http://www.avui.cat/cat/notices/2010/02 ... _88895.php
Spanair troba ajuts per enlairar-se
La companyia acorda amb la banca un crèdit sindicat. El govern podria aprovar demà una aportació de 40 milions de l'ICF per a l'ampliació de capital de l'aerolínia. S'arriba a un acord per acomiadar pilots però les agències de viatges espanyoles es rebel·len contra l'empresa per les ofertes que fa a la seva web
Sílvia Barroso/AVUI.cat
Barcelona
Ult. Act. 23/02/2010 00:04
Spanair torna a ser enmig de les turbulències financeres que han planat sovint la companyia, tot i que aquesta vegada és a prop de diversos acords que han de servir per donar viabilitat al projecte sota la batuta de Ferran Soriano.
Després que el president de l'aerolínia advertís la setmana passada que l'empresa haurà de sortir a borsa o deixar-se absorbir –per Lufthansa, probablement–, aquest dilluns s'ha sabut que està ultimant una aportació de 80 milions d'euros de la banca i la Generalitat.
Tanmateix, fonts de la companyia asseguren que tot plegat forma part d'un pla que Soriano prepara des de fa mesos, i que l'advertiment sobre la necessitat d'una eventual sortida a borsa i/o la compra per part de Lufthansa ja ha estat llançat públicament pel president diverses vegades en els últims mesos.
En tot cas, la jornada d’ahir es va tancar amb la signatura d’un crèdit sindicat per un màxim de 50 milions d’euros, 42 dels quals serien assumits per entitats financeres i 8 per l’Institut de Crèdit Oficial (ICO). Segons van assenyalar fonts de l’empresa, dels 42 milions ja n’havien estat subscrits 25,5 en una operació liderada per La Caixa en la qual van participar també els bancs BBVA, Sabadell, Popular, Santander-Banesto i Caixa Catalunya. Paral·lelament, aquest dimarts mateix el govern català, a través de l’Institut Català de Finances, podria aprovar una aportació de fins a 40 milions més com a garantia per a l’ampliació de capital que prepara la companyia per donar viabilitat al projecte.
Però, mentre Soriano fa equilibris la situació se li desestabilitza amb l'anunci de la Federació Espanyola d'Agències de Viatges (FEAAV), que "trenca" relacions amb l'aerolínia davant els seus "reiterats incompliments".
L'eliminació temporal del càrrec d'emissió o la tardança a anunciar a les agències la ruptura de l'acord amb Air Comet han estat "claus" en l'adopció d'aquesta mesura, segons que ha informat avui l'entitat en un comunicat.
L'any passat, la FEAAV va sol·licitar per escrit a Spanair la retirada d'un anunci inserit al seu web en el qual es s'anunciava l'eliminació temporal del càrrec d'emissió, informa Efe. La federació, que manté que no va obtenir cap resposta de la companyia, considera aquesta mesura "il·legal", atès que "busca prescindir d'un cost real, el d'emissió del bitllet, amb l'objectiu de guanyar quota de mercat".
A més, la FEAAV va queixar-se al novembre a Spanair perquè va trigar a anunciar a les agències l'extinció del seu acord amb Air Comet per vendre vols de l'altra companyia amb la seva pròpia placa sense ser codi compartit.
Tots aquests greuges, units a les "agressives" campanyes dutes a terme per Spanair, com la del 25% de descompte per a empreses, han portat les agències a trencar relacions amb l'aerolínia.
Els membres de la FEAAV són les associacions d'agències de viatges minoristes d'Albacete, Alacant, Almeria, Aragó, Balears, Cadis, Còrdova, Las Palmas, Múrcia, País Basc, Navarra, Pontevedra, Sevilla, Tenerife, Madrid, Jaén i Granada.
L'empresa marca distàncies
La companyia "lamenta molt" la decisió de les companyies, però té clar que no canviarà la seva aposta per tenir el seu propi canal de vendes a través de la seva web, un sistema que considera estratègic i d'acord amb les tendències actuals: internet ha canviat les coses i obliga tothom a reciclar-se, i la majoria d'usuaris ja no van a una agència de viatges si només volen comprar un bitllet d'avió.
Per l'aerolínia, és significatiu que les agències catalanes no s'hagin afegit al boicot o "trencament de relacions", i que les grans agències no siguin dins de la federació revoltada, ja que negocien els seus propis acords amb la companyia.
Pacificació del conflicte laboral
Les aigües tranquil·les, per contra, es troben ara al front laboral. Les assemblees de pilots i tripulants de cabina de Spanair han aprovat aquest dilluns, amb un 56 i un 62% dels vots respectivament, els preacords assolits amb la companyia aèria sobre els acomiadaments i la reducció salarial, informa Europa Press. Dels 527 pilots amb dret a vot, han anat a les urnes 403. D'aquests, 229 s'han mostrat a favor (56%), 144 en contra i 10 han votat en blanc.
Així, queda ratificat l'acomiadament de 117 professionals i la degradació d'uns 70 comandants a pilots. Es col·locarà una nova categoria intermèdia creada expressament per suavitzar la degradació. Els pilots cobraran un 25% menys i, a canvi, Spanair cedirà el 5% de la companyia.
Un total de 718 tripulants de cabina ha exercit el seu dret a vot, dels 1.062 que podia fer-ho. La majoria, 447 (62%) s'ha posicionat a favor, 264 ha votat en contra, cinc en blanc i hi ha hagut dos vots nuls.
L'acord inclou l'acomiadament d'uns 75 tripulants de cabina i una rebaixa salarial d'entre un 3 i un 5%, segons l'antiguitat. Per compensar, tindran un 1% de l'accionariat de Spanair i disposaran d'una paga de beneficis quan la companyia abandoni els números vermells.
Fa mesos que Spanair negocia aquests acords laborals, amb els quals pretén estalviar 100 milions d'euros anuals. La companyia espera cobrir costos aquest any i començar a obtenir beneficis el 2011. I l'acord, en definitiva, era imprescindible perquè la banca i l'ICF participessin en el projecte d'ampliació de capital amb l'aportació del total de 80 milions que s'està pactant.