Surt a informació pública el Pla director de l’aeroport d’Alguaire
• El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) publica avui el Pla director de l’Aeroport d’Alguaire. El document recull els principals objectius que ha d’assolir aquest nou aeroport que comptarà amb una inversió de 42,5 MEUR i l’objectiu d’assolir 400.000 viatgers i 6.000 tones de transport de mercaderies anuals. A més de connectar internacionalment les comarques de Ponent, la nova infraestructura aeroportuària dinamitzarà l’entorn socioeconòmic de la zona. Aquesta actuació suposa la primera construcció d’un aeroport per part de la Generalitat.
La ubicació d’un aeroport a les proximitats de Lleida parteix de les prioritats del Govern en matèria d’equilibri territorial i diversificació econòmica. L’objectiu és que els ciutadans de tots els territoris del país puguin tenir accés a serveis aeroportuaris en la seva demarcació. Així, es potencia la xarxa de comunicacions aèries i es diversifica l’economia. Cal tenir en compte que la presència d’un aeroport genera activitat econòmica al seu entorn com ara la indústria associada al manteniment dels avions, les activitats logístiques derivades de la presència de vols, escoles de vol o serveis de missatgeria aèria.
El pla director de l’aeroport d’Alguaire serà sotmès a exposició pública des d’avui durant un període de 30 dies. Les al·legacions que rebi el pla s’afegiran als informes d’Aviació Civil, del Departament de Medi Ambient i de l’Ajuntament d’Alguaire per a l’aprovació definitiva que es preveu per al primer semestre del 2006.
Així, durant el 2006, s’impulsaran els diferents tràmits i es desplegaran els estudis per desenvolupar el futur aeroport d’Alguaire. En aquest sentit, són a punt d’adjudicar-se la redacció de l’estudi informatiu i la d’impacte ambiental de l’aeroport. D’altra banda, recentment s’ha aprovat el Pla especial urbanístic de l’aeroport d’Alguaire.
Objectiu: crear un aeroport regional
El pla director de l’Aeroport d’Alguaire recull les línies estratègiques del futur aeroport per tal de marcar el seu desenvolupament en un període de 15-20 anys. L’objectiu del Govern és crear a la zona de ponent un aeroport regional per donar servei tant de passatgers com logístic a la demarcació.
Es considera aeroport regional aquell que abasta qualsevol distància a escala europea. A Catalunya hi ha exemples com l’aeroport de Reus o el de Girona. Altres aeroports europeus de les mateixes característiques són el de Lió, Niça, Torí, Florència, Lutton o Newcastle, entre altres. L’aeroport d’Alguaire té l’objectiu de complir per a les comarques de Ponent una funció similar a la d’aquests aeroports per a les seves zones d’influència.
En línies generals, el Pla director recull l’estudi de la demanda, fa pronòstics de trànsit de viatgers i mercaderies i planteja les infraestructures de comunicació necessàries per al correcte funcionament de l’aeroport.
400.000 passatgers i 6.000 tones de mercaderies l’any
D’aquesta manera, el Pla director determina que la instal·lació aeroportuària tindrà rang d’aeroport regional i, per tant, serà apta per acollir trànsit comercial procedent de la seva àrea d’influència. Aquesta abarcaria des dels aeroports pròxims com el de Bilbao, València i els del sud de França fins als aeroports més allunyats del conjunt d’Europa. El tipus d’avions que poden fer ús d’aquest aeroport són els avions comercials de passatgers de capacitat mitjana (Airbus 320, Boeing 737, etc.).
L’aeroport té una doble vocació: el transport de viatgers i el de mercaderies.
- Transport de viatgers: es preveu que aquest aeroport podrà donar servei a diverses tipologies d’usuaris com els habitants de les comarques de ponent, els habitants d’altres zones de Catalunya i Aragó, el turisme de l’esquí i l’esport d’aventura i els viatges de negocis (fires, congressos, etc.). En aquest sentit, es preveu que aquest aeroport pugui assolir els 400.000 passatgers.
- Transport de mercaderies: l’aeroport acollirà un transport de mercaderies de tipus mitjà amb serveis de paqueteria, missatgeria, productes peribles i terciaris. D’aquesta manera, es preveu assolir 6.000 tones anuals de mercaderies.
