NOVETAT: LAV Madrid - TOLEDO - Badajoz - Lisboa
Posted: Monday 17/07/2017 4:06
Novetats:
a) A aquestes altures, Portugal ja ha aprovat el traçat de la nova línia Évora-Elvas. Serà una línia convencional electrificada, i millorarà moltíssim les connexions d'Extremadura amb l'Alentejo i Lisboa per viatgers, i amb el port de Sines per mercaderies.
b) Portugal ha decidit recuperar el servei de viatgers entre Abrantes i Badajoz, amb un nou tren regional Entroncamento-Badajoz. Pot ser que ja funcioni? Ho desconec, però si no és així, falta poc per a que entri en servei.
c) El ministre de Foment Íñigo De La Serna ha decidit que, ja que havia caducat la Declaració d'Impacte Ambiental pel tram Pantoja-Talayuela, reformular la cosa per estalviar una mica i de pas guanyar bastants passatgers: la LAV d'Extremadura i Lisboa deixarà de separar-se de la LAV Madrid-Sevilla a Pantoja, per convertir-se en la continuació de la LAV Madrid-Toledo. Així, es perllongarà la LAV de Toledo, i mitjançant un túnel no molt llarg sota la ciutat moderna i un nou traçat en superficie s'arribarà fins a l'actual línia d'Extremadura (hi ha l'opció de Rielves o de Santa Olalla-Carmena com a llocs de connexió, totes dues relativament a prop de Talavera), cosa que estalviarà prop de 100 milions, i s'afegirà una quantitat gens despreciable de passatgers a la línia, en incloure la capital de Castella-La Manxa a la ruta principal, solucionant un dels grans mals que patia Toledo, ja que la ciutat sempre havia quedat com a cul de sac ferroviari, i només tenia tren directe a Madrid (els trens Madrid-Extremadura passen per Bargas i Torrijos, no per Toledo). Sembla ser que també es canviarà de lloc l'estació de Toledo (potser en una fase posterior), més cap a l'estació d'autobusos. Això sí, encara no es pot parlar de dates, perquè amb tot el que tenen pendent, n'hi ha per estona...
Per altra banda, la connexió de Toledo alliberarà de trens de llarg recorregut la C5 de rodalies de Madrid, que va carregadíssima i peta com una gla a la mínima incidència.
d) Ja s'està instal.lant via entre Cáceres i Badajoz. S'obrirà en teoria el 2023 entre Navalmoral i Badajoz, en via única sense electrificar i d'ample ibèric. Més endavant, quan es faci la cosa de Toledo, es canviarà d'ample i s'electrificarà.
Fonts: premsa diversa espanyola i portuguesa, i Ministerio de Fomento.
a) A aquestes altures, Portugal ja ha aprovat el traçat de la nova línia Évora-Elvas. Serà una línia convencional electrificada, i millorarà moltíssim les connexions d'Extremadura amb l'Alentejo i Lisboa per viatgers, i amb el port de Sines per mercaderies.
b) Portugal ha decidit recuperar el servei de viatgers entre Abrantes i Badajoz, amb un nou tren regional Entroncamento-Badajoz. Pot ser que ja funcioni? Ho desconec, però si no és així, falta poc per a que entri en servei.
c) El ministre de Foment Íñigo De La Serna ha decidit que, ja que havia caducat la Declaració d'Impacte Ambiental pel tram Pantoja-Talayuela, reformular la cosa per estalviar una mica i de pas guanyar bastants passatgers: la LAV d'Extremadura i Lisboa deixarà de separar-se de la LAV Madrid-Sevilla a Pantoja, per convertir-se en la continuació de la LAV Madrid-Toledo. Així, es perllongarà la LAV de Toledo, i mitjançant un túnel no molt llarg sota la ciutat moderna i un nou traçat en superficie s'arribarà fins a l'actual línia d'Extremadura (hi ha l'opció de Rielves o de Santa Olalla-Carmena com a llocs de connexió, totes dues relativament a prop de Talavera), cosa que estalviarà prop de 100 milions, i s'afegirà una quantitat gens despreciable de passatgers a la línia, en incloure la capital de Castella-La Manxa a la ruta principal, solucionant un dels grans mals que patia Toledo, ja que la ciutat sempre havia quedat com a cul de sac ferroviari, i només tenia tren directe a Madrid (els trens Madrid-Extremadura passen per Bargas i Torrijos, no per Toledo). Sembla ser que també es canviarà de lloc l'estació de Toledo (potser en una fase posterior), més cap a l'estació d'autobusos. Això sí, encara no es pot parlar de dates, perquè amb tot el que tenen pendent, n'hi ha per estona...
Per altra banda, la connexió de Toledo alliberarà de trens de llarg recorregut la C5 de rodalies de Madrid, que va carregadíssima i peta com una gla a la mínima incidència.
d) Ja s'està instal.lant via entre Cáceres i Badajoz. S'obrirà en teoria el 2023 entre Navalmoral i Badajoz, en via única sense electrificar i d'ample ibèric. Més endavant, quan es faci la cosa de Toledo, es canviarà d'ample i s'electrificarà.
Fonts: premsa diversa espanyola i portuguesa, i Ministerio de Fomento.