Page 2 of 4
Posted: Wednesday 18/04/2007 1:31
by victorcasta
Jordi Freixas wrote:Oh collons!! I la infraestructura també!! Encara que la via connecti amb l'estat francès, fins al moment d'arribar a la frontera pertany a l'estat espanyol, en conseqüència, a la comunitat autònoma de Catalunya. O... és que potser la via de la SNCF que arriba a Portbou és de RFF?
A més, a la teva web hi ha una foto que vas fer entre Puigcerdà i La Tor de Querol, a on es veu clarament el canvi.
Veig que no entens res. Com crec que comprendràs, la Constitució Espanyola no té cap efecte entre la frontera hispanofrancesa i La Tor de Querol. Com tampoc tenen efecte les lleis franceses entre la frontera i Puigcerdà. Per garantir intercomunicació a ambdues bandes de la frontera i degut a que cap de les dues legislacions pot ser aplicada preferentment sobre l'altra, es van signar en el seu dia, uns convenis que estableixen com seran les possibles circulacions pel tram objecte del conveni (potser el tram del conveni és Puigcerdà - La Tour o potser és des de Ripoll, ho desconec, però podria ser). I si els convenis diuen, com bé diuen, que el titular ha de ser l'Estat, doncs serà així i punt. I si vols canviar-ho de titularitat, hauràs de fer seure al ministre de torn francès.
Els exemples que poses dels aeroports no són vàlids, doncs les pistes estan íntegrament en territori espanyol, i per tant no hi han convenis internacionals per a l'ús de les infraestructures.
I tant de Dret que presumeixes saber, hauries de saber que un tractat internacional prevaleix sobre les legislacions espanyola i francesa.
Posted: Wednesday 18/04/2007 1:59
by Jordi Freixas
victorcasta wrote:que el titular ha de ser l'Estat,
Però és que jo parteixo de la base de que la Generalitat és estat. Partint d'aquest principi, el problema hauria de quedar resolt. Que em diguis que hi han altres clausules al respecte? Doncs no sé. Jo no presumeixo pas de dret (la veritat, és que en sé més aviat poc) però crec recordar que una premisa bàsica sobre la qual se subjecta la legalitat vigent, és la de poguer interpretar les lleis segons convingui.
O sigui que des del principi de que la Generalitat és estat (com consta al present Estatut, i que imagino que a efectes legals deus ser igual per la resta d'estatuts), el tema d'un conveni entre estats no és excusa per no fer un traspàs. A més... inicialment el fil parlava d'un hipotètica conexió del cremallera de Nuria amb el Tren Groc. Un tram que si mai s'arribés a fer, encara s'ha de construir. I si es fa, serà a partir d'una linia que com a mínim ja porta una bona morterada d'anys sent de titularitat de la Generalitat de Catalunya.
Posted: Wednesday 18/04/2007 2:00
by Jordi Freixas
victorcasta wrote:que el titular ha de ser l'Estat,
Però és que jo parteixo de la base de que la Generalitat és estat. Partint d'aquest principi, el problema hauria de quedar resolt. Que em diguis que hi han altres clausules al respecte? Doncs no sé. Jo no presumeixo pas de dret (la veritat, és que en sé més aviat poc) però crec recordar que una premisa bàsica sobre la qual se subjecta la legalitat vigent, és la de poguer interpretar les lleis segons convingui.
O sigui que des del principi de que la Generalitat és estat (com consta al present Estatut, i que imagino que a efectes legals deus ser igual per la resta d'estatuts), el tema d'un conveni entre estats no és excusa per no fer un traspàs. A més... inicialment el fil parlava d'un hipotètica conexió del cremallera de Nuria amb el Tren Groc. Un tram que si mai s'arribés a fer, encara s'ha de construir. I si es fa, serà a partir d'una linia que com a mínim ja porta una bona morterada d'anys sent de titularitat de la Generalitat de Catalunya.
Posted: Wednesday 18/04/2007 2:21
by victorcasta
Jordi Freixas wrote:Però és que jo parteixo de la base de que la Generalitat és estat. Partint d'aquest principi, el problema hauria de quedar resolt. Que em diguis que hi han altres clausules al respecte? Doncs no sé. Jo no presumeixo pas de dret (la veritat, és que en sé més aviat poc) però crec recordar que una premisa bàsica sobre la qual se subjecta la legalitat vigent, és la de poguer interpretar les lleis segons convingui.
El principi al qual apel·les, que la Generalitat és Estat, no l'interpretes bé.
L'article 3.1 de l'Estatut diu:
"Les relacions de la Generalitat amb l'Estat es fonamenten en el principi de la lleialtat institucional mútua i es regeixen pel principi general segons el qual la Generalitat és Estat, pel principi d'autonomia, pel de bilateralitat i pel de multilateralitat."
