Page 2 of 3

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Tuesday 06/11/2018 20:29
by Miquel
I pel que diuen aquí https://beteve.cat/mobilitat/amiant-met ... us-vagons/ Les inspeccions només han començat amb els trens de les sèries 3000 i 4000, i suposo que continuaran amb els 2000, 2100 i 500.
De fet, es prohibeix obrir aquest cofre a tota la generació de trens dels anys 80-90 (les 5 sèries!).

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Tuesday 06/11/2018 20:30
by metring
En aquest Tweet surt un llistat

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Tuesday 06/11/2018 21:02
by Miquel
Doncs he fet uns llistats una mica més clars. Miraré d'anar apuntant el darrer avistament dels trens amb amiant, que mai se sap!

Image

Image

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Monday 12/11/2018 9:20
by m.h.t.
Treballadors del metro de Madrid i Barcelona: «Agafàvem l'amiant a grapats»

Empleats de tots dos suburbans relaten com fins als anys 90 feien sense cap protecció treballs d'altíssim risc


https://www.elperiodico.cat/ca/societat ... 1533601332

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Thursday 22/11/2018 17:32
by metring
https://noticies.tmb.cat/sala-de-premsa ... um=twitter

TMB realitza l’encapsulat del fibrociment que cobreix les andanes de l’estació de Verneda
Ha finalitzat l’extracció de mostres de la pintura antisoroll en les caixes i els bastidors dels trens de les sèries 2000, 3000 i 4000 de Metro
La Direcció de TMB ratifica la seva voluntat de tractar la problemàtica de l’amiant present a la xarxa de metro de manera responsable i diligent, i de continuar donant prioritat a la seguretat del personal i dels usuaris, amb actuacions preventives que donin la màxima garantia de tranquil·litat per al bon funcionament del servei de transport.

Així, la setmana passada es van executar els treballs d’encapsulat, mitjançant una substància adhesiva, de les planxes de fibrociment que revesteixen la coberta de la nau d’andanes de l’estació de metro de Verneda, a la línia 2, com a mesura temporal de reforç per garantir la impossibilitat de despreniment de fibres en el cas hipotètic d’una manipulació o ruptura de les planxes.

Com ja s’ha informat anteriorment, el 2019 aquests elements seran retirats definitivament dins del pla de desamiantació de les infraestructures de la xarxa de metro. Fins aleshores, es realitzaran inspeccions de la subjecció de la coberta i es faran les actuacions de manteniment preventiu necessàries.

Revisió de trens
D’altra banda, la Direcció ha comunicat als membres del Comitè de Seguretat i Salut i del Comitè d’Empresa de Metro els últims avenços en la detecció i tractament de materials amb contingut d’amiant pel que fa als trens en circulació a la xarxa.

En concret s’ha transmès que ha finalitzat l’extracció de mostres de pintura bituminosa dels trens de les sèries 3000 i 4000, els més antics de la flota, que circulen per les línies 3 i 1 respectivament. Fins ara s’han obtingut els resultats de 203 cotxes (dels 210 que integren les dues sèries), en 93 dels quals s’ha localitzat un component derivat de l’amiant, en una baixa proporció, en estat no friable (que no desprèn fibres) i ben conservat, raó per la qual no representa cap perill per a les persones usuàries ni per als empleats de l’operació.

També s’han acabat les anàlisis de la pintura antisoroll dels trens de la sèrie 2000, de la línia 3, amb resultats negatius. Amb anterioritat, els fabricants de les sèries 2100 i 500 ja havien confirmat documentalment que la pintura amb què es van revestir no conté amiant. Els constructors dels trens més moderns, sèries 5000, 6000 i 9000, han certificat que els van fabricar sota la normativa que prohibeix la utilització, producció i comercialització d’amiant.

Pel que fa als components elèctrics, en la revisió a què s’estan sotmetent els trens de les sèries 2000, 3000 i 4000 s’han identificat peces amb algun contingut d’amiant en les caixes dels convertidors elèctrics auxiliars, com ja es va informar el 6 de novembre passat, i en una placa aïllant situada a l’interior dels armaris d’interruptors tèrmics. Aquesta última peça és present també en els trens de la sèrie 2100, que formen part del material mòbil de la línia 4. Finalment, en els trens 4000 s’ha identificat contingut d’amiant en volanderes aïllants en els armaris de la central anunciadora d’estacions. En tots els casos es tracta de materials que no desprenen fibres i/o estan fora de l’abast dels usuaris i treballadors d’operació, però s’estan senyalitzant perquè no es manipulin en les actuacions de manteniment.

