Page 2 of 6

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Sunday 22/04/2012 13:46
by sortrens
Insisteixo que ens haurem de moure, recollir asignatures, parlar amb gent influent. Jo proposo enviar cartas a gent amb diners que volguin invertir a Barcelona i Proposarlis que comprin l'Estació de França com a Llogaters i facin el Tren Turístic Barcelona Mataró i Barcelona Vilanova!

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Sunday 22/04/2012 16:02
by WMD626
Bona tarda a tothom,
M'he estat llegint els vostres comentaris, i crec que tots estem d'acord en que Barcelona ha de tenir un museu del transport, o de la mobilitat, i que el problema és que som pocs. Jo això, ho relativitzaria: normalment, les iniciatives surten sempre d'un grup reduït de persones, que són els veritablement "interessats", i mouen llavors al conjunt de la societat i (sempre al darrere) els polítics. O sigui, que el que importa no és tant el número com la capacitat de crear sinèrgies. Per posar un exemple, si a San Francisco han salvat els "cable cars" , va ser perquè una colla de iaies que es trobaven per prendre el tè es van indignar davant la notícia que traurien els tramvies de cable per posar uns "potents" autobusos: van acabar aconseguint que actors de Hollywood sortissin dient que, si treien els tramvies, no tornarien mai més a San Francisco. I evidentment, els "cable cars" es van salvar.
Entenc que la cosa hauria d'anar per aquí, per anar fent soroll exposant que és una vergonya que Barcelona, que vol ser referent de la mobilitat al Món mundial, capital turística i hub cultural europeu, no tingui un museu del Transport. Es comença per les xarxes socials, i es va creant l'ambient favorable. Per cert, pel que fa a la iniciativa de fer propostes a l'Ajuntament, crec recordar que fa uns anys ja es va fer una cosa similar que es deia "faci d'alcalde", i jo diria que la proposta guanyadora ja va ser un Museu del Transport...(de tota manera, agrairé si algú m'ho pot confirmar).
Pel que fa al lloc, m'ha agradat molt la proposta que ha fet algú d'ubicar-ho a l'Estació del Nord, si realment han de marxar l'estació d'autobusos i la guàrdia urbana. L'Estació de França s'hauria de preservar per al trànsit ferroviari (això és un altre post) i em sembla massa gran. Crec que les dimensions de l'EdN s'adiuen més a un museu. I també tindria connexió ferroviària. En un primer moment, es podrien adaptar les instal·lacions de l'actual estació d'autobusos i més tard, plantejar el trasllat del poliesportiu (als seus usuaris tant els farà estar dins d'una estació com no estar-hi) i situar el museu dins la nau de l'estació (que pel material que tenim, crec que hi hauria espai de sobres) . I penso que tot plegat és compatible amb mantenir el Parc, i fins i tot, amb les actuacions que es fan a l'Estació, com fires del disc, del còmic i similars.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Sunday 22/04/2012 19:22
by Lluita1714
Bé, com que estic plenament d'acord en que s'ha de tenir connexió ferroviària, i també tramviaire, tramvies i trens han de poder sortir del museu. L'Estació de França, tot i que com diuen anteriorment, massa gran (i podria ser més un Orsay que un museu de transport) i la del Nord s'adiuen a aquest perfil, totes dues permeten connectar amb el Trambesòs i la xarxa de via ampla.

Ara però, hi ha un nou projecte a llarg termini dins la ciutat. Blau@Ictinea pretén urbanitzar el Morrot, començant per la zona més propera al Paral·lel. Aquest projecte s'ha activat recentment des del consistori municipal, i podria començar a construir-se si tira endavant, d'aquí a quinze anys (això és una conjectura meva). Trias, proposa que en principi, es farien nous molls per als creuers, pisos de protecció oficial, seus empresarials, que formaran la major part d'entrada de capital privat, i tot plegat faria necessari la construcció d'un nou passeig marítim i un parc. Al nou barri, que com el 22@ és un gran projecte de dimensions faraòniques, i que és l'aposta per a la propera dècada, l'alcalde proposa l'arribada del tramvia i xarxes d'autobús, per tal d'estructurar-la i connectar-la amb la resta de la ciutat. El projecte posa en perill una estació de tren que s'ha de protegir, l'Estació del Morrot. Jo proposo que l'estació del Morrot es conservi, i si és veritat tot plegat, seria un museu molt millor que no pas l'estació de França i la del Nord, ja que, a més de estar connectada amb la xarxa de via ampla i el tramvia, també ho estaria amb la xarxa de via estreta, i internacional del port.

