http://www20.gencat.cat/portal/site/Sal ... 0c1e0aRCRD
El DPTOP sotmet a informació pública l’estudi informatiu per a implantar nous serveis de tren-tramvia al Bages
Esquema d'explotació a
http://www20.gencat.cat/docs/Sala%20de% ... 861828.jpg
El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha presentat l’estudi informatiu per a implantar nous serveis de tren-tram al Bages, que se sotmetrà demà a informació pública, amb la publicació al DOGC de l’anunci corresponent. L’actuació preveu:
* Transformar prop de 25 quilòmetres de via existent dels ramals de mercaderies de la línia Llobregat-Anoia d’FGC entre Manresa, Súria i Sallent, per adequar-los al transport de viatgers
* Construir 9,4 quilòmetres de nous trams per donar servei al nucli urbà de Manresa, Súria i Sallent, així com el perllongament fins a Sant Joan de Vilatorrada, arribant als polígons industrials de la zona
* Habilitar 25 parades, 3 de les quals actuaran d’intercanviador entre FGC i Renfe
* Crear 3 noves línies de tren-tram, dues interurbanes per a enllaçar Sant Joan de Vilatorrada amb Súria i amb Sallent, i una altra urbana per a atendre la demanda local a Manresa
* Invertir fins a 105 MEUR en l’execució global d’aquest projecte
Actualment, la línia Llobregat-Anoia d’FGC disposa de dos ramals exclusius per al transport de mercaderies, que enllacen Manresa, Súria i Sallent, per a transportar el material de les mines de sals i potasses d’aquests municipis fins al port de Barcelona. Es tracta de trams de via única i sense electrificar, que sumen prop de 25 quilòmetres de longitud, amb un primera part comuna, de Manresa a Sant Iscle del Bages. A partir d’aquest punt, la via es bifurca cap a Súria, d’un costat, i Sallent, de l’altra.
D’acord amb la demanda de mobilitat detectada a Manresa i la seva àrea d’influència, així com els creixements urbans previstos, i amb l’objectiu de millorar la intermodalitat amb altres modes de transport públic, el DPTOP ha impulsat la implantació d’un sistema tren-tramviari a la comarca del Bages.
En aquest sentit, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha presentat avui l’estudi informatiu amb les diferents alternatives analitzades, que se sotmet a informació pública a partir de demà, amb la publicació de l’anunci corresponent al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).
Així, les entitats, administracions locals, associacions i particulars interessats el podran consultar durant un mes i adreçar al Departament les observacions que considerin oportunes, que seran analitzades amb la finalitat d’aplegar el màxim consens del territori.
Mapa
Tren-tram per a més de 100.000 habitants
L’actuació suposarà l’aprofitament i reutilització dels prop de 25 quilòmetres de la línia existent, el seu condicionament per als nous usos, així com la creació, en total, de 9,4 quilòmetres nous de via, i 25 estacions, estratègicament situades, per a apropar els usuaris a altres modes de transport, i punts que concentren una demanda notable.
L’estudi abasta l’àrea compresa per Manresa i les seves rodalies, i les poblacions de Súria i Sallent, passant per Sant Iscle de Bages, Callús i Santpedor, i arribant en direcció oest, fins a Sant Joan de Vilatorrada. En total, aquestes poblacions sumen prop de 100.000 habitants, la majoria dels quals, a Manresa i Sant Joan de Vilatorrada.
La demanda de viatgers varia segons cada tram, amb unes previsions per al 2015 de més de 4.100 usuaris en el tram urbà de Manresa, i d’entre 2.100 i 1.700 entre Manresa i Santpedor.
Ferrocarril i tramvia, segons les necessitats
El sistema tren-tram és un model de transport públic que combina el ferrocarril i el tramvia. Es tracta d’un sistema mixt, que permet assolir velocitats més ràpides, d’entre 80 i 100 km/h, als trams interurbans, i atendre, alhora, la demanda més local a les àrees urbanes, amb velocitats més baixes, d’uns 50 km/h. Precisament, l’actuació servirà també per integrar la infraestructura en la trama de cada municipi, i millorar el paisatge urbà, amb l’enjardinament i la urbanització de l’entorn.
L’estudi aposta per combinar els trams de via única i via doble, especialment a les estacions, per a facilitar el creuament de trens. La plataforma del tram urbà serà generalment de 3,4 metres d’amplada, per a garantir la convivència amb la circulació de vehicles. A més, serà sempre segregada, i només compartirà espai amb el trànsit rodat a les cruïlles, que disposaran de regulació semafòrica amb prioritat de pas pel tren-tramvia.
L’adequació de les vies actuals per al transport de viatgers preveu diverses actuacions per a poder assolir velocitats més altes que les existents ara. En aquest sentit, estudia tres possibilitats pel que fa a l’electrificació de la línia, que actualment funciona amb vehicles de tracció dièsel, i analitza la viabilitat d’incorporar vehicles de tracció elèctrica, híbrids o inclús combinar-los en els diferents trams. També es col·locarà via sobre balast, compatible amb el transport de mercaderies, i via sobre placa en els trams urbans, que es cobrirà amb gespa o llambordins.
25 parades a tres àmbits geogràfics
L’estudi preveu la creació de noves parades i el condicionament i adaptació de les actuals al sistema tramviari, amb l’objectiu que el transport públic es converteixi en una alternativa competitiva al vehicle privat, sobretot en els desplaçaments intracomarcals, per a atendre les necessitats més locals.
Així, en total contempla 25 parades, per donar servei als centres urbans de Manresa, Súria, Sallent, Callús, Santpedor, Sant Iscle de Bages, així com a punts estratègics, com ara el centre penitenciari de Lledoners, i la Universitat. També inclou altres estacions per a atendre les necessitats de mobilitat de Sant Joan de Vilatorrada, i els polígons industrials a mig camí entre els dos municipis.
