http://www.elperiodico.com/
--------------------------------------
L'Administració descarta plusos per promoure que hi hagi més taxis
• L'Imet estudiarà les propostes tarifàries però rebutja suplements i advoca per doblar torns
• Usuaris i turistes se sumen a les peticions d'hotelers i restauradors per millorar el servei
PATRICIA CASTÁN / XAVIER ADELL
BARCELONA
Mentre Barcelona es va submergir ahir a la nit en un altre cap de setmana amb escassetat de taxis, els diferents sectors implicats en el conflicte segueixen sense posar-se d'acord sobre la forma per pal.liar els dèficits de servei en algunes franges horàries. L'Institut Metropolità del Taxi (Imet) va rebutjar ahir que els suplements que reivindiquen els taxistes, dels quals va informar ahir aquest diari, siguin la solució per aconseguir més presència de taxis a la nit.
A les queixes dels últims dies dels hotelers i els restauradors sobre la falta de taxis es van unir ahir les del consorci Turisme de Barcelona, en què participa l'ajuntament, així com les de nombrosos ciutadans que han expressat la seva opinió a través d'aquest diari. Pere Duran, director de Turisme de Barcelona, va assegurar que el consorci rep abundants queixes de turistes per la falta de servei de taxis.
Duran considera que s'han de solucionar tres vessants: l'escassetat a l'aeroport, la franja nocturna i, especialment, les celebracions i fires que acull la ciutat. Turisme defensa la creació d'un calendari especial amb totes les cites multitudinàries de l'any, per possibilitar liberalitzacions del servei durant tots aquells dies. Duran insisteix que el turista i el visitant de negocis busquen "taxis, no busos, perquè no s'orienten a la ciutat".
DISCREPÀNCIES
El president de l'Imet, el regidor Francesc Narváez, va argumentar que la fórmula d'implantar suplements nocturns ja s'ha provat en altres ciutats i "no ha funcionat". Narváez assenyala que la tarifa nocturna i de caps de setmana (T-1) ja està primada, i que per això un suplement significaria "cobrar dues vegades per la mateixa funció". A més, el regidor afegeix que un incentiu exagerat podria "desequilibrar" la resta de l'oferta, ja que molts taxistes es plantejarien treballar les nits del cap de setmana a costa de reduir els seus horaris entre setmana. En l'actualitat, no hi ha cap mecanisme de control que registri quants taxis estan funcionant simultàniament.
El responsable de l'Imet assegura que, després de l'estiu, l'institut escoltarà les propostes tarifàries plantejades pel sector, així com la possibilitat de "posar més èmfasi en els increments" de les tarifes de nit i cap de setmana. No obstant, l'Imet considera que la via per aconseguir reajustar l'oferta de taxis a les noves demandes no passa pels preus, sinó per fomentar "la contractació de treballadors --per part dels titulars de la llicència-- i la creació d'empreses amb assalariats per tenir dobles torns". N'hi hauria prou amb més explotació de les actuals llicències, sense necessitat d'ampliar la xifra de taxis, sosté.
MÉS BUSOS NOCTURNS
Tampoc l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) està a favor d'increments tarifaris. El seu president, Pau Noy, assenyala que els torns de nit ja impliquen guanys en més d'un 50% superiors a les diürnes. "Si hi ha cues és que falten taxis i és l'administració la que ha de buscar solucions", opina. Per la PTP, la xarxa de transport públic és suficient en línies generals, tot i que necessitaria reforços en l'horari nocturn, especialment d'una a tres de la matinada. L'entitat reclama un increment de la freqüència dels busos nocturns, que ara passen cada 20 o 30 minuts segons les línies, i que alleujarien els col.lapses d'aquelles hores si operessin cada 15 minuts o 20.
En plena polèmica, els taxistes autònoms insisteixen en el fet que l'única forma d'incentivar el torn de nit és apujar la tarifa nocturna, bé de forma directa --amb la baixada de bandera o un preu més elevat del quilòmetre-- o mitjançant un suplement addicional. La diferència percentual entre la tarifa diürna i la nocturna ronda el 20% a favor de la nit. "És menys que el plus de nocturnitat a la majoria de les feines", segons els sindicats.