Page 2 of 3

Posted: Sunday 15/07/2007 0:46
by 437.001
Home, de fet, a les estacions de Llançà, Colera, Portbou i Figueres hi puja un cert nombre de viatgers en direcció Perpinyà degut al nombre de residents francesos a la zona.

Es dóna una falta de coordinació a totes les línies internacionals de RENFE (que no d´Euskotren) bastant greu.

Només cal mirar els fabulosos horaris de Salamanca-Portugal, Cáceres-Portugal, Tui-Portugal...
I només cal mirar que al País Basc, amb el gran nombre de persones que travessen la frontera cada dia (molt més gran que a Portbou, ja que hi ha molts bascos del sud que viuen a Biarritz o Hendaia pel preu de la vivenda d´aquest país), és Irun i no Hendaia la terminal de rodalies (no és estúpid?).

Menys mal que l´enllaç amb Irun i Sant Sebastià l´assegura Euskotren amb el Topo...

Seria interessant de totes maneres, de comparar els enllaços i correspondències de la RFF/SNCF amb altres països fronterers (amb Itàlia a Menton/Ventimiglia, amb Alemanya a Estrasburg/Kehl, amb Suissa a Mulhouse/Basilea i Annemasse/Ginebra, amb Luxemburg a Thionville/Luxemburg...), perquè tinc l´estranya impressió que aquests mals enllaços, només passen a Espanya, degut a la RENFE.

Estaria bé que m´equivoqués...

Re: Menudències de la terminologia

Posted: Sunday 15/07/2007 17:30
by Jordi Freixas
victorcasta wrote:No. Però converteix un Civia en un tren bitensió i canvia-li els bogis per uns de Brava.

Tot és una qüestió de voluntat, esclar, però dubto molt que ningú a Renfe volgués fer-li aquestes adaptacions. A més, no només és voluntat de Renfe, sinó que també ho és de la SNCF/RFF... I si dubto molt que Renfe volgués fer alguna cosa així, dubto més encara que la SNCF/RFF posi de la seva part per permetre aquestes circulacions.
Evidentment, abans que res és una qüestió de voluntat. Però no oblidis que el Civia, per començar és del mateix fabricant que l'Alvia; un tren amb bogis brava, i bitensió.

Posted: Sunday 15/07/2007 19:33
by aarongilp
437.001 wrote:Seria interessant de totes maneres, de comparar els enllaços i correspondències de la RFF/SNCF amb altres països fronterers (amb Itàlia a Menton/Ventimiglia, amb Alemanya a Estrasburg/Kehl, amb Suissa a Mulhouse/Basilea i Annemasse/Ginebra, amb Luxemburg a Thionville/Luxemburg...), perquè tinc l´estranya impressió que aquests mals enllaços, només passen a Espanya, degut a la RENFE.

Estaria bé que m´equivoqués...
Pel que conec de les travessies frontereres de la SNCF, la pitjor és, sens dubte, amb Espanya. De les que has anomenat, la frontera Strasbourg/Kehl té l'anomenat "Metrolor", que se sol fer amb X73900 (adaptats a la senyalització alemanya), amb una cadencia de 10 o 11 al dia. A Ventimiglia hi acaben molts TER, GL i uns quants TGV's (si no segueixen a Milano). A Mulhouse/Basel també hi acaben força TER i GL, tot i que no tants com a Ventimiglia. A Annemasse / Geneve hi arriben uns quants TER (és la conexió amb Bellegarde) però per l'altre costat, des de Lyon directe, n'arriben més, de TER, així com força GL i TGV's. Finalment, la de Luxembourg té un servei cadenciat cada hora (em sembla) des de Thionville i Metz. En canvi, amb Espanya la frontera més activa és la d'Irun/Hendaye, ja que les altres o no tenen trens (Canfranc) o bé en tenen poquissims (Portbou/Cerbère i Latour/Puigcerdà).

Què?

Posted: Sunday 15/07/2007 23:35
by JaMiRo!
Civia d'ample variable???!!! :x

Re: Què?

