Inaugurada el 23/07/2021 l'estació de Sanabria-AV (amb considerable retard, i amb uns accessos provisionals).
Fa uns mesos ja havien obert el tram de la LAV entre Zamora i el nou canviador de Pedralba de la Pradería.
Quatre Alvias al dia, de moment (el mateix servei que hi havia a l'estació de Puebla de Sanabria).
L'Alcalde de Bragança, la ciutat portuguesa més propera a l'estació, ja ha reclamat a la nova ministra, Raquel Sánchez, que es millori la carretera que uneix Bragança amb Puebla de Sanabria.
Si són llestos i tenen una mica de vista, posaran un bus llançadora entre Sanabria-AV i Bragança.
En els propers mesos se suposa que obrirà el tram "difícil" (60 km de túnel...) entre Pedralba i Taboadela (estació col.lateral d'Ourense a la línia convencional), que incoourà la nova estació de A Gudiña-Porta de Galicia-AV (que donarà servei a la zona de Xinzo de Limia, Allariz, i la vila portuguesa de Chaves), reduïnt encara més el temps de trajecte, i quasi completant la LAV Galícia.
Ja està en proves, per cert.
Es calcula un temps de trajecte Madrid-Ourense de 2h 30min (crec recordar, potser pugui ser inferior).
Quedarà pendent el by-pass d'Olmedo, essencial per millorar els serveis amb Valladolid-Burgos, el País Basc, i tota la Vall de l'Ebre des de Burgos a Saragossa (i en menor mesura Catalunya, clar -tot i que per a un Catalunya-Galícia, incloent Saragossa-Galícia, és més ràpid canviar a Madrid-).
Però estranyament, a Galícia semblen tenir ulls només per reclamar la variant AV d'Ourense, que estalviaria uns pocs minuts.
Per cert, que també hi ha bastanta murga des de Vigo, diuen que es senten "perjudicats" perquè la LAV els obliga a fer una volta llarga per Santiago, cosa que allarga el temps de trajecte Vigo-Ourense.
Reclamen una LAV Vigo-Ourense que sobretot no passi per Santiago... i si pot ser, que tampoc passi per Pontevedra.
Per ara, els intents de fer-los entendre que el Ministeri s'ha gastat un dineral en fer la LAV Galícia, i que el temps de trajecte de Vigo a Madrid s'ha reduït moltíssim respecte al desastre que tenien abans han estat infructuosos.
També els intents de fer-los entendre que ara Pontevedra i Vilagarcía tenen un servei a Madrid molt millorat (crec que guanyen més d'una hora amb el pas dels Alvias per Vilagarcía de Arousa en lloc de via Guillarei).
Em sembla que hi ha alguna part de coentor perquè ara es triga menys en tren de Pontevedra a Madrid que de Vigo a Madrid.
Això sí, part de les reclamacions també tenen a veure amb la famosa "sortida sud de Vigo", que milloraria els temps de trajecte entre Vigo i Porto (i de rebot, Coimbra i Lisboa).
Recordar que recenment s'ha electrificat el corredor internacional Guillarei-Tui-Valença-Viana do Castelo, amb la qual cosa hi ha continuïtat elèctrica (en diferents tensions) entre Vigo i Faro (sud de Portugal).
CP ha creat serveis directes Lisboa-Valença i Coimbra-Valença, que no poden entrar a Vigo per problemes d'homologació.
CP també ha comprat cotxes Arco a Renfe, els està reformant per posar-los en servei als trens Intercidades.