Protesto, senyoria.
A veure, considero que la xarxa de Rodalies al seu pas per Barcelona i ciutats veïnes hem d'entendre-la i concebir-la tenint en compte l'altra gran xarxa de transport públic que hi ha, el metro.
El metro, a més a més de servir com a xarxa de transport de la ciutat de Barcelona, també ha de funcionar a nivell metropolità. Això suposa que a nivell de la RMB hauriem de tenir dues xarxes superposades: la de Rodalies i la de metro.
La xarxa de metro faria de suport a la de Rodalies donada la seva pròpia idiosincràsia (el fet de tenir un major nombre de parades, fet que permet a la xarxa de metro donar servei directe a més zones). El metro, per tant, pot i ha de donar servei a zones més específiques del teixit urbà, mentre que la xarxa de Rodalies no ha d'incidir-hi tant com ho fa la de metro.
Una altra cosa és que la xarxa de metro actual no permet portar a terme això degut a que no és prou densa, no és prou extensa (a nivell metropolità sobretot) i algunes de les seves línies estan mal configurades. Però, al cap i a la fi, del que estem parlant és d'una xarxa de Rodalies fictícia, una proposta. I si volem que aquesta proposta sigui el més eficient possible també hem de pensar en el tema de la xarxa de metro.
Ja sé que ja hi has pensat, en la xarxa de metro. I estic segur que, com a mínim, penses en ella com a complement de la xarxa de Rodalies. És el mes lògic. Però malgrat això crec que la teva proposta falla sobretot en el fet de tenir tantes parades de Rodalies juntes.
Si sumem rodalies més metro estic segur que no ens faran falta tantes estacions de Rodalies a Barcelona i ciutats veïnes. Poso l'exemple de la Diagonal, per continuar amb el que parlàvem: si tinguessim una línia de metro que travesssés tota la Diagonal no necessitariem tantes estacions de Rodalies en aquesta avinguda. Crec que podriem disposar perfectament de Zona Universitària, Francesc Macià i Glòries com a parades de Rodalies, punts estratègics i cèntrics pel que fa al transport públic de la ciutat. Qualsevol persona que volgués anar a un altre punt de la Diagonal on no hi paressin els Rodalies podria baixar-se a una de les tres parades que he esmentat i fer servir la línia de metro de la Diagonal per baixar-se a Sant Joan de Déu, el Campus Esportiu (entre St Joan de Déu i Zona Univ.), Palau Reial, Maria Cristina, L'Illa, Aribau, Verdaguer, Pere IV, Selva de Mar i el Maresme | Fòrum, que serien les parades de metro de la línia Diagonal (a més a més de Zona Universitària, Francesc Macià i Glòries, que també serien parades de metro però amb correspondència amb les Rodalies).
Seria, doncs, des de aquestes tres parades amb correspondència metro/Rodalies on la gent deixaria els Rodalies per agafar el metro i acostar-se més a punts de la Diagonal o de la resta de la ciutat (servint-se de les altres línies de metro, evidentment), o viceversa: la gent que volgués agafar trens de Rodalies a la Diagonal tindria a l'abast una densa xarxa de metro que l'acostaria fàcil i ràpidament a alguna de les tres parades de Rodalies de la Diagonal.
Com dic, dues xarxes (metro i Rodalies) superposades i donant-se suport mutu. La de metro amb línies amb més densitat de parades i, la de Rodalies, fent les aturades necessàries al seu pas per Barcelona, ja que els viatgers disposarien de la magnífica xarxa de metro metropolità que els acostaria amb més precisió a d'altres punts de la ciutat. D'aquesta manera els combois de Rodalies no haurien de fer massa parades. Parades que no resultaria neccesari el fer-les perquè tindriem una xarxa de metro eficient: densa i amb freqüències de pas d'una precisió britànica. Així, la xarxa de Rodalies al seu pas per Barcelona també seria més eficient: no perdria tant temps fent parades i podria donar millor servei a la resta de la xarxa fora de Barcelona, on ja hi trobaríem massa parades, donat que les ciutats i pobles més allunyats de Barcelona no gaudeixen de tanta mobilitat pel que fa al transport públic.
Ara penso, per exemple, en la línia del Maresme de Renfe o en la línia Llobregat-Anoia, on trobem moltes parades bastant juntes les unes respecte les altres. Repetir aquesta densitat de parades dins de Barcelona i ciutats veïnes quan ja hi tindriem una xarxa de metro prou densa i extensa superposada a la de Rodalies seria poc racional. La xarxa de metro, donada la magnitud que tindria, podria perfectament acceptar una quantitat enorme de viatgers i, per tant, alleugerir el nombre de parades que els Rodalies haurien de fer a Barcelona i ciutats dels voltants.
Així doncs, per què posar tantes parades a Barcelona i voltants quan ja hi tindriem superposada la xarxa de metro que, ja de per si, presentaria una elevada densitat de parades a les seves línes amb altes freqüències de pas dels seus combois?