Page 2 of 4

Posted: Monday 30/01/2006 11:36
by entfe001
Recordo que, quan les obres de Marina que deixaren tancada l'estació, els combois de la L1 si bé anunciaven la parada només sortir d'Arc de Triomf tot just passar Marina sense parar la megafonia anunciava Glòries.

Suposo que deu existir algun sistema de codificació dins el túnel que indici al comboi a quina estació està i/o quina n'és la següent.

També puc confirmar que aquest sistema no existeix a FGC, on és possible (i de fet ho he viscut) que sortint de Sabadell Rambla s'anuncïin les parades de la línia S2 en sentit Barcelona - Sabadell, és a dir:

Code: Select all

Anunciada    Real
------------ ------------
Provença     Sab. Estació
Gràcia       Sant Quirze
Muntaner     U. Autònoma
Sarrià       Bellaterra
Peu Funicul. Sant Joan
B. Vallvidr. Sant Cugat
Les Planes   Valldoreix
La Floresta  La Floresta

Posted: Monday 30/01/2006 11:36
by Mortadel·lo
Em sembla que s'activa amb les balises de l'ATP/ATO

Posted: Monday 30/01/2006 12:29
by Fran-Ikarus
La meva "primera intuició", fa anys, era que "algun punt del túnel" li donava l'ordre al tren, quan passava per allà, de reproduir el missatge.

Això ho vaig descartar quan vaig constatar, algun cop que el tren es va aturar molt poc després de sortir de l'estació, o fins i tot encara sortint, que el missatge sonava igualment, sense haver avançat gaires metres. Llavors vaig passar a pensar que el missatge es reproduia X segons després que el tren hagués sortir de cada estació.

Això també ho he descartat amb fets com el que us explico, en què el missatge de "pròxima estació Monumental" sonava quan el tren estava tot just ENTRANT a Sagrada Família des d'Encants.

Tot i que, concedint que una estació (SF en aquest cas) es podria interpretar ja com part del tram entre ella mateixa i la següent (Monumental), el que encara no he vist mai, certament, és que un avís soni en un tram que no estigui comprés entre l'estació que anuncia i l'anterior. Per exemple que hagués sonat "Pròxima estació Tetuan" entre SF i Monumental. Sí que déu tenir a veure amb el que diu en Mortadel·lo, més el fet que el tren estigui en moviment (perquè, altrament, possiblement sonaria l'avís quan el tren està aturat en l'estació, i això no passa mai).

Bé, aviam si algú que sàpigui del tema ens il·lustra.

Posted: Monday 30/01/2006 12:32
by Mortadel·lo
jo crec que SF de la línia 2 és el triangle de les bermudes de TMB :D

Posted: Monday 30/01/2006 12:39
by josep_serre
Pel poc que sé a les línies 1 i 3 hi ha unes balises que són les que indiquen als trens el punt on han d'anunciar la següent estació.

A les altres línies em penso que es fa en un punt del trajecte.

Posted: Monday 30/01/2006 13:24
by Loyster
Pero aixo de l'anunci de les estacions no va amb una cinta :?: :x Ja que estem, com es diuen la gent que donen aquest anunciadors (dic que quines persones fan aquella veu) :?:

Posted: Monday 30/01/2006 14:14
by entfe001
La locució és una grabació emmagatzemada a l'ordinador de bord.

El que es discuteix aquí és el sistema que fa que l'ordinador reprodueixi l'arxiu sonor que correspon a la pròxima estació, però les balizas (desconec com s'hauria de dir correctament en català... boies?) no envien la locució, només una senyal codificada que indica que s'ha de reproduir cert document sonor.

Teòricament aquestes grabacions es realitzen en tallers de doblatge, però fa poc TMB tingué problemes seriosos per haver estat fent servir una veu de càsting sense autorització, raó per la qual han canviat les veus d'algunes línies. En el cas de FGC, la veu és la de l'actor Jordi Royo, que aparegué en els últims capítols de Temps de Silenci així com en doblatge de moltes altres pel·lícules i sèries. Si sou molt aguts, haureu observat que és la mateixa veu del porc Orson als dibuixos de Garfield i els seus amics.

Si us interessa el món del doblatge, existeixen dues pàgines molt interesants referents al doblatge en català i castellà.

Posted: Monday 30/01/2006 14:21
by Fran-Ikarus
josep_serre wrote:Pel poc que sé a les línies 1 i 3 hi ha unes balises que són les que indiquen als trens el punt on han d'anunciar la següent estació.

