Guigui wrote:El problema no rau en si la xarxa de rodalia de Barcelona està millor, igual o pitjor que tal o tal altra.
Depèn de per on ho agafis.
Guigui wrote:El problema rau en què un "responsable" ha sortit a dir, en termes reals o hiperbòlics, que la rodalia de Barcelona està fatal. I s'ha quedat tan ample.
I els que li fan molt més cas del necessari, no s'hi queden, d'amples, també?
Guigui wrote:A hores d'ara, tots plegats hauríem de saber que aquest tipus declaracions que surten dels despatxos no són més que fum. Des de fa anys i panys se sent la mateixa cantarella: que si està malament, que si cal millorar, que si plouran milions, que si es farà tal o tal cosa... i els fets?
Doncs això.
De fets, n'hi ha. No n'hi ha prou, això està clar, però n'hi ha.
Hi ha hagut millores en estacions, i això és innegable.
Està havent-hi millores al material, poquet a poquet, però també hi són.
Que la R3 no està a l'alçada? Cert. Però també és cert que durant aquests darrers anys s'hi han gastat bastants diners, però no es té en compte en quin estat es trobava la línia fa uns deu-quinze anys, per no dir que la R3 és una de les supervivents de les clausures massives de 1985 (estaba assenyalada, per si alguns no ho recorden, i el seu estat era pèssim). També s'és injust quan hi ha una sèrie de municipis (Montcada, Santa Perpètua, Mollet) que fan el nimby, i aquí sembla que no passi res, quan són els municipis els que tenen una actitud irresponsable.
Que els trams extrems de la R4 tampoc no estan a l'alçada, i mai millor dit? Cert (i greu en el cas de les andanes del tram Terrassa-Manresa), però també és cert que la R4 té uns condicionants especials, com són una geologia particularment merdosa entre Sant Miquel de Gonteres i Manresa, i entre Castellbisbal i La Granada, que compliquen molt la seva explotació i encara més el manteniment. Tampoc es té en compte que és la geologia la que retarda obres del Corredor Mediterrani que directament afecten a la R4. I també hi ha un cas de nimbysme soterrador (Sant Feliu).
Que la R1 al nord d'Arenys no està a l'alçada? Doncs home, no ho sé. Hi ha trams que no tinc gens clar que es puguin desdoblar mai perquè no crec que puguin passar la declaració d'impacte ambiental (Arenys-Calella en particular, sobre tot les proximitats de Sant Pol de Mar), o sigui que l'explotació del tram mantindrà els seus punts difícils durant força temps (i a Calella i Sant Pol també fan el nimby).
Que la R7 i R8, en general, tampoc no estàn a l'alçada? Això ho veu un cec.
Que ni rastre de l'ERTMS? Cert.
Però també hi ha una dinàmica de "siempre negatifo-nunca positifo" que si per una banda té (bona) part de raó, per una altra em sembla que l'insistència per part d'una premsa que clarament no fa servir el tren du a percepcions generals esbiaixades cap a una crítica excessiva, constant i no gens constructiva.
Encara he de llegir una sola crítica a l'obscurantisme d'FGC amb els perllongaments de Terrassa i Sabadell, des de la premsa.
D'acord, FGC explota millor, això és evident, però de Renfe mai se'n parla bé, per una banda perquè dóna menys motius, però per l'altra, s'hi han dut a terme unes millores que han passat desapercebudes totalment, quan aquestes millores no han estat poca cosa (tot i que també és senyal de com de malament havia estat la xarxa, tot s'ha de dir).
Ningú no ha comentat mai a premsa que un cert nombre dels retards de la R2 es deuen a l'efecte cascada del coll d'ampolla de Tarragona-Vandellòs, l'eco del qual en cas d'incidència es pot sentir a llocs tant allunyats com Portbou i Alacant.
Quan aquest coll d'ampolla salti (que si tot va bé, serà cap a l'octubre d'aquest any), un nombre de les incidències per retard de la R2 desapareixeran.
La premsa en fa un gra massa del tema de portar el rodalies a la T1 (tinc els meus dubtes que es justifiqui una despesa tant gran), quan hi ha estacions que estan fetes una autèntica porqueria, no necessiten inversions tant milionàries, però fa moltíssima falta que s'hi actuï perquè realment són les pitjors estacions de rodalies d'Espanya, i ningú no en parla.
Però com que tampoc es té en compte que la xarxa d'Adif no es limita a Barcelona (ja ni tant sols parlo de Catalunya), doncs sembla que alguns visquin sols al món, quan hi ha unes prioritats a repartir. D'acord, l'AVE, sí, però les rodalies perjudicades no només són les de Barcelona: són totes.
Tampoc em sembla coherent exigir unes inversions costoses a rodalies en plena crisi econòmica (la pitjor des de la Guerra Civil) i alhora criticar l'AVE.
O tot, o res, perquè tota inversió en transport públic genera una despesa, no només l'AVE. Però també genera un benefici (també l'AVE).
Però ja se sap que el sensacionalisme, a la premsa li dóna diners. I als polítics, vots.