Tot plegat permetria a FGC exposar els seus trens històrics en via estreta, com la Patxanga, la Monistrol, la Garratt, entre d'altres, també permetria exposar els tramvies com el Washington, i d'altres, i amb una connexió directa per als trens del museu de Vilanova i La Geltrú, que ni tan-sols haurien de passar pels túnels urbans per arribar al museu, amb els corresponents perjudicis. Imagineu una estació del Morrot, remodelada i amb una nova nau coberta per als vehicles, amb sortides periòdiques de material, la Patxanga, la Monistrol, o una Garratt reformada portant a la gent des d'un Morrot modern, molt turístic i arribada del major port de creuers del Mediterrani, partint d'aquí per anar a Montserrat, primer pels carrers d'aquest barri i després per la Zona Franca fins assolir la vora del Llobregat. Un Talgo III partint del Morrot, i anant per la Zona Franca, amb destinació Vilanova i la Geltrú, el Washington sortint de l'estació per maniobrar i girar cua cap al Paral·lel i fer la ruta fins on es pugui fer, de la ciutat comtal, i on se suposa que plantegi el consistori que ha de connectar aquesta línia. També sortides freqüents d'autobusos històrics, possible punt de partida d'aquests Ral·li Bus que es fan a Plaça Espanya.

També es podria exposar el 300, i connectar-lo amb l'L10 per l'altra banda, tot i que fer la connexió amb el viaducte (una rampa de formigó) és molt més car, i fer-lo circular per l'L3 suposaria portar-lo fins a Zona Franca Litoral, canviar el sentit i portar-lo fins a Onze de Setembre, tornar a canviar de sentit per fer-lo arribar a Sagrera (L4), i tornar-lo a canviar de sentit per portar-lo per aquesta línia fins a Passeig de Gràcia, on introdïr-lo a l'L3. L'altra alternativa seria un túnel de l'L3, de justament mil metres, massa car per a un museu, si és que no es planteja l'arribada del Metro a aquest nou barri.

El Morrot m'agrada i heu d'imaginar un nou context futur, no com està ara, i per això us adjunto un render (en principi, és la idea, no us quedeu amb edificis ni res perquè aquest render no té cap mena de validesa real, inclou un funicular entre un edifici molt alt i Miramar)

Image
Image
Image
Image

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Monday 23/04/2012 13:05
by WMD626
El projecte del Morrot seria molt bonic, però, tu ho has dit, és a llarg termini. A més, hi estan involucrats , no només la Generalitat i l'Ajuntament sino també el Ministeri de Foment i el Port de Barcelona. O sigui que les estires-i-arronses sobre què es fa amb el Morrot poden ser d'infart (això sí, la zona té un gran avantatge, i és que no hi ha veins...) . D'altra banda, no sé fins a quin punt ADIF/RENFE, FGC i TRAM ens deixarien les seves vies per a "jugar a trens" (que és com ho veuen) . Ara bé, també és veritat que el projecte podria interessar, per exemple, la Fundación de los Ferrocarriles Españoles, per permetre donar sortida i una mica de vida al Museu de Vilanova (amb circulacions especials Morrot-Vilanova) , i també es podria unir amb el projecte del tramvia que proposa l'alcalde, com una línia de tot el front marítim (Barceloneta-Morrot) on hi poguessin circular vehicles històrics.
De tota manera, projectes en podem fer molts, però el que urgeix és crear el "caliu", la necessitat que Barcelona tingui un Museu de la Mobilitat. Quan ho tinguem, ja podrem decidir, on i com ho fem.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Monday 23/04/2012 15:46
by Lluita1714
Tens tota la raó, WMD626, però ja sabem que amb aquest pas, qualsevol projecte de museu del transport serà a 15 anys vista, tot, sigui on sigui, serà a llarg termini. Què trist és un país amb tantes administracions que posar-se d'acord és impossible. És veritat que a Renfe li pot tocar els nassos, com tu dius, tenir vies per "jugar a trens" ja que poden destorbar als serveis de la línia entre Vilanova i Morrot, però trobo que FGC (que no té espais en condicions per guardar el material històric) al Museu de Vilanova (que podria viure una segona joventut, si mai la ha tingut, fent trajectes a la capital), i probablement a TRAM (ni que sigui per tenir una línia més, només necessitaria un parell d'agulles més per entrar al museu), els interessi el Morrot. TMB, probablement s'oposaria, per l'alt preu que tindria la connexió amb el museu, i un èxit d'aquest en detriment del Tramvia Blau.