A les altres línies em penso que es fa en un punt del trajecte.
I això que has dit no implica el mateix sistema per totes les línies? :?:

No, suposo que has volgut dir que en L1 i L3 es fa en un punt físic determinat del tram, i en la resta, en un punt temporal, no? (X segons després de la posada en marxa del tren després de tancar portes) La qual cosa voldria dir que el tren que vaig agafar fa uns dies, hauria interpretat la parada en la corba d'entrada a SF com a "parada en estació", i l'arranc posterior com a "trajecte cap a Monumental". Seria més o menys això?

A Barcelona no sé pas si són coneguts o no (imagino que les mateixes persones que graven els avisos del metro, professionalment es dedicaran també a posar veu als anuncis televisius, doblar pel·lícules, etc.), però al Metro de Madrid dues d'aquestes persones van esdevenir famoses després de que en Manu Chao utilitzés (sense permís, pel que sembla) l'avís de "Próxima estación... Esperanza" per una sèrie de cançons del seu disc homònim.
http://www.el-mundo.es/elmundo/2002/11/ ... 47747.html

Concretament, diu que l'home que diu "Próxima estación" havia doblat l'Starsky (de la sèrie "ídem y Hutch") i a... Blas! de Barrio Sésamo :P, a banda d'actors com Al Pacino ("El Padrino"), Jack Nicholson o Tom Hanks. La dona que diu "Esperanza" és o era locutora de RNE.

Llavors, estiguem atents, aviam si podem reconèixer les veus en alguna sèrie de TV3, o en les pel·lis doblades al català que s'estrenen als cinemes.

Posted: Monday 30/01/2006 14:21
by Fran-Ikarus
entfe001 wrote:Teòricament aquestes grabacions es realitzen en tallers de doblatge, però fa poc TMB tingué problemes seriosos per haver estat fent servir una veu de càsting sense autorització, raó per la qual han canviat les veus d'algunes línies. En el cas de FGC, la veu és la de l'actor Jordi Royo, que aparegué en els últims capítols de Temps de Silenci així com en doblatge de moltes altres pel·lícules i sèries. Si sou molt aguts, haureu observat que és la mateixa veu del porc Orson als dibuixos de Garfield i els seus amics.
Estava escrivint al mateix temps. Gràcies per totes les dades xD

Posted: Monday 30/01/2006 14:27
by Loyster
La veu masculina de les 5000 crec que es la del Jordi Royo, pero quina es la femenina :?: no em sona de res ;)

Posted: Monday 30/01/2006 16:50
by abegot
Loyster wrote:La veu masculina de les 5000 crec que es la del Jordi Royo, pero quina es la femenina :?: no em sona de res ;)
Deu ser de la secretària del Director. :D

Posted: Monday 30/01/2006 17:12
by abegot
´Bé, a la dereta del maquinista sobre el taulell de direcció hi ha un panell amb unes lletres i uns números i al costat una rodeta.

Quan el maquinista agafa el tren (estic parlant de Linia Catalunya-Sarriá, que és la que coneixia millor), al conectar la clau de conexió, tecleixa el panell i marca l'itinerari del tren. Amb la rodeta bloqueixa la feina feta. El itinerari és una cinta o un CD que, diu les estacions uns segons després d'arrencar o sortir (el primer cotxe i mitx) de l'estació.

Quan per una acceleració inadecuada de la unitat salta el termic d'aceleració, s'apaguen les llums i es posen les d'emergéncia i el tren és para. El maquinista despres de posar el mando a punt mort, aixecarse de la cadira, obrir el armari que té al darrera, conectar el pantógraf i tornar a possar en marxa el tren. Te de desconectar el Audio d'anunci d'estacions, perque començaria a dir les estacions ded'el principi. (Hi han maquinistes que saben arreclar-ho en ruta, per aixó algú va sentir una estació inadecuada, a pesar que després ja va anar-hj bé.

Salut, després de la parrafada, necessito un got d'aigua, ..... :oops:

Doncs així és...

Posted: Monday 30/01/2006 23:36
by JaMiRo!
Hola!

Volia afegir un petit incís tècnic.

Respecte el que alguns comentàveu, als convois del Ferrocarril Metropolità de Barcelona les veus estan gravades en una memòria EPROM, és a dir, una ROM (Read Only Memory) que és programable elèctricament.

Salut!

Re: Doncs així és...

Posted: Monday 30/01/2006 23:47
by aarongilp
JaMiRo! wrote:Hola!

