http://www.elpunt.cat/noticia/article/2 ... ntatr.html
El maquinista de l'accident de Castelldefels és un conductor «veterà i experimentat»
Els companys del conductor, un valencià molt expert, dubten que torni a pujar a un tren en molt de temps
El responsable sindical de Renfe Operadora a Catalunya, de la UGT, Francisco Cárdenas, va explicar ahir que el col·lectiu de maquinistes sap que el company que conduïa el tren que va envestir dotze joves al baixador de Castelldefels el dia de Sant Joan «difícilment tornarà a pujar mai a un tren, i si ho fa algun dia serà d'aquí a molt de temps». El conductor, un valencià «molt experimentat», està de baixa i sota control psicològic tal com marca el protocol de Renfe en aquests casos. Minuts després de l'accident, el conductor va ser sotmès a proves d'alcohol i drogues i el resultat va ser negatiu, i va entregar el disc dur on queda registrat metre a metre el que va passar. El maquinista va frenar de cop però sense èxit. No hi va haver temps.
El conductor valencià va haver de passar, com els 5.100 companys que actualment condueixen trens que circulen per vies d'interès general, un curs de nou mesos de durada de vuit hores diàries amb classes teòriques, pràctiques i una trobada amb un equip de psicòlegs que els explica les situacions que mai voldrien trobar-se, com ara que una persona intenti deliberadament perdre la vida tirant-se al tren o que vegi com els vianants travessen les vies tot i les constants indicacions perquè s'utilitzin els passos que hi ha a totes les estacions. El dia de Sant Joan, el conductor, que supera els 45 anys i molts anys damunt un tren com a maquinista, va acabar veient allò que li havien explicat en la teoria. De poc va servir activar en dècimes de segons el nou sistema de seguretat, incloent-hi la sorra que cau a les rodes perquè la frenada sigui més curta. Ell anava a 139 quilòmetres l'hora i no tenia els prop de 800 metres o 1 quilòmetre que hauria necessitat per frenar. Al cap de pocs minuts d'haver-se produït l'accident, es va activar el protocol que té Renfe per a atropellaments o accidents. Es va retirar el disc dur de l'ordinador del tren que registra metre a metre l'actuació del conductor, es va fer el control d'alcoholèmia i drogues al conductor, que va donar negatiu, i es va apartar el conductor per entrevistar-lo. Al mateix temps s'aplicava la norma de retirar el maquinista del servei durant un temps i se li oferia tractament psicològic, recollit al protocol però opcional per al conductor.
Els companys del maquinista valencià van dir ahir que «l'important no és quan tornarà el company a la feina, sinó que es recuperi tant com pugui, encara que portarà aquesta experiència la resta de la seva vida». Francisco Cárdenas, maquinista i responsable del sector al sindicat UGT, va explicar que veu «difícil» que el maquinista pugui tornar a la seva feina dalt d'un tren, i explica el cas d'un conductor barceloní que ara fa uns set anys va tenir un accident mentre conduïa un tren Catalunya Exprés a Torredembarra en què van morir quatre persones després que topés amb un Euromed i no ha tornat mai més a conduir un tren. El maquinista ara fa feines d'oficina.
Cárdenas va explicar que els conductors dels trens de llarg recorregut són tots maquinistes experts i que no aconsegueixen arribar a un tren d'aquestes característiques fins que no han passat un temps força llarg com a conductors de curts recorreguts, i que la noia morta dimecres a la tarda a Sant Feliu de Llobregat va travessar la via amb els auriculars de música posats.
El responsable del sindicat UGT ha explicat també que és normal que s'hagi clonat el contingut del disc dur de l'ordinador, que es coneix popularment com la caixa negra, per a la seva interpretació. Segons Cárdenas, per explicar les dades que s'hi registren cal estar familiaritzat amb el procediment.
Regionals pel TAV
Fonts de la UGT van explicar ahir que des de fa temps la Generalitat té la intenció d'utilitzar la línia del TAV per fer-hi passar també els trens de llarg recorregut, i que es posarà en marxa aquest projecte un cop acabin les obres d'adequació al Camp de Tarragona i es construeixin les estacions. De moment serà difícil tècnicament evitar que a les estacions no coincideixin mai trens de rodalies que s'aturen o que estan a punt d'iniciar la marxa i el pas de trens de llarg recorregut, tal com reconeix el mateix Cárdenas.
Xiulets constants
Usuaris dels trens de la línia de Castelldefels han explicat que des que es va produir l'accident el dia de la revetlla de Sant Joan perceben que els trens de llarg recorregut travessen l'estació a menys velocitat. Fins ara els trens travessaven aquest punt a 139 quilòmetres l'hora, ja que hi ha un indicador que els indica no passar els 140 quilòmetres l'hora. A més, segons aquests usuaris, els trens que passen poden arribar a fer servir el xiulet fins a nou cops en un sol minut. Altres usuaris expliquen en diversos fòrums d'internet, però, que des de fa anys els trens tenen el costum de fer servir el xiulet més del compte quan passen per l'estació perquè saben que hi ha gent que salta les vies.
Una setmana esperant els cossos
EFE
El cònsol de l'Equador a Barcelona, Freddy Arellano Ruiz, va afirmar ahir que el seu govern treballa amb la previsió que «d'aquí a una setmana o una mica més» es lliurin a les famílies les restes de les persones mortes en l'accident de tren, i va apuntar que té dues peticions per repatriar cadàvers a l'Equador. Molts dels joves equatorians que van morir estaven integrats a Catalunya i, segons es preveu, ha dit, seran enterrats aquí. El cònsol equatorià va explicar també que avui té previst mantenir una reunió de coordinació amb l'ambaixador de l'Equador a Espanya, Galo Chiriboga, i amb representants del Ministeri de Relacions Exteriors del seu país, en la qual analitzaran diferents possibles homenatges. De fet, el cònsol va assegurar que ha rebut l'oferiment de celebrar una missa a la catedral de Barcelona en memòria de les víctimes, en una data que encara s'ha de determinar. Aquest cap de setmana, però, ja s'han celebrat diverses misses en homenatge a alguns dels morts als municipis on residien.