Page 2 of 3

Dos viatges amb una sola validació

Posted: Saturday 21/04/2012 23:45
by Javi M
Ahir, sense voler-ho, vaig realitzar el trajecte Sant Feliu - Jaume I - Sant Feliu amb una sola validació.

En arribar a Pl. Catalunya amb Renfe, vaig anar caminant fins a Urquinaona per agafar l'L4. A la tornada, després de fer el que havia de fer, vaig veure que pujava el 17 i vaig agafar-lo en comptes de baixar al Metro, doncs ja deixa directament a Pl.Catalunya. De tornada a Renfe, en passar la T-10 per la validadora, no va descomptar-me cap viatge, tot i ja haver utilitzat abans aquest operador de transport.

Re: Validacio de la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 9:54
by albe6
Segons recordo, crec que el criteri per a considerar transbord (que s'obri la porta i no descompti bitllet) només depèn del temps, no de que hàgi de ser obligatòriament al canviar de transport.
En tren si que es canvia de xarxa, però si es fa amb autobús pot ser que siguin els dos de la mateixa operadora i es considera igualment transbord.

També pot haver hagut un error del rellotge de la validadora de Pl.Catalunya i no ha descomptat.

Però mira-ho del costat positiu, un viatge de menys, que al pas que anem ens posaran el transport públic a preu de platí...

Re: Validacio de la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 10:38
by elnenabril
albe6 wrote:Segons recordo, crec que el criteri per a considerar transbord (que s'obri la porta i no descompti bitllet) només depèn del temps, no de que hàgi de ser obligatòriament al canviar de transport.
En tren si que es canvia de xarxa, però si es fa amb autobús pot ser que siguin els dos de la mateixa operadora i es considera igualment transbord.

També pot haver hagut un error del rellotge de la validadora de Pl.Catalunya i no ha descomptat.

Però mira-ho del costat positiu, un viatge de menys, que al pas que anem ens posaran el transport públic a preu de platí...
Jo Tinc la mala experiència que vaig validar una T-10 de 6 zones a Vilanova i la Geltrú R2 Sud per a Tordera R1, per no agafar 3 trens vaig baixar a Sants a la via 13-14, el fer en canvi de via has de sortir del torn per anar a la via 8, en va tornar a validar un altre viatge tot i no haver passat les 2,30h desde l'inici del viatge que marca en aquesta T-10 de 6 zones

Dues preguntes i una anècdota que em va passar

Posted: Sunday 22/04/2012 11:45
by Adolescent barceloní
Una pregunta: si jo pico la T-10 a Casa de l'Aigua L11, baixo a Via Júlia L4, i mitja hora després pico a Via Júlia L4 no em comptabilitza viatge en ser dues línies diferents oi?

I una altra: si pico a Trinitat Nova L4 i vaig fins a Jaume I, i poc després pico a Jaume I (sense passar l'1h 15min) llavors sí que em comptabilitza viatge en ser la mateixa línia, no?

A tot això, fa temps em va passar una cosa que ni jo em vaig creure:

· Surto de l'escola el divendres a les 13:30 i agafo la línia 81 a les 13:35.
· Arribo a casa a les 13:45, i 15 minuts més tard (14:00) agafo la línia 50.
· A Via Júlia, després de 8 minuts, baixo i faig transbordament: agafo la línia 60, a les 14:15
· Vaig amb la línia 60 fins a Sant Adrià del Besòs, i trigo 30 minuts: arribo a la parada Tibidabo-Mare de Déu de Montserrat (parada direcció Barcelona) a les 14:45.
· Creuo el carrer i dos minuts més tard agafo la línia B25 a la parada Guipúscoa-Biscaia (la que hi ha sentit Badalona), a les 14:47.

Total, que en 1 hora i 13 minuts vaig agafar 4 línies de bus i vaig anar des de l'insti fins a casa meva, i des de casa meva fins a Pomar (barri de Badalona). En 1h i 13 minuts!! Quan anava en la B25, a l'altura de Pompeu Fabra (Carrer de la Creu, poc abans d'inaugurar el parc nou [qui conegui Badalona sabrà a què em refereixo]), se m'acut mirar la T-10 i veig només marcat el viatge del 81 i "títol esgotat".

