesús explica a lamalla.cat que abans els problemes eren que faltaven estacions, però ara n'hi han per tot arreu. Segons aquest usuari, el Bicing és especialment pràctic durant l'estiu. A més, el preu està molt bé.
Asensi és un usuari satisfet amb el Bicing. Creu que és un mitjà de transport que va bé. Té alguns problemes mecànics. Algunes vegades "alguna cosa falla, però bé".
Miquel Serres també és un habitual. Ens explica que ell fa servir cada dia el Bicing, perquè és un mitjà que està molt bé de preu. Va en bici en hores de feina i també en temps d'oci. Creu que l'èxit que té no es correspon amb els problemes amb els quals es troben els usuaris. Les estacions, moltes vegades, estan plenes, o buides, o les bicicletes estan avariades. Miquel ha anat a l'estació d'Arc de Triomf amb una bici que acaba d'agafar i té una roda punxada, "i ara he d'esperar deu minuts abans de poder agafar una altra". Ell compren que "és un servei complementari" però la idea seria no tenir tants problemes.
Anna Parera està molt contenta amb el servei del Bincing. A" vegades s'espatlla, però no passa res". No m'agrada que la gent critiqui tant el Bicig, critiquen per res". Anna va a treballar cada dia amb Bicing i es declara totalment satisfeta.
Publicat 23/03/2009 06:00h