http://www.avui.cat/cat/notices/2010/05 ... _97949.php
El núvol amenaça el trànsit aeri de l’estiu
“Ens hem d’acostumar a viure amb el volcà”, adverteixen els geòlegs. Els Estats busquen alternatives de vol per esquivar la cendra
Redacció
Barcelona
Ult. Act. 11/05/2010 01:33
El núvol de cendra procedent del volcà islandès Eyjafjallajökull pot provocar alteracions aèries durant tot l’estiu si continua, com s’espera, en erupció. Així ho va advertir ahir la Met Office, l’oficina de meteorologia britànica, que va constatar que “no hi ha manera de saber quant temps continuarà en erupció” i, en tot cas, “quina direcció anirà agafant el núvol de cendra” durant tot l’estiu.
La Met Office va assegurar ahir que no hi altra manera de controlar l’evolució de la situació i aquesta és “anar-la seguint dia a dia”. El Centre Nòrdic Volcanològic islandès, que diàriament realitza un informe sobre l’evolució del volcà, van constatar ahir que l’activitat explosiva “s’ha tornat a accelerar” i que no hi ha indicis que l’erupció “hagi de detenir-se”.
En aquest mateix sentit es va expressar ahir el vicepresident del Col·legi de Geòlegs de l’Estat, José Luis Barrera, que va advertir que no hi ha marxa enrere i “ens hem d’acostumar a viure amb el volcà”. Barrera, que va confirmar que aquest volcà “manté la seva activitat i el magma se segueix movent sota el cràter” va instar les autoritats a realitzar un pla per garantir el transport aeri per a persones i mercaderies “estable”.
Precisament ahir, el ministeri de Foment va constituir una comissió de coordinació de tot el sector aeri i meteorològic per fer front a la crisi, i si escau, buscar alternatives de vol per quan es reprodueixi el núvol.
El geòlegs recorden que el volcà ja va estar en actiu dos anys, del 1821 al 1823. Per aquest motiu, va dir el president d’aquest col·legi professional, “s’han de consolidar plans alternatius per carretera, vaixell i ferrocarril per “estar preparats”. Algunes companyies aèries han suggerit ja plans de vol a alçades diferents a aquelles on s’acumula la cendra.
Una vulcanòloga de l’Institut Geològic i Miner d’Espanya, Inés Galindo Jiménez, va explicar ahir que les companyies aèries estan aprenent a esquivar els efectes del núvol de cendra. “El núvol de cendra comença a desplaçar-se lateralment quan la densitat d’aquest i la del punt de l’atmosfera coincideixen”, va dir Galindo, que va explicar que ara això està passant a una altura de 20.000 peus. “Per això avui [per ahir], AENA ha mantingut oberts els aeroports, establint una zona restringida entre els 20.000 i els 35.000 peus”. Els avions ahir podien volar per sota dels 20.000 peus, sota la zona que, se suposa, graviten les restes volcàniques.
El problema pot agreujar-se durant l’estiu, quan el vent constant actual del nord que desplaça el núvol de cendra canviï i comencin les tempestes provocades per l’aire calent. Per això els ministres de Foment europeus van pactar la setmana passada buscar alçades alternatives de vol per si escau aplicar ja el pla aquest estiu, coincidint amb l’augment del trànsit aeri de les vacances.
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/05 ... _98026.php
Nadal reclama alternatives perquè el núvol de cendra no afecti el turisme
El secretari de Mobilitat de la Generalitat dóna suport a la proposta d'Spanair de volar per sobre o per sota del núvol
ACN
Ajuntament del Prat de Llobregat
Ult. Act. 11/05/2010 18:01
El socialista Manel Nadal, secretari de Mobilitat de la Generalitat, ja reclamat a Eurocontrol, l'organisme encarregat de la seguretat aèria al continent, que estudiï mesures per evitar que el núvol de cendra segueixi afectant el trànsit aeri.
"Caldria una reflexió global d'Eurocontrol per veure si hi ha mecanismes alternatius per evitar aquests talls en el trànsit que s'estan produint", ha reclamat Nadal, que ha alertat que "la incertesa pot provocar problemes en un sector molt important per a l'economia catalana com és el turístic".
Nadal també ha lamentat que "depenem de la meteorologia i dels vents i humanament no podem prendre cap decisió". Però més enllà d'aquesta impotència, ha reclamat a l'organisme europeu que estudiï mesures per evitar les afectacions del núvol sobre el trànsit aeri si, com preveuen alguns experts, la seva presència s'estén durant uns mesos.
"Estem preocupats per aquesta incertesa permanent sobre com evoluciona el núvol", ha concedit Nadal, que ha recordat que el sector turístic és "molt important per a les economies catalana i espanyola" i que se'n pot ressentir. "El que volem en aquests moments és que Eurocontrol doni una resposta, que elimini incerteses i, si és possible que modifiqui els plans de vol per superar el núvol", ha rematat el secretari de Mobilitat.
Manel Nadal ha donat suport a una proposta del president d'Spanair, Ferran Soriano. Soriano es va mostrar convençut que Eurocontrol acabaria permetent a les companyies aèries volar per sobre o per sota del núvol, que se situa a una alçada de 30.000 peus, és a dir, a uns 9 quilòmetres. "Hauríem de començar a plantejar-nos si hi ha altres possibilitats de vols a diferents altituds per superar el problema del núvol", ha reiterat Nadal.