Page 2 of 3

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 13:00
by 437.001
Molt a grosso modo, però si ho llegeixes i ets capaç d´entendre, veuràs que no ho és tant...

Fixa´t en els dos corredors del Llobregat.
Sempre s´havia dit que hi vivia més gent a la riba esquerra, no?
Doncs resulta que no es així, que FGC travessa una zona més poblada.

La R3 travessa municipis una mica més poblats que la R2 Nord (que no té via única).

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 13:11
by Vilarrubla
437.001 wrote:Molt a grosso modo, però si ho llegeixes i ets capaç d´entendre, veuràs que no ho és tant...

Fixa´t en els dos corredors del Llobregat.
Sempre s´havia dit que hi vivia més gent a la riba esquerra, no?
Doncs resulta que no es així, que FGC travessa una zona més poblada.

La R3 travessa municipis una mica més poblats que la R2 Nord (que no té via única).
Si a la R3 m'ha sorprés!! I el corredor de FGC del Llobregat també.

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 13:15
by 437.001
victorcasta wrote:És quelcom molt a grosso modo i només tenint en compte els termes municipals. Per exemple, molt que la S2 tingui dues parades al terme de Cerdanyola no té tota la població com a potencial viatger (el nucli de Bellaterra i com a molt part de Serraparera) i, en canvi, l'estació de Barberà dóna servei directe també a Badia.
Evidentment que només he tingut en compte els termes municipals.
Si li afegim població de termes veïns, més al nostre favor, no?

L´estació de La Beguda es troba al terme de Masquefa, però dóna servei a La Beguda Alta que és al terme de Sant Llorenç d´Hortons, i la de Martorell-Vila dóna servei a Martorell però es troba al terme de Castellbisbal, Sant Martí de Centelles també dóna servei a Aiguafreda, Barberà del Vallès a Badia...

Els casos de Cerdanyola, Rubí, Sant Cugat i Castellbisbal són una mica especials.

Però he preferit mantenir-ho així, per no ajuntar tràfics afluents.

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 13:45
by UT440_132M
437.001 wrote:Ara, la línia Barcelona-Granollers-Vic, en gros la línia R3:

Municipis travessats:--------------------------------------------------------------------------------------TOTAL HABITANTS

-Barcelona (5 estacions)(*)------------------------------------------------------------------------------------------1.621.527
-Montcada i Reixac (2 estacions)(*)-----------------------------------------------------------------------------------33.453
-Santa Perpètua de Mogoda--------------------------------------------------------------------------------------------25.048
-Mollet del Vallès (*)-----------------------------------------------------------------------------------------------------52.484
-Parets del Vallès---------------------------------------------------------------------------------------------------------17.632
-Granollers (*)------------------------------------------------------------------------------------------------------------60.658
-Les Franqueses del Vallès (*)------------------------------------------------------------------------------------------17.660
-La Garriga---------------------------------------------------------------------------------------------------------------14.991
-Figaró-Montmany--------------------------------------------------------------------------------------------------------1.057
-Sant Martí de Centelles--------------------------------------------------------------------------------------------------1.001
-Centelles------------------------------------------------------------------------------------------------------------------7.209
-Balenyà (2 estacions)----------------------------------------------------------------------------------------------------3.743
-Vic------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------39.844

TOTAL HABITANTS LÍNIA BARCELONA-GRANOLLERS-VIC (SENSE COMPTAR MUNICIPI BARCELONA): 274.780
En realitat a Balenyà només hi ha una estació, el baixador d'Hostalets de Balenyà. L'estació de Balenyà Tona Seva, està situada al nucli de Sant Miquel de Balenyà, pertanyent al municipi de Seva. ;)

Llavors també hauriem de tenir en compte que tota la línia és de rodalia, fins a LaTour de Carol, per tant, falten poblacions importants també, com Manlleu, Torelló, Ripoll, Ribes de Freser i Puigcerdà.

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 14:21
by 437.001
Ostres, gràcies, tota la vida havia pensat que Sant Miquel de Balenyà era d´Hostalets, no sabia que era de Seva.
Ho edito, però tampoc és cap gran diferència...

NO, no tota la línia R3 és de rodalies, està gestionada per rodalies, que és diferent.
Al nord de Vic, el tràfic i la freqüència és de regionals, sí o sí.
Que el tràfic al nord de Vic el facin les 447 o puntualment algun Civia no hi té res a veure.
Entenc que Manlleu i Torelló en un futur puguin beneficiar-se d´una prolongació, però ara com ara no són rodalies, i menys en l´actual estat de coses (via única, etc).

