De l'
Avui:
El metro neteja cent grafits al dia als trens i les estacions
La lluita contra l'incivisme costa tres milions l'any
Transports Metropolitans de Barcelona fa campanya perquè es respectin els vidres renovats
El 2006 es van repintar 12.400 guixades als trens i 24.000 a les 121 estacions
Carles Sabaté
Els vidres de les finestres de mig metro de Barcelona s'han canviat durant l'últim trimestre i una nova campanya demana civisme als usuaris per tal que no les malmetin. Restaurar les ratllades i pintades de tota mena dels trens costa més d'1,3 milions l'any a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que en els darrers mesos ha substituït el vidre de les finestres de 77 combois. Aquesta ha estat l'última despesa de manteniment a la xarxa, que ha elevat la factura contra l'incivisme del 2006 als tres milions.
L'empresa de transport metropolità va netejar de pintades durant l'any passat els 129 trens de la xarxa i 121 estacions. La neteja de més de 200 vagons va fer que es saldés l'any passat amb 12.400 tags (guixades) esborrats. És a dir, TMB ha d'esborrar 34 guixades cada dia, de mitjana, dels seus trens. I 68, també de mitjana, de les estacions, entre mobiliari i parets, ja que se'n van treure 25.000 tags. En total, un centenar de guixades al dia.
Canvi de vidres
TMB ha substituït durant les últimes setmanes el vidre de les finestres dels combois de les línies 1, 2 i 3. Els vidres es protegeixen amb una capa fina de resina antiratllades provisional, que es pot substituir en cas de patir desperfectes i protegeix el gruix del vidre.
A la línia 5 els combois nous ja disposen de vidres protegits, mentre que els vells estan a punt de ser retirats. També els de la línia 4 es protegeixen, tenint en compte que els combois d'aquesta línia estan pendents de ser substituïts i que els models 1100 seran els següents de la xarxa a ser canviats. La despesa de protegir els vidres puja a 20.000 euros per comboi sencer, i pintar els vidres amb la capa química protectora, tres mil més.
Les guixades a les finestres amb claus o objectes metàl·lics obligaven, fins ara, a substituir els vidres. Per això s'ha optat per les capes protectores, ja que renovar-les resulta més barat.
Campanya
La campanya de promoció del civisme es du a terme en alguns trens de les tres línies en què s'han canviat els vidres. Els adhesius que s'enganxen als vidres dels cinc vagons porten dos missatges: "Aquests vidres són nous, cuidem-los entre tots", i "Aquests vidres són teus, cuida'ls". Els missatges busquen la "complicitat" dels usuaris, explica un portaveu de TMB.
A banda de la protecció a les finestres, la companyia va haver de substituir durant l'any passat el 30% dels plafons explicatius: més de dos mil metres quadrats de mapes de carrers i de la xarxa van ser recol·locats durant tot l'any.
La vigilància amb càmeres facilita el control dels grafiters. Però no resulta fàcil enxampar els incívics. Durant el 2006 les denúncies interposades per haver malmès materials públics van generar onze sentències condemnatòries. Els joves afectats han fet tasques de treball social substitutori o, sobretot, neteja dels mateixos materials que havien malmès.