No era per Sagrera on abans va arribar a haver-hi tercer carril pintat de color taronja? (Tot i que no es va arribar a utilitzar mai, ja que L5 funcionava finalment amb catenària).metring wrote: ↑Saturday 05/09/2020 14:05 Quants de vosaltres vau veure cartells d'obres, fotos, etc., a on la L2 apareixia de color taronja, i no el lila que té actualment?
https://twitter.com/transportcat/status ... 34624?s=20
2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
El metro de Barcelona amb motoristes!
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Afegida enquesta sobre quin és el vostre tram preferit dels què es van anar inaugurant (o no...)
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Em quedo amb el tram des de La Pau a Badalona. Encara que hagi sigut el tram que menys he explorat (una temporada sempre anava de Clot-St.Antoni), el considero com un dels trams més especials de tota la xarxa.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Jo amb Bac de Roda-La Pau, que al capdavall són les estacions del meu barri i va estar molt bé comprovar com cadascuna d'elles tenia un estil totalment diferent, després de tanta "homogeneitat", per exemple, al tram "veí" de la L4.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Això també, en aquest tram estan les poques estacions espectaculars que hi ha a tota la xarxa. A més que gràcies a això es va arranjar el carrer Guipúscoa, una reivindicació llegendària.Fran-Ikarus wrote: ↑Sunday 06/09/2020 13:16 Jo amb Bac de Roda-La Pau, que al capdavall són les estacions del meu barri i va estar molt bé comprovar com cadascuna d'elles tenia un estil totalment diferent, després de tanta "homogeneitat", per exemple, al tram "veí" de la L4.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Bé, més que "gràcies a això es va arranjar", jo diria més aviat "per causa del metro no es va arranjar abans", ja que durant els anys immediatament anteriors a la construcció del tram els carrils centrals de l'antiga "autopista urbana" havien esdevingut un descampat/aparcament kilomètric (òbviament no era qüestió de construir una rambla per aixecar-la sencera al cap d'1-2 anys).
S'entén, però; no ho dic com a retret.
S'entén, però; no ho dic com a retret.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
El millor tram és Monumental <=> Passeig de Gràcia. Un túnel en corba creua per sobre el túnel del sentit contrari, i en un extrem es circula per la dreta i per l'altra ja per l'esquerra. Sí això no és peculiar, ja em direu què ho és!metring wrote:Afegida enquesta sobre quin és el vostre tram preferit dels què es van anar inaugurant (o no...)
Sent from my ZTE BLADE V0820 using Tapatalk
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Recordo molt bé la visita que vam fer un grup d'estudiants d'aparellador, al voltant de l'any 1975 a les obres de la línia 2. Vam entrar pel pou de Monumental i seguint el túnel vam sortir per Tetúan; i vam descobrir el fet de que els dos túnels és creuen a l'hora de fer el retomb de Granvia-Marina. Va ser tota una descoberta.
Vaig haver d'esperar molts d'anys per anar a l'inauguració de la línia, ja casat i amb els meus dos fills. En van passar just 20 anys. Salut!
Vaig haver d'esperar molts d'anys per anar a l'inauguració de la línia, ja casat i amb els meus dos fills. En van passar just 20 anys. Salut!
Last edited by 122-042-132 on Thursday 24/09/2020 19:34, edited 1 time in total.
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Per casualitat no deuríeu fer fotos, no?122-042-132 wrote: ↑Monday 07/09/2020 14:45 Recordo molt bé la visita que vam fer un grup d'estudinats d'aparelladors, al voltant de l'any 1975 a les obres de la línia 2. Vam entrar pel pou de Monumental i seguint el túnel vam sortir per Tetúan; i vam descobrir el fet de que els dos túnels és creuen a l'hora de fer el retomb de Granvia-Marina. Va ser tota una descoberta.
Vaig haver d'esperar molts d'anys per anar a l'inauguració de la línia, ja casat i amb els meus dos fills. En van passar just 20 anys. Salut!
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
No recordo haver-ne fet.
El que si conservem és un estoig amb 5 llàpis amb els colors de les 5 línies, i que regalaven a tots els infants.
De fet a cada estació hi havia tallers i activitats pels nens.
Salut!
El que si conservem és un estoig amb 5 llàpis amb els colors de les 5 línies, i que regalaven a tots els infants.
De fet a cada estació hi havia tallers i activitats pels nens.
Salut!