Però és que en qualsevol país normal, cap burocràcia ha de suposar impediments, i menys per a un museu que pot esdevenir un referent, mantenint en actiu els seus vehicles. Val a dir que l'estació del Nord és de titularitat municipal, connectar-la a la xarxa suposaria parlar amb TRAM, Adif i Foment. L'estació de França és titularitat d'Adif i de l'Estat, per fer un museu s'hauria de traspassar la seva propietat a l'Ajuntament o la Generalitat, negociar amb l'Estat o Adif el manteniment de les vies de connexió i parlar amb TRAM per l'agulla d'accés, que no deu ser gaire difícil si s'amplia la línia.

El Morrot no és gaire diferent, caldria negociar amb Adif la propietat de l'estació, cosa que ja es farà tard o d'hora, ja que en principi la voldran enderrocar, i negociar amb Urbanisme, l'agulla d'accés del tramvia (donant per fet que el faran arribar), i unes vies d'ample Ibèric, Internacional i Mètric d'un quilòmetre escàs, fins Can Tunis. Ja per intentar es podria pretendre promoure un túnel entre Drassanes i el Museu, de metro, que aprofiti les obres de cobriment de la Ronda del Litoral per englobar infraestructures i abaratir costos.

Probablement, doncs, el més difícil em sembla que seria tirar endavant el museu com a tal, que suposa restaurar l'estació i edificar una nau al seu darrera, on ara té la platja de vies.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Monday 23/04/2012 15:58
by Miquel
Lluita1714 wrote:Ja per intentar es podria pretendre promoure un túnel entre Drassanes i el Museu, de metro, que aprofiti les obres de cobriment de la Ronda del Litoral per englobar infraestructures i abaratir costos.
Veuria més factible, la prolongació de la cua de maniobres de Paral·lel L2, en que tard o dora, deixarà de ser útil, i aquesta prolongar-la cap al Morrot, passant per sota del de la L3.

L3 Trinitat Nova (Vella)-Morrot

Posted: Monday 23/04/2012 17:33
by Guigui
O fer això.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Tuesday 24/04/2012 17:29
by Adolescent barceloní
Un Museu de la Mobilitat prop del cementiri... a veure, si és per exposar trens antics com el 300 no està malament... :riure :riure :riure :riure

Una cosa: si es fes al Fòrum què us semblaria? O, si a Barcelona "nanai" doncs es pot fer a la part alta de Santa Coloma o a la part alta de Badalona (a Montigalà per exemple), a unes males, que hi ha muntanya i espai de sobres.

Propostes fonamentades?

Posted: Tuesday 24/04/2012 18:04
by Guigui
Adolescent barceloní wrote:Una cosa: si es fes al Fòrum què us semblaria? O, si a Barcelona "nanai" doncs es pot fer a la part alta de Santa Coloma o a la part alta de Badalona (a Montigalà per exemple), a unes males, que hi ha muntanya i espai de sobres.
Aquestes propostes tenen algun fonament, més enllà de voler proposar quelcom diferent? Personalment, no l'hi sé veure.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Tuesday 24/04/2012 18:06
by Platanito
Adolescent barceloní wrote:Un Museu de la Mobilitat prop del cementiri... a veure, si és per exposar trens antics com el 300 no està malament... :riure :riure :riure :riure

Una cosa: si es fes al Fòrum què us semblaria? O, si a Barcelona "nanai" doncs es pot fer a la part alta de Santa Coloma o a la part alta de Badalona (a Montigalà per exemple), a unes males, que hi ha muntanya i espai de sobres.
Em semblaria bé que es fes al fòrum o a qualsevol zona industrial o equipament ja existent. Però mai, de cap manera, arrasar una mica més de Collserola, Sant Mateu, Montjuic ni cap muntanya més per fer-hi una construcció nova de trinca. Això inclou la totalitat del barri basura aquest que pretèn espec... executar l'ajuntament.
Guigui wrote:Aquestes propostes tenen algun fonament, més enllà de voler proposar quelcom diferent? Personalment, no l'hi sé veure.
Dir-hi la seva, com fem molts, però passant-se de llest.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Wednesday 25/04/2012 0:17
by metring
En aquest fil no s'hi parla de propostes d'on ubicar el museu, ja existeix un fil per això, sinó DE QUE ES FACI EL MUSEU.

