Posted: Wednesday 16/05/2007 13:16
Diari de Girona wrote:Ryanair volarà des de Girona a Malta al setembre i també estrenarà el vol a Granada
Javier Ortega Figueiral, Girona.
Avui dimecres, a les 11 el president de Ryanair, Michael O'Leary, farà una roda de premsa a Barcelona, concretament a l'hotel Barcelo-Sants, sobre l'estació homònima, just davant del Departament de Política Territorial i Obres Públiques. Els organitzadors de la trobada amb la premsa van avisar especialment als operadors de TV i fotògrafs que tinguin preparades les seves càmeres perquè el conseller delegat de Ryanair sorprendrà a tothom amb la seva imatge, com sempre, provocadora. Una filosofia que, com vam saber a l'entrevista que va concedir en exclusiva per a aquest diari, només s'activa amb càmeres al davant.
O´Leary visitarà novament Catalunya després d´uns anys, just quan la companyia viu un dels seus moments més dolços al país i especialment a Girona, on mes rere més se superen les xifres del precedent. Les dades de Ryanair a Girona ja són conegudes: més de 3 milions de passatgers transportats, 40 rutes des de Vilobí a 10 països diferents, tots d´Europa occidental (Itàlia, Alemanya, Portugal, Espanya, Irlanda, Regne Unit, França) i els països escandinaus (Suècia, Dinamarca i Noruega). Encara que les noves rutes que s´anunciaran aquest matí són un projecte que es descobrirà per part de Michael O'Leary i de la responsable de màrqueting per Espanya i Portugal, Maribel Rodríguez, hi ha algunes dades i pistes que ens fan pronosticar algunes possibles rutes a partir del mes de setembre.
D´una banda, Girona-Malta és una de les més plausibles, ja que a la programació de l'aeroport hi apareix aquesta línia com a ja demanada a l'oficina de operacions i començaria el 9 de setembre. A més, un polític en plena precampanya electoral va tenir un lapsus una mica forçat quan va anunciar vols des de Granada cap a Girona, adduint les moltes possibilitats que té la ciutat de l'Alhambra de connectar amb la resta d'Europa volant fins a Girona i canviant d'avió a l'aeroport de Vilobí.
Les repercussions a l´aeroport
Òbviament el president de la Diputació de Granada quan deia això, parlava de Ryanair, que també opera a l'aeroport Federico García Lorca. A banda de treballar en els vols nacionals, Ryanair també està obrint mercat a l'est d'Europa, on la presència de Ryanair és cada cop més gran a països com Polònia, la República Txeca, Eslovàquia o els països del Bàltic.
Veient els índex de creixement proporcional a la resta de la xarxa de la companyia, i sabent les entregues d'avions, formació de tripulacions i capacitats de creixement de la companyia, probablement avui es presentin unes 8 o 10 noves rutes des de Girona. Per complir amb aquest creixement hi ha dues formes d´actuació: el tancament de rutes deficitàries o no interessants comercialment, i així poder recolocar els avions alliberats a les noves rutes, o bé incorporar nous avions per poder absorbir el creixement previst. Vista l'evolució de la companyia, de les rutes que s'han anat obrint, només dues s'han tancat: Torí a Itàlia i Faro, al sud de Portugal.
Aquest èxit global de la resta de rutes, fa pensar que inevitablement es basarien més avions a Vilobí, fins arribar a uns 9 o 10 Boeing 737-800 dormint cada nit a l'aeroport, que actualment té 16 posicions d'estacionament per avions d'uns 180 passatgers. Si tenim en compte la quantitat d'aeronaus de visita, els avions d´altres companyies com Spanair, Transavia o les xàrter, la plataforma podria tenir problemes d'espai d'aquí a poc temps, i no només en situacions excepcionals. És de suposar que amb l´imminent enderrocament de la terminal antiga -de l'any 1967, es guanyaran uns quants aparcaments més per a avions de certa mida, però tot i així aquest creixement potser farà necessari que s'avancin certes obres plantejades amb un horitzó més llunyà en el temps. Com totes les coses que tenen a veure amb l'aviació, arriben més ràpid que en qualsevol altre mitjà.
No s'ha d'oblidar que O'Leary fa la seva trobada amb la premsa a Barcelona i no a Girona perquè probablement parli dels projectes de futur a Reus, un aeroport que aspira a convertir-se en la tercera base ibèrica de la companyia aèria, tot i que diverses vegades els responsables de Ryanair han insistit que a l'aeroport tarragoní li calen unes instal·lacions més importants per ser una de les seus de la companyia. Tot i així, és probable que s'avanci una data per l'establiment de la segona base catalana ja que fa uns dies es van anunciar les inversions que el Ministeri de Foment té previstes per a l'aeroport de Reus: 40 milions d'euros pel període 2007-2010.