Posted: Monday 16/07/2007 1:09
by victorcasta
JaMiRo! wrote:Civia d'ample variable???!!! :x
Sí, tu... el que s'ha de sentir...

Posted: Monday 16/07/2007 1:25
by Jordi Freixas
No acabo d'entendre aquests escarafalls tinguent en compte que estariem parlant d'un servei de Rodalies / Regionals. Em sembla que el Civia seria un bon tren per aquest servei. Evidentment, necessitaria rodes amb sistema de rodadura desplaçable per poguer continuar fins a Perpinyà i viceversa.

Posted: Monday 16/07/2007 2:05
by Pere
Jordi Freixas wrote:No acabo d'entendre aquests escarafalls tinguent en compte que estariem parlant d'un servei de Rodalies / Regionals. Em sembla que el Civia seria un bon tren per aquest servei. Evidentment, necessitaria rodes amb sistema de rodadura desplaçable per poguer continuar fins a Perpinyà i viceversa.
No has entès que el problema no només és l'ample de via ?
:boig2

Posted: Monday 16/07/2007 2:26
by Jordi Freixas
Sí. He entès que això no es pot fer per la senzilla raó de que a una serie de polítics no els hi dóna la ops! gana. Simplement.

Posted: Monday 16/07/2007 8:38
by awe
· I perquè s'hauria d'homologar a França, cosa que podria trigar anys.

· I perquè hauria d'ésser bitensió, i adaptar un tren com el Cívia carregat d'electrònica a una tensió diferenta no és gens senzill. No és com amb els trens reostàtics d'abans, en aquells temps sí que era més fàcil. Amb el Cívia també n'hi podria haver per temps.

· I perquè al fer tants canvis al Cívia també s'hauria d'homologar per l'Adif. I tornem a perdre temps.

· I perquè s'hauria d'instal·lar un canviador d'ample nou pel BRAVA, cosa que també podria trigar anys en tràmits burocràtics.

· I perquè s'hauria de traslladar a Figueres tota la infrastructura de canvi d'eixos de Transfesa i de transbordament de càrrega Renfe-SNCF, causant interrupcions al tràfic internacional de mercaderies (que si ara ja està a precari, només li faltaria això). Això es podria evitar instal·lant tercer carril, però aquesta solució és dolenta. Dona un desgast molt desigual dels carrils i l'Adif només l'accepta en casos puntuals. Per posar regionals Figueres-Perpinya dubto moltíssim que ho accepti.

· I perquè el Govern de l'Estat ja ha fet prou el ridícul havent de pagar a TP-Ferro per no tenir enllestida la LAV de Figueres a temps com per que a sobre també hagi d'indemnitzar a TP Ferro a causa de canviar l'ample de Figueres-Portbou per posar-hi regionals.

I tot plegat, perquè? Per no coordinar bé els horaris a la frontera. Tot aquest monumental merder i tanta despesa per no coordinar bé uns horaris???? Au va, no fotem.

Tot això s'arregla amb una entesa política dels governs de Midi-Pyrennées i de Catalunya, una reunió d'aquelles d'una hora de treball i de tres hores de menjar i beure bé. La Renfe i la SNCF segur que crearien horaris amb enllaços a la frontera si els polítics tant catalans com francesos s'hi posessin una miqueta.

Posted: Monday 16/07/2007 10:09
by entfe001
Voto per a la incorporació d'aquesta emoticona, crec que pot resultar molt útil donat alguns fils.

Image

Ah, i aquesta també:

Image

Posted: Monday 16/07/2007 12:49
by genissimon
awe wrote:· I perquè s'hauria d'homologar a França, cosa que podria trigar anys.

· I perquè hauria d'ésser bitensió, i adaptar un tren com el Cívia carregat d'electrònica a una tensió diferenta no és gens senzill. No és com amb els trens reostàtics d'abans, en aquells temps sí que era més fàcil. Amb el Cívia també n'hi podria haver per temps.
Amb els actuals sistemes d'electrònica de potència és, fins i tot més fàcil que abans. Mira't l'esquema de la 252 o bé dels AVE-100.
awe wrote:· I perquè al fer tants canvis al Cívia també s'hauria d'homologar per l'Adif. I tornem a perdre temps.

