http://www20.gencat.cat/portal/site/Sal ... 0c1e0aRCRD
Es completa la instal·lació del sistema de tancament d’andana a l’estació de Torre Baró/Vallbona de l’L11
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha enllestit la instal·lació del sistema automàtic de tancament d’andana a l’estació de l’L11 de Torre Baró/Vallbona, amb la col·locació de les portes automàtiques a la segona andana. D’aquesta manera, un cop instal·lat tot el sistema a les dues andanes, es recuperaran les freqüències de pas en aquesta línia, que passaran a ser de 7 minuts, en comptes dels 11-12 minuts actuals, amb les dues andanes en funcionament. L’actuació s’emmarca en el projecte per a la implantació del sistema de conducció automàtica a l’L11. Ara, els treballs s’iniciaran a l’estació de Casa de l’Aigua, que quedarà tancada mentre durin les obres, tot i que els trens hi continuaran circulant.
El DPTOP ha enllestit les obres d’instal·lació del sistema automàtic de tancament d’andana a la via 1 de l’estació de Torre Baró/Vallbona de l’L11. L’altra andana, la de la via 2, ja va quedar condicionada amb mampares el febrer, de manera que, a partir d’avui, ja funcionen les dues andanes amb portes automàtiques, que s’han instal·lat de cara a la implantació futura del sistema de conducció automàtica en aquesta línia.
Les obres han consistit en la col·locació d’una mampara transparent de 2,4 metres d’altura, situada entre la via i l’andana en una longitud de prop de 50 metres, així com de la tecnologia específica de transmissió de dades i de tancament i obertura automàtica de portes.
La mampara conté 8 portes lliscants, que funcionen de manera automàtica coincidint amb les portes dels trens. Així, s’obren quan el tren s’atura, garantint en tot moment la seguretat dels viatgers amb un sistema que evita que els usuaris puguin quedar atrapats.
També s’han instal·lat els sistemes de comunicació inalàmbrica per a permetre la transmissió de dades entre els trens i l’andana i s’ha adaptat el software existent, per tal d’aconseguir l’encaix precís de les portes dels combois amb les portes de l’andana en la frenada i la parada dels trens.
L’actuació forma part del projecte per a la futura automatització del servei en aquesta línia, que es preveu posar en marxa a principis del proper any. La instal·lació de la tecnologia específica de transmissió de dades i de tancament i obertura automàtica de portes a les 4 estacions de l’L11 compte amb un pressupost global d’1,5 MEUR.
L’L11 enllaça els barris de Trinitat Nova, Torre del Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana, al terme municipal de Barcelona, fins a Can Cuiàs, al terme municipal de Montcada i Reixac. La línia, que es va posar en marxa el 2003, és utilitzada diàriament per 3.600 usuaris, i es configura com la prolongació de l’L4 en metro lleuger, ja que discorre en un traçat de via única.
Recuperació de les freqüències
La finalització dels treballs a l’estació de Torre Baró/Vallbona, que és l’únic punt de creuament de trens de tota la línia, permetrà restablir les freqüències de pas a l’L11. Així, durant les obres, només podia circular un tren en tot el recorregut, i no dos com abans (un per sentit), la qual cosa va comportar l’alteració de les freqüències de pas.
A partir d’avui, però, els trens passaran cada 7 minuts, com sempre, i no cada 11-12 minuts, com ho feien durant les obres.
Casa de l’Aigua, la següent
Continuant amb l’execució d’aquest projecte, el següent pas és la instal·lació de les mampares a l’estació de Casa de l’Aigua, que disposa d’una única andana.
Així, d’aquí a uns deu dies, l’estació quedarà tancada durant uns tres mesos i mig, aproximadament, tot i que els trens hi continuaran circulant, de manera que les persones usuàries de l’L11 podran fer servir l’estació de Trinitat Nova, situada a 200 metres. Pel que fa a l’adaptació de l’estació de Ciutat Meridiana, es preveu executar-la durant l’estiu.
A l’estació de Trinitat Nova, que disposa d’una andana única compartida amb l’L4, TMB està instal·lant un sistema de detecció d’intrusions a la via. Aquest sistema permetrà la circulació segura dels trens automàtics de l’L11 i, alhora, la utilització de la mateixa via per als trens convencionals de l’L4.
Pel que fa a l’estació de Can Cuiàs, va ser la primera de tota la línia en comptar amb el sistema de tancament automàtic d’andana en servei, a finals de l’any passat.
Automatització a la futura L9
La conducció automàtica millora l’eficiència del transport públic, atès que facilita la puntualitat, la seguretat i la sostenibilitat de la mobilitat. Així, diferents ciutats d’arreu del món apliquen ja aquest sistema amb tècniques similars, que ha permès augmentar la freqüència de trens reforçant, alhora, la seguretat dels viatgers.
Aquí, properament es posarà en servei un tram de l’L9, que des del primer moment funcionarà íntegrament amb un sistema de conducció automàtica, tot i que amb una tecnologia diferent a l’L11. Amb 48 quilòmetres i 52 estacions, aquesta línia de Metro es convertirà en la més llarga d’Europa amb un sistema de conducció automàtica.