Després de l'incident a la C4...
Els col·legis professionals s´uneixen en un clam contra el «deficient» servei ferroviari
http://www.regio7.cat/secciones/noticia ... ferroviari
Representants dels catorze col·legis professionals que operen a la comarca del Bages reunits, ahir, al Col·legi d´Advocats de Manresa Mireia Arso
Tots els col·legis professionals que treballen en l´àmbit de la comarca del Bages es van aplegar ahir en un acte a Manresa per dir que ja n´hi ha prou i presentar la carta, continguda pero indignada, enviada al President Montilla.
FRANCESC GALINDO / MANRESA «Manresa reivindica des de fa decennis reduir la durada del viatge en tren a Barcelona, que actualment és la mateixa que fa un segle». Així comença la carta signada pels catorze col·legis professionals que funcionen a la comarca del Bages i que ahir es van reunir per fer públic el seu creixent malestar.
La carta, adreçada al President de la Generalitat, José Montilla és signada pels col·legis d’Advocats de Manresa, d’Agents Comercials, d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics, d’Arquitectes, de Delineants Tècnics Superiors, de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials, de Doctors i Llicenciats, d’Enginyers Industrials, d’Enginyers Tècnics Industrials, de Farmacèutics, de Gestors Administratius, d’Infermeria, de Metges i de Procuradors.
Tanta unanimitat arriba després que es fes públic que el Govern de la Generalitat havia decidit eliminar el projecte de connexió entre la capital del Bages i Barcelona mitjançant una via ràpida ferroviària. La reacció dels col·legis professionals salta a l’esfera pública un cop ja han aparegut el posicionament conjunt de tots els grups polítics de l’Ajuntament de Manresa i del Consorci Viari de la Catalunya Central. La supressió del ramal ràpid ha estat el detonador d’una reacció en cadena contra d’una situació inadmissible que s’anava suportant –avui es tarda més a anar a Barcelona en tren que el 1955. En la missiva s’afirma que «en el segle XXI Manresa no pot estar tan a prop de la capital del país i, alhora, a 75 minuts lluny. No ens ho podem permetre ni el teixit social ni els àmbits empresarials ni professionals».
Els col·legis professionals volen el reconeixement de Manresa com a nus de comunicacions per la seva centralitat geogràfica i la capacitat de lideratge de la Catalunya central i que «les seves connexions siguin suficients, àgils i còmodes, d’acord amb els temps actuals i el paper que la ciutat vol jugar en el context del país».
És per això que els col·legis professionals demanen al President de la Generalitat que atengui la seva petició d’una via ferroviària ràpida que escurci «de forma rellevant» la durada d’uns viatges en tren que són estratègics per a la societat i l’economia del Bages. La carta, a banda de a Montilla, també serà enviada al Ministeri de Fomento.
Primer Josep Maria Badia i després Josep Alabern van expressar el sentiment unitari dels col·legis professionals sobre la necessitat d’un projecte de connexió entre la capital del Bages i Barcelona mitjançant una via ràpida ferroviària. Però no només això sinó que és bàsic que Manresa pugui estar connectada correctament amb el seu entorn i, des d’aquest punt de vista, el servei que ofereix la línia de Lleida de Renfe no té cabuda en el segle XXI. Alabern va qualificar el servei ferroviari actual, tant el que presta Renfe com els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, «d’absolutament deficient» i va avisar que el que s’està reclamant és que hi hagi una planificació d’infraestructures a mig i llarg termini adequada, «però també millores a curt termini».
Des dels col·legis professionals del Bages s’entén que les infraestructures ferroviàries suposen una gran despesa que ha d’estar molt ben apamada i correctament periodificada, però no es troba excuses per no fer altres actuacions de millora que suposen una despesa econòmica menor. Tenint en compta el volum d’inversió que s’ha fet en altres territoris per millorar el servei ferroviari, els col·legis professionals no accepten que s’apliqui a la comarca del Bages plantejaments estrictament de rendibilitat econòmica.
Per això reclamen una millor organització del servei ferroviari i una anàlisi de possibilitats que posi en primer terme la millora del servei i en segon terme la inversió que això suposa, ja que sempre suposarà una despesa inferior a la que s’ha dut a terme en altres punts de la geografia catalana.
D’aquesta anàlisi, els col·legis professionals esperen que se’n derivin millores de freqüències i d’horaris o, dit d’una altra manera, «trens que ens portin a Barcelona en 55 minuts», va afirmar Alabern, i sortides cada quart d’hora en part de la franja horària que ara en contempla cada mitja hora. Els col·legis professionals van assegurar que no es limitaran a fer la carta, signar-la i fer-la arribar als destinataris, sinó que faran seguiment del tema i no descarten posar en marxa altres mesures de pressió.
D’aquesta manera fan pinya amb les mesures de millora del servei que han estat concretades per l’Ajuntament de Manresa en una moció aprovada unànimement en el darrer ple municipal. La moció reclama a la Generalitat la incorporació del ramal ferroviari d’alta velocitat entre Manresa i Martorell al projecte de l’eix transversal ferroviari i que s’inclogui aquest compromís en el Pacte per a les Infraestructures de Catalunya. També que en el termini màxim de 4 anys, es redueixin els temps de trajecte en la línia de Renfe entre Manresa i Barcelona per sota dels 60 minuts i que les mesures s’executin dins el període 2009-2012. A més es demana l’elaboració d’un pla d’infraestructures ferroviàries de Manresa i el Bages que en concreti les dimensions i el calendari d’execució i que dibuixi la xarxa completa del sistema ferroviari.