Last edited by 122-042-132 on Saturday 19/09/2020 20:02, edited 1 time in total.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
La mateixa pregunta que m'ha vingut al cap immediatament. Crec que la metring parla, més aviat, de fotos de la visita del 1975.
Potser a l'Escola d'Aparelladors (EATB, actual EPSEB?) en tinguin?
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
No, no vam fer fotos a la visita de l'Escola Universitària d'Arquitectura Tècnica. Actualment de Ciències i Tecnològies de l'Edificació.
Salut!
Salut!
Last edited by 122-042-132 on Thursday 24/09/2020 19:36, edited 1 time in total.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Ostres, no he encertat cap acrònim!
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
https://noticies.tmb.cat/historia/innov ... fa-25-anys
21.09.2020
Gustau Lamadrid
La innovadora línia 2 de metro es posava en marxa fa 25 anys
Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Foto: Arxiu TMB
El 25 de setembre de 1995 s'inaugurava l'esperada línia 2 de metro amb l'obertura del tram Sant Antoni-Sagrada Família. La nova línia, la primera concebuda com a accessible, incorporava els darrers avenços tecnològics i es convertia en un referent de modernitat.
El primer tram de la línia 2 posat en servei el 1995 constava de sis estacions: Sant Antoni, Universitat, Passeig de Gràcia, Tetuan, Monumental i Sagrada Família. El 30 de desembre, tres mesos més tard de la inauguració, s'obria al públic l'estació de Paral·lel i quedava completada aquesta part de la nova línia.
La línia 2 es va inaugurar com una de les més modernes del món en el seu moment i la primera adaptada a les persones amb mobilitat reduïda i invidents, i incorporava els darrers avenços tecnològics, tant pel que fa a les instal·lacions fixes com a les infraestructures i els trens que havien de circular per les seves vies.
Una línia innovadora
Totes les estacions de la nova línia disposaven d'ascensors i escales automàtiques des de les andanes fins a l'exterior, amb dispositius de seguretat i arrencada automàtica en cas d'aturada no justificada. Els vestíbuls i les andanes comptaven amb un paviment especial amb encaminaments per servir com a guia a les persones amb problemes de visió. Les estacions tenien màquines expenedores de bitllets amb pagament de monedes, paper moneda i targeta de crèdit i des de la cabina del cap d'estació es controlaven tots els elements de les instal·lacions.
Pel que fa al material mòbil, la línia comptava per donar servei amb els trens de la sèrie 2000, que disposava de conducció automàtica (sistema ATP-ATO). El fet més destacable és que eren els primers trens continus de Metro de Barcelona, però també els primers que van entrar en servei a Espanya i els segons a fer-ho a Europa, després del de París. Tot i que s'havien encarregat expressament per a la línia 2, els retards en la seva construcció farien que aquests funcionessin primer per lalínia 3, concretament des de juliol del 1992.
Els metros, altrament dits de tipu cuc, disposaven d'un passadís que permetia la interconnexió interior entre cotxes. La visió sencera de tot el tren per dins representava tota una novetat i possibilitava una millor distribució del passatge a l'interior, alhora que oferia una major sensació de seguretat, especialment a les hores de menys afluència de viatgers.
Convé destacar que la característica més important d’aquesta línia a efectes operatius va ser el model d'automatització amb què es va configurar, un disseny que permetria, el 16 de desembre del 2009, implantar la conducció automàtica a la línia 11, que es va convertir en la segona línia del metro de Barcelona amb aquestes característiques després de la línia 9/10, que tres dies abans havia començat a funcionar en el ramal de Santa Coloma de Gramenet.
Una història llarga i complexa
La història de la línia 2 es remunta als anys 50, amb un projecte que havia d'unir els barris d'Horta I Sant Andreu amb el centre de la ciutat arribant fins al Paral·lel. Les obres es van iniciar el 1955 i el 1959 s'inaugurava el tram Sagrera-Vilapicina, després ampliat fins a Horta (1967), (vegeu enllaç) tot i que aquesta part s'integraria a la línia 5 l'any 1970, primer temporalment i més tard de forma definitiva.
Entretant, el projecte va continuar amb l'adjudicació de les obres entre Paral·lel i Sagrada Família, que s'iniciarien el 1969. Era el primer cop que es realitzava un túnel de ferrocarril amb tuneladora, i la seva construcció es va enfrontar amb força problemes per la presència d'aigua i els canvis del subsòl de Barcelona. Les obres van estar parades després de topar amb un bloc de pedra de l'antiga muralla de la ciutat que va obligar a desviar el traçat, i el 1973 es paralitzarien de nou per falta de diners, però amb el túnel ja fet.