Eh, no em malinterpreteu, jo sempre valido la targeta a tot arreu!

P.D.: "Validació" porta accent a la ó.

Re: Validacio de la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 11:58
by Fran-Ikarus
Tota la xarxa de Metro TMB compta com a una sola línia. Si surts del Metro i al cap d'una estona tornes a entrar-hi, sigui quina sigui la línia i l'estació, et descomptarà un segon viatge.

Re: Validacio de la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 12:05
by gatvell
Jo unes quantes vegades, poques, m'eh trobat anar i tornar de Manresa a Barcelona amb un sol viatge de la T-10 de 6 zones. En aquest cas, sempre ha sigut anant a Barcelona mitjançant la RENFE, fins a ARc de Triomf, comprar i agafar la L1 fins a Espanya i d'alllí els FGC. Això ho he fet perque se que agafo els FGC sense esperar gaire i perque em queden més aprop de casa i en anar carregat, d'agraeix.
El perquè no em pica dos cops el bitlllet, primer no repeteixo transport i segon ho faig en l'espai de temps que tinc de transbord.

Però es cert que m'he trobat de clicar en dos transports de metro i cada cop m'han marcat un viatge de la T10 (de 6 zones).
Entenc que si fas RENFE-RENFE, METRO-METRO, FGC-FGC; sempre pagaràs la tornada.
Ara si en anar fas tren-metro, i al tornar metro-tren (per posar un exemple) segurament paguis un cop, sempre en l'espai de temps que te cada tarja en transbondaments

Re: Dues preguntes i una anècdota que em va passar

Posted: Sunday 22/04/2012 13:29
by victorcasta
Adolescent barceloní wrote:Total, que en 1 hora i 13 minuts vaig agafar 4 línies de bus i vaig anar des de l'insti fins a casa meva, i des de casa meva fins a Pomar (barri de Badalona). En 1h i 13 minuts!! Quan anava en la B25, a l'altura de Pompeu Fabra (Carrer de la Creu, poc abans d'inaugurar el parc nou [qui conegui Badalona sabrà a què em refereixo]), se m'acut mirar la T-10 i veig només marcat el viatge del 81 i "títol esgotat".

Eh, no em malinterpreteu, jo sempre valido la targeta a tot arreu!
És que tot el que has fet està permès.

Re: Validacio de la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 21:35
by Adolescent barceloní
Fran-Ikarus wrote:Tota la xarxa de Metro TMB compta com a una sola línia. Si surts del Metro i al cap d'una estona tornes a entrar-hi, sigui quina sigui la línia i l'estació, et descomptarà un segon viatge.
Coi, si agafo el metro d'anada val més la pena tornar-se en autobús... :nono >:(

Però pel que sé, si faig una combinació Metro - Tusgsal - Metro (igual que dic Tusgsal dic que la majoria d'operadors, és clar) llavors no em comptabilitza viatge, o sí... No ho sé...
victorcasta wrote:És que tot el que has fet està permès.
Clar que sí, això ja ho sabia. Però vaig flipar en veure-ho. Coses del destí, la sort i que els autobusos arriben aviat.
gatvell wrote:Però es cert que m'he trobat de clicar en dos transports de metro i cada cop m'han marcat un viatge de la T10 (de 6 zones).
Ha de ser una p****a, això. Després de comprar la T-10 de 6 zones, que val una morterada, veure com et marca...

Crec jo que cada línia de metro s'hauria de comptabilitzar com a línia independent, enlloc de fer que totes siguin una, oi?

El que marca la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 21:45
by Adolescent barceloní
En algun fil ho he vist, crec, això.

Què coi vol dir el que s'imprimeix a la T-10 quan validem (si hi ha tinta)?

Pel que entenc:

161500 2104 1648 07
Nº línia data hora viatges restants

Per què Tusgsal imprimeix el número de línia així?

