http://www.lamalla.cat/infolocal/area_b ... ?id=441975
L'estació de la Sagrera, un regal per a l'economia catalana
Un estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona destaca que originarà 48.000 llocs de treball i unirà 11 milions de persones
LAMALLA.CAT / AGÈNCIES
L'entrada en servei de l'estació intermodal de La Sagrera, a Barcelona, permetrà impulsar l'economia catalana fins a convertir-la en una de les més avançades de la Unió Europea i transformarà una àrea urbana que guanyarà milers de veïns i generarà en 15 anys uns 48.000 nous llocs de treball. Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi sobre les conseqüències econòmiques i territorials de l'estació de La Sagrera que ha elaborat la Cambra de Comerç de Barcelona, i que aquest divendres s'ha presentat en un acte públic on ha assistit l'alcalde de la ciutat, Jordi Hereu.
L'estudi, que pretén influir en aquestes èpoques de retallades pressupostàries perquè la inversió en aquesta estació sigui considerada una prioritat, subratlla que aquesta infraestructura, que està previst s'inauguri el 2016, és "clau" per a "la Barcelona megaregional del segle XXI". En aquesta línia, assegura que la connexió amb alta velocitat ferroviària de Barcelona amb Europa aconseguirà estendre el seu àmbit d'influència directa més enllà de Lió, Bordeus i Marsella, a França; així com el d'Espanya a tot el corredor mediterrani i el centre.
Unirà 11 milions de persones
En termes de connexió ferroviària, La Sagrera unirà en menys de dues hores 11 milions de persones, fet que suposa un 80% més que en l'actualitat, mentre que la població que estarà a menys de quatre hores de Barcelona en alta velocitat serà un 60% més que en aquests moments, arribant als 31 milions.
L'estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona destaca que aquesta infraestructura "presenta unes característiques de creixement de la producció, el comerç exterior i l'ocupació que fan que l'economia catalana convergeixi tendencialment amb les economies més avançades de la Unió Europea". L'informe adverteix que Barcelona està en condicions d'atreure activitats econòmiques que busquen precisament un entorn amb una gran dimensió urbana i amb necessitats elevades de mobilitat, de manera que resulta determinant comptar amb una estació com la de La Sagrera.
48.000 nous llocs de treball en 15 anys
La transformació urbana a l'àrea de Sant Andreu-La Sagrera que suposarà la construcció d'aquesta estació d'alta velocitat permetrà també generar ocupació, que l'estudi xifra en 48.000 nous llocs de treball els pròxims 15 anys. Les 160 hectàrees sobre les quals s'aixecarà l'estació quedaran ampliades a mitjà i llarg termini fins a més de 325 hectàrees per la transformació dels polígons industrials manufacturers veïns, el que també farà guanyar a la zona fins a 37.000 nous habitatges.
Per a la ciutat de Barcelona, l'estació suposarà un element clau en la millora de l'accessibilitat de la població a l'alta velocitat, de manera que el nombre de persones a menys de 20 minuts d'aquest servei passarà a ser més d'un milió, cosa que suposarà un 63% del total. Les comarques del Maresme, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental són les que milloraran més les seves connexions amb les estacions d'alta velocitat.
L'estalvi energètic
L'estudi també analitza l'impacte de l'estació en l'àmbit de l'energia i assegura que, una vegada en funcionament la línia d'alta velocitat, s'aconseguirà un estalvi de més d'un terç en el consum energètic i l'emissió de gasos d'efecte hivernacle en els desplaçaments en vehicle privat. Les emissions de CO2 a l'any es reduiran en un 52%, mentre que les d'altres contaminants atmosfèrics com el diòxid de nitrogen ho faran en un 42,8%.
Després de la presentació de l'estudi, Jordi Hereu ha destacat que aquest treball aporta "rigor" acadèmic als plantejaments que el consistori defensa des de fa temps sobre la importància d'aquesta infraestructura, que suposarà, ha reiterat, "un salt d'escala" per a Barcelona i que serà decisiva per sortir de la crisi.