Apart, a la zona fòrum, difícil, temes d'humitat.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Wednesday 25/04/2012 9:24
by Platanito
metring wrote:En aquest fil no s'hi parla de propostes d'on ubicar el museu, ja existeix un fil per això, sinó DE QUE ES FACI EL MUSEU.

Apart, a la zona fòrum, difícil, temes d'humitat.
En podriem crear un altre fil sobre el contingut concret que ha de tenir el museu? Ho dic per dispersar-ho tot una mica més...

Pel que fa a les humitats, no crec que al Morrot n'hi hagi menys.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Wednesday 25/04/2012 9:27
by Fran-Ikarus
La veritat és que la no execució del museu sembla haver estat causada sempre per la inexistència d'un espai adequat... L'única època en què ha existit, va ser en un espai clarament inadequat (entre d'altres problemes). I, un cop aparegués aquest espai, segur que hi haurien altres problemes o dificultats. Ara per ara, però, té molt sentit plantejar-se "a on", perquè el "què" (el material preservat, ja sigui restaurat, conservat o fet malbé) hi és, si més no, bastant "reconcentrat", no com passava fa anys.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Wednesday 25/04/2012 19:16
by Lluita1714
Jo no és que proposés al "tuntún", vaig dir el Morrot ja que, a aquestes alçades, em sembla políticament més plausible que no pas l'Estació de França o la del Nord. No és gaire cèntrica, s'ha de salvar (té totes les de desaparèixer si el barri es duu a terme) i es pot aprofitar la inèrcia del consistori amb la conseqüent necessitat que té de fer "alguna cosa" sigui quina sigui, per veure maca una nova part de Barcelona, així com fer el que calgui per mantenir o guanyar vots a les properes conteses. No ens enganyem, o ens aprofitem del sistema polític municipal o la cosa no funcionarà, i em sembla una bona via, jo proposo enviar una carta a l'ajuntament de Barcelona, o a CiU, com a partit polític. Si esteu d'acord m'hi puc posar, tot i que no sóc veí del municipi de Barcelona, crec que em farien el mateix cas, poc o cap, si és poc, valdrà la pena.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Wednesday 25/04/2012 19:25
by WMD626
Companys, jo diria que ens estem dispersant... Abans de buscar el lloc, hem de conscienciar la societat i apretar en el sentit que "necessitem un museu de la mobilitat".És fer campanya i anar fent soroll per tot arreu. Després ja vindrà on es col·loca aquest museu. I si té enllaç amb ferrocarrils, tramvies i metro, millor, però això ho hem de deixar pel final. Si no ho fem així, em temo que no tindrem museu, ni ara ni mai.

Salut!!!

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Thursday 04/07/2013 10:10
by metring
L'altre dia, a la reunió del Consell Assessor vam parlar un altre cop del tema de que el Museu de la Mobilitat no tingui una seu, i vaig dir que es podria fer pressió per part de les entitats representades allà, per tal que l'Ajuntament cedís un local amb unes mínimes condicions. Engego la "campanya" amb un tweet. Ens recolzeu?

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Thursday 04/07/2013 10:46
by Fran-Ikarus
I Fundació TMB, que, dins del Consell Assessor, és qui pot tenir, o té, més "línia directa" amb l'Ajuntament, ho recolça?

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Thursday 04/07/2013 10:49
by metring
Fran-Ikarus wrote:I Fundació TMB, que, dins del Consell Assessor, és qui pot tenir, o té, més "línia directa" amb l'Ajuntament, ho recolça?
Vam proposar això, i no van posar cap pega en que fem pinya.

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Thursday 04/07/2013 10:50
by Fran-Ikarus
Està bé que no posin cap pega, però se n'espera molt més...

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Posted: Thursday 04/07/2013 11:50
by metring
Potser enviant tweets a Xavier Trias es pugui fer més pressió.Ja que de vegades va als EEUU no estaria de més recomanar-li que visiti el New York Transport Museum i que l'inspiri...