Page 2 of 3
Funicular de Núria
Posted: Tuesday 04/07/2006 23:55
by He2/2
Efectivament el funicular de Núria a la Coma del Clot va ser constrüit aprofitant la maquinària i els bastidors del funicular que durant l'exposició de 1929 donava accés al Palau Nacional des del carrer Lleida.
Les cabines eren escalonades, amb tres departaments, el central era obert i destinat al transport de mercaderies i d'esquís. Anaven pintades de vermell (baix) i blanc (dakt). Cap als voltants de 1970 (no recordo la data exacta) es van renovar les cabines, amb un disseny similar, pero metàliques (abans eren metal·litzades) i pintades de color groc fort. Una d'aquestes és la que hi ha al Clot del Moro.
El funicular servia a l'hotel Puigmal, que primer va ser una residència privada, després un hotel i finalment va ser venut a la "Obra sindical Educación y Descamnso" i repatejat com a "residencia Juan Barceló". Un incendi va destruir l'hotel, pero no l'estació superior del funicular que hi estava adossada. Des lavors el funicular només va servir per a transportar esquiadors i excursionistes. Poc després es va suprimir el telecadira que unia l'estació superior del funicular amb el Pic de l'Aguila (havia quedat obsolet).
Finalment el funicular també va anar quedant obsolet i hagués calgut una renovació a fons, incluent la infraestructura, que al estar assentada a terra era molt sensible a l'acumulació de neu (mireu els funiculars alpins que es construeixen en tunel o en viaducte), sense que disposés de cap mitjà per netejar la via.
Donat el poc tràfic, es va optar per la solució més barata i es va desmantellar el funicular substituint-lo pel telecabina pulsant actual. L'ajtic hotel es va reconstruir i ampliar i ara és l'alberg de joventud Pic de l'Aguila (nom del cim que el domina, al costat).
Com a curiositat la maquinaria del funicular s'alimentava, al menys durant uns anys, amb una línia electrica que pujava des de Queralbs, quan al santuari encara depenia de la seva pròpia electricitat, la que es feia amb les aigues del llac de Núria.
Posted: Wednesday 05/07/2006 0:50
by Ferrovi
Hola, quina pena que el van treure, pero, si us fixeu en la foto, al costat d'ell està el Funiculat de Montjuc, que jo creia que el van desmantelar, i, on es l'altre cotxe?
Posted: Friday 07/07/2006 21:02
by orique
L'altre cotxe del funi de Montjuic està (o estava) a les cotxeres de Can Boixeres.
Posted: Tuesday 11/07/2006 12:41
by entfe001
Quan vaig estar a Núria ja fa alguns estius en algun punt del traçat antic del funicular es podia apreciar alguna travessa.
Posted: Tuesday 11/07/2006 23:53
by Jordi Freixas
Jo vaig a Nuria el primer cap de setmana de l'Agost. Ja miraré si queda alguna cosa d'això per allà.
Posted: Friday 03/08/2007 2:06
by sigfrid440s
Ja no queda res de l'antic funicular.
De fet , fa poc vaig baixar per el cami que en el seu dia era el terraplen del funicular.
En wuant al antic funicular de montjuic, queda un cotxe al triangle.
Posted: Wednesday 08/08/2007 1:47
by Jordi Freixas
Hummmm... més o menys per sota de l'actual telefèric, encara hi queda alguna resta de pedra "d'alguna cosa". No sé si pot tenir a veure amb l'antic traçat del funicular.
Posted: Wednesday 15/08/2007 14:11
by Jordi Freixas
Abans que quedi el fil abandonat. Algú en sap alguna cosa?
Posted: Sunday 16/09/2007 20:07
by Rafa Monty
Jo, En el llibre "Trens de Catalunya, II" Surt el Funicular de Núria, i parla
que alguns dels ''Fúnicles'' els van
remodelar i els van portar a una espécie de Funicular per Pujar a la Expo de Bcn 1920, que anava a parar al Mnac.
Saluts!