L'any 1986, amb la nominació de Barcelona com a seu dels Jocs Olímpics del 1992, es va reactivar la idea de posar en servei la línia 2. No obstant, les diferències de criteri entorn del seu traçat van retardar considerablement les obres. De fet, el consistori volia que la línia arribés fins a la Zona Franca, però connectant les instal·lacions olímpiques de la muntanya de Montjuïc, un projecte que finalment es veuria postergat, i es va optar per la modernització del Funicular de Montjuïc per fer aquesta connexió.
El primer tram de la nova línia que va posar-se en servei (Sant Antoni-Sagrada Família) corresponia a la part ja construïda, però que va haver de ser adaptada i millorada, i poc després s’ampliava amb l'estació Paral·lel com a terminal de la línia. Dos anys més tard, el 20 de setembre del 1997, la línia 2 es prolongaria amb el tram Sagrada Família - La Pau.
Les darreres prolongacions a la línia inclouen el tram La Pau-Pep Ventura l'any 2002, que fins llavors formava part de la línia 4, i finalment l'arribada a Badalona Pompeu Fabra el juliol del 2010, de manera que va quedar amb la configuració actual de18 estacions i 12,8 quilòmetres de longitud.
Jornada de portes obertes
Per donar a conèixer la nova línia 2 de metro, TMB va organitzar els dies previs a la seva inauguració unes jornades de portes obertes perquè la ciutadania pogués accedir a les instal·lacions. Les jornades, amenitzades amb diferents activitats i espectacles en cadascuna de les estacions, es van realitzar en el context de les Festes de la Mercè i van comptar amb l’assistència d'unes 60.000 persones.
La inauguració de la línia 2 també va resultar molt concorreguda i festiva, i va comptar amb la presència destacada del president de la Generalitat, Jordi Pujol, l’alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall, el ministre d’Obres Públiques, Transports i Medi Ambient, Josep Borrell, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Artur Mas, entre altres autoritats del moment. Durant l'acte, l'alcalde Pasqual Maragall va reivindicar l’arribada de la línia a Montjuïc davant el president Jordi Pujol, ja que aquesta part del projecte, molt desitjada pels responsables de l’ajuntament de la ciutat, havia estat ajornada sine die per la Generalitat.
Nova imatge a Metro
Coincidint amb l'entrada en servei de la línia 2 es va introduir una altra novetat destacada, la implantació d'una nova imatge del metro de Barcelona.
Es va redissenyar el rombe, amb el color vermell actual amb fons blanc i un aspecte més senzill i modern, i es va desenvolupar un nou model de banderola lluminosa i volumètrica. També es van redissenyar tots els panells d’informació dels accessos a la xarxa amb la nova imatge.
Tots aquests elements es van introduir en la línia 2 i després es van anant aplicant de forma gradual a tota la xarxa.
Bitllets commemoratius de la inauguració de la L2 / Fotos: Arxiu TMB
Imatges de les jornades de portes obertes / Fotos: Arxiu TMB
21.09.2020
Gustau Lamadrid
La innovadora línia 2 de metro es posava en marxa fa 25 anys
Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Foto: Arxiu TMB
El 25 de setembre de 1995 s'inaugurava l'esperada línia 2 de metro amb l'obertura del tram Sant Antoni-Sagrada Família. La nova línia, la primera concebuda com a accessible, incorporava els darrers avenços tecnològics i es convertia en un referent de modernitat.
El primer tram de la línia 2 posat en servei el 1995 constava de sis estacions: Sant Antoni, Universitat, Passeig de Gràcia, Tetuan, Monumental i Sagrada Família. El 30 de desembre, tres mesos més tard de la inauguració, s'obria al públic l'estació de Paral·lel i quedava completada aquesta part de la nova línia.
La línia 2 es va inaugurar com una de les més modernes del món en el seu moment i la primera adaptada a les persones amb mobilitat reduïda i invidents, i incorporava els darrers avenços tecnològics, tant pel que fa a les instal·lacions fixes com a les infraestructures i els trens que havien de circular per les seves vies.
