http://www.lamalla.cat/infolocal/camp_t ... ?id=247709
Adjudicat l'estudi informatiu per desviar la via del tren a Tarragona
El futur traçat preveu alliberar la façana marítima de la ciutat
JAUME APARICIO | Tarragona
El ministeri de Foment ha adjudicat provisionalment a l'empresa Equipos Técnicos en Transporte y Territorio S.A. l'estudi informatiu que ha de servir per dibuixar el nou traçat de la via del tren al seu pas per Tarragona. Ara la companyia madrilenya disposa de 24 mesos per determinar les diverses possibilitats per desviar la xarxa ferroviària i alliberar la façana marítima de la ciutat. El cost de l'estudi és d'1,3 milions d'euros que aniran a càrrec del govern de l'estat.
La roda ha començat a girar i ja no hi ha marxa enrere. Després d'anys d'espera i d'un projecte presentat per l'anterior equip de govern municipal de CiU i PP, l'alliberament definitiu de la façana marítima de la via del tren sembla que cada vegada està més a prop. L'adjudicació de l'estudi informatiu és segons l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, "un pas necessari i segur d'un projecte estratègic" que -ha assegurat- marcarà el desenvolupament de la ciutat dels propers 100 anys.
L'estudi també valorarà la reordenació de la xarxa ferroviària tant de la ciutat com del Camp de Tarragona en conjunt. Així, s'estudiarà la creació d'una xarxa de Rodalies, la construcció del TramCamp i la sortida de mercaderies del Port de Tarragona. Per tot, el tinent d'alcalde de Promoció, Sergi de los Ríos, ha destacat l'aposta econòmica que significa el projecte per la millora que suposarà en la competitivitat de la ciutat.
Ballesteros ha recordat que el projecte arrenca del conveni signat l'any passat entre les administracions (Estat, Generalitat i Ajuntament) ja que la reordenació de la xarxa ferroviària afecta a competències de les tres. Un acord que -ha recordat el batlle- del què no va disposar el projecte presentat pel govern municipal de Joan Miquel Nadal (CiU). Precisament, aquesta unilateralitat és la que segons Ballesteros va fer fracassar el projecte anterior el cost total del qual anava directament sobre les arques municipals.
El cap de l'administració local no s'ha deixat tampoc de criticar l'actitud del consistori anterior a qui ha retret el no haver pactat el soterrament de la via del tren gratuït com a compensació per haver ubicat l'estació de l'AVE a Perafort. Ara, en canvi, "el conveni deixa obertes diferents opcions de finançament que inclouen fonts de la partida destinada a la Disposició Tercera de l'Estatut o del propi ministeri de Foment" ha explicat Ballesteros.
No perdre l'Euromed
Una de les prioritats del consistori tarragoní és que la reordenació ferroviària no suposi una pèrdua dels actuals serveis de Mitja Distància d'Alta Velocitat per la ciutadania. I és que l'estació de l'AVE i la futura central intermodal al Sud de l'aeroport de Reus poden arraconar l'estació del centre de Tarragona. En aquest sentit, l'alcalde ha recordat el pacte que va arribar amb el president de Renfe perquè la companyia mantingui alguns Euromeds.