https://noticies.tmb.cat/sala-de-premsa ... um=twitter
L’estació de metro Passeig de Gràcia recuperarà la volta i altres elements originals del 1924
Les obres de rehabilitació en curs han posat al descobert el revestiment de rajola bisellada de la nau d’andanes, que es sanejarà i restaurarà, igual que les tres lluernes del sostre del vestíbul principal
Mercedes Vidal i Montserrat Ballarín sota la volta original de l'estació, que serà restaurada / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, i la regidora de l’Eixample, Montserrat Ballarín, han visitat avui les obres de rehabilitació integral de l’estació de la línia 3 de metro de Passeig de Gràcia, que es troben aproximadament en el primer terç del calendari previst d’execució. En la visita s’ha pogut constatar com la retirada dels falsos sostres ha posat al descobert perspectives i elements de l’arquitectura original de l’estació, una de les quatre que van ser inaugurades en la data fundacional del metro de Barcelona, el 1924.
Precisament, amb l’obra de rehabilitació en curs, iniciada el novembre passat, TMB recuperarà i posarà en relleu elements de l’arquitectura original, característica del Gran Metro, que les reformes posteriors havien ocultat. Així, la retirada del fals sostre i dels revestiments verticals de la nau d’andanes permetrà recuperar la perspectiva completa de la volta, revestida de rajola blanca bisellada, típica de molts metros construïts a principis del segle XX.
Per això, serà necessari sanejar i en alguns casos restaurar les rajoles de ceràmica que cobreixen la part antiga de l’estació, un procés laboriós que es repetirà al sostre del vestíbul principal amb les tres lluernes emmarcades amb rajoles blaves que deixaven entrar la llum natural al subsol. Una de les tres claraboies ja havia estat descoberta i restaurada provisionalment amb motiu d’unes obres anteriors de millora de l’accessibilitat.
Les rehabilitacions integrals persegueixen deixar les estacions com noves, tant en les parts visibles com en les invisibles, a banda de millorar aspectes de l'accessibilitat. En el disseny arquitectònic es procura distribuir els espais per facilitar els fluxos de persones, augmentar la sensació de lluminositat amb acabats de tonalitats clares i facilitar el manteniment posterior amb l'elecció de materials de resistència elevada.
A Passeig de Gràcia L3, i a banda de recuperar el màxim d’elements originals, les obres en curs comporten els següents canvis:
Redistribució d’espais en els dos vestíbuls, construcció d’un nou centre de control de l’estació en el principal i trasllat del local comercial en el secundari
Reconfiguració de passadissos interiors de manera que l’accés del costat de la casa Batlló comuniqui directament amb el vestíbul principal
Nous revestiments de parets i terra, en granit, excepte a la zona dels bancs de les andanes, en què s’utilitzarà rajola blanca bisellada com l’antiga
Renovació dels accessos propis de Metro: escales de pedra i baranes
Nova instal·lació elèctrica i enllumenat
Substitució de les dues línies de peatge de torniquets per passos de portes lliscants, incloent-hi un pas per a PMR en cadascuna
Elevació del nivell de les andanes per reduir la distància amb els estreps dels trens i facilitar l’entrada i sortida dels passatgers
Nous bancs de pedra artificial a les andanes
La durada de les actuacions s’estima que serà de 10 mesos i TMB hi inverteix 2,67 milions d’euros. Els treballs, en gran part nocturns, es fan compatibles en tot moment amb la prestació del servei, si bé s’apliquen restriccions temporals en accessos i altres espais.
Una de les quatre estacions primigènies
L’estació de Passeig de Gràcia, anteriorment denominada Aragó, és una de les quatre més antigues del metro de Barcelona, ja que va ser inaugurada el 30 de desembre del 1924 dins del tram Catalunya - Lesseps, embrió de l’actual línia 3. L’empresa del Gran Metro la va construir sota el passeig de Gràcia, entre els carrers del Consell de Cent i d’Aragó, a 12,5 metres de fondària, amb dues andanes de 70 metres de longitud, un vestíbul situat sobre la volta i dos accessos.
El 1932 la mateixa empresa va canviar l’estructura de l’estació per afegir-hi una andana central, on es podia fer el transbordament entre els ramals de Correus i Rambles del Gran Metro, i una escala mecànica procedent del desmantellament de l’Exposició del 1929. Aquesta configuració es va mantenir fins al 1972, quan l’estació va ser modernitzada a fons en el context de la conversió del ramal de Correus en la línia 4: es va prolongar la nau d’andanes uns 20 metres, per habilitar-la per a trens quíntuples, es va suprimir l’andana central, es van refer les andanes laterals, es va construir un segon vestíbul al costat de Consell de Cent —des d’on s’enllaça amb la L4 des del 1973— i es van redecorar tots els espais.
Amb posterioritat, el 2009, la Generalitat hi va fer millores substancials en l’accessibilitat, amb la instal·lació d’ascensors entre les dues andanes i el vestíbul principal, millores que van culminar el 2014 amb la supressió de barreres entre el nivell del carrer i el del vestíbul a través de l’ascensor situat en l’àmbit d’Adif.