I aquest article ve a dir que la Generalitat fa d'Estat en aquells termes que l'Estat ha cedit les seves competències al govern autonòmic.
Les lleis es poden interpretar segons convingui sempre i quan aquestes donin marge a més d'una interpretació.
Jordi Freixas wrote:O sigui que des del principi de que la Generalitat és estat (com consta al present Estatut, i que imagino que a efectes legals deus ser igual per la resta d'estatuts), el tema d'un conveni entre estats no és excusa per no fer un traspàs.
Però no estem parlant d'una llei, sinó d'un acord entre Espanya -i no Catalunya- i França. I aquest acord està sotmès al Dret Internacional. I si està sotmès al Dret Internacional, el 150.2 de la Constitució no hi pinta res.
Els trams entre Irún i Hendaia, entre Puigcerdà i La Tor de Querol i entre Portbou i Cervera, són
trams internacionals. Encara que la frontera passi entremig d'aquests trams, tot el tram està subjecte a un acord i a la seva vegada al Dret Internacional i no a la Constitució. I com he dit més amunt, si el Govern espanyol vol traspassar a la Generalitat el tram Puigcerdà - frontera francesa, haurà de fer seure al ministre francès corresponent i signar un altre acord. Si França no s'hi avingués, no seria possible el traspàs.
Posted: Wednesday 18/04/2007 2:39
by Jordi Freixas
Però si com tu mateix has dit, la Generalitat pot fer d'estat en els temes en que l'estat espanyol li otorga competències, no veig a on és el problema. Al cap i a la fi, el conveni seguiria sent entre els estats francès i espanyol.
Posted: Wednesday 18/04/2007 2:47
by victorcasta
De debò. No sé si no ho entens o no vols entendre-ho.
La Generalitat podrà assumir tantes competències de l'Estat com aquest vulgui transferir, però això no. Per què no? Perquè no és transferible. I per què no és transferible? Doncs perquè, ja em canso de repetir-ho,
són acords internacionals, on hi ha actua més d'un estat i, per tant, sotmesos al Dret Internacional i no al Dret Espanyol. I l'Estat espanyol no pot canviar res d'aquest conveni unilateralment, sinó que s'ha de posar d'acord amb França.
Si la Generalitat algun dia fos titular de la part corresponent a un tram internacional, no seria gràcies a una transferència de l'Estat, sinó a que la Generalitat i el Govern espanyol que haurien signat un altre conveni amb el Govern francès.
Posted: Wednesday 18/04/2007 2:54
by Jordi Freixas
Doncs a mi em sona més a excusa que altra cosa, què vols que et digui? Bé que en principi, el famós Estatut del 30 de Setembre de 2005 era constitucional i al final hi van acabar treient punts per "inconstitucionals". Però vaja, ara ja entrariem a parlar més de política que del que va el fil.
Posted: Wednesday 18/04/2007 8:53
by megapauer
Jordi Freixas wrote:victorcasta wrote:que el titular ha de ser l'Estat,
Però és que jo parteixo de la base de que la Generalitat és estat.
No siguem incongruents, perquè tots sabem que quan parlem de traspassos a la Generalitat és per no dependre de l'Estat. I ara resulta que sí és l'Estat.
Evidentment, forma part de l'infraestructura estatal, però tots volem que les coses que tingui la Generalitat les tingui per a que l'Estat no hi foti els dits.
Posted: Wednesday 18/04/2007 8:54
by megapauer
Jordi Freixas wrote:victorcasta wrote:que el titular ha de ser l'Estat,
Però és que jo parteixo de la base de que la Generalitat és estat.
No siguem incongruents, perquè tots sabem que quan parlem de traspassos a la Generalitat és per no dependre de l'Estat. I ara resulta que sí és l'Estat.
Evidentment, forma part de l'infraestructura estatal, però tots volem que les coses que tingui la Generalitat les tingui per a que l'Estat no hi foti els dits.
Posted: Wednesday 18/04/2007 21:39
by Jordi Freixas
Efectivamdent...
Posted: Thursday 19/04/2007 12:05
by entfe001
Jordi Freixas wrote:Però és que jo parteixo de la base de que la Generalitat és estat.
I partint de l'axioma que per un punt exterior a una recta hi passa més d'una recta paral·lela pots construir la geometria hiperbòlica.
Posted: Thursday 19/04/2007 17:10
by Jordi Freixas
Aquí el que passa és que alguns només volen ser constitucionalistes pels que a ells els interessa. I arriba un punt en que, o tots moros, o tots cristians. I no té més.