L’absència de risc per a les persones ha estat confirmada amb nous mesuraments ambientals en les cabines dels trens, que han donat resultats negatius.

Progrés dels exàmens mèdics
Ja s’han fet reconeixements mèdics específics a 140 integrants de la plantilla de Metro per la seva potencial exposició a les fibres d’amiant, dels més de 600 previstos. La realització d’aquestes revisions i el seu estudi mèdic mitjançant una tomografia axial computeritzada d’alta resolució (TACAR), una tècnica de diagnòstic per la imatge més sensible que la radiografia de tòrax, permetrà diagnosticar lesions toràciques de forma precoç.

La TACAR permet descartar o detectar patologies relacionades amb l’aminat. D’entre les no malignes, les més habituals són les plaques pleurals, amb o sense calcificacions, que son engrossiments locals de la pleura. De fet, son la manifestació més comuna de l’exposició a l’amiant i entre el 3% i el 14% de treballadors exposats les poden tenir, tot i que també poden produir-se per altres causes.

Aquestes plaques pleurals son sempre asimptomàtiques, no tenen repercussió sobre la funció respiratòria i no incrementen el risc de patir càncer. També es podran detectar altres lesions asimptomàtiques com les fibrosis pericardíaques localitzades, l’embassament pleural benigne o l’atelèctasi rodona.

L’amiant també pot causar l’asbestosi pulmonar, malaltia respiratòria per afectació fibròtica del parènquima pulmonar, que provoca tos seca, dispnea (dificultat respiratòria) i, en funció del grau d’afectació, diferents nivells d’insuficiència respiratòria.

La TACAR també permet detectar mínims nòduls pulmonars, lesions rodones o ovalades que en la meitat dels casos corresponen a lesions benignes causades per infeccions o bé restes cicatricials, però que també poden ser malignes. Per tant, es la tècnica de diagnòstic per la imatge recomanada per la detecció inicial de neoplàsies relacionades amb l’amiant com son el mesotelioma (pleural, pericàrdic o peritoneal).

Durant aquest procés de vigilància específica per l’exposició a l’amiant, es previsible que es detectin ocasionalment malalties respiratòries, cardiovasculars, tiroides, renals o d’altres no relacionades amb l’exposició a les fibres d’asbest.

Finalitzat el procés, es notificaran els resultats al Departament de Salut de Generalitat. En cas de detectar patologies com asbestosi, fibrosi pleural difusa amb restricció respiratòria, fibrosi del pericardíac difusa amb insuficiència cardíaca, neoplàsia maligna de bronqui i pulmó, mesotelioma o càncer de laringe causades per l’amiant, es notificaran com a malaltia professional tal com preveu la llei.

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Tuesday 08/01/2019 11:20
by metring
https://www.ccma.cat/324/cinc-treballad ... a/2896334/

Cinc treballadors del metro, afectats per l'amiant dels trens i les instal·lacions

Els sindicats del metro han revelat que hi ha cinc treballadors amb afectacions provocades per la presència d'amiant a instal·lacions i trens.

Pateixen un engruiximent de la pleura, una malaltia que no és maligna però que els obligarà a sotmetre's, de per vida, a proves anuals per detectar possibles problemes respiratoris.

Segons TMB, l'aparició d'alguns casos era previsible quan es van començar a fer les anàlisis a 600 treballadors. L'empresa, però, diu que no són patologies greus.

La notícia l'ha avançat Nació Digital que xifra en dos els treballadors afectats. TV3 ha pogut confirmar que els operaris diagnosticats ja en són cinc.

A l'octubre, Transports Metropolitans de Barcelona va trobar amiant en 38 dels 109 cotxes que havia analitzat. Com ja va passar en el primer cas detectat, l'amiant dels 38 casos es trobava en la pintura antisoroll​ dels baixos dels vagons. Segons va afirmar TMB en aquell moment, això no suposava cap perill ni per als passatgers ni per al personal de l'empresa.

