Sobre refugis de la Guerra Civil i metro

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
User avatar
abegot
N8
N8
Posts: 739
Joined: Thursday 02/06/2005 11:39
Location: Bcn - Dereta Eixample (08009)

Refugi en perill per l'AVE

Post by abegot »

Refugi en perill per l'AVE
Redacció XTVL

No només el patronat de la Sagrada Família està preocupat per la conservació de l'edifici quan es faci el túnel de l'AVE. Un grup de veïns del carrer Mallorca de Barcelona ha presentat també alegacions al traçat.
En els baixos de l'edifici que l'ha vist créixer s'amaga una part de la vida del Manel Bachs i alhora una part de la història de la ciutat. A uns vuit metres sota terra es conserva en perfecte estat un dels milers de refugis que els catalans van construir durant la Guerra Civil per protegir-se de les bombes. Metres i metres de passadissos que segons els veïns poden estar en perill per culpa de la construcció d'un altre túnel, el del l'AVE.

El refugi no consta en els plànols del Ministeri de Foment i ara els veïns tenen por que aquest forat faci trontollar l'edifici quan comencin les obres del túnel. Però la seguretat dels veïns no és l'únic motiu per oposar-s'hi a l'actual traçat de l'AVE.

Manel Bachs espera que l'administració tingui en compte les seves al•legacions i que aquell refugi que li va salvar la vida de petit es pugui conservar amb seguretat durant molts anys més.

http://www.lamalla.net/canal/localia/no ... ?id=162794
El món és un teatre. Hi vens, hi actues i marxes. ... ... (I deixes de molestar, ... emprenyar, .... etz., etz.)
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Post by metring »

Avui he visitat l'exposició del Museu d'Història de Catalunya sobre els refugis. He trobat informació sobre estacions de metro i tren que van servir com a refugis. Es van adeqüar el Transversal, el Ferrocarril de Sarrià i túnels de Caminos del Hierro del Norte, que estaven al llarg de la Meridiana. D'aquí, imagino, venia la confusió de la meva mare, quan explicava que, de petita, havia arribat a refugiar-se al metro.
Total, que es van habilitar 20 Km. de xarxa subterrània, per allotjar de 2 a 300.000 persones, que ja era molta gent.
User avatar
sortrens
N8
N8
Posts: 765
Joined: Monday 27/06/2005 18:06
Location: BARCELONA (Catalunya)

Post by sortrens »

metring wrote:D'on són? Fontana i Lesseps potser?
El meu Pare que en pau descansi ja em deia que l'estació de Fontana era un refugi. I se'n diu fontana perque hi había una font molt propera...
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Post by Guigui »

sortrens wrote:I se'n diu fontana perque hi había una font molt propera...
Doncs a mi em sona que es diu Fontana perquè per allí hi havia una finca anomenada "La Fontana", els últims propietaris de la qual era la família Prat. D'aquí ve el nom de la Rambla de Prat, molt propera a l'estació i mal anomenada Rambla del Prat.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
sortrens
N8
N8
Posts: 765
Joined: Monday 27/06/2005 18:06
Location: BARCELONA (Catalunya)

Post by sortrens »

Guigui wrote:
sortrens wrote:I se'n diu fontana perque hi había una font molt propera...
Doncs a mi em sona que es diu Fontana perquè per allí hi havia una finca anomenada "La Fontana", els últims propietaris de la qual era la família Prat. D'aquí ve el nom de la Rambla de Prat, molt propera a l'estació i mal anomenada Rambla del Prat.
Bé crec recordar ara que la font estava molt més abans d'haver el metro i suposadament la finca aquesta. I suposo que la finca d'hauria agafar el nom de la font i després el metro el nom de la Finca.
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
alex86bcn
N5
N5
Posts: 111
Joined: Tuesday 13/06/2006 3:56
Location: Pels voltants d'Hospital Clinic

Post by alex86bcn »

Per curiositat us referiu a la font que hi ha a la travessera de gràcia...on hi ha la placa que diu "en el año no se cuantos, debido a la escasez de agua en la vila de graci se decidio construir bla bla bla" ara no recordo si es en català o no...xo bueno, suposo que sabreu quina font es (d'on, percert no en raja ni gota)
User avatar
sortrens
N8
N8
Posts: 765
Joined: Monday 27/06/2005 18:06
Location: BARCELONA (Catalunya)

