Posted: Monday 31/07/2006 19:58
http://www.elperiodico.com/
---------------------------------------
Els treballadors adverteixen que el bloqueig es pot repetir
• La plantilla recela del pacte per garantir llocs de treball de terra d'Iberia
• La UGT nega que hi hagi cap vaga de zel però admet una gran "desmotivació"
ANTONI FUENTES
BARCELONA
Cares llargues i tensió continguda. Aquest era ahir l'aspecte més freqüent entre els treballadors d'Iberia a l'aeroport del Prat, que justificaven la vaga salvatge de divendres passat i advertien que el bloqueig aeri de la ciutat es pot repetir. Tot depèn del resultat de la negociació per reduir al màxim el nombre d'empleats que seran traspassats als nous operadors del servei de terra (handling).
L'acord fet públic dissabte pels sindicats i Iberia no ha estat ni de bon tros un bàlsam per als més de 2.000 treballadors de la companyia afectats per la pèrdua del handling a favor de tercers a l'aeroport del Prat. Aquest pacte inclou la possibilitat que Iberia realitzi l'assistència de terra de tot el grup (incloent-hi Air Nostrum i la nova aerolínia Clickair), que posaria fora de perill el 70% de la plantilla, així com prejubilacions als 58 anys, baixes incentivades, recol.locacions i excedències.
"Hem hagut de fer hores extres sota amenaces de tota mena", va assegurar a aquest diari Carlos, un dels treballadors afectats, que, per por de les represàlies, prefereix ocultar el seu cognom. La presència de caps era ahir evident. Carlos defensa l'ocupació de les pistes de divendres i afirma que es pot repetir. "Ens sap greu pels passatgers --va afirmar--, però tenim molt clar que entre les seves vacances i els nostres llocs de treball, no hi ha color".
CANVI D'EMPRESA
La pèrdua del concurs del handling, que AENA va adjudicar a Newco, Globalia i Flightcare, ha sigut com una garrotada per als treballadors que han aconseguit un contracte fix els últims mesos. Una treballadora indefinida des del juliol, després de set anys de precarietat, està amoïnada pel seu futur. "Si hagués volgut treballar en una altra empresa, ja hauria buscat una feina. Però ara em poden obligar a canviar de companyia amb pitjors condicions", va assegurar. La seva dependència d'Iberia és total, perquè el seu marit i el seu pare també treballen a l'aerolínia.
El personal de pista, que inclou els encarregats del trànsit de maletes, és el més preocupat pel seu futur laboral i "el més atrevit" a l'hora de plantejar mobilitzacions. "És lògic, perquè amb un sou d'uns 1.200 euros al mes, una pèrdua de 300 euros és molt", assegura un dels afectats.
Els treballadors van negar que l'acumulació de maletes que patia l'aeroport sigui per una vaga de zel. Tot i això, Omar Minguillón, de la UGT, va reconèixer que la plantilla "treballa més hores però molt desmotivada" per la incertesa.
PLA D'IBERIA
Les esperances dels treballadors estan posades en els plans per minimitzar el nombre d'afectats. "Si la companyia no aporta alguna cosa interessant, no sé si podrem parar la ràbia continguda de la plantilla", va advertir el dirigent de la UGT.
Per evitar que es repeteixi el que va passar a l'assemblea de divendres passat, en què els treballadors i els sindicats minoritaris van desbordar la UGT i CCOO amb crits de "¡cap a les pistes!", el comitè va informar de l'acord de dissabte en un comunicat.
Un treballador de facturació de la terminal B adverteix que "el cabreig és tan generalitzat que qualsevol espurna podria fer que tot tornés a saltar". Una companya del pont aeri amb més de 20 anys d'experiència tem que Iberia reaccioni "inventant- se alguna clau per realitzar un descompte de sou" per la protesta de divendres per donar-los "un escarment", i això seria com l'espoleta d'una bomba.
---------------------------------------
Els treballadors adverteixen que el bloqueig es pot repetir
• La plantilla recela del pacte per garantir llocs de treball de terra d'Iberia
• La UGT nega que hi hagi cap vaga de zel però admet una gran "desmotivació"
ANTONI FUENTES
BARCELONA
Cares llargues i tensió continguda. Aquest era ahir l'aspecte més freqüent entre els treballadors d'Iberia a l'aeroport del Prat, que justificaven la vaga salvatge de divendres passat i advertien que el bloqueig aeri de la ciutat es pot repetir. Tot depèn del resultat de la negociació per reduir al màxim el nombre d'empleats que seran traspassats als nous operadors del servei de terra (handling).
L'acord fet públic dissabte pels sindicats i Iberia no ha estat ni de bon tros un bàlsam per als més de 2.000 treballadors de la companyia afectats per la pèrdua del handling a favor de tercers a l'aeroport del Prat. Aquest pacte inclou la possibilitat que Iberia realitzi l'assistència de terra de tot el grup (incloent-hi Air Nostrum i la nova aerolínia Clickair), que posaria fora de perill el 70% de la plantilla, així com prejubilacions als 58 anys, baixes incentivades, recol.locacions i excedències.
"Hem hagut de fer hores extres sota amenaces de tota mena", va assegurar a aquest diari Carlos, un dels treballadors afectats, que, per por de les represàlies, prefereix ocultar el seu cognom. La presència de caps era ahir evident. Carlos defensa l'ocupació de les pistes de divendres i afirma que es pot repetir. "Ens sap greu pels passatgers --va afirmar--, però tenim molt clar que entre les seves vacances i els nostres llocs de treball, no hi ha color".
CANVI D'EMPRESA
La pèrdua del concurs del handling, que AENA va adjudicar a Newco, Globalia i Flightcare, ha sigut com una garrotada per als treballadors que han aconseguit un contracte fix els últims mesos. Una treballadora indefinida des del juliol, després de set anys de precarietat, està amoïnada pel seu futur. "Si hagués volgut treballar en una altra empresa, ja hauria buscat una feina. Però ara em poden obligar a canviar de companyia amb pitjors condicions", va assegurar. La seva dependència d'Iberia és total, perquè el seu marit i el seu pare també treballen a l'aerolínia.
El personal de pista, que inclou els encarregats del trànsit de maletes, és el més preocupat pel seu futur laboral i "el més atrevit" a l'hora de plantejar mobilitzacions. "És lògic, perquè amb un sou d'uns 1.200 euros al mes, una pèrdua de 300 euros és molt", assegura un dels afectats.
Els treballadors van negar que l'acumulació de maletes que patia l'aeroport sigui per una vaga de zel. Tot i això, Omar Minguillón, de la UGT, va reconèixer que la plantilla "treballa més hores però molt desmotivada" per la incertesa.
PLA D'IBERIA
Les esperances dels treballadors estan posades en els plans per minimitzar el nombre d'afectats. "Si la companyia no aporta alguna cosa interessant, no sé si podrem parar la ràbia continguda de la plantilla", va advertir el dirigent de la UGT.
Per evitar que es repeteixi el que va passar a l'assemblea de divendres passat, en què els treballadors i els sindicats minoritaris van desbordar la UGT i CCOO amb crits de "¡cap a les pistes!", el comitè va informar de l'acord de dissabte en un comunicat.
Un treballador de facturació de la terminal B adverteix que "el cabreig és tan generalitzat que qualsevol espurna podria fer que tot tornés a saltar". Una companya del pont aeri amb més de 20 anys d'experiència tem que Iberia reaccioni "inventant- se alguna clau per realitzar un descompte de sou" per la protesta de divendres per donar-los "un escarment", i això seria com l'espoleta d'una bomba.