El conseller delegat de TMB, Enrique Cañas, va assegurar que les garanties de la qualitat de l'aire a la xarxa de metro eren "totals" i que els 38 vehicles afectats continuarien circulant els 3 o 4 anys que els queden de vida útil.

En general, aquests trens, de les sèries 3000 i 4000, van ser fabricats la segona meitat dels anys 80 i, per tant, són els primers de la flota que seran renovats pel fet d'arribar al final de la vida útil.

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Wednesday 09/01/2019 12:06
by Fran-Ikarus
https://www.elperiodico.cat/ca/barcelon ... na-7236117

S'eleven a 12 els treballadors de TMB afectats per amiant
L'empresa assegura que cap està greu ni requereix tractament

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Sunday 03/02/2019 9:25
by metring
Per a què vagin dient que la presència d'amiant és anecdòtica...

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Tuesday 05/02/2019 22:46
by metring
Tal i com era d'esperar, amiant al 300, ja ens podem acomiadar de la seva restauració viewtopic.php?f=23&t=13658&p=281976#p281976

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Thursday 14/02/2019 12:22
by metring
Gravíssim

https://beteve.cat/mobilitat/treballado ... ssion=true

El comitè d’empresa denuncia la mort d’un treballador del metro per amiant

Marta Casals Torres

Els treballadors del metro denuncien que un extreballador jubilat va morir al juliol a causa de l’amiant. El cas és que l’home va morir a causa d’una fibrosi quística i en la biòpsia, assegura el comitè d’empresa, s’hi va detectar amiant.

Les malalties de l’amiant: Com afecta a la salut?
Els treballadors estudien denunciar TMB per la via penal
El Comitè d’Empresa de Metro està estudiant si interposa una denúncia per la via penal a l’empresa per haver fet deixament de la salut dels treballadors en relació amb la presència d’amiant a les instal·lacions i els combois del metro. També han demanat la dimissió de la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, i del conseller delegat, Enric Cañas. Qualifiquen la seva tasca d'”irresponsable” i de no destinar els recursos necessaris a evitar més infeccions.

Els membres del comitè d’empresa acusen la direcció de l’empresa d’oferir una informació “incompleta” i “malintencionada” a la ciutadania i, per això, diuen han decidit fer una compareixença conjunta per exposar les seves reivindicacions.

Els treballadors del metro asseguren que l’empresa no ha fet “absolutament res” per retirar l’amiant fins a l’abril del 2018, quan va començar l’inventari. Critiquen que, fins a aquesta data, han estat els treballadors els que han avisat l’empresa de la presència d’aquest material sense cap tipus de formació prèvia ni de protocol de notificació. Des del comitè d’empresa expliquen que, tot i que TMB es va inscriure l’any 1987 al RERA (Registre d’Empreses amb Risc d’Amiant), no ha fet res per trobar l’amiant present al metro fins gairebé 30 anys més tard, i per la pressió de l’opinió pública.

“No han buscat l’amiant per no trobar-lo”

Els treballadors diuen que l’empresa ha evitat cercar l’amiant. Per això, afirmen, la direcció de TMB ha passat de reconèixer l’existència 84 treballador actius exposats a l’amiant el juliol del 2018, als 1.050 que reconeix ara, el gener del 2019. De fet, ahir mateix, TMB va actualitzar els resultats de les revisions mèdiques que està fent als treballadors del metro. Segons l’empresa, s’ha detectat alteracions a la pleura de 20 treballadors, que segons TMB no requereixen tractament mèdic.

El comitè d’empresa ha presentat una llarga llista d’exigències que fan arribar a la direcció de TMB. Demanen que es reconegui tots els treballadors que han estat exposats directament o indirectament a l’amiant, que es reubiqui els que tenen afectacions derivades d’aquest material, que l’empresa contacti amb tots els jubilats o els que han canviat d’empresa que hagin pogut tenir-hi contacte o, fins i tot, que es responsabilitzi de rentar i descontaminar la roba dels treballadors de manteniment per no posar en risc les seves famílies.

