La Generalitat vol que Renfe retiri 18 trens de trenta anys que circulen en línies de Lleida
• El conseller de Territori considera que ja han esgotat el període de vida útil i reclama que els substitueixin "a curt termini"
El departament de Territori i Sostenibilitat ha reclamat a Renfe Operadora la retirada "a curt termini" de 18 trens que circulen a Catalunya i que poden veure's amb freqüència a les línies Lleida-Tarragona-Barcelona i Lleida-Manresa-Barcelona. Es tracta dels combois de la sèrie 470, que van entrar en servei a partir de l'any 1977. La Generalitat, titular de les dos línies lleidatanes des que el Govern central les hi va traspassar a començaments d'aquest any, considera que aquest material rodador ha superat la vida útil i que està molt per sobre de la mitjana de 20 anys d'antiguitat dels trens que operen actualment a les línies regionals catalanes. Per aquest motiu, vol que la companyia els substitueixi per altres de més moderns.
"La Generalitat ha sol·licitat a Renfe la substitució a curt termini de la totalitat de la sèrie 470. Es tracta de trens que es troben fora de vida útil", va afermar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, en resposta a una pregunta parlamentària del PP. Així mateix, fonts de la conselleria van indicar que, dels 56 trens que cobreixen els trajectes de les línies regionals a Catalunya, cap està adscrit a una línia en concret, sinó que circulen per tota la xarxa ferroviària. Aquest diari ha pogut constatar en els últims dies que els trens de la sèrie 470 circulen amb regularitat per les línies lleidatanes. A l'estació de Lleida han arribat a coincidir-hi aquella setmana dos dels combois que el Govern vol retirar per la seua antiguitat.
Renovació de la flota de Renfe
Per la seua part, Renfe va corroborar haver rebut la petició de l'Executiu català, si bé no va poder precisar el termini per a la substitució dels trens que acumulen fins a 34 anys d'antiguitat. No obstant, la companyia va assenyalar que porta a terme un procés de "renovació general" de la seua flota al conjunt d'Espanya. Els combois de la sèrie 470 encara en circulació són les últimes unitats d'un model que, en molts casos, han estat venuts a països d'Amèrica del Sud, "han estatt modernitzats" amb modificacions respecte al disseny original o, simplement, han estat retirats del servei o desballestats com a font de recanvis en els últims anys (vegeu el desglossament inferior).
Si les reformesin podrien continuar donant guerra les 470 i les 440R que hi ha parades...
Adéu 470
Re: Notícies de la línia Lleida-Manresa
Posted: Sunday 20/11/2011 14:54
by BCN2008
Sky wrote:"Es tracta de trens que es troben fora de vida útil", va afermar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder
Em penso que hi ha gent que desconeix el concepte de "vida útil"... Desgraciadament aquestes unitats encara podrien donar guerra durant molts anys, i la jugada seria molt més econòmica que no pas reformar les 447 per regionals o seguir comprant noves 449.
Re: Notícies de la línia Lleida-Manresa
Posted: Sunday 20/11/2011 15:30
by Sagrerenc
Sky wrote:"Es tracta de trens que es troben fora de vida útil", va afermar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder
També caldria retirar els polítics fora de vida útil, que són tots aquells que porten més de 8 anys cobrant un sou públic.
No s'han de retirar trens, en tot cas caldria posar-ne de nous i augmentar la flota per tal de millorar les freqüències.
Senyors del cotxe oficial, això no és un vehicle de rènting!
Posted: Sunday 20/11/2011 16:50
by Guigui
Un cop més, han demostrat no tenir-ne ni punyetera idea. Definitivament, cal que la política ferroviària deixi d'existir i passi a ser una qüestió exclusiva dels tècnics, perquè haver de sentir-ne a dir de tan grosses és un autèntic insult a la intel·ligència.
Crida de suport a les 470
Posted: Sunday 20/11/2011 17:21
by metring
Què tal explicar-li a en Recoder per Twitter, que no hi ha cap problema amb les 470, que encara donen molt de joc, i que el que cal és mantenir les infraestructures? Perquè sembla que no vegi on està el problema...
Us animo als qui tingueu Twitter a que feu el mateix, si us plau!!!
De moment, des del FTC, ho hem fet:
Prou demagògia!
Posted: Sunday 20/11/2011 17:29
by Guigui
Segons com sigui la resposta (i ara veurem si el conseller té el seu compte de Twitter per a fer campanya permanent o també per a atendre les preocupacions dels ciutadans), potser no caldria descartar insistir-hi i demanar que, especialment al seu partit, deixin de fer demagògia amb el ferrocarril i es centrin en allò que realment cal.
I si...?
Posted: Sunday 20/11/2011 17:30
by metring
Fem un fil de suport per a les 470?
Suport a les 470
Posted: Sunday 20/11/2011 17:33
by Guigui
Aquí, al Fòrum? Crec que ja n'hi ha prou amb aquest. I és que més que un suport a una sèrie concreta, del que es tracta és de fomentar més respecte per les coses antigues, especialment si estan plenament operatives. Antiguitat no vol dir ser carn de drapaire.
Re: Seguiment de les 440, 447 i 470
Posted: Sunday 20/11/2011 17:34
by UT440_132M
Jo acabo d'enviar un twit al conseller dien que ja va ser un error treure les 440 de dos cotxes de la línia de Puigcerdà, que no faci el mateix amb les 470.
