Gavà tindrà una estació, més accessible, moderna i amb unes instal·lacions de qualitat
L’alcalde, Joaquim Balsera; el delegat del Govern, Joan Rangel, i el president d’ADIF, Antonio González, han presentat avui el projecte de reforma integral
El mes de gener començarà a executar-se el Projecte de permeabilització de l'estació del ferrocarril que preveu un conjunt d'actuacions per millorar l'accessibilitat i modernitzar unes instal·lacions que utilitzen diàriament 11.787 viatgers. Així ho ha confirmat avui el president d'ADIF, Antonio González, en l'acte de presentació del projecte de reforma integral de l'estació, que ha tingut lloc a la Sala de Plens de l'Ajuntament i que ha estat presidit per l'alcalde, Joaquim Balsera i pel delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel.
La intervenció té com a principals objectius l'eliminació de les barreres arquitectòniques i l'augment de la qualitat general del servei. Entre altres aspectes, l'obra inclourà la construcció de dos nous passos inferiors i la reconversió de l'actual com a travessia urbana, la millora i recreixement de les andanes, la remodelació i ampliació de l'edifici de viatgers i la millora de les marquesines.
El projecte de reforma integral de l'estació de RENFE té un pressupost de més de 6,4 milions d'euros, generarà més de 170 llocs de treball i farà realitat els termes del conveni de col·laboració signat l'octubre de 2008 entre l'alcalde de Gavà i el president d'ADIF.
Segons l'alcalde, Joaquim Balsera, "aquest projecte permetrà fer realitat un fet reivindicat per la ciutadania, des de tots els àmbits: formacions polítiques, associacions veïnals i entitats ciutadanes. Per això quan vaig prendre possessió de l'Alcaldia una les meves prioritats va ser la modernització de l'estació, una de les peces històriques més importants de Gavà i que des de la seva construcció, al segle XIX; no ha estat objecte d'una gran inversió per part de l'Estat". Balsera ha afegit que "el projecte és molt important per Gavà però també pel conjunt de la xarxa atès que la nostra estació és un punt essencial del sistema tal com es va demostrar durant la crisi de Rodalies".
Precisament, a aquesta crisi també s'ha referit el president d'ADIF: "Aquesta és una estació de vital importància amb un flux aproximat de 12.000 usuaris al dia i que quan va entrar el tren d'alta de velocitat a Barcelona va jugar un rol molt important perquè va esdevenir pràcticament el centre logístic de la línia de Rodalies C-2". En aquest sentit, ha estat contundent a l'hora d'afirmar que "no estalviarem recursos en fer tot allò que calgui perquè fer d'aquesta una magnífica estació, perquè ADIF realment té un deute amb Gavà i aquesta obra volem satisfer-lo".
El delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, ha explicat que aquest projecte s'inclou dins la remodelació de la xarxa d'estacions de Catalunya i és un exemple "de la suma d'esforços dels diferents governs per millorar la societat, per garantir la convivència i dotar les ciutats dels millors serveis".
El president d'ADIF, Antonio González, ha explicat amb detall el contingut d'un projecte que incideix en la millora de l'accessibilitat, la seguretat i la qualitat de les instal·lacions.
Nous passos inferiors i millora d'andanes
El conjunt d'actuacions preveu la realització d'obres per a l'eliminació de les barreres arquitectòniques, la millora de l'accessibilitat als trens i l'ampliació de les instal·lacions per canalitzar el flux de passatgers mitjançant la construcció de dos nous passos inferiors a ambdós costats de l'edifici de viatgers.
El primer d'ells, situat al costat Viladecans, estarà dotat d'escales fixes i de tres ascensors amb capacitat per a vuit persones cadascun per facilitar l'accés de persones amb mobilitat reduïda. El segon, que s'ubicarà al costat Castelldefels, disposarà d'una escala fixa i quatre mecàniques de pujada i baixada.
La construcció d'aquests dos passos permetrà la futura reconversió de l'actual com a travessia urbana per a ús exclusiu de la ciutadania. Els accessos actuals es tancaran i, per tal que entri la llum natural, es col·locaran lucernaris.
Per altra banda, i amb l'objectiu de facilitar un accés més còmode i segur als diferents models de trens que presten servei en l'estació, s'elevarà el nivell de les tres andanes fins a situar-les a una altura de 68 centímetres sobre la cota de carril en una longitud de 200 metres. S'adaptaran les vores per indicar a les persones invidents la proximitat de les vies mitjançant la col·locació de rajoles hidràuliques de botons i material no lliscant. També s'instal·larà un nou sistema d'enllumenat.
A més, es procedirà a augmentar la superfície coberta per marquesines. En l'andana de la via 3 es preveu conservar la marquesina existent, realitzant treballs d'ampliació i modernització, mentre que a l'andana central i a la de la via 4 es preveu la construcció de noves zones cobertes. Una vegada finalitzat el conjunt d'actuacions previstes, l'estació disposarà de 110 metres coberts amb marquesines per andana.
Millora de la qualitat del servei
Les obres també inclouen un conjunt d'intervencions per modernitzar les instal·lacions destinades als clients, per adaptar-les a les actuals necessitats de l'explotació ferroviària. D'aquesta manera, s'ampliarà la superfície de l'edifici de viatgers fins als 295 metres quadrats per allotjar el servei de venda de bitllets, el servei d'atenció al client, cafeteria i lavabos, que estaran adaptats amb persones amb mobilitat reduïda a l'igual que els controls d'accés i tancament necessaris. Per això, es procedirà a la demolició d'edificacions annexes i es reorganitzaran els espais.
Les obres es complementaran amb la instal·lació d'un nou centre de transformació i un grup electrogen així com la col·locació de nou mobiliari urbà i il·luminació.
Amb l'objectiu d'incrementar la seguretat en les instal·lacions ferroviàries, es construirà un tancament integral mitjançant una tanca perimetral, es realitzarà l'enjardinament de la zona que limita amb el carrer de Salamanca i es crearà un accés per a vehicles d'emergència.
Les obres s'executaran per fases amb la finalitat de fer-les compatibles amb el manteniment del servei de transport ferroviari. S'iniciaran a principis de gener i es preveu que estiguin finalitades a desembre de 2010.
http://www.gavaciutat.net/cat/asp/notic ... ?not=31158