Una línia innovadora
Totes les estacions de la nova línia disposaven d'ascensors i escales automàtiques des de les andanes fins a l'exterior, amb dispositius de seguretat i arrencada automàtica en cas d'aturada no justificada. Els vestíbuls i les andanes comptaven amb un paviment especial amb encaminaments per servir com a guia a les persones amb problemes de visió. Les estacions tenien màquines expenedores de bitllets amb pagament de monedes, paper moneda i targeta de crèdit i des de la cabina del cap d'estació es controlaven tots els elements de les instal·lacions.
Pel que fa al material mòbil, la línia comptava per donar servei amb els trens de la sèrie 2000, que disposava de conducció automàtica (sistema ATP-ATO). El fet més destacable és que eren els primers trens continus de Metro de Barcelona, però també els primers que van entrar en servei a Espanya i els segons a fer-ho a Europa, després del de París. Tot i que s'havien encarregat expressament per a la línia 2, els retards en la seva construcció farien que aquests funcionessin primer per lalínia 3, concretament des de juliol del 1992.
Els metros, altrament dits de tipu cuc, disposaven d'un passadís que permetia la interconnexió interior entre cotxes. La visió sencera de tot el tren per dins representava tota una novetat i possibilitava una millor distribució del passatge a l'interior, alhora que oferia una major sensació de seguretat, especialment a les hores de menys afluència de viatgers.
Convé destacar que la característica més important d’aquesta línia a efectes operatius va ser el model d'automatització amb què es va configurar, un disseny que permetria, el 16 de desembre del 2009, implantar la conducció automàtica a la línia 11, que es va convertir en la segona línia del metro de Barcelona amb aquestes característiques després de la línia 9/10, que tres dies abans havia començat a funcionar en el ramal de Santa Coloma de Gramenet.
Una història llarga i complexa
La història de la línia 2 es remunta als anys 50, amb un projecte que havia d'unir els barris d'Horta I Sant Andreu amb el centre de la ciutat arribant fins al Paral·lel. Les obres es van iniciar el 1955 i el 1959 s'inaugurava el tram Sagrera-Vilapicina, després ampliat fins a Horta (1967), (vegeu enllaç) tot i que aquesta part s'integraria a la línia 5 l'any 1970, primer temporalment i més tard de forma definitiva.
Entretant, el projecte va continuar amb l'adjudicació de les obres entre Paral·lel i Sagrada Família, que s'iniciarien el 1969. Era el primer cop que es realitzava un túnel de ferrocarril amb tuneladora, i la seva construcció es va enfrontar amb força problemes per la presència d'aigua i els canvis del subsòl de Barcelona. Les obres van estar parades després de topar amb un bloc de pedra de l'antiga muralla de la ciutat que va obligar a desviar el traçat, i el 1973 es paralitzarien de nou per falta de diners, però amb el túnel ja fet.
L'any 1986, amb la nominació de Barcelona com a seu dels Jocs Olímpics del 1992, es va reactivar la idea de posar en servei la línia 2. No obstant, les diferències de criteri entorn del seu traçat van retardar considerablement les obres. De fet, el consistori volia que la línia arribés fins a la Zona Franca, però connectant les instal·lacions olímpiques de la muntanya de Montjuïc, un projecte que finalment es veuria postergat, i es va optar per la modernització del Funicular de Montjuïc per fer aquesta connexió.
El primer tram de la nova línia que va posar-se en servei (Sant Antoni-Sagrada Família) corresponia a la part ja construïda, però que va haver de ser adaptada i millorada, i poc després s’ampliava amb l'estació Paral·lel com a terminal de la línia. Dos anys més tard, el 20 de setembre del 1997, la línia 2 es prolongaria amb el tram Sagrada Família - La Pau.
Les darreres prolongacions a la línia inclouen el tram La Pau-Pep Ventura l'any 2002, que fins llavors formava part de la línia 4, i finalment l'arribada a Badalona Pompeu Fabra el juliol del 2010, de manera que va quedar amb la configuració actual de18 estacions i 12,8 quilòmetres de longitud.
Jornada de portes obertes
Per donar a conèixer la nova línia 2 de metro, TMB va organitzar els dies previs a la seva inauguració unes jornades de portes obertes perquè la ciutadania pogués accedir a les instal·lacions. Les jornades, amenitzades amb diferents activitats i espectacles en cadascuna de les estacions, es van realitzar en el context de les Festes de la Mercè i van comptar amb l’assistència d'unes 60.000 persones.
