Re: Museu del Carro Eléctrico a Porto (Portugal)
Posted: Monday 12/10/2009 3:38
Hi tingut l'ocasió de visitar la setmana pasada aquest museo.
Hi ha una col.lecció de 18 tramvias i remolcs, un troleibus, i un Mercedes Cítaro d'hidrogen, igual que el de Barcelona.
Es trova situat a unas antigas cotxeres al marge del riu Duero a Porto.
Just al costat del museo, hi han las cotxeres dels "electricos" que encara estan en funcionament, o sigui, de las línias 1, 18, 24 i el turistic (que fa un circuit turistic en tramvía). En aquestas cotxeres hi quedan una vintena d'autobusos i tramvías pendents de restaurar, si be no son visitables (vaig demanar per entrar per fer fotos i no em van deixar), si be sembla que l'estat de conservació es bó al estar sobre cobert, per lo que es veu desde fora la cotxera.
Fent una mica d'historia, els primers tramvías de caballs van circular al 1872, sent electrificats posteriorment. Al 1911 un accident greu: un tramvía descarrila a una curva i va a parar al riu Duero, amb 14 morts. Al 1958 hi había 80 km. de xarxa i 191 tramvías. I a partir de 1959 tancan las primeras línias fins a 1996 que tanca l'última.
A partir del 2002 comença a funcionar el metro (que a la realitat es un tramvía o bé un tren-tram que nomes te 3 o 4 estacions soterradas, i la resta va per l'exterior per carrers normals i amb algunas seccions per via reservada). Es restableixan las indicadas línias de tramvies 1, 18 i 22 amb vehicles antics restaurats (com el tramvía blau), fent un recoregut per el marge del riu (1), per el centre històric (22), i del centre históric al riu (18).
El funcionament actual d'aquestas línias es totalment irregular, doncs tenen una frecuencia de 30 minuts i nomes funcionan de las 9,00 a las 18,00, amb constants retarts per el mal aparcament de cotxes que invadeixan las vías, i per l'antiguetat dels vehicles e instalacions. Jo mateix vaig patir un retard per culpa de un tramvía que no remuntaba una pujada al estar la vía mullada per la pluja i haber-hi fullas dels arbres.
Semble que nomes ho conservin per l'us turistic, ja que per transport convencional a mes del metro (tramvía), hi ha una bona xarxa d'autobusos que per cert sempre van plens a tope.
Com a cosas bonas de la xarxa de busos, dir que al igual que a moltes ciutats europeas, a totes las paradas hi ha l'horari exacte de pas de cada línia, i que es cumpleix en un 90%.
També com a curiositat que totes las línias que van al mateix barri desde el centre portan la mateixa numeracio: las línias 5XX a Matosinhos, la 6XX al Aeroport las 9XX a Vila Nova de Gaiá, las 3XX son circulars, i aixi sucesivament, lo que facilita la comprensió al usuari.
Hi ha una col.lecció de 18 tramvias i remolcs, un troleibus, i un Mercedes Cítaro d'hidrogen, igual que el de Barcelona.
Es trova situat a unas antigas cotxeres al marge del riu Duero a Porto.
Just al costat del museo, hi han las cotxeres dels "electricos" que encara estan en funcionament, o sigui, de las línias 1, 18, 24 i el turistic (que fa un circuit turistic en tramvía). En aquestas cotxeres hi quedan una vintena d'autobusos i tramvías pendents de restaurar, si be no son visitables (vaig demanar per entrar per fer fotos i no em van deixar), si be sembla que l'estat de conservació es bó al estar sobre cobert, per lo que es veu desde fora la cotxera.
Fent una mica d'historia, els primers tramvías de caballs van circular al 1872, sent electrificats posteriorment. Al 1911 un accident greu: un tramvía descarrila a una curva i va a parar al riu Duero, amb 14 morts. Al 1958 hi había 80 km. de xarxa i 191 tramvías. I a partir de 1959 tancan las primeras línias fins a 1996 que tanca l'última.
A partir del 2002 comença a funcionar el metro (que a la realitat es un tramvía o bé un tren-tram que nomes te 3 o 4 estacions soterradas, i la resta va per l'exterior per carrers normals i amb algunas seccions per via reservada). Es restableixan las indicadas línias de tramvies 1, 18 i 22 amb vehicles antics restaurats (com el tramvía blau), fent un recoregut per el marge del riu (1), per el centre històric (22), i del centre históric al riu (18).
El funcionament actual d'aquestas línias es totalment irregular, doncs tenen una frecuencia de 30 minuts i nomes funcionan de las 9,00 a las 18,00, amb constants retarts per el mal aparcament de cotxes que invadeixan las vías, i per l'antiguetat dels vehicles e instalacions. Jo mateix vaig patir un retard per culpa de un tramvía que no remuntaba una pujada al estar la vía mullada per la pluja i haber-hi fullas dels arbres.
Semble que nomes ho conservin per l'us turistic, ja que per transport convencional a mes del metro (tramvía), hi ha una bona xarxa d'autobusos que per cert sempre van plens a tope.
Com a cosas bonas de la xarxa de busos, dir que al igual que a moltes ciutats europeas, a totes las paradas hi ha l'horari exacte de pas de cada línia, i que es cumpleix en un 90%.
També com a curiositat que totes las línias que van al mateix barri desde el centre portan la mateixa numeracio: las línias 5XX a Matosinhos, la 6XX al Aeroport las 9XX a Vila Nova de Gaiá, las 3XX son circulars, i aixi sucesivament, lo que facilita la comprensió al usuari.