· I perquè s'hauria d'instal·lar un canviador d'ample nou pel BRAVA, cosa que també podria trigar anys en tràmits burocràtics.

· I perquè s'hauria de traslladar a Figueres tota la infrastructura de canvi d'eixos de Transfesa i de transbordament de càrrega Renfe-SNCF, causant interrupcions al tràfic internacional de mercaderies (que si ara ja està a precari, només li faltaria això). Això es podria evitar instal·lant tercer carril, però aquesta solució és dolenta. Dona un desgast molt desigual dels carrils i l'Adif només l'accepta en casos puntuals. Per posar regionals Figueres-Perpinya dubto moltíssim que ho accepti.
Es pot passar a Vilamalla, on ja hi ha ramal ferroviari i, crec, espai suficient.
awe wrote:· I perquè el Govern de l'Estat ja ha fet prou el ridícul havent de pagar a TP-Ferro per no tenir enllestida la LAV de Figueres a temps com per que a sobre també hagi d'indemnitzar a TP Ferro a causa de canviar l'ample de Figueres-Portbou per posar-hi regionals.

I tot plegat, perquè? Per no coordinar bé els horaris a la frontera. Tot aquest monumental merder i tanta despesa per no coordinar bé uns horaris???? Au va, no fotem.

Tot això s'arregla amb una entesa política dels governs de Midi-Pyrennées i de Catalunya, una reunió d'aquelles d'una hora de treball i de tres hores de menjar i beure bé. La Renfe i la SNCF segur que crearien horaris amb enllaços a la frontera si els polítics tant catalans com francesos s'hi posessin una miqueta.
El problema és

1.- que les decisions s'han de prendre a gairebé 800 Kms de Portbou i a 900 de Cervera.

2.- que a ningú no li importa gens el que li passi a aquest "cul de món" fronterer per la costa, sobretot parlant ferroviàriament.

De tota manera, per fer una prova pilot es poden posar trens talgo RD amb canvi de locomotora a la frontera.

I, si la cosa prospera, es poden estudiar solucions més elaborades com la adaptació a tritensió d'unitats tipus talgo 130 però més curtes.

Salut !!

Posted: Monday 16/07/2007 14:48
by awe
genissimon wrote:Amb els actuals sistemes d'electrònica de potència és, fins i tot més fàcil que abans. Mira't l'esquema de la 252 o bé dels AVE-100.
Les 252 i els sèrie 100 són, o bé 25kV, o bé 3kV, però no són 3kV/1,5kV, que és el que caldria per fer Figueres-Perpinyà per línia convencional. Per canviar-los de tensió a 1500V cal passar per taller. A més a més, la 252 és una locomotora, i el 100 és un tren amb tractores. En tots dos casos hi ha espai per instal·lar els equips addicionals per funcionar en una tensió o una altra. En un Cívia, no tinc pas tan clar que hi hagi el lloc per posar uns aparells que poden ser voluminosos.

Si em dius a on puc veure aquests esquemes que esmentes me'ls miraré amb molt d'interès. Ara però, et diré que tot el que no té electrònica té unes toleràncies en quant al rang de tensions admissibles molt més ample. Les granotes d'FGC funcionen bé amb qualsevol tensió entre 900 i 1500 Volts. Posa una 111 a 900 Volts i no funcionarà; l'electrònica necessita la seva tensió exacta o molt aproximada.

Si, malgrat tot, és més fàcil convertir un Cívia en bitensió que una locomotora, llavors demano disculpes per persistir en el meu error.
genissimon wrote:Es pot passar a Vilamalla, on ja hi ha ramal ferroviari i, crec, espai suficient.
Tant és. El problema no és l'espai. Els problemes continuen éssent els mateixos, que es faci a Vilamalla o a Figueres: trasllat de tota la infrastructura de mercaderies desde Portbou i Cerbère fins a Figueres, Vilamalla, Camallera, Sant Jordi Desvalls, o on sigui.
genissimon wrote:El problema és

1.- que les decisions s'han de prendre a gairebé 800 Kms de Portbou i a 900 de Cervera.

