Un dels trens de mercaderies del futur s’està dissenyant a Catalunya. El projecte Hermes, finançat completament pel programa Horitzó 2020 de la Unió Europea amb 6,7 milions d’euros, i liderat per Iberpotash, que explota les mines de sal i potassa de Súria i Sallent, preveu crear un nou model de vagó que transporti materials sòlids a granel. El repte és augmentar la capacitat en un 50% –un 30% en el cas dels dos productes esmentats abans– i reduir-ne el pes en un 25% o 30%. El primer prototip i l’estació de descàrrega estaran a punt d’aquí dos anys.
A més de l’empresa minera del Bages, filial de la israeliana ICL, que s’ocupa de la coordinació del projecte, participen a Hermes Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que opera el servei d’aquesta companyia entre les mines i el port de Barcelona, el Centre Tecnològic de Manresa ( CTM), que fa assajos de materials, i l’enginyeria de Sabadell IDP, que s’ocupa de la simulació per ordinador. També hi són les franceses Armines, d’investigació de compòsits, i l’escola de mines d’ Arle; les sueques Kiruna Wagon, especialitzada en el disseny de vagons, l’ acereria SSAB i la Universitat de Lule; i la danesa Hempel, que treballa amb els recobriments.
Primera simulació del prototip d’aquest projecte que la UE finança completament amb 6,7 milions d’euros (Iberpotash)
http://www.lavanguardia.com/encatala/20 ... ermes.html
“L’objectiu és millorar l’eficiència del transport ferroviari d’aquest tipus de càrrega per estalviar en costos logístics, que són molt alts, i ser més competitius”, explica Ingrid Picas, responsable de recerca i desenvolupament d’ ICL Iberia i coordinadora del projecte. La feina és complexa, afegeix, ja que “es planteja dissenyar un vagó que serveixi per a un gran nombre de materials, no només per a la sal i la potassa; que sigui capaç de circular en diferents amples de via i que afavoreixi la intermodalitat.”
Aquesta intermodalitat és fonamental per a aquest tipus de transport. “Es tracta de fer les operacions de càrrega i descàrrega en menys temps que ara”, detalla, perquè el transvasament de tren a vaixell sigui més eficient. L’actual servei d’FGC necessita vuit hores per carregar un tren sencer amb 22 vagons de potassa i quatre hores per descarregar-lo. El repte és reduir el temps a la meitat. La nova plataforma també ha d’admetre contenidors, que obren la possibilitat de combinar serveis amb el camió.
Disposar d’un vagó d’aquestes característiques és clau per als plans d’expansió d’ Iberpotash. “Si no som capaços de transportar més quantitat de material i en menys temps, no podrem donar sortida a l’augment de la producció previst per als propers anys”, afirma la responsable del projecte. La minera catalana es planteja, en dues fases, passar dels 2,2 milions de tones de potassa i sal que actualment extreu per comercialitzar, a 4 milions. “Això suposa doblar la logística –conclou Picas– i, per això, el tren és necessari”.