La inauguració de la línia 2 també va resultar molt concorreguda i festiva, i va comptar amb la presència destacada del president de la Generalitat, Jordi Pujol, l’alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall, el ministre d’Obres Públiques, Transports i Medi Ambient, Josep Borrell, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Artur Mas, entre altres autoritats del moment. Durant l'acte, l'alcalde Pasqual Maragall va reivindicar l’arribada de la línia a Montjuïc davant el president Jordi Pujol, ja que aquesta part del projecte, molt desitjada pels responsables de l’ajuntament de la ciutat, havia estat ajornada sine die per la Generalitat.
Nova imatge a Metro
Coincidint amb l'entrada en servei de la línia 2 es va introduir una altra novetat destacada, la implantació d'una nova imatge del metro de Barcelona.
Es va redissenyar el rombe, amb el color vermell actual amb fons blanc i un aspecte més senzill i modern, i es va desenvolupar un nou model de banderola lluminosa i volumètrica. També es van redissenyar tots els panells d’informació dels accessos a la xarxa amb la nova imatge.
Tots aquests elements es van introduir en la línia 2 i després es van anant aplicant de forma gradual a tota la xarxa.
Bitllets commemoratius de la inauguració de la L2 / Fotos: Arxiu TMB
Imatges de les jornades de portes obertes / Fotos: Arxiu TMB
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Aquí una petita mostra de com eren les estacions del primer tram abans no les reformessin, no hem trobat res més...
https://twitter.com/transportcat/status ... 2326288384
https://twitter.com/transportcat/status ... 2326288384
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Concurs a Instagram i Facebook per aconseguir reedició del bitllet inaugural:
D'altra banda, també s'ha posat en marxa un concurs en què animem els seguidors a escriure la seva experiència amb la línia 2. Els fem la següent pregunta: Quina estació d'aquesta línia de metro està més vinculada a la teva trajectòria vital? Només cal que directament als comentaris del post de Facebook els usuaris expliquin la seva història i podran guanyar una edició especial dels bitllets inaugurals. Hi ha temps fins a les 23.59 hores del 25 de setembre.
D'altra banda, també s'ha posat en marxa un concurs en què animem els seguidors a escriure la seva experiència amb la línia 2. Els fem la següent pregunta: Quina estació d'aquesta línia de metro està més vinculada a la teva trajectòria vital? Només cal que directament als comentaris del post de Facebook els usuaris expliquin la seva història i podran guanyar una edició especial dels bitllets inaugurals. Hi ha temps fins a les 23.59 hores del 25 de setembre.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
"Es realitzarà un sorteig aleatori entre tots els usuaris participants que hagin contestat a la pregunta, segons les condicions d’aquestes bases."
Total, un concurs que acaba sent un sorteig que no valora l'enginy, originalitat o "qualitat literària" de l'escrit. Tot molt del segle XXI.
I per determinar 5 guanyadors (i 10 reserves), "¡estamos que lo tiramos!"
Comercialitzaran aquestes rèpliques de bitllets inaugurals?, perquè no crec que hagin fet un treball dels 6 dissenys reeditats per a 5 mísers exemplars (més algun que es guardi TMB per a exposicions)
Total, un concurs que acaba sent un sorteig que no valora l'enginy, originalitat o "qualitat literària" de l'escrit. Tot molt del segle XXI.
I per determinar 5 guanyadors (i 10 reserves), "¡estamos que lo tiramos!"
Comercialitzaran aquestes rèpliques de bitllets inaugurals?, perquè no crec que hagin fet un treball dels 6 dissenys reeditats per a 5 mísers exemplars (més algun que es guardi TMB per a exposicions)
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: 2020: 25 aniversari de la L2 del metro de Barcelona actual
Trobo a faltar urgentment una funció de "+ 1000 likes" per a missatges com aquest.Fran-Ikarus wrote: ↑Thursday 24/09/2020 10:09 "Es realitzarà un sorteig aleatori entre tots els usuaris participants que hagin contestat a la pregunta, segons les condicions d’aquestes bases."
Total, un concurs que acaba sent un sorteig que no valora l'enginy, originalitat o "qualitat literària" de l'escrit. Tot molt del segle XXI.
I per determinar 5 guanyadors (i 10 reserves), "¡estamos que lo tiramos!"
Comercialitzaran aquestes rèpliques de bitllets inaugurals?, perquè no crec que hagin fet un treball dels 6 dissenys reeditats per a 5 mísers exemplars (més algun que es guardi TMB per a exposicions)