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 15:00
by 122-042-132
Caram!
Una feinada, i un bon estudi.
Mi jugo un pesòl que les autoritats en matèria de transport (fins fa poc Renfe, com operadora) no ho han tingut en compte; sino, no s'enten la tipologia de trens que han estat posant a disposició de Rodalies (unitats de tren), passant de la demanda real.
Probablement la ATM i actualment el DPTOP, en assumir la gestió (?????) de Rodalies, sí que ho comencen a comptar, un altre problema és la voluntat de l'operador (RENFE). FGC, sí que ho ha tingut en compte, malauradament darrerament ha fet un pas negatiu, sobretot a la línia del Llobregat, tanmateix pateix de manca d'unitats, i en le cas de la línia Suburbana de Metro del Vallès hi ha el problema de la longitud d'andanes. Caldria preveure, com a mínim trens de sis cotxes; pel tema de frequències, crec que poca cosa més és pot fer.
Rodalies hauria de canviar d'operador, és la única manera de trencar amb una inercia que mai l'adobarem.
El Govern Català hauria d'obrir un concurs internacional, i ser valent, oferint la explotació a una altra companyia: FGC, SNCF, DB, Arriva, etc., però mai a RENFE, mai (i per moltes raons).
Salut

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 15:06
by 437.001
Personalment, m´ha matat saber que el corredor de Vilafranca (R4 Sud segona corona) té més potencials viatgers que la R2 Sud segona corona.
Ara, a la R2 Sud hi ha "truco". Al Vendrell, Calafell, Cunit i Cubelles hi ha moltíssima gent que no està empadronada (parlo d´espanyols... i bé, no sé si convé comptar els immigrants sense papers, però també n´hi ha un bon nombre).

De tota manera, això és el que diuen les fredes estadístiques.

Factors

Posted: Thursday 23/09/2010 15:11
by Guigui
Per a entendre la demanda real d'un corredor ferroviari conflueixen molts factors:
- Població a la zona d'influència de les estacions (no necessàriament el terme municipal en si)
- Necessitats de mobilitat dels residents de la zona
- Potencial de visita per part de no-residents
- Enllaç amb altres línies

Això no treu en absolut cap mèrit a la tasca que has fet, però queda clar que és un primer pas cap a un estudi a fons que ningú no ha fet o, si més no, publicat.

Re: Factors

Posted: Thursday 23/09/2010 15:44
by 437.001
Clar, guigui, però he preferit fer-ho així que si no m´emmewdava massa.
De tota manera, en gros, no et pensis que canvïi tant com això, respecte als números que he posat.

Hi ha municipis, com per exemple Sant Martí de Centelles, el de menys habitants, que es troben enganxats a d´altres (Aiguafreda en el cas de Sant Martí).
I això és més població de la que diuen els números.
Ara, la majoria d´aquests casos són poblacions petites.
Tot i que hi ha un cert nombre de poblacions no tan petites (Ripollet, Badia, Canovelles, Santa Coloma de Gramenet)...

N´hi ha d´altres en canvi, on la població és menor, per exemple el municipi de Subirats, que és enorme, i no necessàriament tothom del municipi va a l´estació de Lavern.
En la pràctica, l´estació amb menys població de tot rodalies és Lavern (i potser La Beguda).
Però els freds números no ho diuen així.

I hi ha els casos de Cerdanyola, Sant Cugat, Rubí i Castellbisbal, que són especials.
Però crec que són els únics.

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 15:54
by UT440_132M
437.001 wrote:Ostres, gràcies, tota la vida havia pensat que Sant Miquel de Balenyà era d´Hostalets, no sabia que era de Seva.
Ho edito, però tampoc és cap gran diferència...

NO, no tota la línia R3 és de rodalies, està gestionada per rodalies, que és diferent.
Al nord de Vic, el tràfic i la freqüència és de regionals, sí o sí.
Que el tràfic al nord de Vic el facin les 447 o puntualment algun Civia no hi té res a veure.
Entenc que Manlleu i Torelló en un futur puguin beneficiar-se d´una prolongació, però ara com ara no són rodalies, i menys en l´actual estat de coses (via única, etc).
Des de l'any 1993 que el nucli de Sant Miquel de Balenyà, pertany al municipi de Seva. Tot i que ara s'estan fent consultes per iniciar el procés d'independització.
437.001 wrote: Clar, guigui, però he preferit fer-ho així que si no m´emmewdava massa.
De tota manera, en gros, no et pensis que canvïi tant com això, respecte als números que he posat.