Post by sortrens »

alex86bcn wrote:Per curiositat us referiu a la font que hi ha a la travessera de gràcia...on hi ha la placa que diu "en el año no se cuantos, debido a la escasez de agua en la vila de graci se decidio construir bla bla bla" ara no recordo si es en català o no...xo bueno, suposo que sabreu quina font es (d'on, percert no en raja ni gota)
Quan el meu Pare va morir jo era molt jove, tenia 16 anys i no recordo moltes de les coses que em deia, ja que aleshores jo no prenia tanta atenció en aquestes coses com avui dia. :( El Pare va néixer l'any 1931, és molt possible que sigui aquesta font!!
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Post by Guigui »

alex86bcn wrote:Per curiositat us referiu a la font que hi ha a la travessera de gràcia...on hi ha la placa que diu "en el año no se cuantos, debido a la escasez de agua en la vila de graci se decidio construir bla bla bla" ara no recordo si es en català o no...xo bueno, suposo que sabreu quina font es (d'on, percert no en raja ni gota)
No crec que sigui aquesta la font ja que la Travessera es troba força lluny de l'estació de Fontana. De fet, és pràcticament equidistant entre aquesta i Diagonal. D'altra banda, de fonts n'hi havia antigament a grapats, o sigui que segur que es tractava d'una que queia molt més a la vora.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Post by metring »

En qualsevol cas, la que hagués quedat a prop de la font, hauria estat la projectada, però mai construïda, estació de Travessera.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Exposició sobre refugis de la Guerra Civil a metro Universit

Post by metring »

A L. V.:

Una estación de 1938 para recordar los bombardeos

ALBERT WINTERHALDER

La memoria contra las bombas: así podrían titularse los actos conmemorativos, presentados ayer por la dirección general de la Memòria Democràtica, para recuperar la memoria en el 70. º aniversario de los bombardeos sobre Barcelona y 140 poblaciones catalanas entre 1936 y 1939, que provocaron 4.736 víctimas.

Entre el 16 y el 18 de marzo de 1938, bombarderos italianos dejaron caer 11.199 toneladas de explosivos, pero el peor ataque se produjo el 17 de marzo cuando una bomba impactó en un camión cargado de trilita que se hallaba en el cruce de Gran Via con Balmes. El resultado fue de 670 muertos. La ciudad se había convertido en un laboratorio de ensayo de lo que más tarde sucedería en Europa y en el mundo.

Ahora, setenta años después de aquellos hechos que conmovieron al mundo y de los que se hizo eco la prensa de entonces, el vestíbulo de la parada de metro de Universitat (L2) acogerá, desde el 15 de marzo hasta el 6 de abril, una exposición titulada Refugi. Quan el refugi és el subsòl,donde se reproduce una estación de metro de 1938 con los carteles y la señalización original de aquellos días, cuando la red de metro de Barcelona estaba compuesta por la línea 1, de Santa Eulàlia a Marina, y la línea 3, de Lesseps a Correus. "Las estaciones fueron clave para salvar vidas y sirvieron de refugio natural", explicó durante la presentación Sebastià Buenestado, de Transports Metropolitans de Barcelona. El objetivo de la exposición es sensibilizar a la población e invitar a la reflexión y a la recuperación de la memoria de un espacio que ayudó a salvar vidas", recordó Xavier

Domènech, historiador y comisario de la exposición junto con la historiadora Judit Pujadó. La muestra cuenta con otro espacio: L´estació del 2008: l´evolució de Barcelona i la guerra total,que recrea una estación del presente y aspira a ser un espacio de reflexión sobre la guerra a escala mundial, desde los bombardeos de Barcelona que fueron el preludio de lo que luego vivió Europa y el mundo hasta hoy.

Asimismo, el lunes 17 de marzo el Memorial Democràtic organiza un homenaje a las víctimas de los bombardeos en el Palau de la Generalitat con la presencia de los alcaldes de las poblaciones bombardeadas. Y por la noche, a las 22 h, el Club Coliseum acogerá el estreno del largometraje de Jesús Garay Mirant al cel,que recuerda la tragedia de marzo de 1938. También se ha presentado el portal de internet www. barcelonabombardejada. cat, que reúne informaciones sobre los bombardeos, testimonios y lista de víctimas, pues, según Xavier Domènech, "es importante salvar del olvido los nombres de las víctimas". Asimismo, la exposición itinerante Quan plovien bombes recorrerá Catalunya y distintas ciudades de Italia.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Un altre refugi de la Guerra Civil

Post by metring »

http://www.20minutos.es/noticia/422917/ ... io/guerra/

Técnicos de las obras del AVE hallan un refugio de la Guerra Civil en Barcelona

* Está situado entre las calles Mallorca y Clot.
* Los vecinos ya sabían de su existencia.
* Los arqueólogos están analizando el hallazgo.

