Dues sobre la línia d'avui:
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... alaguer.do
El conseller Vila presenta la proposta d'integració urbana de la línia d'FGC al seu pas per Balaguer
El projecte consisteix en la transformació de la línia en tren-tramvia per adaptar-la a l’entorn urbà pel qual discorre, tot mantenint la configuració actual de les vies
L’actuació inclou el condicionament de la plataforma de via, la pavimentació i semaforització dels encreuaments amb la xarxa viària i el condicionament i urbanització de l’entorn de l’estació
La integració comportarà una inversió estimada en 5 MEUR
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, acompanyat de l’alcalde de Balaguer, Josep Maria Roigé, ha presentat avui a Balaguer el projecte per a la integració urbana de la línia Lleida-la Pobla al seu pas per aquest municipi. Aquest projecte consisteix en la conversió de la línia en tren-tramvia per adaptar-la millor a l’entorn urbà pel qual discorre, tot mantenint el traçat i la configuració actual de les vies en superfície.
Els objectius d’aquesta actuació, amb una inversió estimada en 5 MEUR, són integrar urbanísticament la línia de ferrocarril en relació amb la trama actual i també amb els desenvolupaments previstos pel municipi a l’est de les vies.
L’àmbit d’actuació del projecte abasta una superfície total de 15.400 metres quadrats i comprèn: el tram de línia ferroviària de 680 metres de longitud a l’entorn de l’estació de Balaguer, des d’uns 150 metres al sud del carrer Tarragona fins a l’encreuament amb el carrer Urgell; i els dos creuaments de la línia ferroviària amb el carrer de les Franqueses i la carretera de Camarasa.
La integració urbana comporta les actuacions següents:
- Integració de la configuració actual de vies. Es preveu la substitució de 242 metres de vies en balast (la pedra que s’utilitza en les vies fèrries) a via en placa de formigó i el desplaçament de les andanes.
- Condicionament i urbanització de l’entorn de l’estació. Es millorarà l’accessibilitat de vianants amb rampes i escales adaptades i s’inclou la possibilitat de desenvolupament d’usos comercials i de lleure.
- Pavimentació i semaforització de set creuaments, amb la xarxa viària existent i amb la prevista pel municipi.
- Els acabats combinen superfícies de llamborda i formigó imprès amb paviments de pedra artificial i panot. Els trams de platja de vies que es mantenen en balast seran continguts per vorades de granit.
El Departament de Territori i Sostenibilitat està actualment redactant el projecte bàsic per a la integració urbana de la línia ferroviària, en col·laboració amb l’Ajuntament de Balaguer. Un cop aprovat, redactarà durant el 2016 el projecte constructiu que detallarà tècnicament l’obra civil i les instal·lacions ferroviàries corresponents a aquesta actuació i la seva coordinació amb els serveis que presta FGC.
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... turisme.do
El conseller Vila anuncia la cessió de l'estació de tren de la Pobla de Segur a l'Ajuntament per fer-hi una oficina de turisme
És la primera actuació del pla de dinamització d’estacions que duu a terme el Departament de Territori i Sostenibilitat amb l’objectiu de contribuir a la dinamització econòmica del territori
FGC s’ha posat en contacte amb ajuntaments, consells comarcals i agents econòmics per on transcorre la línia de la Pobla per oferir-los les estacions en desús per obrir-hi activitats econòmiques
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat avui la cessió per part de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de l’estació de tren de la Pobla de Segur a l’Ajuntament per tal que es pugui convertir en un punt d’informació turística. Aquesta és la primera actuació del pla de dinamització d’estacions en desús que duu a terme el Departament de Territori i Sostenibilitat amb l’objectiu de contribuir a la dinamització econòmica del territori.
El conseller ha explicat que ja s’estan fent tots els tràmits perquè aquest edifici sigui de l’Ajuntament ja aquest estiu. Això inclou la desafectació ferroviària de l’edifici i la propera signatura del conveni de cessió. A més, per facilitar la seva rehabilitació i posterior obertura al públic, FGC atorgarà una subvenció de 30.000 euros al consistori. En aquest sentit, la voluntat de l’Ajuntament de la Pobla de Segur és la de rehabilitar l’edifici a través d’un pla d’ocupació i obrir-lo l’any vinent com a oficina d’informació turística i per a altres usos d’impuls turístic, econòmic i social del municipi.
Aquesta operació és la primera que culmina del pla de dinamització econòmica que s’ha posat en marxa aquests darrers mesos. Tot i que l’objectiu inicial era treure a concurs els immobles, finalment s’ha optat per cedir-los als ajuntaments interessats. Per això, FGC ja s’ha posat en contacte amb tots els consistoris, consells comarcals i agents econòmics dels municipis per on passa la línia per oferir-los estacions en desús per obrir-hi activitats vinculades amb l’activitat turística.
La línia connecta Lleida amb la Pobla de Segur i passa per Alcoletge, Vilanova de la Barca, Térmens, Vallfogona de Balaguer, Balaguer, Gerb, Sant Llorenç de Montgai, Vilanova de la Sal, Santa Llinya, Àger, Cellers-Llimiana, Guàrdia de Tremp, Palau de Noguera-Talarn, Tremp i Salàs de Pallars. La Generalitat disposa de 10 edificis a les parades de: Térmens, Balaguer, Sant Llorenç de Montgai, Santa Llinya (2), Guàrdia de Tremp (2), Tremp i Salàs de Pallars (2), que són els que es podrien adaptar a activitats vinculades amb el turisme i esdevenir un atractiu més per als usuaris de la línia, així com un revulsiu econòmic per als municipis de la zona.
L’estació de la Pobla de Segur és propietat d’FGC des de 2005. L'estació es troba a la línia Lleida - la Pobla de Segur per on circulen trens regionals i un tren turístic sota el nom comercial del Tren dels Llacs. Aquesta estació terminal, situada a les afores del poble, es va inaugurar el 13 de novembre del 1951, moment des del qual va estar operativa. Amb la constitució del Consorci Urbanístic La Pobla, l’any 1993, la via va quedar físicament tallada abans d’arribar a l’edifici i aleshores va quedar fora de servei. En el moment en què FGC es va fer càrrec de la gestió de la línia, l’únic que albergava a efectes d’explotació era el Gabinet de Circulació de l’estació. Actualment, el Gabinet es troba fora de l’edifici i per tant ja no s’hi desenvolupa cap funció vinculada amb l’explotació de la línia.