Per a concretar-ho, l’estudi s’estructura en tres àmbits d’actuació:
* El condicionament dels ramals existents i el perllongament cap a Súria i Sallent: l’estudi preveu la conversió dels prop de 25 quilòmetres de la línia de mercaderies existent, i el perllongament del traçat fins a l’interior dels nuclis de Súria i Sallent, d’1,3 i 1,1 quilòmetres nous, respectivament. En aquest àmbit, l’actuació a dur a terme aprofita majoritàriament les vies ja existents, adaptant la infraestructura al servei de viatgers. En total, al tram de via ja existent i les prolongacions cap a Súria i Sallent, s’ubicaran 14 estacions, que es distribuiran de la manera següent:
Al tram comú:
* Manresa Alta (intercanviador amb FGC)
* El Guix
* Parc de l’Agulla
* Sant Iscle de Bages
Al ramal de Sallent:
* Comabella
* Santpedor
* Sallent Botjosa
* Sallent Rampinya
* Sallent Terme
Al ramal de Súria:
* Lledoners (centre penitenciari)
* Sant Martí de Torroella
* Callús
* Súria Sud
* Súria Terme
* L’extensió del servei a l’interior del municipi de Manresa: aquest àmbit estudia la creació d’un traçat tramviari dins l’entorn urbà de Manresa al llarg de 4,8 quilòmetres, connectant l’estació actual de Manresa Alta d’FGC, amb la línia de Manresa – Barcelona d’Adif, d’acord amb el traçat històric que tenia el ferrocarril dintre de la ciutat. Entre l’estació actual de Manresa Alta d’FGC i el passeig de Salvador Espriu, l’estudi aposta perquè el traçat passi pel carrer de la Font del Gat, el carrer de Barcelona, el passeig de Salvador Espriu, i el carrer de Francesc Moragas. Entre el passeig i la connexió amb la línia d’Adif, a l’actual estació de Renfe de Manresa, el traçat discorre pel passeig del Riu. Finalment, es preveu també la possibilitat que el tren-tramvia connecti amb el Nou Congost, on podria enllaçar amb una nova estació de la línia d’ADIF Barcelona-Manresa-Lleida. Aquesta opció, és compatible amb un possible perllongament de la línia cap a Sant Joan de Vilatorrada. En total, l’estudi contempla a Manresa fins a 9 estacions:
* Manresa Alta (estació existent)
* Manresa Font del Gat
* Manresa Universitat
* Manresa Centre
* Manresa Salvador Espriu
* Manresa Francesc Moragas
* Manresa Riu
* Manresa Terme (Intercanviador amb Adif)
* Manresa Nou Congost (Intercanviador amb futura estació d’ Adif)
* El perllongament de la línia fins a Sant Joan de Vilatorrada: l’estudi analitza la possibilitat d’estendre el servei fins a aquesta població, passant pels polígons de Manresa, al costat del riu Cardener, al llarg de 2,2 quilòmetres. Així, des de l’estació de Manresa Nou Congost, el traçat arriba fins a la plaça Major de Sant Joan de Vilatorrada pel passeig del Riu. Aquí, l’estudi situa en total 3 estacions:
* Manresa Industrial
* Sant Joan Sud
* Sant Joan Terme
Noves cotxeres i tallers
L’estudi també preveu la construcció de noves cotxeres i tallers necessaris per al manteniment d’aquests serveis. Pel que fa a la seva ubicació, l’estudi analitza dues alternatives:
* Al triangle ferroviari de Manresa Alta: permetria la construcció d’unes cotxeres amb capacitat per a 12 unitats i 40 metres de longitud. Aquesta opció és més limitada en quant a l’espai disponible, tot i que té l’avantatge d’estar al costat d’una estació amb fàcil accés per al personal ferroviari.
* Al Nou Congost: aquesta opció ofereix més espais lliures, de manera que es podrien construir cotxeres amb una capacitat per a 14 unitats de 40 metres de longitud, amb doble entrada, que milloraria la fiabilitat i seguretat del servei.
La ubicació de les cotxeres i tallers, i l’electrificació de la línia, s’escolliran entre aquestes alternatives, tenint en compte les consideracions que es recullin durant el període d’informació pública de l’estudi, per tal d’aplegar el màxim consens del territori. L’estudi preveu un cost aproximat de 105 MEUR, que inclou l’execució dels tres àmbits previstos i l’electrificació de la línia.
3 nous serveis de tren-tram al Bages
El document preveu la implementació de 3 nous serveis de transport públic de viatgers, combinant el sistema ferroviari i tramviari, i aprofitant els trams de via existents per al transport de mercaderies entre Manresa, Súria i Sallent. Aquests serveis són:
* Sant Joan de Vilatorrada - Manresa Alta – Sallent
* Sant Joan de Vilatorrada - Manresa Alta – Súria
* Manresa Terme-Manresa Alta
Els 3 nous serveis serviran per a afavorir la mobilitat més local, i també enllaçaran diferents municipis dels Bages, arribant, també a punts que concentren un volum més important de desplaçaments, com ara centres educatius o penitenciaris. A més, afavorirà la intermodalitat, atès que tindrà correspondència amb els FGC i amb la línia de Rodalia de Manresa-Barcelona.
Pel que fa al temps del trajecte, en uns 10 minuts, els viatgers podren fer la connexió entre Manresa Alta i Santpedor, o en prop de 15 minuts entre Manresa Alta i Sant Joan de Vilatorrada. També, l’enllaç entre Manresa Alta i Manresa Terme durarà uns 12 minuts, connectant els FGC amb els serveis ferroviaris de Renfe.