Re: Mapes històrics
Posted: Monday 07/11/2011 14:19
La història de la presència de FEVE a Catalunya (des del final de la Guerra Civil* fins a l'Estatut de 1979) és nefasta:
1941 assumeix el Flaçà-Palamós-Girona-Banyoles que clausura el 1956
1963 assumeix l'Olot-Girona que clausura el 1969
1963 assumeix el Sant Feliu de Guíxols - Girona que clausura el 1969
1964 assumeix el Tortosa - La Cava que clausura el 1967
La curiosa explotació en dos trams separats de la línia de la CGFC entre Manresa i Guardiola amb límit a Olvan, i la construcció de l'embassament de La Baells al riu Llobregat provocà
1972 clausura el tram Olvan-Guardiola (propietat de CFGC)
1973 clausura el tram Balsareny-Olvan i deixa només per a mercaderies el tram Manresa-Balsareny (limitat posteriorment a Manresa-Sallent, tal com es manté fins a l'actualitat). Aquest tram ja havia caducat la seva concessió i, malgrat ser propietat d'EFE i després FEVE, estava explotat per la CGFC.
També, el 1975 la C.R.de T. clausura el Reus-Salou que no passà a FEVE (qui, de ben segur també l'hauria clausurat).
Tots aquests ferrocarrils compartien ample de via (1 metre) excepte el Tramvia del Baix Empordà (Flaçà-Palamós-Girona-Banyoles) i el Feliuet (Sant Feliu de G.-Girona) que ambdós tenien ample de via de 750mm.
Pel que tinc entès, en via ampla «només» s'han clausurat:
El Ramal de Marina, de l'Estació de França a Sant Adrià de Besos
De Ripoll a Sant Joan de les Abadesses
De Roda de Barà a Reus
El Ramal de Granollers Centre (línia de Portbou) a Granollers Canovelles (línia de Puigcerdà).
* En realitat FEVE és de molt després, cap al 1965. Però és hereva de EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado) creada cap al 1926 i que a partir de la creació de RENFE el 1941 es dedicà exclusivament a la via estreta (inferior a l'ample ibèric).
Salut !!
1941 assumeix el Flaçà-Palamós-Girona-Banyoles que clausura el 1956
1963 assumeix l'Olot-Girona que clausura el 1969
1963 assumeix el Sant Feliu de Guíxols - Girona que clausura el 1969
1964 assumeix el Tortosa - La Cava que clausura el 1967
La curiosa explotació en dos trams separats de la línia de la CGFC entre Manresa i Guardiola amb límit a Olvan, i la construcció de l'embassament de La Baells al riu Llobregat provocà
1972 clausura el tram Olvan-Guardiola (propietat de CFGC)
1973 clausura el tram Balsareny-Olvan i deixa només per a mercaderies el tram Manresa-Balsareny (limitat posteriorment a Manresa-Sallent, tal com es manté fins a l'actualitat). Aquest tram ja havia caducat la seva concessió i, malgrat ser propietat d'EFE i després FEVE, estava explotat per la CGFC.
També, el 1975 la C.R.de T. clausura el Reus-Salou que no passà a FEVE (qui, de ben segur també l'hauria clausurat).
Tots aquests ferrocarrils compartien ample de via (1 metre) excepte el Tramvia del Baix Empordà (Flaçà-Palamós-Girona-Banyoles) i el Feliuet (Sant Feliu de G.-Girona) que ambdós tenien ample de via de 750mm.
Pel que tinc entès, en via ampla «només» s'han clausurat:
El Ramal de Marina, de l'Estació de França a Sant Adrià de Besos
De Ripoll a Sant Joan de les Abadesses
De Roda de Barà a Reus
El Ramal de Granollers Centre (línia de Portbou) a Granollers Canovelles (línia de Puigcerdà).
* En realitat FEVE és de molt després, cap al 1965. Però és hereva de EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado) creada cap al 1926 i que a partir de la creació de RENFE el 1941 es dedicà exclusivament a la via estreta (inferior a l'ample ibèric).
Salut !!