Los técnicos de las obras del AVE que se realizan en las calles Mallorca y Clot de Barcelona se han encontrado con una pequeña sorpresa: un refugio de la Guerra Civil.

Los vecinos ya sabían que bajo el edificio situado bajo los números 662-672 de la calle Mallorca hay un refugio en perfecto estado. De hecho, ya se notificó a ADIF antes de iniciarse la obras.
Los vecinos ya sabían que bajo el edificio había un refugio antiaéreo

Arqueólogos de ADIF y expertos municipales están analizando el hallazgo. Los vecinos están de acuerdo en la conveniencia de conservarlo, pero temen que esto obligue a construir el túnel a mayor profundidad.

La Plataforma AVE pel litoral desea que un arqueólogo independiente analice el estado de esos restos y se tome una decisión consensuada, en presencia de la Asociación de vecinos del Clot y Camp del Arpa y de la plataforma.
User avatar
El LLOP
N9
N9
Posts: 1635
Joined: Tuesday 04/04/2006 18:34
Location: esperant via lliure

Re: Sobre refugis de la Guerra Civil i metro

Post by El LLOP »

reflotant aquest tema, se de bona tinta que hi ha un refugi de la guerra civil a les cotxeres de Santa Eulàlia que tenia dos accessos: un a l'exterior (ara tapiat) per als veins de la zona i l'altre a dins de les cotxeres pel personal de les mateixes. La persona que m'ho ha comentat, diu que quan ell va entar fa uns anys, ebcara hi havien els llits de ferro i latres estris. Em va dir que les escales d'accés eren de fusta i estaven molt malmeses, crec que el pas dels anys no ho haurà millorat.
Es podria treure alguna informació addicional al Consell Assesor?
User avatar
Alemany
N7
N7
Posts: 431
Joined: Sunday 12/07/2009 20:17
Location: Barcelona
Contact:

Re: Sobre refugis de la Guerra Civil i metro

Post by Alemany »

El LLOP wrote:reflotant aquest tema, se de bona tinta que hi ha un refugi de la guerra civil a les cotxeres de Santa Eulàlia que tenia dos accessos: un a l'exterior (ara tapiat) per als veins de la zona i l'altre a dins de les cotxeres pel personal de les mateixes. La persona que m'ho ha comentat, diu que quan ell va entar fa uns anys, ebcara hi havien els llits de ferro i latres estris. Em va dir que les escales d'accés eren de fusta i estaven molt malmeses, crec que el pas dels anys no ho haurà millorat.
Es podria treure alguna informació addicional al Consell Assesor?
És molt interessant saber que es va construïr un refugi a les instal·lacions del metro sense comptar els propis tunels o estacions que s'utilitzaven (i que penso que oferien una falsa sensació de seguretat). Entre papers he trobat tres dins de l'antic districte 7è (Sants-Montjuïc aproximadament) però que em temo que no corresponen amb el que comentes, senzillament perquè aquest ja es trobava al terme municipal de l'Hospitalet de Llobregat i només tinc dades dels de Barcelona.

Refugi nº782 - "Estació Magòria Barcelona F.C."
Refugi nº937 - "C. Torre Damians o López de Ayala-Metro Transversal"
Refugi nº1351 - "Carrer Alcolea, Túnel MZA"


No tinc més dades al respecte.
Què és alló??
User avatar
elbandero
N4
N4
Posts: 73
Joined: Sunday 16/08/2009 18:54

Re: Sobre refugis de la Guerra Civil i metro

Post by elbandero »

Hola,

He publicat al meu blog un petit post sobre la utilització de les estacions com a refugi, us deixo el link per si algu l'interesa:

http://redferroviariabcn.blogspot.com.e ... aereo.html

Respecte el refugi de la plaça Tetuan, del que es parla al inici del fil, us deixo l'enllaç a un blog dedicat al tema dels refugis en el que apareixen algunes imatges:

http://refugiosantiaereosdebarcelona.bl ... etuan.html
http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”