2.- que a ningú no li importa gens el que li passi a aquest "cul de món" fronterer per la costa, sobretot parlant ferroviàriament.

De tota manera, per fer una prova pilot es poden posar trens talgo RD amb canvi de locomotora a la frontera.

I, si la cosa prospera, es poden estudiar solucions més elaborades com la adaptació a tritensió d'unitats tipus talgo 130 però més curtes.
Sí, hi estic molt d'acord. No obstant, si hi ha d'haver 130's, fóra més llògic oferir Perpinyà-Figueres pel túnel del Perthus, i deixar la línia lenta per MD amb enllaç oficial Renfe/SNCF a la frontera, sense haver de canviar res de res.

Posted: Monday 16/07/2007 14:57
by aarongilp
Eduard, els 100 i les 252 sí són bitensions, o si més no ho eren en ser comprades. Els 100 durant molt de temps van circular sota 3000V. a l'entrada d'Atocha i Santa Justa, així com les 252 AVE. De fet, les 252 bitensions eren fins la 031, tot i que si no m'equivoco les han capat, tant a les 252, com als 100. Això sí, no han pas tret els equips, pel que fer-los circular a diferent tensió és cosa de minuts (espero).

Posted: Monday 16/07/2007 16:08
by awe
Hola Aaron, sí que són bitensió, però és que m'he explicat fatal, tan malament com he pogut.

Aquests trens sí que son bitensió 25000V/3000V, però no són bitensió 1500V/3000V, que és el que caldria per fer Figueres-Perpinyà. Per ser 1500/3000 han de passar per taller. Ja he editat el meu post per que s'entengui el que volia dir.

Amb tot, la 252 la podem descartar per no estar homologada. El 100 sí que està homologat, és més, a França prou bé que circula sota 1500V. No crec que sigui el tren adequat per fer regionals, i si se li ha de posar BRAVAs tornem al tema de la homologació. Tampoc no sé si el 100 és un tren articulat o no, però si sí que n'és llavors no sé si els BRAVA s'hi avindrien. No obstant, el 100 al menys sembla una opció viable.

Però… en sobren? És a dir, n'hi hauria de disponibles per fer regionals? Encara que n'hi hagués seria moooolt difícil posar-los a fer Mitja Distància, perquè a les línies AVE o al Corredor Mediterrani se'ls treu un bon rendiment econòmic. I si hem de posar sèries 100 a fer Figueres-Perpinyà, llavors fóra més llògic donar el servei per la línia de TP-Ferro (mateix cas que amb els 130), aprofitant la LAV i les característiques del material.

Continuü veient massa problemes i massa trasvals, comparat amb la senzillesa que representaria que la SNCF i la Renfe es posessin d'acord per coordinar els seus respectius trens a la frontera.

Posted: Monday 16/07/2007 16:37
by aarongilp
Evidentment. Jo sóc partidari de que, ara per ara, s'agilitzin els transbordaments a la frontera. Ara bé, a mi no em faria pas cap mal un servei transfronterer regional, o bé la degradació del Talgo a Regional i ampliació de freqüències. De fet, establint un ordre de prioritats, el primer que caldria fer és millorar el transbordament. Després, establir un servei Talgo (podent ser el Catalan Talgo o un altre) en servei regional, amb un parell o tres de sortides diàries. Per això es necessitarien dues branques Talgo, el major escull per aquesta idea. I més tard, establir serveis regionals per LGV complementats amb un dels dos primers passos.

Posted: Monday 16/07/2007 16:43
by awe
Sí, estic totalment d'acord. Seria un sanejament i una dignificació de l'enllaç Portbou/Cervera que ara per ara és penós.

De branques de Talgo III RD n'hi haurà de sobres tard o d'hora, però més aviat d'hora que tard. Ja sé que aquest tren és una antiqualla, però ben reformat i en servei de Regionals pot ésser un tren ben digne. Molt més que no pas el que n'és ara em els serveis que fa.