Hi ha municipis, com per exemple Sant Martí de Centelles, el de menys habitants, que es troben enganxats a d´altres (Aiguafreda en el cas de Sant Martí).
I això és més població de la que diuen els números.
Ara, la majoria d´aquests casos són poblacions petites.
Tot i que hi ha un cert nombre de poblacions no tan petites (Ripollet, Badia, Canovelles, Santa Coloma de Gramenet)...

N´hi ha d´altres en canvi, on la població és menor, per exemple el municipi de Subirats, que és enorme, i no necessàriament tothom del municipi va a l´estació de Lavern.
En la pràctica, l´estació amb menys població de tot rodalies és Lavern (i potser La Beguda).
Però els freds números no ho diuen així.

I hi ha els casos de Cerdanyola, Sant Cugat, Rubí i Castellbisbal, que són especials.
Però crec que són els únics.
També podem afegir el cas de Tona (no arriba a 8.000 ha.), on la gent per agafar el tren ens repartim entre Vic i Balenyà.

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 16:53
by cristian26
Els grans municipis amb estacions de tren absorbeixen molts viatgers de la seva àrea d'influència. Cito el meu cas personal, que vivint a Lliçà d'Amunt agafo cada dia el tren a Granollers juntament amb molta gent del meu poble. I passa el mateix amb municipis com La Roca del Vallès, Canovelles o Santa Eulàlia de Ronçana. Lliçà de Vall, en canvi, tira més cap a Parets del Vallès i Mollet.

M'ha sorprès molt, moltíssim, la relació de viatgers potencials (comptant només els municipis amb estació en si) entre l'R3 i l'R2 Nord.

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 17:07
by 437.001
A mi també, però de fet em picava el nas de fa temps amb això.
És d´aquí justament d´on ha aparegut la idea de buscar-ho.
Jo em pensava que la relació no era tan favorable a la R3.

Tots aquests números diuen unes quantes coses.

El que més m´ha matat és que Martorell-Vilafranca-St.Vicenç tingui més població que Vilanova-Calafell-St.Vicenç. No ho sembla, i no ho hagués dit mai.
I quan ho saps, trobes que l´abandó de la línia (estacions, via...) és encara més emprenyador.

El corredor de la R5 després de llegir els números sembla més important que no em pensava, i bastant desaprofitat.
La línia d´Igualada és menys "rural" del que creia, i la R2 Nord bastant més.

La R7 guanyaria "una miqueta" si es fes el bucle fins a Granollers-Centre des de L´Hospitalet via Sant Cugat: és el corredor amb més població de tots, i no existeix!!!

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 17:12
by 437.001
cristian26 wrote:Els grans municipis amb estacions de tren absorbeixen molts viatgers de la seva àrea d'influència. Cito el meu cas personal, que vivint a Lliçà d'Amunt agafo cada dia el tren a Granollers juntament amb molta gent del meu poble. I passa el mateix amb municipis com La Roca del Vallès, Canovelles o Santa Eulàlia de Ronçana. Lliçà de Vall, en canvi, tira més cap a Parets del Vallès i Mollet.

M'ha sorprès molt, moltíssim, la relació de viatgers potencials (comptant només els municipis amb estació en si) entre l'R3 i l'R2 Nord.
Doncs si t´ha sorprès, tingues en compte que no he comptat ni Canovelles, ni Lliçà, ni res més que els municipis on es troba l´estació.

Això fa que el no-desdoblament de la R3 com a mínim entre Montcada i Les Franqueses sigui encara més emprenyador.
Tot i que, a la vegada, la R2 Nord i la R3 són els dos corredors amb menys població de tots, a priori...

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 18:23
by davida
R2 nord i R3 pasen per quasi els mateixos municipis entre Barcelona i Les Franqueses. Per tant es duplica el servei. Circulent en paral.lel durant quasi 30km a una distancia entre 20m i 1500m.
Arriba a passar que molta gente de Santa Perpetua va a agafar el tren a La Llagosta perque l'estació esta lluny del nucli urbà principal, i ja que va en cotxe o bus urbà va fins la Llagosta perque hi ha mes freqüencia. O al inreves zones de La Llagosta que l'estació de Santa Perpetua els hi es molt mes propera i poden anar-hi caminant.
Es l'uni cas de linies paral.leles a Renfe. Si pasa Renfe + FGC entre Barcelona Martorell, pero hi ha al mig una frontera natural que dificulta el pas, el Llobregat

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 18:27
by 437.001
Es duplica el servei, sí, però a un dels corredors amb menys població, Barcelona-Granollers!!