Re: Seguiment de les 440, 447 i 470
Posted: Sunday 20/11/2011 17:35
by metring
UT440_132M wrote:Jo acabo d'enviar un twit al conseller dien que ja va ser un error treure les 440 de dos cotxes de la línia de Puigcerdà, que no faci el mateix amb les 470.
Moltíssimes gràcies!!
Per cert, encara hi han 440's morint-se de fàstic a Móra la Nova?
Re: Unitats Reformades
Posted: Sunday 20/11/2011 17:47
by victorcasta
RetroBcn wrote:Les unitats reformades que van ser retirades deu fer ja gairabé dos anys, que s'ha fet d'elles? on están? en quin estat? per què no tornen a la circulació? per què van ser retirades? Un salut per a tots!
De les poques que no es van desballestar, estan apartades.
No em sembla malament, canviar les 470 per 447 reformades: la menor velocitat punta es compensa amb major acceleració, més fiabilitat, menys avaries. De fet, quan han fet serveis regionals compleixen els horaris de la mateixa manera que una 470 o una 448. Mentre tinguin material per assegurar a rodalia els trens que s'emporten a regionals...
Re: Seguiment de les 440, 447 i 470
Posted: Sunday 20/11/2011 20:39
by Pe Jorba
En tota Espanya, només el nostre govern autonòmic ha aixecat la veu contra les 470, ¿oi? (Per cert, entre setembre i octubre, m'he mogut per les comunitats de Cantàbria, Astúries i Castella-Lleó, i les 470 -totes en molt bon estat de manteniment- hi fan amb molt dignament tots els considerats serveis regionals.)
Re: Seguiment de les 440, 447 i 470
Posted: Sunday 20/11/2011 20:41
by metring
Pe Jorba wrote:En tota Espanya, només el nostre govern autonòmic ha aixecat la veu contra les 470, ¿oi? (Per cert, entre setembre i octubre, m'he mogut per les comunitats de Cantàbria, Astúries i Castella-Lleó, i les 470 -totes en molt bon estat de manteniment- hi fan amb molt dignament tots els considerats serveis regionals.)
M'ha agradat el teu punt de vista. Posem un resum al Twitter i li enviem! I també a @territoricat.
Re: Seguiment de les 440, 447 i 470
Posted: Sunday 20/11/2011 20:45
by victorcasta
Pe Jorba wrote:En tota Espanya, només el nostre govern autonòmic ha aixecat la veu contra les 470, ¿oi?
Jo crec que sí, a tot arreu es queixen dels trens, el que passa és que tampoc tenen les competències per fer-ho.
Re: Seguiment de les 440, 447 i 470
Posted: Sunday 20/11/2011 20:49
by metring
victorcasta wrote:
Pe Jorba wrote:En tota Espanya, només el nostre govern autonòmic ha aixecat la veu contra les 470, ¿oi?
Jo crec que sí, a tot arreu es queixen dels trens, el que passa és que tampoc tenen les competències per fer-ho.
Per queixar-se no calen competències. De fet, aquí en tenen, i tampoc és que facin molta cosa.
Re: Seguiment de les 440, 447 i 470
Posted: Sunday 20/11/2011 21:02
by victorcasta
Enlloc més es negocia el contracte programa directament amb la comunitat autònoma, cosa que permet exigir cert material mòbil. Aquí, fins ara no hi havia contracte programa amb regionals, i fins ara, tampoc hi havia clàusules de penalització.
El que sí hi ha a altres comunitats autònomes són convenis on, a l'hora de crear nous serveis, totes demanen trens sèrie 449, 598 i 599, tots ben equipadets amb les seves enganxines de la comunitat autònoma de torn per fer veure que és un servei creat gràcies a un conveni amb el govern autonòmic.
Perquè no demanen el què s'ha de demanar?
Posted: Sunday 20/11/2011 21:06
by metring
victorcasta wrote:Enlloc més es negocia el contracte programa directament amb la comunitat autònoma, cosa que permet exigir cert material mòbil. Aquí, fins ara no hi havia contracte programa amb regionals, i fins ara, tampoc hi havia clàusules de penalització.
El que sí hi ha a altres comunitats autònomes són convenis on, a l'hora de crear nous serveis, totes demanen trens sèrie 449, 598 i 599, tots ben equipadets amb les seves enganxines de la comunitat autònoma de torn per fer veure que és un servei creat gràcies a un conveni amb el govern autonòmic.
Però no es pot fer res amb les infraestructures, que és el gran problema?? Perquè aleshores, tot queda en paper mullat, no hi ha suficient demanant nous trens si les vies i les catenàries, estan que cauen.
Re: Seguiment de les 440, 447 i 470
Posted: Monday 21/11/2011 9:38
by Fran-Ikarus
El problema és que una bona part de la societat és automàticament desfavorable als vehicles que tinguin "formes antigues", així que quan veuen un tren o un autobús clarament diferents dels "moderns" o "nous", ja el qualifiquen no pas de "vell", que objectivament ho és per antiguitat, sinó d' "atrotinat", "que es cau a trossos", "antediluvià"...
Llavors, els venen amb aquests missatges de "30 anys = massa vell", i se les fan seves automàticament.
També és tasca dels polítics
Posted: Monday 21/11/2011 15:18
by Guigui
Doncs de la mateixa manera que intenten conscienciar la gent que corren temps d'estalvis massius, també haurien de canviar la mentalitat de nou ric que els propis polítics han ajudat a instal·lar entre gran part de la població. Però en canvi, es dediquen a fer demagògia barata amb el tema.