Edito per fer volar coloms una miqueta. Aquests nous serveis Talgo Mitja Distància dels que parlem serien una bona opció per complementar l'oferta de CEX, que a certes hores va a petar de gent fins el Scharfenberg. Podrien aturar-se a Passeig de Gràcia, amb el generador engegat? No ho sé, potser seria una cambra de gas, però recordo que fa uns 25 anys (fa 25 anys!!! quin horror…) el Talgo de París hi feia parada. Potser es podrien suprimir algunes parades entre Girona i Barcelona a primera hora del matí i a l'última de la tarda. Les tardes de diumenge en temporada d'estiu aniria ben plè.

CEX amb enllaç i Talgo Mitja Distància amb alguna parada menys. M'agrada l'opció.

Posted: Monday 16/07/2007 17:08
by aarongilp
Eduard, de branques Talgo III RD només n'hi ha una, així que molt no hi podem comptar. (n'hi havia dues però l'altra em sembla que està desaparecida en combate).

Utilitzant una branca Talgo com a Regional pots fer dues coses. La primera seria establir un servei semi-directe (el que entendriem per Interregional) entre Barcelona i Narbonne. La segona, pensant en la manera de fer francesa, seria establir serveis Girona - Figueres - Perpignan - Narbonne amb parada a totes o quasi totes. Per fer volar coloms això està molt bé, però si fos realitat seria millor.

Posted: Monday 16/07/2007 19:27
by entfe001
Havent només un T3RD, si volem que faci més viatges potser ens hauríem de plantejar un Figueres - Perpinyà parant a totes les estacions, considerant que és a les poblacions intermèdies on pot haver-hi més interès a saltar els Pirineus. Per a poblacions més llunyanes ja tindrem el TAV amb parada tant a Figueres (bé, a Vilafant) com a Perpinyà, on es podria enllaçar a un TER o a aquest mateix servei llançadora transfronterer. Hem de considerar que a menys recorregut més possibilitat de rotació de material i, per tant, més vegades que creuarà la frontera.

Suposant que el trajecte es fes en tres hores (que em sembla excessiu, però directe esmerça avui dia 2h15') podries fer quatre viatges al dia. El problema vindrà en decidir si primer ha de fer Figueres - Perpinyà o l'invers. Un altre problema seria el del manteniment de l'andròmina, que passaria a circular dotze hores diàries en lloc de les nou actuals.

L'altra possibilitat passaria per rescatar el material del Mare Nostrum, però la veig bastant més remota.

P.S: Tampoc hem considerat un altre problema de la frontera, els controls de la Policia Nacional.

Posted: Monday 16/07/2007 19:35
by orique
aarongilp wrote:Eduard, de branques Talgo III RD només n'hi ha una, així que molt no hi podem comptar. (n'hi havia dues però l'altra em sembla que està desaparecida en combate).
L'altra branca era la que feia el Madrid Badajoz i que va desaparèixer fa un temps ja. Ara es troba a Can Tunis feta pols i grafitejada...

Posted: Tuesday 17/07/2007 0:17
by awe
Ostres! Només una? Només queda un T3RD? Uf, no m'ho pensava pas. Bé, la meva proposta queda eliminada. Si hem de trobar un altre Talgo per fer Perpinyà-Girona també costarà, perquè haurà d'ésser sèrie VI.

Per cert, si el tren comencés o terminés a l'aeroport de Girona tindria clientela assegurada. Déu n'hi do quanta gent de Perpinyà se'n va a l'aeroport de Girona a volar amb Ryanair al llarg de l'any. I és que a més a més seria un tràfic contant durant l'any. Cada vegada que he volat amb Ryanair a Londres (que ha estat entre un i dos cops per setmana durant tot l'hivern i bona part de la primavera) hi havia gent que parlava francès amb aquell accent tan fort de Perpinyà. I si hi connectéssin l'AVE, Girona segur que seria el segon aeroport de Perpinyà, i fins i tot potser també de Toulouse.

Salutacions, Eduard.