Primer cas d'un treballador en actiu

Posted: Wednesday 13/03/2019 14:15
by Fran-Ikarus
https://www.elperiodico.cat/ca/barcelon ... to-7351275

Denúncia del Colectivo Ronda
Apareix el primer cas d'un treballador del metro en actiu contaminat amb amiant
L'empleat, que reparava rodes de vagons als tallers de TMB, va ser apartat del seu lloc
L'Hospital de Can Ruti va detectar que patia asbestosi quan es va visitar per haver escopit sang

El primer cas d’un treballador del metro en actiu afectat per asbestosi, greu malaltia pulmonar causada per una exposició a l’amiant, s’ha donat a conèixer aquest migdia per part del bufet d’advocats Colectivo Ronda. Malgrat que Transports de Barcelona (TMB) ha negat que hi hagués treballadors malalts, l’empresa tenia suposadament constància d’aquest cas des que fa mesos el mateix afectat n’informés l’empresa després de detectar-se-li la malaltia.
(...)

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Wednesday 27/03/2019 9:52
by Fran-Ikarus
Una carta al director del Periódico sobre les restes d'amiant que haurien anat deixant les frenades dels trens durant dècades:

https://ibb.co/GRgFbf2

Un 37% de trabajadores examinados con afectaciones

Posted: Tuesday 09/04/2019 8:45
by Fran-Ikarus
https://www.elperiodico.com/es/barcelon ... to-7396990

Un 37% de trabajadores del metro de Barcelona examinados tienen afectaciones por amianto
CCOO denuncia que hay 22 empleados con problemas en la laringe

A FGC, també

Posted: Wednesday 10/04/2019 19:06
by metring
Sembla que el tema no afecta només a can TMB:

http://cido.diba.cat/contractacio/87126 ... alunya-fgc

Obres de substitució de cobertes de plaques de fibrociment per cobertes de teula ceràmica a cinc edificis de la línia Lleida - La Pobla dels FGC. (POS34/19)

Verneda

Posted: Thursday 25/04/2019 15:52
by Fran-Ikarus
Al resum (exhaustiu: a Facebook inclús han publicat un video "accelerat") de la recent intervenció a Verneda parlen de la retirada de les plaques de fibrociment, però no he trobat on diguin amb què les substitueixen:

https://noticies.tmb.cat/transport/lest ... ibrociment

Desamiantatge de trens de metro

Posted: Saturday 27/04/2019 18:57
by Fran-Ikarus
https://noticies.tmb.cat/sala-de-premsa ... ons-deuros

TMB licita el desamiantatge dels trens del metro durant tres anys per 2,8 milions d’euros
Es busca una o dues empreses acreditades que facin les operacions de manteniment especialitzat en 63 composicions quíntuples de les línies 1, 3 i 4

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Sunday 28/04/2019 18:20
by M1171-M1172-M1169...
Per fi TMB fa alguna cosa bé, excepte que sembla que la L1 i L3 tenen dos amples! (segons la notícia, perquè han intercanviat els 3000 i 4000) Espero que comencin pel 4009-4012, que fa mesos que no el veig; i que el 1169-1172 sigui el primer de la L4 (ja sé que és molt optimista això i que ens intentaran tapar el blanc dels 2101, 2105, 2109, 2113, 2117, 2149 i 2157).
Sandy

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Sunday 28/04/2019 22:38
by Renfe445
M1171-M1172-M1169... wrote:i que el 1169-1172 sigui el primer de la L4
¿?

Si está fuera de servicio. Que estaría genial que le quiten el asbesto pero no sé si la empresa lo tendrá considerado como prioridad 1.

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Monday 29/04/2019 9:00
by Fran-Ikarus
El més lògic és que qualsevol tren que circuli tingui prioritat respecte un que està estacionat "ad nauseam".

Crec que en ocasions, com a aficionats, hauríem de revisar el nostre sentit de la realitat :?

Re: Inventari d'amiant al metro

Posted: Monday 13/05/2019 21:01
by M1171-M1172-M1169...
El 4009-4012 ha estat uns 5 mesos fora de servei per canviar el convertidor (amb amiant). Amb el proper tall al caure, espero que aprofitin al màxim per treure amiant (incloent la pols de fa 50 anys de les pastilles de fre en la zona tallada).
Sandy