Aquí teniu un article de la revista Hora Punta de TMB d'aquest mes, dedicat al Chausson:
http://www.tmb.cat/ca_ES/tmb/queestmb/h ... unta85.pdf
L’autobús Chausson Urbas número 59
HISTÒRIA
A mitjans dels anys cinquanta la necessitat
de modernitzar la xarxa d’autobusos
suburbarns de Barcelona va impulsar
la importació d’una sèrie d’autobusos
fabricats per la firma francesa Chausson. Els primers
exemplars es van rebre el 1955 i anaven pintats de
verd fosc als baixos i crema a la part superior. La sèrie
es componia de 25 cotxes numerats del 35 al 59.
Aquest autobús número 59, l’únic Chausson Urbas
que es conserva, va ser matriculat l’1 de juny de 1955
(B-104610) i destinat originàriament a la societat
Transportes Suburbanos de Barcelona SA i més
endavant a Urbanizaciones y Transportes SA (Urbas),
on va prestar servei a les línies suburbanes que
unien la Ciutat Comtal amb Badalona (BS), Santa
Coloma de Gramenet (SC), Cornellà de Llobregat
(CO). Amb el pas dels anys va ser destinat a les línies
urbanes SU1, SU2 i SU3 a Sant Adrià de Besòs.
A principi dels anys setanta va ser integrat, amb el
mateix número, al parc de Transports de Barcelona
(TB) i va circular a diferents línies suburbanes. Va ser
donat de baixa el 1976 i es va guardar a la cotxera de
Ponent de TB.
Entre 1991 i 2004 l’autobús es troba a Castellar de
n’Hug, a càrrec de la Fundació Museu del Transport
del Clot del Moro. El 2003 l’escola de restauració de
la fundació inicia la restauració del cotxe, però queda
inacabada el 2004. L’any 2006 TMB torna a fer-se
càrrec del vehicle.
El 2007 TMB encarrega a l’empresa Consman la
finalització de la reconstrucció del vehicle. Per fer el
seguiment de la reconstrucció es va crear un grup
assessor per a la recuperació del bus, que comptava
amb la col·laboració desinteressada de persones
expertes pertanyents a associacions, assessors
històrics, tècnics i especialistes de TMB. La direcció
tècnica del projecte va ser assumida per TMB.
S’ha completat la restauració
de l’únic Chausson Urbas que
es conserva, un dels autobusos
adquirits el 1955 per enllaçar
Barcelona amb Badalona, Santa
Coloma de Gramenet i Cornellà.
Retirat de la circulació el 1976,
aquest vehicle representa una de
les etapes de modernització de la
xarxa d’autobusos de la Ciutat
Comtal.
Aquest autobús històric formava part
dels 25 vehicles de fabricació francesa
adquirits a mitjans dels anys cinquanta
per modernitzar la xarxa d’autobusos
suburbans de Barcelona
El 1970 l’autobús prestava servei
a la línia Su3 d’urbas, barri la
Catalana–Estació de Sant Adrià.
l’autobús Chausson urbas
número 59 un cop finalitzada
la reconstrucció, el 2008.