El corredor Barcelona-Martorell, entre Cornellà i Martorell serveix a poblacions diferents, una a cada banda del riu.

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Thursday 23/09/2010 23:54
by wefer
437.001 wrote:El que més m´ha matat és que Martorell-Vilafranca-St.Vicenç tingui més població que Vilanova-Calafell-St.Vicenç. No ho sembla,
No ho sembla perquè les línies de la costa, a l'estiu, van a rebentar de turistes i banyistes que fan que hi hagi molt més volum de passatgers que a les línies interiors. Els habitants servits només són una part de la demanda.

Igualment, felicitats per la feina. Seria una llàstima que aquesta feina quedés en el futur oblidada en un fil perdut entre milers. en canvi, a la wiki del FTC, podria fer molt bon servei com a material de consulta ;)

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Friday 24/09/2010 0:03
by Vilarrubla
wefer wrote:
437.001 wrote:El que més m´ha matat és que Martorell-Vilafranca-St.Vicenç tingui més població que Vilanova-Calafell-St.Vicenç. No ho sembla,
No ho sembla perquè les línies de la costa, a l'estiu, van a rebentar de turistes i banyistes que fan que hi hagi molt més volum de passatgers que a les línies interiors. Els habitants servits només són una part de la demanda.

Igualment, felicitats per la feina. Seria una llàstima que aquesta feina quedés en el futur oblidada en un fil perdut entre milers. en canvi, a la wiki del FTC, podria fer molt bon servei com a material de consulta ;)
Bé, però aixó són tres mesos a l'any. Però evidentment és un pùnt a tenir en compte a l'hora de dimensionar les línies de costa per no infradimensionar les estacions, accessos, etc.

Sobre lo de la wiki, és molt bona idea!! Si necessiteu ajuda per passar-ho si dóna permís en 437.001 ja sabeu ; )

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Friday 24/09/2010 0:41
by 437.001
Marçal, sr. Vilarrubla, mans lliures, feu-ne el que vulgueu.
De tota manera, crec que també pot fer el seu servei com a fil normal i corrent del FTC.
Vull dir, pot estar als dos llocs?

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Saturday 25/09/2010 12:05
by davidbarna
437.001 wrote:
L´estació de La Beguda es troba al terme de Masquefa, però dóna servei a La Beguda Alta que és al terme de Sant Llorenç d´Hortons, i la de Martorell-Vila dóna servei a Martorell però es troba al terme de Castellbisbal, Sant Martí de Centelles també dóna servei a Aiguafreda, Barberà del Vallès a Badia....
El cas de La Beguda Alta és digne d'estudi, ja que és una població que està repartida entre tres municipis( Sant Esteve Sesrovires, Masquefa i Sant Llorenç d'Hortons), pertanyents a tres comarques diferents (Baix Llobregat, Anoia i Alt Penedès). I si s'acaben fent les vegueries, encara es podria donar el cas de què pertanyés a tres vegueries diferents (Barcelona, Catalunya Central, i Penedès). L'estació és a Masquefa, però està a pocs metres del límit de Sant Esteve de Sesrovires.

Imagineu-vos l'enrenou que pot ser si truques al 112 per demanar una ambulància :s

Re: Població municipis Rodalies (Renfe+FGC)

Posted: Monday 27/09/2010 22:11
by Vilarrubla
davidbarna wrote:
437.001 wrote:
L´estació de La Beguda es troba al terme de Masquefa, però dóna servei a La Beguda Alta que és al terme de Sant Llorenç d´Hortons, i la de Martorell-Vila dóna servei a Martorell però es troba al terme de Castellbisbal, Sant Martí de Centelles també dóna servei a Aiguafreda, Barberà del Vallès a Badia....
El cas de La Beguda Alta és digne d'estudi, ja que és una població que està repartida entre tres municipis( Sant Esteve Sesrovires, Masquefa i Sant Llorenç d'Hortons), pertanyents a tres comarques diferents (Baix Llobregat, Anoia i Alt Penedès). I si s'acaben fent les vegueries, encara es podria donar el cas de què pertanyés a tres vegueries diferents (Barcelona, Catalunya Central, i Penedès). L'estació és a Masquefa, però està a pocs metres del límit de Sant Esteve de Sesrovires.

Imagineu-vos l'enrenou que pot ser si truques al 112 per demanar una ambulància :s
No a tres vegueries no pot ser perquè l'Anoia aniria amb el Penedès. Però bé, amb dues vegueries ja fa XD Tres ajuntaments, tres consells comarcals i dos consells de vegueria, déu ni do.