http://cadenaser.com/emisora/2017/05/30 ... 4.amp.html
Cada any 80 persones a Catalunya es llencen a les vies per suïcidar-se
La xifra es manté estable i els operadors ferroviaris treballen en la difícil tasca de prevenir aquestes accions i ofereixen assistència psicològica als maquinistes que es veuen implicats.
Cada any, unes 80 persones es llencen voluntàriament a les vies del tren per suïcidar-se. Són dades que per primera vegada expliquen tots els operadors ferroviaris i que us avança SER Catalunya. Per l'extensió i per les característiques de la xarxa, la majoria de suïcidis es concentren a les vies de Rodalies, però se'n produeixen també a les de Metro i Ferrocarrils de la Generalitat. Aquestes empreses treballen en la difícil tasca de prevenir aquestes accions i ofereixen assistència psicològica als maquinistes que es veuen implicats.
Segons dades de Renfe
, l'any passat, 51 persones van ser atropellades per un tren després de llençar-se voluntàriament a la via. 19 ho van fer al metro i 7 més als Ferrocarrils de la Generalitat. La xifra, segons els operadors ferroviaris es manté estable en els darrers anys i suposa que cada 4 o 5 dies, una persona intenta suïcidar-se d'aquesta manera.
Els operadors volen actuar en el terreny de la prevenció i la directora de la Unitat de Trauma, Crisis i Conflictes de Barcelona, que pertany a la Facultat de Psicologia de la UAB, Ingeborg Porcar, explica en una entrevista a SER Catalunya que
el primer pas per prevenir és que el suïcidi deixi de ser un tema tabú. Diu Porcar que "se n'ha de parlar i implicar la societat en la prevenció i la detecció del risc".
Les empreses analitzen els estudis que s'han fet a nivell internacional i treballen per veure com poden ajudar a reduir els suïcidis a les seves instal·lacions. En el cas de Metro, els seus treballadors han rebut formació per detectar conductes de risc, però intenten també implicar la resta de ciutadans que en un moment determinat es puguin trobar a l'andana. El cap de seguretat de TMB, Ricardo Ortega, reconeix que és "un repte gairebé impossible". Però que el missatge que es vol enviar als viatgers és que, si detecten alguna actitud sospitosa per part d'una persona que s'acosta perillosament a les vies, que avisin el centre de control a través del boto que hi ha al centre de les andanes de totes les estacions.
A les estacions de Renfe es donen constantment missatges perquè no es creuin les vies, però són conscients que aquests poden tenir efecte en la gent que ho fa per imprudència. En el cas de persones que es volen treure la via "és molt difícil evitar que es llencin", diu Ricard Ribé, Gerent de Relacions Laborals de Renfe Operador a Catalunya.
Luis Moyano, un maquinista de RENFE que durant la seva carrera s'ha trobat amb dos suïcidis, assegura que és un problema que s'hauria d'afrontar des de molts àmbits diferents. S'hauria de "conscienciar la societat, fer campanyes de sensibilització com les que es fan amb els accidents de trànsit i fins i tot posar tanques en els trams més accessibles de les vies", tot i que reconeix que moltes persones es llencen directament des de l'andana.
Els suïcidis a les vies del tren representen el 15 per cent del total de suïcidis que es produeixen a Catalunya.
El testimoni dels maquinistes: "no ho oblidarem mai"
A diferència del que passa en altres tipus de suïcidis, les persones que escullen les vies del tren impliquen en la seva mort a un tercer. En aquest cas, als maquinistes que gairebé mai són a temps d'evitar l'atropellament. Hem parlat amb 2 d'aquests conductors, un treballa a Renfe i l'altre a Ferrocarrils de la Generalitat. Tots dos han passat per aquest traumàtica situació.
Luis Moyano, fa 10 anys, no va poder fer res per evitar l'atropellament d'una dona jove que es va col·locar per sorpresa a les vies. Era el segon suïcidi amb el que es trobava. El primer el va viure quan tenia 18 anys.
Teo Bastos, maquinista de Ferrocarrils, es va trobar fa un any amb que una noia jove va saltar a la via davant del seu tren.
Tant Teo Bastos com Luis Moyano expliquen la sensació d'impotència que els va provocar veure que no eren a temps d'evitar l'atropellament i asseguren que no oblidaran mai aquell moment.
Els operadors ferroviaris ofereixen suport psicològics als treballadors que passen per un fet tant traumàtic com aquest. Els experts que treballen amb ells expliquen que, davant d’un fet traumàtic com aquest, el nostre cos reacciona activant una sèrie de mecanismes que ens poden deixar seqüeles. Per exemple, el maquinista pot recordar una vegada i una altra el moment de l'impacte, pot estar híper alerta, és a dir, que qualsevol petit soroll el pot espantar i a més pot tenir por de tornar a conduir un tren.
La feina dels psicòlegs és donar eines perquè es desactivin aquests mecanismes. La recomanació és que tant aviat com puguin tornin a la feina, mantenir-se allunyats és com ratificar al seu cervell que aquell lloc que estan evitant és perillós.