M'explico: si agafo el 44, per exemple, em marcarà 004400 data/hora/viatges restants, però si agafo la B4 de Tusgsal em marca 161500 data/hora/viatges restants.
Si agafo la B4 no m'hauria de marcar a la meva T-10 "B4" o bé "404" (codi BKB)? Vaja, dic jo. No ho entenc. Amb el metro passa el mateix, en comptes de marcar-te L9 et marca un número estrany.

Que algú m'expliqui per què fan això, si us plau...

Un trajecte pel metro per a un sol viatge

Posted: Sunday 22/04/2012 22:25
by Guigui
Adolescent barceloní wrote:Crec jo que cada línia de metro s'hauria de comptabilitzar com a línia independent, enlloc de fer que totes siguin una, oi?
No. Perquè si se suposa que cada viatge és per anar d'un lloc A a un lloc B sense parades intermèdies (aleshores, comptaria com a interrupció del viatge i la represa hauria de validar-se com a viatge nou), no hi ha cap necessitat per sortir del recinte del metro i tornar-hi més endavant.

Re: Validacio de la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 23:02
by Fran-Ikarus
Adolescent barceloní wrote:Però pel que sé, si faig una combinació Metro - Tusgsal - Metro (igual que dic Tusgsal dic que la majoria d'operadors, és clar) llavors no em comptabilitza viatge, o sí... No ho sé...
Fa no gaire ho vam comentar en un tema, però no sabria trobar-ho ara. Bé, tant li fa: aquesta combinació que proposes et descomptarà un segon viatge, perquè la tarja guarda la informació del primer transport en què has validat el viatge, així que quan validis la segona entrada al Metro sabrà que el primer viatge de l'última validació el vas fer en Metro, i per tant en descomptarà un segon viatge.

No et descomptaria un segon viatge si fessis BusTMBLíniaA-Metro-BusTMBLíniaB-Metro, ja que l'anterior viatge de Metro de la validació en curs no és ni el de la primera validació del viatge en curs ni el de l'última, i per tant la tarja no tindrà la informació per saber que estàs "repetint".

Re: Validacio de la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 23:38
by UT596001
Adolescent barceloní wrote:En algun fil ho he vist, crec, això.

Què coi vol dir el que s'imprimeix a la T-10 quan validem (si hi ha tinta)?

Pel que entenc:

161500 2104 1648 07
Nº línia data hora viatges restants

Per què Tusgsal imprimeix el número de línia així?

M'explico: si agafo el 44, per exemple, em marcarà 004400 data/hora/viatges restants, però si agafo la B4 de Tusgsal em marca 161500 data/hora/viatges restants.
Si agafo la B4 no m'hauria de marcar a la meva T-10 "B4" o bé "404" (codi BKB)? Vaja, dic jo. No ho entenc. Amb el metro passa el mateix, en comptes de marcar-te L9 et marca un número estrany.

Que algú m'expliqui per què fan això, si us plau...
Molt senzill:

En primer lloc dir-te que la teva deducció és correcta, només afegir que els dos zeros que hi han darrera del número de línia corresponen a la zona de primera validació. El 00 correspon a la zona 1, que s'aplica a la zona 1 excepte per al municipi de El Prat de Llobregat que és la 01.

Cal tenir en compte que calia "unificar" totes les línies de la RMB, on de cara a l'usuari existeix un cacau impressionant a quan a nomenclatures: operadors que s'inventen la seva nomenclatura en base a la seva lògica interna, operadors que directament no tenen nomenclatura assignada (per exemple, si agafes l'autobús que va de Sant Sadurní d'Anoia a Barcelona a l'autobús només posarà "Sant Sadurní-Barcelona", o directament "Barcelona", sense cap número, a part que al 2001 hi havia empreses on no hi havia cap autobús amb BKB. A més, calia tractar-ho conjuntament amb la xarxa ferroviària de cara a evitar solapaments per als agents d'intervenció.