Posted: Thursday 19/04/2007 17:34
by aarongilp
Jordi Freixas wrote:Aquí el que passa és que alguns només volen ser constitucionalistes pels que a ells els interessa. I arriba un punt en que, o tots moros, o tots cristians. I no té més.
I n'hi ha d'altres que creuen que el que ells pensen està per damunt de totes les normes i convencions socials existents...
Posted: Thursday 19/04/2007 17:48
by Jordi Freixas
Sí sí
Posted: Thursday 19/04/2007 19:09
by liniadelRipollés
Per cert, on podríem trobar el conveni internacional d'explotació i comercial del tram Puigcerdà-La Tor?
Posted: Thursday 19/04/2007 19:12
by davida
Posted: Thursday 19/04/2007 20:12
by entfe001
Jordi Freixas wrote:Aquí el que passa és que alguns només volen ser constitucionalistes pels que a ells els interessa. I arriba un punt en que, o tots moros, o tots cristians. I no té més.
aarongilp wrote:I n'hi ha d'altres que creuen que el que ells pensen està per damunt de totes les normes i convencions socials existents...
fantito wrote:I d'altres que volen imposar els seus criteris per imperatiu genital al marge, ja no de les opinions dels demés, sino dels convenis adquirits per comú acord.
Jordi Freixas wrote:Sí sí
S'acosta la fi del món.
Posted: Thursday 19/04/2007 21:18
by Pere
Posted: Friday 20/04/2007 3:48
by Jordi Freixas
Bé, mentre arriba la fi del món... varies qüestions que he vist en aquest tractat:
Respecte a la doble via del tram Puigcerdà - La Tor de Querol, "cadascuna de les vies anirà destinada a la circulació en una direcció".
També segons aquest contracte, la via espanyola havia d'estar ja adaptada a ample europeu (estem parlant de l'any 1930).
Amb tot plegat, he llegit tota l'estona referències a les administracions espanyola i francesa, però no n'he vist ni una, que parlés ja no de RENFE o ADIF; és que ni a la companyia Norte!!!
Si això és el famós conveni... home (i fins i tot deixant de banda el tema de les competències), com a mínim farien alguna cosa més actualitzada i sense contradiccions, no?
Posted: Friday 20/04/2007 14:38
by Jordi Freixas
Ingènu ho sóc en la meva mesura, però no sóc idiota.
fantito wrote:Jordi Freixas wrote:Respecte a la doble via del tram Puigcerdà - La Tor de Querol, "cadascuna de les vies anirà destinada a la circulació en una direcció".
Això també passa entre Irún i Hendaia, i entre Portbou i Cervera. Els trens espanyols acaben a Hendaia o Cervera i comencen a Irún o Portbou. En el cas de Puigcerdà és França la que no compleix el tractat.
Ja sé com va el tema, però torno a repetir el fragment que m'ha cridat concretament l'atenció: "cadascuna de les vies anirà destinada
a la circulació en una direcció".
Potser és que no estic gaire al dia però que jo recordi, cadascuna de les dues vies és d'un ample diferent
fantito wrote:Jordi Freixas wrote:També segons aquest contracte, la via espanyola havia d'estar ja adaptada a ample europeu (estem parlant de l'any 1930).
Obres que ja van començar amb les quals es va canviar la totalitat dels ponts metàl·lics de la línia per adaptar-los a l'ample internacional. Però va venir el de les rebaixes i tot es va acabar.
Ja, però resulta que aquest contracte se suposa que havent "superat" la dictadura, segueix estant vigent.
fantito wrote:Jordi Freixas wrote:Amb tot plegat, he llegit tota l'estona referències a les administracions espanyola i francesa, però no n'he vist ni una, que parlés ja no de RENFE o ADIF; és que ni a la companyia Norte!!!
A lo millor te a veure en el fet que de Ripoll a Puigcerdà i la Tor la línia pertanyia a l'Estat i no a Norte.
Igualment. Aquest contracte no fa cap referència esepecífica a la titularitat de la infraestructura.
fantito wrote:Jordi Freixas wrote:Si això és el famós conveni... home (i fins i tot deixant de banda el tema de les competències), com a mínim farien alguna cosa més actualitzada i sense contradiccions, no?
I no se t'ha ocorregut pensar que, ja que l'article que has llegit va ser publicat l'any 1929, ningú s'ha recordat a actualitzar-lo. Ja va bé que vagis d'ingenu, però tant?
No és pas que hagi pensat o deixat de pensar res en aquest sentit, però resulta que és el contracte que m'has posat pr justificar-me que IferCat (al tractar-se d'un administrador autonòmic) no es podria fer càrrec dels trams fronterers de Catalunya.