Al meu entendre hi ha una perla, que posa de manifest com de malament (o bé) es poden fer les coses:
3Cat24.cat: El tren aturat a Sant Celoni per una protesta
acaba arribant puntual.
El Periódico: Un centenar de clients de la línia de Girona paren 12 minuts un tren
que després arriba a l'hora.
Si el tren de rodalia que surt de Sant Celoni a les 7:05 s'apartés a la via 4 de Granollers Centre a les 7:25 (hora d'arribada), el Catalunya Exprés que ve de Figueres (6:05), Girona (6:35) i Sant Celoni (7:11) el podria avançar just a les 7:26 per la via 2 de Granollers Centre, on passa sense aturar-se.
He calculat 15' entre Sant Celoni i Granollers Centre per al Catalunya Exprés que és el temps que tenen per horari els trens regionals de Portbou sense parades entre aquestes estacions. Pel fet de no haver-se d'aturar a Granollers Centre, segurament podria esgarrapar alguns minuts. Així el Catalunya Exprés no hauria d'anar a "pas de burra" al darrere del tren de rodalia fins a Barcelona Sants.
I que no em diguin que no hi ha espai a Granollers Centre per apartar els trens que finalitzen o inicien recorregut allà, ja que hi ha la via 6 i la via 8, a més de la via 3 on es podrien estacionar trens al matí (hora punta: sentit cap a Barcelona) i a la tarda canviar la via 3 per la via 4, permetent que trens aturats a la via 3 siguin avançats per trens sense parada per la via 1 (directa). I, a més, es podria construir una andana entre les vies 5 i 7, cosa que podria donar més flexibilitat a l'estació: dues vies de pas directe: 1 i 2; quatre vies d'apartat: 3,5,7 i 4; i dues vies d'estacionament en cul de sac sentit Barcelona: 6 i 8.
Segons la web de
renfe, aquests són els horaris dels dos trens, entre Sant Celoni i Sants:
tren de rodalia · Catalunya Exprés
Sant Celoni: 7:05 · 7:11
Gran. Cent.: 7:25 · -
BCN SAC: 7:47 · -
BCN Clot: 7:55 · 7:58
BCN PsG: 8:01 · 8:05
BCN Sants: 8:06 · 8:11
Així, temps entre Sant Celoni i Barcelona El Clot-Aragó: 50' per al tren de Rodalia i 47' per al Catalunya Expres. Tenint en compte que el Catalunya Exprés no para en cap estació entre aquestes dues i que el tren de rodalia fa 9 parades (Palautordera, Llinars del Vallès, Cardedeu, Les Franqueses Granollers Nord, Granollers Centre, Montmeló, Mollet - St. Fost, La Llagosta, Montcada i Reixac). En la posició més conservadora, el Catalunya Exprés podria "retallar" nou minuts el seu recorregut entre Sant Celoni i Barcelona El Clot-Aragó (1 minut per parada) mentre el tren de Rodalia "només" perdria un o dos minuts a tot estirar.
És que només falta una mica de voluntat i "filar prim" calculant les malles i els gràfics d'ocupació de vies a les estacions. I, potser, una petita inversió: una andana nova i la prolongació d'un pas soterrat entre vies per accedir a aquesta nova andana.
Salut !!