En primer lloc, es van reservar números per a la xarxa ferroviària. Per tant, partint del que hi havia abans de la integració tarifària, als operadors ferroviaris quan marques la T-10 surt el número d'estació assignada. Els rangs assignants són, que recordi:
-1xx per a la línia 1 del metro
-2xx per a la línia 2 del metro
-3xx per a la línia 3 del metro. També s'inclou el funicular de Montjuïc, i de manera interna a TMB, també el telefèric de Montjuïc.
-4xx per a la línia 4 del metro. També s'engloba la línia 11.
-5xx per a la línia 5 del metro.
-6xx per a la xarxa de FGC (Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia), per exemple Igualada és l'estació 691.
-7xx i 8xx per a la xarxa de RENFE (al tenir tota la xarxa més de 100 estacions).
-I, finalment es va reservar el 9xx per a les línies 9 i 10 del metro.

Per tant, per als autobusos calia fer servir els codis del 1000 en endavant, per no solapar-se amb els codis assignats a la xarxa ferroviària. Només es va permetre a TMB (i als operadors privats que operen les línies numerades entre 80 i 89 a Barcelona ciutat) fer servir el número de línia a seques, encara que això provoca que les línies numerades entre el 100 i el 199 "dupliquin" els codis assignats a la línia 1 de metro. Per cert, dir-te que el tramvia a efectes del STI es computa com una línia d'autobús més.

A més, a efectes informàtics el sistema no pot treballar amb lletres, per tant aquestes queden descartades a part que crearia duplicitats amb les línies de diferents operadors numerades igual (exemple: les línies de La Vallesana amb les de CASAS, ambdues numerades com a Cx.

És per això que quan agafes un autobús de TUSGSAL el número de línia és 1xxx. A la Vallesana, per exemple, la línia Castellar del Vallès-Sabadell té assignat el codi 1350. La Sabadell-Sant Llorenç Savall, el 1343. La línia C4 del bus urbà de Castellar, el 1344. La resta d'operadors de xarxes urbanes d'autobús, com ara Sabadell, Terrassa, Manresa, Mataró... també són 1xxx, encara que agafis a Sabadell la línia 7 de la TUS, per exemple.

A més, els autobusos nocturns que surten de la zona 1 estan tots agrupats, per diferenciar-los, en codis numerats 2xxx. La N65, si no ha canviat, en sentit Castellar era la 2005 i en sentit Barcelona la 2006, ja que en sentit Barcelona a efectes interns era la línia N66 -cosa que ja no deu passar ja que ara la línia N66 si no mal recordo és la Terrassa-Matadepera.

Uns exemples il·lustratius:
Una T-10 validada a Terrassa-Rambla (FGC):
062517 1312090800
625->Estació (Terrassa-Rambla)
17->Zona 1ª validació (3C)
I la resta doncs dia, hora i número de viatges.

Una T-10 validada a Montmeló (RENFE):
076809 2401062209
0768->Montmeló
09->Zona 2D

Una T-10 validada a La Vallesana, línia Sabadell-Castellar, inciant viatge a Castellar:
135018 3007141307
1350->Línia Castellar-Sabadell
18->Zona 3C (fora de la zona 1 el codi de moltes zones és diferent si agafes autobús, tren i a vegades també canvia si és FGC, RENFE o si l'autobús va a Barcelona o no. A la zona 3C per als trens és el 17 i per als autobusos és el 18).

A més, abans de la introducció de la banda hologràfica, també s'indicava el codi de l'operador de la línia. Per exemple: el 01 era el metro, el 02 l'autobús urbà de Barcelona, el 03 FGC, 08 per a la RENFE, el 48 per a La Vallesana... Com la banda hologràfica resta espai per a la validació, s'ha hagut de suprimir.

Espero que et sigui d'utilitat.

Re: Validacio de la T-10

Posted: Sunday 22/04/2012 23:43
by UT596001
Fran-Ikarus wrote:No et descomptaria un segon viatge si fessis BusTMBLíniaA-Metro-BusTMBLíniaB-Metro, ja que l'anterior viatge de Metro de la validació en curs no és ni el de la primera validació del viatge en curs ni el de l'última, i per tant la tarja no tindrà la informació per saber que estàs "repetint".
El metro és l'únic operador que no es pot repetir, si agafes el metro encara que sigui amb la última combinació que esmentes.