Més endavant, l’elaboració de l’estudi de viabilitat econòmica perfilarà amb més detall aquestes previsions de capacitat de l’aeroport en la gestió de passatgers i mercaderies.
Una inversió de 42,5 MEUR
El Pla director preveu una inversió de 42,5 MEUR per a la construcció de l’aeroport. Del conjunt de la inversió, les partides més importants es destinaran a les obres del camp de vol i de la terminal (43%) i a la compra d’equips, instal·lacions aeronàutiques i material auxiliar i mòbil (26%). La resta de la inversió recau en les actuacions en infraestructures no aeroportuàries com l’adquisició dels terrenys, vials de superfície per als accessos i escomeses generals a l’aeroport.
Es preveu que el temps d’execució d’aquesta fase serà d’uns 20 mesos.
Reserva d’espai
El Pla especial per a la delimitació de sòl de l’àmbit de l’aeroport d’Alguaire que s’ha aprovat recentment és el que determina la reserva d’espai necessària per l’aeroport.
Es preveu que l’àmbit d’afectació de l’aeroport, situat a l’altiplà d’Alguaire, tingui una superfície aproximada de 366,98 hectàrees i una forma allargada, de 4.800 metres de longitud per 1.300 metres en el punt més ample.
L’àrea destinada al moviment d’aeronaus i la d’activitats aeroportuàries ocuparà unes 167,5 hectàrees del total del terreny que s’adquireixi.
El nou aeroport
El Pla director defineix un Sistema General Aeroportuari que s’estructura en dues grans àrees, depenent de les activitats assignades: la zona de moviment d’avions i la zona d’activitats aeroportuàries.
Zona de moviment d’avions
Conté els espais i superfícies emprats per les aeronaus en el seus moviments d’aterratge, enlairament, circulació en rodament i estacionament. Es preveu una superfície estimada de 11,46 ha
Està constituït per:
- Camp de vols: pista de 2.000 metres de longitud i 30 metres d’amplada i els diversos accessos a la zona d’enlairament.
- Plataforma d’estacionament d’aeronaus.
- Zones previstes per a la ubicació d’instal·lacions auxiliars, com els sistemes d’ajuda a la navegació aèria.
- Torre de control de 25 metres d’alçada i 300 metres quadrats de superfície total.
Gràfic general de l’aeroport
Zona d’activitats aeroportuàries
Conté infraestructures, instal·lacions i edificacions per on circulen passatgers i mercaderies abans i després de ser a l’avió.
- Zona de passatgers: integra la terminal i les infraestructures, instal·lacions i edificacions relacionats amb el trànsit de passatgers des de l’accés a l’àmbit aeroportuari fins a l’embarcament a l’aeronau. Aquesta zona té una superfície estimada de 7 ha.
- Zona de càrrega: acull les infraestructures instal·lacions, edificacions i serveis destinats al transport aeri de mercaderies. Té una superfície estimada de 5,19 ha.
- Zona de serveis: integra les infraestructures, instal·lacions, edificacions i serveis destinats al funcionament intern de l’aeroport i a activitats relacionades amb el transport aeri d’aeronaus no comercials (aerotaxis, aviació privada i esportiva i altres serveis). La superfície estimada és d’1,46 ha.
- Zona de proveïment energètic: inclou les infraestructures energètiques bàsiques per al funcionament de l’aeroport. Superfície aproximada 3,6 ha.
- Zona aparcament: un aparcament per a vehicles amb una superfície de 8.000 m2 i capacitat per a uns 400 vehicles.
Gràfic detallat de les diverses zones de l’aeroport
L’aeroport i les vies de comunicació
Una de les principals característiques dels aeroports és la connectivitat amb les principals vies de comunicació de la zona on s’ubiquen. Garantir un bon accés dels usuaris i una eficaç distribució de les mercaderies és imprescindible per a la viabilitat d’una infraestructura d’aquestes característiques.
Així doncs, el pla director també pren en consideració altres infraestructures que existeixen a l’entorn de l’aeroport o es preveuen construir en el futur. D’aquesta manera, el pla incorpora la integració de l’aeroport amb la xarxa viària mitjançant la seva connexió tant amb l’actual carretera N-230 com amb la traça de la futura autovia A-14, que ha de substituir-la funcionalment com a via ràpida de gran capacitat entre Lleida i l’Alt Pirineu i Aran.
Ortofotomapa de situació de l’aeroport i els accessos
--
Gencat.net