http://www.avui.cat/noticia/article/1-t ... nuara.html
El govern demana calma però no sap si Ryanair continuarà
Assegura que la companyia operarà amb normalitat tot l'estiu a Reus però encara no en coneix els plans a l'hivern, i entén que “no ha canviat res” per renegociar el conveni signat al novembre
22/06/11 02:00 - tarragona - Òscar Palau
“Un missatge de tranquil·litat”. És tot el que va poder transmetre ahir el govern, en paraules del delegat a Tarragona, Quim Nin, després de reunir d'urgència els agents del territori –els ajuntaments i les cambres de Reus i Tarragona, i el Patronat de Turisme de la Diputació– arran de la decisió de Ryanair, que ahir recollia aquest rotatiu, de deixar d'operar a l'aeroport de Reus el proper hivern. Tant Nin com el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, van reiterar que no tenen cap constància d'aquest extrem, i es van aferrar altre cop al contracte per 4 anys signat el novembre del 2010, a raó de 3,5 milions d'euros l'any, que fins ara ambdues parts han complert “amb normalitat”. Sigui com sigui, un i altre també van admetre que els arriben “informacions contradictòries”, i que la companyia no els ha desmentit tampoc que pensi marxar. “Esperem notícies sobre la previsió de vols a l'hivern i l'estiu següent, però si hi ha cap comunicació oficial de Ryanair en sentit contrari ja convocarem la mateixa reunió d'avui i prendrem determinacions sobre el cas”, explicava Font.
Ni canviar ni denunciar
De moment, el Departament de Territori i Sostenibilitat no es planteja mesures de força per obligar Ryanair a complir. “L'incompliment de qualsevol contracte sempre es pot denunciar, però no és la voluntat ni la feina d'aquest govern”, aclaria Font, que també descartava que Reus pugui entrar en la negociació que manté ell mateix perquè Ryanair es quedi a Girona. El màxim responsable de la política catalana de transports, això sí, va admetre que “a partir de final del 2012” sí que es podria “començar a negociar” la pròrroga de l'actual contracte per assegurar el futur de la companyia al Camp, si bé no creu que ara sigui el moment de fer-ho, ni que els ho demanessin. “Si hi ha un canvi de les condicions es pot plantejar, però considerem que no hi ha cap canvi substancial per renegociar-ho”, va afirmar.
Font, a més, assegurava, després d'haver parlat amb el director de l'aeroport, Vicenç Pallarès –també present ahir–, que “la temporada d'estiu està garantida amb les freqüències pactades, d'un mínim de cent vols setmanals”, després que també hagués transcendit que l'empresa es planteja deixar de fer entre 80 i 90 vols ja aquest estiu.
Si bé no volia entrar a jutjar l'estratègia empresarial “molt agressiva” de la companyia irlandesa, Font també recordava: “Ni a Reus, ni a Catalunya en general, ens hem d'acomplexar, perquè Ryanair té conflictes oberts arreu d'Europa, a tot l'Estat espanyol, però també a França, la Gran Bretanya o fins i tot a Dublín; ja forma part del seu tarannà”.
LA FRASE
Cap element objectiu ens fa pensar que Ryanair marxi a l'hivern; quan hi hagi una realitat sobre la taula ja decidirem
Ricard Font
Dir. gral. TRANSPORT i mobilitat
El territori convoca una trobada al juliol
Arran de la reunió del grup de treball sobre l'aeroport, Quim Nin va anunciar ahir la convocatòria, “abans d'acabar el juliol probablement”, d'una “trobada estratègica” de les administracions amb el món social i econòmic del Camp de Tarragona, amb “la voluntat de dissenyar estratègies i fer una reflexió conjunta” sobre el futur de l'aeroport. “Entenem que hi ha elements a revalorar i que hem de planificar i pensar entre tots”, va justificar,i va avançar que el traspàs a la Generalitat serà segurament un altre dels elements que es tornaran a posar sobre la taula. “La reclamació és de país, és a l'Estatut, però la voluntat no és que després la gestió sigui de la Generalitat, sinó que hi participin els agents del territori”, aclaria Ricard Font.
La reunió va ser proposada pel president de la Cambra de Reus, Isaac Sanromà, que la justificava per “reivindicar el territori i la necessitat de l'aeroport, com ja es va fer fa poc a Girona”. L'alcalde de Reus, Carles Pellicer, oferia “tot el suport de l'Ajuntament” a la iniciativa, i es comprometia “a fer tot el que calgui per ser aeroport de referència al territori, i al país”.
Les taxes, l'única arma contra l'aposta pel Prat
El president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Albert Abelló, havia lamentat ahir al migdia la notícia de la marxa de Ryanair de Reus a l'hivern, de la qual assenyalava un culpable. “El problema ja es va anunciar fa temps, quan es va deixar que entrés a Barcelona, perquè per lògica Ryanair prefereix operar allà”, exposava. “Si la Generalitat hagués actuat s'hauria evitat, però ja estava d'acord a dotar de contingut un macroaeroport que els havia quedat buit, i això ha estat una catàstrofe per als altres aeroports catalans”, acusava. El president de la Cambra, en aquest sentit, lamentava totes les inversions que s'han fet a Reus per a una sola companyia: “No pot ser que es destinin 200 milions a millorar una infraestructura que està al servei de Ryanair i de puntuals companyies xàrter”, reflexionava.
En tot cas, el director general de Transports, Ricard Font, ja puntualitzava a la tarda que ni el govern actual ni l'anterior no han “estimulat l'entrada de Ryanair a Barcelona”, i recordava que “no hi ha manera de prohibir que una companyia voli en un aeroport”. Font, això sí, admetia en aquest punt “la importància definitiva de les taxes”, ja que a preus “iguals o similars, la companyia sempre optarà per Barcelona abans que Reus”. Per això creu que l'Estat ha de “revisar la política tarifària dels aeroports perquè les taxes de Barcelona estiguin al seu nivell”, un fet que és “l'única manera de limitar-hi l'entrada de companyies”. Font reiterava així l'aposta del govern perquè “el Prat tingui més connexions intercontinentals”, i la resta d'aeroports tingui una “oferta complementària de baix cost”, amb una base estable de Ryanair a Reus com un dels objectius.
El govern, en aquest sentit, també es va mostrar partidari de “superar el marc actual de monocultiu”, i assegura que farà “prospeccions” per mirar de captar noves companyies i rutes per a l'aeroport reusenc, si bé Font admet que “serà complicat”.