metring wrote: ↑Thursday 28/01/2021 12:36
https://twitter.com/FGCcorporatiu/statu ... 43715?s=20
FGC adjudica les obres per construir una nau per a vehicles històrics a l’estació de Martorell Central
• En aquest espai FGC conservarà i exposarà més d’una vintena de locomotores, cotxes i vagons que formen part del patrimoni històric de la companyia
• L’edifici comptarà també amb un espai per a petites peces històriques, una sala d’actes i serà visitable a partir de l’any que ve
• A més del condicionament i modernització d’espais expositius, FGC també treballa per disposar d’una unitat de tren històric en estat de circulació a cadascuna de les seves línies
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat les obres de construcció d’una nau a l’entorn de l’estació de Martorell Central de la línia Llobregat-Anoia per a conservar i exposar una part del patrimoni històric de la companyia. Amb el nom de “L’espai de la via mètrica”, en aquesta nau s’exposaran alguns dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia, més d’una vintena de peces preservades per Ferrocarrils que inclou locomotores, cotxes i vagons.
Disseny exterior de la nova nau que es construirà al costat de l’estació de Martorell Central.
L’edifici es construirà a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament de l’estació. Amb una superfície de 2.200 m2, la nau tindrà 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrà capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.
A més, l’edifici comptarà amb un espai per a petites peces històriques, una sala d’actes, un magatzem i serà visitable a partir de l’any que ve. Per facilitar l’accés de les persones que vulguin visitar l’espai, l’entorn de la nau també s’urbanitzarà i s’integrarà amb la resta d’espais del voltant: s’adequarà una àmplia vorera d’accés a l’edifici amb plantació d’arbrat, enllumenat exterior i creació d’una zona verda de prop de 2.900 m2.
La preservació del material històric de la companyia
La nova nau que es construirà a Martorell Central se suma als altres espais expositius que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles històrics. Així, ha ampliat i condicionat l’espai de “La Cotxera de Rubí”, situat davant de l’antiga estació de Rubí de la línia Barcelona-Vallès i on es preserven vuit vehicles històrics d’aquesta línia. Aquest espai serà visitable aquest any. Ubicada al Centre Operatiu de Rubí també s’ha construït “La Nau del tren històric del Vallès” per preservar en el seu interior l’Automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona; una unitat de la sèrie 400, construïda als anys 40; i una unitat de la sèrie 111, construïda a l’inici dels anys 80. Tots aquests espais tindran connexió directa amb la xarxa de Ferrocarrils.
Pel que fa a la línia Lleida-La Pobla, FGC també disposa de l’espai expositiu “El Moll de la Pobla”, on juntament amb l’Ajuntament de La Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja es trobaven a l’estació: dues grues i una aiguada (grua d’aigua).
“Totes aquestes actuacions”, destaca el president d’FGC, Ricard Font, “tenen una voluntat clara: apropar a la ciutadania el patrimoni històric d’FGC. No només cal preservar aquesta cultura ferroviària, sinó recuperar-la, compartir-la i divulgar-la”. En aquest sentit, tal com inclou l’Agenda Estratègica 10/30 de la companyia, “estem ultimant els detalls d’un nou Pla de Patrimoni d’FGC, un pla que haurà de definir les actuacions per als propers anys i les estratègies per al període 2020-2030. Des de la seva creació, FGC ha seguit una política estructurada i sostinguda en el temps de preservació del seu patrimoni industrial i cultural, i amb aquest pla volem posar-ho de relleu: hem fet un esforç molt important per a recuperar, mantenir i compartir el patrimoni ferroviari, material i immaterial, del nostre país”.
El condicionament i modernització d’espais de preservació, expositius i d’interpretació és només una de les línies de treball del pla d’FGC, que també treballa en el fet de disposar d’una unitat de tren històrica en estat de circulació a cadascuna de les seves línies i poder fer circulacions comercials amb persones usuàries.
En aquest sentit, Ferrocarrils ha completat la revisió i rehabilitació tècnica i de seguretat d’un tren preservat de la sèrie 400, construït als anys 40 als Tallers de Sarrià i popularment conegut com “Granota” pel seu característic color verd i els grans fars a la part frontal. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per quatre cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX.
28 de gener de 2021