Posted: Sunday 16/09/2007 23:34
by wefer
Rafa Monty wrote:Jo, En el llibre "Trens de Catalunya, II" Surt el Funicular de Núria, i parla
que alguns dels ''Fúnicles'' els van remodelar i els van portar a una espécie de Funicular per Pujar a la Expo de Bcn 1920, que anava a parar al Mnac.
Torna't a llegir el llibre. Hi diu precisament el contrari, que és exactament el que ja t'han comentat
Posted: Wednesday 19/09/2007 14:58
by Rafa Monty
Ah! Sí,
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Friday 01/01/2010 23:48
by ElDesi1994
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Saturday 02/01/2010 12:58
by marc
El van treure perque a l'hivern era un merder treure la neu de la via del funicular i el van canviar pel telecabina que no te aquet problema, tot i que no es van fixar que aquet ultim tenia molta menys capacitat de transport i no permet pujar maletes amb comoditat.
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Saturday 02/01/2010 13:23
by Alemany
Hola, us passo una foto del funicular el 2007 quan el museu ja havia deixat de ser museu.
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Saturday 02/01/2010 15:33
by Jordi Freixas
Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Sunday 03/01/2010 10:59
by marc
Ja se que es marxar de tema pero aqui hi va haver dos problemes: el 1er una intenció de preservar el maxim de material possible, sobrepassant llargament el nombre d'adquisicions la capacitat de restauració del taller. Per un altre costat hi ha un primer cas millet que pel que he llegit evident. El primer problema no hauria de ser un problema si es volgues fer com a Vilanova, pero la sentencia de mort va ser el segon problema que va provocar comflictes amb l'alcalde de Castella que volia un troç del pastis. Per tot aixo, i per mes bons que siguin, no penso comprar cap llibre d'aquest inpresentable.
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Sunday 03/01/2010 14:58
by Alemany
Jordi Freixas wrote:Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
He dit "museu" per dir-li d'alguna manera, només pretenia ubicar el lloc a on vaig fer la foto.
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Sunday 03/01/2010 15:03
by lauria1226
Marc, si saps que estem davant d'un cas Millet, tens l'obligació de denunciar-ho a la justícia o n'esdevindràs còmplice.
Per altra banda, els llibres hi son. Ademés d'una font important de documentació històrica sobre els nostres trens quina consulta s'ha convertit en imprescindible per a poder preservar les poques coses que encara queden, estan escrits en català, essent l'única font en la nostra llengua sobre el tema ferroviari.
També és la història d'un fracàs que no es pot atribuïr a un sol home. Tots en som una mica responsables per desidia o complaença mentre esperem que ens ho donin tot fet.
Ha sortit malament, si. Pero alguna cosa queda i és patrimoni de tots. Voler llençar-lo a la foguera només relflexa autoodi, falsa arrogància, debilitat i decadència. Les engrunes que han quedat cal valorar-les com a pròpies perquè han costat molt més esforç i han necessitat moltíssima més iniciativa de la que cal per demanar idees assegut davant d'un teclat.
"Qui no arrisca no pisca", diuen, però arriscar vol dir precisament assumir la possibilitat del fracàs i tenir la valentia de llençar-s'hi.
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Sunday 03/01/2010 18:25
by Jordi Freixas
lauria1226 wrote:Marc, si saps que estem davant d'un cas Millet, tens l'obligació de denunciar-ho a la justícia o n'esdevindràs còmplice.
Tampoc cal arribar en aquest extrem. Sobretot perquè a mi m'ha donat més la impressió de que el comentari d'en Marc era una simple opinió, mentre que per contra, tu, t'has excedit.
Re: Ex funicular de Nuria
Posted: Sunday 03/01/2010 18:26
by Jordi Freixas
Alemany wrote:Jordi Freixas wrote:Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
He dit "museu" per dir-li d'alguna manera, només pretenia ubicar el lloc a on vaig fer la foto.
I quina diferència hi ha entre el "museu" del moment de la foto, i l'actualitat?
I entre una cosa i l'altra em sorgeix un dubte: PER QUÈ NO AGAFEN EL MALEÏT FUNICULAR I EL POSEN A L'EXPOSICIÓ DEL CREMALLERA DE RIBES VILA, QUE SERIA EL MÉS LLÒGIC???