FGC tampoc deixa fer-ho menys en el cas d'anar de la xarxa Barcelona-Vallès a la Llobregat-Anoia o a la inversa, i sempre que agafis alguna cosa entremig. Exemples:
-FGC de Plaça Molina a Provença, metro de Diagonal a Plaça Catalunya i torno a agafar FGC per pujar a Sarrià: a Plaça Catalunya em torna a descomptar (fa anys no passava, es va detectar amb la implantació de la validació de sortida en trajectes que implicaven travessar diverses zones tarifàries)
-FGC de Muntaner a Plaça Catalunya, Metro Catalunya-Espanya i FGC Plaça Espanya-Almeda: a Plaça Espanya farà transbord.
-El mateix que l'anterior però anant a peu de Plaça Catalunya a Plaça Espanya: a Plaça Espanya tornarà a cobrar (jo mateix vaig fer la prova fa uns anys per veure què passava, ho vam discutir en un altre fil del fòrum :D)

Re: Validacio de la T-10

Posted: Monday 23/04/2012 16:47
by Sagrerenc
No estaria malament que algú comprovés les validadores de Rodalies Renfe. Ahir a La Sagrera-Meridiana, sortida Martí Molins, les validadores marcaven 12 minuts més que l'hora de la pantalla i 14 minuts més que l'hora del rellotge del vestíbul. Per què no s'utilitza la mateixa hora (l'oficial) per a tots els rellotges del sistema de transport públic?

Re: Validació de la T-10

Posted: Monday 23/04/2012 17:44
by Adolescent barceloní
Gràcies per explicar-ho, UT596001. Ara sí que ho entenc tot.

Quin cacau hi ha amb tot això... Podrien modificar el sistema una mica i poder posar-hi lletres.

A Rodalies hi ha lletres. Per exemple, si agafo el tren a Sant Andreu Arenal en marcar em diu SAA + codi + data/hora

El sistema de validació ideal hauria de ser aquest:

BCN 050 00 2304 1735 00

ciutat+línia bus+zona tarifària data-hora+viatges restants

I si agafés el metro, el més ideal per posar hauria de ser:

BDN -L2 00

L2 5200 00 2304 1738 00

Si no s'entén "da igual". Però si la línia té lletra li podrien posar.

Igualment, després de l'explicació de UT596001 s'entén el que posa. Sí que el que podrien fer és posar un espai petit entre cada cosa.
Sagrerenc wrote:No estaria malament que algú comprovés les validadores de Rodalies Renfe. Ahir a La Sagrera-Meridiana, sortida Martí Molins, les validadores marcaven 12 minuts més que l'hora de la pantalla i 14 minuts més que l'hora del rellotge del vestíbul. Per què no s'utilitza la mateixa hora (l'oficial) per a tots els rellotges del sistema de transport públic?
Podrien posar alguna mena d'aparell que sincronitzi l'hora. En els ordinadors l'hora se sincronitza amb el time.windows.com cada dia per defecte. Doncs que implantin un sistema que sincronitzi l'hora de tots i cadascun dels aparells. Al metro també passa, a l'autobús també.

Això és una caqueta si vas just de temps, està a punt de complir-se l'1h 15 min i has de fer trasbord. Doncs si l'hora va adelantada, t'han fotut: et marca un altre viatge. Això ho he vist comentat pel fòrum.

