Adolescent barceloní wrote:En algun fil ho he vist, crec, això.
Què coi vol dir el que s'imprimeix a la T-10 quan validem (si hi ha tinta)?
Pel que entenc:
161500 2104 1648 07
Nº línia data hora viatges restants
Per què Tusgsal imprimeix el número de línia així?
M'explico: si agafo el 44, per exemple, em marcarà 004400 data/hora/viatges restants, però si agafo la B4 de Tusgsal em marca 161500 data/hora/viatges restants.
Si agafo la B4 no m'hauria de marcar a la meva T-10 "B4" o bé "404" (codi BKB)? Vaja, dic jo. No ho entenc. Amb el metro passa el mateix, en comptes de marcar-te L9 et marca un número estrany.
Que algú m'expliqui per què fan això, si us plau...
Molt senzill:
En primer lloc dir-te que la teva deducció és correcta, només afegir que els dos zeros que hi han darrera del número de línia corresponen a la zona de primera validació. El 00 correspon a la zona 1, que s'aplica a la zona 1 excepte per al municipi de El Prat de Llobregat que és la 01.
Cal tenir en compte que calia "unificar" totes les línies de la RMB, on de cara a l'usuari existeix un cacau impressionant a quan a nomenclatures: operadors que s'inventen la seva nomenclatura en base a la seva lògica interna, operadors que directament no tenen nomenclatura assignada (per exemple, si agafes l'autobús que va de Sant Sadurní d'Anoia a Barcelona a l'autobús només posarà "Sant Sadurní-Barcelona", o directament "Barcelona", sense cap número, a part que al 2001 hi havia empreses on no hi havia cap autobús amb BKB. A més, calia tractar-ho conjuntament amb la xarxa ferroviària de cara a evitar solapaments per als agents d'intervenció.
En primer lloc, es van reservar números per a la xarxa ferroviària. Per tant, partint del que hi havia abans de la integració tarifària, als operadors ferroviaris quan marques la T-10 surt el número d'estació assignada. Els rangs assignants són, que recordi:
-1xx per a la línia 1 del metro
-2xx per a la línia 2 del metro
-3xx per a la línia 3 del metro. També s'inclou el funicular de Montjuïc, i de manera interna a TMB, també el telefèric de Montjuïc.
-4xx per a la línia 4 del metro. També s'engloba la línia 11.
-5xx per a la línia 5 del metro.
-6xx per a la xarxa de FGC (Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia), per exemple Igualada és l'estació 691.
-7xx i 8xx per a la xarxa de RENFE (al tenir tota la xarxa més de 100 estacions).
-I, finalment es va reservar el 9xx per a les línies 9 i 10 del metro.
Per tant, per als autobusos calia fer servir els codis del 1000 en endavant, per no solapar-se amb els codis assignats a la xarxa ferroviària. Només es va permetre a TMB (i als operadors privats que operen les línies numerades entre 80 i 89 a Barcelona ciutat) fer servir el número de línia a seques, encara que això provoca que les línies numerades entre el 100 i el 199 "dupliquin" els codis assignats a la línia 1 de metro. Per cert, dir-te que el tramvia a efectes del STI es computa com una línia d'autobús més.
A més, a efectes informàtics el sistema no pot treballar amb lletres, per tant aquestes queden descartades a part que crearia duplicitats amb les línies de diferents operadors numerades igual (exemple: les línies de La Vallesana amb les de CASAS, ambdues numerades com a Cx.
És per això que quan agafes un autobús de TUSGSAL el número de línia és 1xxx. A la Vallesana, per exemple, la línia Castellar del Vallès-Sabadell té assignat el codi 1350. La Sabadell-Sant Llorenç Savall, el 1343. La línia C4 del bus urbà de Castellar, el 1344. La resta d'operadors de xarxes urbanes d'autobús, com ara Sabadell, Terrassa, Manresa, Mataró... també són 1xxx, encara que agafis a Sabadell la línia 7 de la TUS, per exemple.
A més, els autobusos nocturns que surten de la zona 1 estan tots agrupats, per diferenciar-los, en codis numerats 2xxx. La N65, si no ha canviat, en sentit Castellar era la 2005 i en sentit Barcelona la 2006, ja que en sentit Barcelona a efectes interns era la línia N66 -cosa que ja no deu passar ja que ara la línia N66 si no mal recordo és la Terrassa-Matadepera.
Uns exemples il·lustratius:
Una T-10 validada a Terrassa-Rambla (FGC):
062517 1312090800
625->Estació (Terrassa-Rambla)
17->Zona 1ª validació (3C)
I la resta doncs dia, hora i número de viatges.
Una T-10 validada a Montmeló (RENFE):
076809 2401062209
0768->Montmeló
09->Zona 2D
Una T-10 validada a La Vallesana, línia Sabadell-Castellar, inciant viatge a Castellar:
135018 3007141307
1350->Línia Castellar-Sabadell
18->Zona 3C (fora de la zona 1 el codi de moltes zones és diferent si agafes autobús, tren i a vegades també canvia si és FGC, RENFE o si l'autobús va a Barcelona o no. A la zona 3C per als trens és el 17 i per als autobusos és el 18).
A més, abans de la introducció de la banda hologràfica, també s'indicava el codi de l'operador de la línia. Per exemple: el 01 era el metro, el 02 l'autobús urbà de Barcelona, el 03 FGC, 08 per a la RENFE, el 48 per a La Vallesana... Com la banda hologràfica resta espai per a la validació, s'ha hagut de suprimir.
Espero que et sigui d'utilitat.