Volia afegir un petit incís tècnic.

Respecte el que alguns comentàveu, als convois del Ferrocarril Metropolità de Barcelona les veus estan gravades en una memòria EPROM, és a dir, una ROM (Read Only Memory) que és programable elèctricament.

Salut!
Joder...tan malament estem??? A pràctiques de computadors en vam fer servir, i vam arribar a la conclusió que eren una caqueta...es desprogramaven soles (els arribava menys llum del normal i es desprogramaven)...i era un programar-desprogramar continu...

Re: Doncs així és...

Posted: Monday 30/01/2006 23:57
by JaMiRo!
Hola!
aarongilp wrote:Joder...tan malament estem??? A pràctiques de computadors en vam fer servir, i vam arribar a la conclusió que eren una caqueta...es desprogramaven soles (els arribava menys llum del normal i es desprogramaven)...i era un programar-desprogramar continu...
Val, ara entenc perquè cada tren diu el que li dona la gana respecte l'assumpte correspondències... :x

Salut!

Re: Doncs així és...

Posted: Tuesday 31/01/2006 0:54
by aarongilp
JaMiRo! wrote:Hola!
aarongilp wrote:Joder...tan malament estem??? A pràctiques de computadors en vam fer servir, i vam arribar a la conclusió que eren una caqueta...es desprogramaven soles (els arribava menys llum del normal i es desprogramaven)...i era un programar-desprogramar continu...
Val, ara entenc perquè cada tren diu el que li dona la gana respecte l'assumpte correspondències... :x

Salut!
En el nostre cas, val a dir, que es veu que era una ramesa un pel dolenta, però en general, a classe no se'n parla gaire bé d'aquest tipus de memòries. Les ROM normals fan força millor, més cares, però força millors...

Posted: Wednesday 01/02/2006 11:53
by alexbn
Loyster wrote:La veu masculina de les 5000 crec que es la del Jordi Royo, pero quina es la femenina :?: no em sona de res ;)
Es Rosa Badia, locutora de la SER y de Cadena Dial. Por cierto, que esas mismas voces también son las que suenan en los 1100 de la L4 que tienen megafonía.

Posted: Monday 05/11/2007 13:37
by metring
Pujo aquest antic tema que m'estava llegint ara, i pregunto si als trens 5000, 6000 i 9000, hi han sistemes diferents.

Posted: Monday 05/11/2007 16:53
by Proastiakos
En resposta a Metring... segons jo se, els trens de la sèrie 4000/3000/6000 tenen el següent sistema d'anunci de parades. A la sortida de l'estació existeixen dues balisses relacionades entre sí (sistema SARES/CESARES) una serveix per detenir el tren al rebassar un disc vermell/ambre i una altra serveix per activar l'anunciador d'estacions. El tren al passar sobre la balissa de l'anuncia dor reprodueix el que la balissa li mana (suposo que deu estar codificat). Pel que tinc vist, quan es reseteja l'anunciador o es torna boig canta la primera parada sortint d'una estació extrem, situació que es podia veure l'any passat durant el tall entre S.Coloma i Torras i Bages, en el qual el tren llençadora que feia el recorregut Fondo-S.Coloma només anunciava Bellvitge i H.Bellvitge...

Com a curiositat a la sèrie 6000 el selector de parades s'ha d'activar un cop pasada la balissa del SARES/CESARES ja que sino no deixa seleccionar les portes i si es seleccionen incorrectament no para de donar la tabarra una alarma... :P

Si erro en quelcom, endavant correccions, sobretot d'en Llop que n'ha de saber més que jo!

Posted: Monday 05/11/2007 18:36
by Miquel
A molts 5000 en el tram Vall d'Hebron-Mundet diuen la mateixa parada 2 cops.
Abans de l'estiu vaig preguntar a la cotxera aquest tema i em van dir això d'aquestes balisses, però també es pot passar manualment sense la nessecitat de que el tren estigi en moviment i en deien passar el disc d'estacions.
També comento que farà un més quan anava en un 9000 enganxat al vidres de les portes de la cabina, un dels ordinadors o monitors del 9000 va canviar a una mena de termomètre en vertical de la L-2 i sortien totes les estacions i el que havia recorregut fins al lloc on era, el conductor va començar a tocar i abans d'arrivar a La Pau el tren diu l'estacio de Gorg, però al sortir de La Pau va dir Sant Martí.
Es el mateix problema que el de Sagrada Família i començo a dubtar dels conductors de la L-2 i dels 9000.