Re: Validació de la T-10

Posted: Monday 23/04/2012 18:38
by Miquel
Adolescent barceloní wrote: Això és una caqueta si vas just de temps, està a punt de complir-se l'1h 15 min i has de fer trasbord. Doncs si l'hora va adelantada, t'han fotut: et marca un altre viatge. Això ho he vist comentat pel fòrum.
En canvi, si porta l'hora enrederida, el rellotge et fa un bon regal, a mi ja m'ha passat diverses vegades, i quan vaig amb el temps just, sempre miro l'hora de totes les validadores, no sigui pas que una estigui enrederida :twisted:

Re: Validacio de la T-10

Posted: Monday 23/04/2012 21:12
by UT596001
Adolescent barceloní wrote:A Rodalies hi ha lletres. Per exemple, si agafo el tren a Sant Andreu Arenal en marcar em diu SAA + codi + data/hora
Només per als bitllets propis de RENFE. Si marques un títol ATM, no.

A més, aquest format és per al bitllet senzill (i les variants amb descompte: tarjeta daurada, família nombrosa/monoparental, policia, militars...), també per l'anada i tornada d'aquestes tarifes i al Bonotren. Per a l'abonament mensual és les tres lletres del codi d'estació i un número darrera que indica la franja horària en la qual s'ha validat el bitllet (és a dir, el número x per dir que està marcat entre "y" hora i hora "z", un exemple fictici perquè no en sé posar cap de real és que l'1 fos que estigui validat entre les quatre i les sis del matí.

D'altra banda recordar que el format de validació que has posat per als títols ATM i has preguntat és per a les T-10, per a la resta de títols és diferent. Per exemple, en una T-50/30 crec que ara marca a la banda esquerra de la banda hologràfica la zona de primera validació i a la dreta el dia en el què s'ha validat i el número de viatges que resten, per a la T-Familiar i la T-FM/FN 70/90 es menjen la zona de primera validació i només posa el dia i número de viatges. Per a la resta de títols, al ser de viatges il·limitats, s'indica només data de caducitat i zona de primera validació.

Re: Validacio de la T-10

Posted: Monday 23/04/2012 21:45
by França451
elnenabril wrote:
Jo Tinc la mala experiència que vaig validar una T-10 de 6 zones a Vilanova i la Geltrú R2 Sud per a Tordera R1, per no agafar 3 trens vaig baixar a Sants a la via 13-14, el fer en canvi de via has de sortir del torn per anar a la via 8, en va tornar a validar un altre viatge tot i no haver passat les 2,30h desde l'inici del viatge que marca en aquesta T-10 de 6 zones
En Sants, las tarjetas cuando tienes que ir o salir de vía 13 o 14 no se validan. Te vas al inicio del andén cap a Girona, y pasado el ascensor, muy cerca hay una bajada a los túneles subterráneos que están para salidas de emergencia, pero que en este caso, son para ir de la vía 13 o 14 a las demás de Rodalies, porque a ciertos incompetentes se les ocurrió hacer esa chapuza que tienen hecha en los tornos y la famosa salida de correspondencia, donde a ciertas horas nunca hay nadie, y claro, al pasar por torno normal te pica viajecito, así que haceos un trasbordo legal "a lo burro" por los túneles de Emergencia. En Madrid Chamartín también existen estos túneles, pero como los tornos de la estación se diseñaron como tenían que diseñarse, no hace falta usarlos, aunque por curiosidad, yo ya me los conozco. El problema es en Barcelona, que hay que usarlos sí o sí para ir o salir de la R2 dirección Girona.

Re: Validacio de la T-10

Posted: Wednesday 01/08/2012 18:10
by mikado
Avui he fet un L'Hospitalet (RENFE) - Castelldefels (RENFE) amb una T-10 , he sortit de L'Hospitalet fins a Plaça Catalunya (R1) i he anat caminant fins Estació de França (R2) on a l'anar a validar (dins dels 75' reglamentaris) m'ha descomptat un altre viatge. Amb el que podem dir que les validadores d' Estació de França no estàn programades si vens de RENFE .

Re: Validacio de la T-10

Posted: Wednesday 01/08/2012 19:09
by albe6
Si estas segur que era dins dels 75 minuts, llavors la màquina no portava l'horari bé.

Les de l'estació de França mostren dia i hora esperant a que algú piqui bitllet? Les barreres (i qui s'hauria de menjar la reclamació) de qui depenen; de Renfe o d'Adif?